Ons zoontje van 10 maanden oud slaapt s morgens van 9.00-10.15 uur. Daarna gaat hij s middags weer slapen van 12.30-15.15/15.30 uur. Hij is dan vaak rond 17.30 uur al erg hangerig: hij huilt en jammert dan steeds. Hij ligt er s avonds 19.00 uur in en slaapt dan het klokje rond. Nu heb ik geprobeerd om hem 2 keer om 16.45-17.15 uur een half uurtje in bed te leggen. Hij houd het dan veel makkelijker tot 19.00 uur uit, hij speelt lekker en vind alles prima. Een heel verschil dus. Alleen: het gekke is dat, als ik hem dat halve uurtje even op bed leg, hij s nachts rond 3-4 klaarwakker is. Hij brabbelt dan volop. Dat is helemaal geen punt, maar dat eindigt in huilen.. Dit een kwartier lang, totdat hij slaapt en hij slaapt dan zijn tijd weer tot 7.30 uur s morgens. Ik vind dit heel lastig, want anders slaapt hij het klokje rond en bij dat extra halve uurtje is hij een uur wakker s nachts wat eindigt in huilen. Hebben jullie tips/herkenning? Zou graag weten of jullie wat richtlijnen of tips hebben wat ik hiermee aan moet? Bedankt alvast!
Mijn motto is altijd: doe wat werkt. Blijkbaar gaat het beter als hij dat laatste slaapje niet doet. Probeer die hangerige buien afleiding te zoeken. Ga naar buiten, wandelen. Het eten kun je ook s middags tijdens het slaapje voorbereiden. Mijn ervaring is dat mijn zoon ook altijd hangerig is rond die tijd. Een dag met veel indrukken, al een beetje honger, mama is drukker in de keuken dan met mij.. Als ik niet weg kan, zet ik de tv aan. En als dat niet werkt, doe ik hem in de draagzak op mijn rug. Af en toe een tomaatje of schijfje komkommer houdt t kind zoet
Mijn zoontje, ook 10 maanden oud, ligt heel vaak al voor 1900 uur in bed omdat hij moe is. Dan slaapt hij ook de nacht rond. Vooral op drukke dagen (opvang) is hij om half 6 al doodop. Vaak ligt hij dan tussen half 6 en 6 uur in bed. Dat vind ik wel jammer, omdat ik hem dan de hele dag heb gemist, maar ik ga hem niet wakker houden als hij moe is. Op rustigere dagen redt hij het soms wel tot 19 uur. Vaak heeft hij overdag dan ook beter geslapen. 3 slaapjes op een dag zijn hier geen succes.
Bijna elk kind is hangerig voor het avondeten. Wat hier hielp was iets vroeger eten en actief bezig zijn. Verder zou ik het echt bij twee slaapjes houden en de bedtijd vervroegen naar 18:30 eventueel?