prenatale depressie en AD

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Musty, 25 nov 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Musty

Musty VIP lid

2 jul 2008
    10.414
    0
    36
    na aantal weken hopend me beter te gaan voelen en gesprekken bij gyn en HA is tesamen vandaag besloten dat ik morgen start met anti depressiva

ik heb aantal keer temazepam geprobeerd op voorschrift en advies van gyn om te kijken of zo mssn de 'cirkel' te doorbreken was
    maar dit had totaal geen effect, ja extra hoofdpijn
    en ik me alleen verder voel afglijden is de kogel nu door de kerk.

ik heb t de vorige zwangerschappen niet gehad ook niet na bevallingen, nooit anti depressiva gebruikt.
    Ik zoek eigenlijk ervaringen, donderdag heb ik een uitgebreid gesprek met de gyn weer

2. mamie82

mamie82 Bekend lid

12 feb 2013
    886
    1
    0
    NULL
    NULL
    geen ervaring mee maar wat vervelend voor je dat je je zo ongelukkig voelt op zo een wonderlijk moment in je leven ik hoop dat je snel toch kan genieten van je zwangerschap sterkte meis

3. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Ik heb het niet tijdens de zwangerschap oid gehad

Maar nu wel.. Dus ik kan alleen algemene dingen vertellen
    AD werkt pas na een aantal weken optimaal... Ongeveer 6 weken
    In die tijd kan je je ontiegelijk beroerd voelen en heel moe
    Na die 6 weken zou het ongeveer af moeten nemen en een aantal weken daarna zal je gaan merken dat het wat beter lijkt te gaan (bij mij is dit na 3,5/4 maanden gebeurd)

Het is nirt een of ander wondermiddel dat je je na een week kiplekker voelt
    En het is ook niet allemaal opgelost met een pilletje.. Het is alleen een ondersteuning.. De rest zal je zelf moeten doen door bijv met een psycholoog oid te gaan praten

4. Baukje1985

Baukje1985 Fanatiek lid

26 jul 2010
    2.732
    44
    48
    Ken er 2 vanuit professionele ervaring die veilig zijn bevonden tijdens een zwangerschap. Fluoxetine (waar je ook borstvoeding mee mag geven) en volgens mij sertraline. Bij deze mag je geen borstvoeding geven. Hou er rekening mee dat de neerslachtigheid eerst kan toenemen. Geef nieuwe medicatie zeker 2-3 weken de kans. Succes meid!

5. Musty

Musty VIP lid

2 jul 2008
    10.414
    0
    36
    #5 Musty, 26 nov 2013
    Laatst bewerkt: 26 nov 2013
    dank jullie meiden,

HA schrijft me nu paroxetine voor? zal dit straks nog even gaan overleggen wilde niet teveel gaan googlen

mn man krijgt AD ivm pdd-nos en waarschuwde me ook al dat je eerst bijwerkingen krijgt en het even duurt voor het werkt, in ieder geval begeleding van de gyn die ik al had alleen meer en blijf gesprekken houden bij mn HA ik kan heel goed met haar praten en zij weet ook van alle 'bagage' overigens hebben we die de afgelopen weken inderdaad eerst onder de loep genomen en aan gewerkt maar t lijkt er meer en meer op dat het puur hormonaal is

en het is erg frustrerend

ik verwacht in ieder geval dat het geen wondermiddel inderdaad is, maar hoop dat het net dat stukje dat ik weer een beetje mezelf kan zijn en een beetje kan genieten

wat zijn de ervaringen met de kleine zelf?
    ha en gyn benadrukte me dat het schadelijker is zo door te lopen dan die medicijnen te gaan slikken..

6. sabrinab1986

sabrinab1986 Fanatiek lid

9 okt 2012
    1.180
    278
    83
    NULL
    NULL
    heb paroxetine gebruikt maar moest overstappen na citalopram toen ik zwanger was omdat er meer bekend is over citalopram en zwanger zijn dat werd op de pop-poli in het ziekenhuis bevestigd maar moet alsnog daar bevallen omdat de baby moet afkicken en daardoor ademhalingsmoeilijkheden kan hebben en dat wil je als ouder niet zien. maar de baby had nu niet veel meer kans als anders op een hart afwijking door de citalopram! maar ik had dus niet paroxetine gebruikt zal het even goed navragen en de medicijnen beginnen hun werk te doen na 6 weken!

7. Lumiere

Lumiere Fanatiek lid

11 dec 2012
    3.622
    593
    113
    doktersassistente
    Brabant
    #7 Lumiere, 26 nov 2013
    Laatst bewerkt: 26 nov 2013
    Ik zit/zat een beetje in hetzelfde schuitje, depressieve klachten vanaf 8wk, in week 11 heb ik overstuur aan de bel getrokken, ben naar de POP-poli verwezen en daar werd mij Paroxetine aangeraden. Dat zou betekenen dat de gynaecoloog vanaf dat moment mijn zwangerschapscontroles overnam en dat ik in het zhs zou bevallen, waarna de baby een dag in de couveuse zou moeten om te ontwennen van de medicatie. Ik heb persoonlijk ervoor gekozen om dit niet te doen. Mn omdat bij het bereiken van het 2e trimester de depressieve klachten afzwakten en nu nog maar heel lichtjes op de achtergrond aanwezig zijn, maar ook omdat het beleid mij geen goed gevoel gaf. Over Paroxetine, de gyn zei dat het veilig gebruikt mag worden, maar ik kom op intenet en in medische vakbladen (via mijn werk)verhalen tegen dat het weer niet goed is, het geboortegwicht vaak lager zou zijn en de apgar meestal ook lager ivm versuffing bij het kind tgv de mecijnen.
    Morgen moet ik weer naar de psychiater om medicatie op te starten en ga ik dus vertellen dat ik er vanaf zie, ben benieuwd hoe ze reageert. Natuurlijk is het wel zo dat, als je echt vast komt te zitten in een depressie, het een ander verhaal is.
    Ps. ik heb op mijn 19e ooit Paroxetine gebruikt omdat ik toen ook depri klachten had, bij mij hielp het toen niet, alleen bijwerkingen en ontwenning na stoppen (trillen, misselijk, duizelig, zweten). Maar later bleken die klachten door adhd veroorzaakt te worden en niet door een depressie, vandaar waarsch dat het niet hielp.
    Ik hoop dat je eruit komt met je gynaecoloog en dat je je snel beter voelt!

8. Musty

Musty VIP lid

2 jul 2008
    10.414
    0
    36
    inmiddels vanochtend de 20 wk echo gehad en de kleine is erg klein.... er is geen oorzaak voor te vinden dan mijn 'toestand' (val zelf ook alleen maar af en zit al aan primperan) verder was alles goed
    ze zit nu onder de onderste lijnen

ga zo poging doen ha te bereiken en anders wacht ik tot donderdag

9. Musty

Musty VIP lid

2 jul 2008
    10.414
    0
    36
    Ik heb de HA gebeld alleen de assistente wist het antwoord wel uit het farmaceutisch compas... ik ben er niets mee op geschoten, morgen om 15.50 naar de gyn.
    Ik ben nog niet met de ad begonnen tot ik wat meer info en 'zekerheid' heb.

@lumiere.... fijn dat je klachten afgenomen zijn, hier zijn ze alleen toegenomen, we hadden gehoopt dat ze af zouden nemen rond de 20 wk

10. tetta

tetta Fanatiek lid

19 apr 2011
    3.430
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik slik ook Paroxetine. Al 3 jaar nu dus ook tijdebs de eerste zwangerschap.

11. Musty

Musty VIP lid

2 jul 2008
    10.414
    0
    36
    dat stelt me weer gerust :) wat zijn jou ervaringen zover icm je zwangerschap?

Deel Deze Pagina