hoi hoi, sinds kort ben ik begonnen met acupunctuur vruchtbaarheids behandeling. is er hier iemand die daar ervaring mee heeft?
Hoi, ik ben met acupunctuur begonnen van de zomer en ben in september mijn IVF poging ondergaan. Of het zo goed geholpen heeft weet ik niet, maar ben wel zwanger geraakt in onze eerste poging. Wel was mijn man die weinig zaad had, maar ik had wel het gevoel dat ik er dan zelf ook alles aan deed. Hij lette immers ook op zijn drankgebruik en ging niet meer in een heet bad zitten. Maar waar ik acupunctuur voor zou aanraden tijdens een vruchtbaarheidsbehandeling, is voor de rust. Ik ben heel kalm alles ondergaan (op de wachtweken na dan) en ik denk dat mij dat zonder acupunctuur niet was gelukt.
Ik heb het gedaan tijden puregon en daarna tijdens menopur. Ik voelde wel vanalles maar ik raakte pas zwanger met het hormoonpompje en toen deed ik geen acupunctuur... Ze zeggen wel dat alle behandelingen die je al gehad hebt, wel bijdragen aan je vruchtbaarheid.
Klavertje, ik denk dat je het beste kunt zoeken naar eentje in je omgeving. Let op dat deze aangesloten staat bij een erkende beroepsvereniging.
Ik heb ook een tijdje bij een acupuncturist gelopen, maar heb er weinig aan gehad. Ze had heel goed door dat m'n leven veel te hectisch was om zwanger te worden en daar kun ze iets aan doen, maar niet veel. Uiteindelijk was het mijn eigen taak om minder stress te hebben en daar kan niemand je bij helpen. Het heeft me wel heel erg geholpen met af en toe even rust vinden tussen de stress door, maar niet voldoende om alle stress buiten te sluiten. Daar waren iets drastischere maatregelen voor nodig
Ik krijg nu ook acupunctuur; mijn 3e icsi start deze week. Het wordt aangeraden om een aantal maanden voor start vruchtbaarheidsbehandeling te starten met acupunctuur. Afhankelijk van de oorzaak ook natuurlijk. Ik heb een aantal acupuncturisten "geprobeerd", maar nu bij nr 3 echt tevreden! Zij merkte de eerste behandeling iets op, wat een week later uit aanvullende bloedonderzoek ook kwam en mogelijk zelfs een oorzaak kan zijn (na 3 jaar mmm met 'onbegrepen verminderd vruchtbaar'). Aangesloten bij beroepsvereniging is belangrijk (voor vergoeding verzekering), maar het zegt niet iets over de kwaliteit/ervaring bij fertiliteit! Het betekent alleen dat ze voor NL vereiste diploma's hebben. Het is met name belangrijk dat ze ervaring hebben met acupunctuur bij vruchtbaarheidsbehandelingen. Bel ze gerust op of check hun site of vraag via via welke praktijk goed is. Heel veel succes!
Ik zit bij Janneke Vermeulen in Leidscheveen (Den Haag). dit is haar website Mermaid Medicine | Janneke Vermeulen, Acupuncturist en Fysiotherapeut