We zijn vanmorgen wat rond wezen rijden met de auto. Uiteindelijk kwamen we uit in Margraten. Omdat ik nog nooit bij de Amerikaanse begraafplaats van gevallen soldaten geweest was, zijn we daar gaan kijken. Pff wat is dat indrukwekkend zeg! Heb er wat foto's van gemaakt. Ik zal zo kijken of je ik het nog hierbij kan plaatsen. Nu wist ik dat je daar een graf van een overleden Amerikaanse soldaat kan adopteren. Heb nu net opgezocht hoe ik dat moet doen en heb me net aangemeld... Je krijgt dan een certificaat met de persoonlijke gegevens van de soldaat en waar hij vandaan komt en waar hij op de begraafplaats ligt. Ben benieuwt wanneer ik er iets van te horen krijg.
Dat is mooi, wist niet dat dat kon! Inderdaad erg indrukwekkend, drukt je wel weer even met de neus op de feiten. Wel heel belangrijk dat dit soort dingen behouden blijft voor volgende generaties, echt goed dat je gaat doen!
Hier wat foto's: http://www.zwangerschapspagina.nl/album ... c_id=30566 http://www.zwangerschapspagina.nl/album ... c_id=30567 http://www.zwangerschapspagina.nl/album ... c_id=30568
Haha ja dan kan ik idd lang wachten. Nee, ik wacht op bericht van de stichting die dat regelt. Je kan zo'n graf adopteren zodat je dan speciaal aan die ene soldaat een bezoek kan brengen. De meeste amerikanen die daar liggen hebben geen familie in de buurt die ze kan bezoeken. Vooral op de amerikaanse feestdagen kan je dan bv een bloemetje brengen. Het kost dus alleen dat bloemetje en 1-malig 5 euro. Het heeft gewoon zo'n indruk op me gemaakt dat ik dit gewoon moet doen.
Ik ben er ook eens geweest en het heeft wel indruk op me gemaakt maar om nu een graf te gaan adopteren vond ik toch wel een beetje te veel van het goede.....vind het overigens wel een goed idee dat dit kan......
Maar even een stomme vraag he...wat heeft die dode soldaat eraan dat je hem adopteert? Die vijf euro doneren oke, daar kan onderhoud van gedaan worden, maar ieder jaar dat bloemetje aan een vreemde geven, ziet die soldaat dat? (sorry als ik hier iemand mee voor het hoofd stoot?)
Ik vind het fantastisch dat je dat doet! Als ik in de buurt zou wonen zou ik ook zeker af en toe een bloemetje brengen.
Och, die mensen hebben alleen maar hun leven gegeven voor 'ons'. Als mijn eigen man of broer of vader in een vreemd land zou omkomen in een oorlog, zou ik het heel mooi vinden als iemand uit dat land zoiets zou doen, vooral omdat zij géén plek hebben om hun geliefde ter herdenken en vermoedelijk ook niet het geld om elk jaar even zelf een bloemetje te komen leggen.
Ik ben ook vaak op begraafplaatsen van de 2e wereld oorlog geweest vind het iedere keer weer een kippenvel moment. Heel goed dat je dat doet vind dat er nog vele generaties overna moeten denken wat er is gebeurd en deze mensen moeten eren die vrijwillig hun leven hebben opgegeven. Ga er later ook zeker voor zorgen dat mijn kinderen er alles van mee krijgen en als ze er net zo in geinteresseerd zijn als hun moeder dan komt dat helemaal goed.
Ik heb de gegevens al binnen! De soldaat waar we het graf van hebben geadopteerd heet: Byron Thompson. Hij is 6 april 1945 overleden.