Wij zijn nu bezig met onze 2e ICSI en hebben de eerste keer 1 emmie terug laten plaatsen, met het idee van: nou laten we de 1e keer maar 1 doen, dan kunnen we evt de 2e keer er 2 terug laten plaatsen. Gisteren hebben we de punctie gehad van 2e ICSI en gaven dus aan dat we er deze keer 2 terug willen laten plaatsen. We hebben de 1e keer een formulier in moeten vullen waarop je moest aangeven of je er 1 / 2/ 1 of 2 (afhankelijk van kwaliteit) wil laten terugplaatsen, wij hadden toen aangegeven 1 of 2, met het idee dat je dus kan kiezen 1 of 2 terugplaaten. Dit was alleen niet zo. Vorige keer hadden we 2 topemmies en 1 van normale kwaliteit, we wilden er toen 1, dus de andere topper ging de vrieskist in. Deze keer wilden we er dus 2 terug laten plaatsen, toen zeiden ze dus in het ziekenhuis dat dat niet kon, omdat we hadden aangegeven 1 of 2. En dat houdt dus in dag als je er een topper bij hebt zitten dat er dan 1 teruggeplaatst worden en als ze van mindere kwaliteit zijn dat er dan 2 teruggeplaatst worden. Balen dus! Wij zitten in Rijnstate (Arnhem) in samenwerking met UMC (Utrecht), dus echo's en punctie in Arnhem en het laboratoriumwerk en tp in Utrecht. Utrecht heeft ook nog overlegd met onze arts in Arnhem, maar die gaf ook aan dat als er een topper bij zit dan 1 en anders 2. Vanaf een 3e behandeling mogen we wel zelf kiezen of we er 1 of 2 terug willen. Hoe gaat dat bij jullie? Mogen jullie zelf kiezen of houdt het ziekenhuis ook bepaalde regels aan?
Bij ons word het precies hetzelfde verhaal. Als er 1 topper is word er 1 teruggeplaatst en anders 2 minder van kwaliteit. De arts wilt niet 2 toppers terug plaatsen omdat een tweeling zwangerschap riscovol is. We beginnen binnenkort aan de eerste ivf dus ben heel benieuwd. Jullie ook heel veel succes en sterkte bij de tweede poging. Liefs Veer
had er gisteren ook over geschreven bij ivf/icsi maar in nijmegen is het je eigen keuze, wij hadden de 1e keer ook gekozen voor afhankelijk van de kwaliteit en nu dus altijd twee. dat kiezen we de volgende keer weer, ik heb dus nu inderdaad een topper en gemiddelde teruggekregen maar je weet de afloop
In Almere heb je ook geen keus. Ze doen 1 goede of 2 slechte. Ik dacht namelijk ook omdat we derde ivf/icsi krijgen (laatste poging ziekenfonds) doe er maar 2 goede terug...maar dat mag niet
Bij het GZG JeroenBosch ziekenhuis die samenwerken met het st Elisabeth ziekenhuis, mag je altijd zelf een keuze maken. Wel geven zij een advies maar als stel ligt de uiteindelijke keuze bij jezelf. Of het nu gaat om een 'verse' poging, dus direct na de punctie of om cryo pogingen. (als je die hebt...)
Ik liep in Zwijndrecht tot aan de punctie, en het labgedeelte eerst in Rotterdam en daarna in Tilburg (op eigen verzoek) Maar wij mochten altijd zelf kiezen hoeveel emmy's wij teruggeplaatst wilde hebben. 1e keer hebben we voor 1 emmy gekozen...hadden toen ook maar 1 goeie. En alle andere keren gekozen voor 2 emmy's en daar is nooit moeilijk over gedaan...niet door mijn arts in Zwijndrecht en ook niet door het lab in R'dam en Tilburg.
de 1ste ICSI poging mogen we er 1 terugplaatsen mits die van topkwaliteit is!ander mogen we er 2 terugplaatsen. bij de andere pogingen mogen we er altijd 2 terugplaatsen. (amc amsterdam)
Hey meiden, Had dit op een ander topic ook al aangegeven...maar op de site van freya staat dat het altijd de keus je van jezelf is... Letterlijk staat er: Momenteel vraagt meer dan 44% van onze patiënten jonger dan 38 jaar om terugplaatsing van één embryo in de eerste cyclus. Benadrukt dient te worden dat het terugplaatsen van één of twee embryo's altijd een vrije keuze van de patiënt is. Kwam er later achter dat dat artikel in België geschreven is, maar zou dat ook per land verschillen?! Liefs
hier ook in het elisebeth in tilburg 2 teruggeplaatst gekregen, op eigen verzoek, ze raden het idd niet aan. nu zijn we zwanger daarvan. dit betrof trouwens wel cryo's, mss is het dan wel anders.
ik blijf het raar vinden dat het zo verschilt per ziekenhuis, ik word daar soms onzeker van net zoals dat het ene ziekenhuis de emmys 3 dagen en de ander na 4 dagen na de punctie terugplaatst. daardoor krijg ik soms echt het idee dat ze het eigenlijk ook nog niet helemaal weten anders deden ze toch allemaal wel hetzelfde als dat duidelijk zou zijn...?
ja idd linda, bij ons in utrecht hebben ze nu vanaf jan. de tp na dag 3 verschoven, gek heh, eerder was het dag 4. en wat ik ook gek vind dat ik met de cryo's wel 2 kreeg tp, terwijl bij een verse poging wij er ook maar eentje afhankelijk van de kwaliteit 2 mogen laten tp.
bij ons is het ook dag drie, ik vind trouwens echt belachelijk dat je in zoveel zkh niet zelf mag beslissen. als ze goede voorlichting geven over de risisco's dan zijn mensen volwassen genoeg om een beslissing te nemen, net alsof iedereen 'dan maar altijd' voor 2 kiest. ons is heel duidelijk uitgelegd dat het echt niet een dubbele kans is dus dat begrijp ik heel goed. ook zijn mij de risiso's duidelijk. ik ben blij dat wij wel zelf mogen kiezen. ik denk dus dat zoals het op freya staat ook zo is (wettelijk gezien) maar kennelijk kan een zkh beslissen een bepaald beleid in te stellen en sta je dan dus machteloos. je hebt wel een keuze, je kan naar een ander zkh waar je wel zelf mag kiezen maar dat doe je denk ik ook niet zo heel snel. ik heb dat trouwen ook met asistend hatching in het buitenland, waarom daar wel? soms ben ik zo bang dat het bij ons dan niet lukt maar dat het dan 'ergens anders' wel had kunnen lukken...
ik loop in zwijndrecht en er werd gezegd tegen me dat ze tegenwoordig de 1ste en 2de 1 terug plaatsen en bij de 3de 2 zal dan wel veranderd zijn als ik het van ginny lees
hier ook elisabeth tilburg cryo's mogen er 2 terug geplaatst worden en verse embryo's hebben ze liever maar 1 mag wel 2 maar daar doen ze wel wat moeilijker over
Hoi, Wij zitten bij mcKinderwens in Leiderdorp (echt bij iedereen aan te raden.) Omdat ik 28 ben kreeg ik er 1 teruggeplaatst. De volgende behandelingen zouden we gaan kijken naar 2 terugplaatsingen. Als ik 30 of ouder had geweest hadden ze er eerder al 2 teruggeplaatst. gr Bren
Wat ik begreep van het UMC Utrecht is dat ze nu werken met een nieuwe (broed)machine en dat deze betere resultaten geeft dan voorheen, en dus de tp nu op dag 3 doen ipv dag 4. Afgelopen maandag hadden wij de tp en vroegen ook of ze al resultaten hadden van de nieuwe machine. Ze zei dat dat nog wel moeilijk te zeggen is omdat ze er pas 1,5 maand mee werken, maar wat wel opviel was dat ze nu meer topembryo's hebben dan voorheen. Ze zei ook dat ze nu nog niet weten of dit ook leidt tot meer zwangerschappen, maar ze kunnen er dus nu wel meer invriezen en dat is op zich al een grote vooruitgang lijkt me! Inderdaad vreemd dat verschillende ziekenhuizen er verschillende richtlijnen op na houden. Wat betreft datgene wat op Freya stond, volgens mij was het in een iets andere setting dan hier geschreven wordt. Het betreft een artikel over een IVF-kliniek in Belgie en het verhaal had een iets andere strekking.
Hoi Annerie, Zit jij ook in het UMC Utrecht? Ze zeiden ook dat andere ziekenhuizen al langer met deze machine werkte, maar in Utrecht dus pas sinds 1,5 maand.
Ja daar zit ik ook, althans, ik ga daar binnenkort na een pauze van een paar maanden weer naartoe voor poging 2 .... Ik kende die broedmachine niet, hahaha het klinkt wel erg machinaal zeg .