Sinds de tanden van mijn zoontje zijn gaan doorbreken (nu al 4 maanden geleden sinds de eerste en hij heeft er nu 8 ), wordt mijn zoontje vroeg wakker. Het was daarvoor 7 uur, maar inmiddels heeft hij een ritme van half 6 te pakken. Veel te vroeg. Ik weiger om hem er voor kwart over 6 uit te halen en weet het meestal te rekken tot half 7. Eerder opstaan dan 7 uur is voor ons gewoon niet nodig op werkdagen (laat staan in het weekend of als 1 van ons thuis is). Vanochtend en gister was hij zelfs om kwart over 5 al wakker... Wie had dit ook en wie weigerde ook om mee te gaan in het vroege ritme van je kind? En wat kan ik proberen om hem langer te laten slapen? Hij gaat om kwart voor 7 naar bed en slaapt meestal binnen 5 minuten. Ik heb niet het idee dat later naar bed gaan helpt, de keren dat we dat deden werd ie gewoon op hetzelfde tijdstip wakker. Een ander ding is dat hij 's nachts de speen nodig heeft om verder te kunnen slapen. Zou het helpen om hem die speen af te nemen en hem leren te slapen zonder speen? Ik zie daar alleen zo ontzettend tegenop... Daarbij helpt die speen ook overdags als hij wat hangerig wordt, maar nog niet naar bed kan (bijvoorbeeld als we in de supermarkt zijn).
Hoi, Deze fase had mijn zoontje ook een tijdje. Hij werd maanden lang ergens tussen 5 en 6 uur wakker. Hij was wel jonger dan jouw zoontje (een maand of 9) toen het over was. Ook wij weigerden om hem zo vroeg eruit te halen. Voor 7 uur werd hij niet uit zijn bed gehaald. Als hij om 5 uur wakker werd dan viel hij een half uur later nog wel in slaap en hadden we geluk. Maar als hij om 6 uur wakker werd viel hij niet meer in slaap en moesten we een uur lang zijn gezang aanhoren. Want gelukkig huilde hij niet, maar zat vrolijk te kletsen of te zingen. Later naar bed brengen hielp hier ook niet. Hij werd er juist eerder door wakker. Met 10 maanden was het ineens over. Nu wordt hij ergens tussen 7 en 8 wakker. Ik heb zelf het idee dat je hier heel weinig aan kunt doen. Het is nou eenmaal de interne klok van die kleintjes. Er zijn zoveel kleine kids die vroeg wakker zijn. Er beginnen niets voor niets kinderprogramma's al om 5:00 uur! Er zal wel een grote doelgroep voor zijn. Grote kans dat dit een (lange) fase is en het straks vanzelf weer overgaat. Mbt tot speentje: hier heb ik geen ervaring mee, geen speen hier. Maar volgens mij scheelt het een heleboel als ze speen ontwend zijn. Gefeliciteerd nog met de eerste verjaardag! Succes.
Ik denk dat je daar weinig aan kan doen. Als hij klaar is met slapen doe je er weing aan. Misschien zn overdagritme omgooien zodat hij later naar bed gaat 's avonds? Dus zn overdagslaapjes ook later doen. Dat zal misschien even een dag of 2 wennen zijn maar wie weet helpt het.
Ik zit momenteel met hetzelfde probleem en twijfel waardoor het zou kunnen komen. Mn zoontje sliep meestal door zonder morren tot ca 7-8 uur. Sinds hij vorige week ziek is geweest is het half 6 dat ik hem hoor. Het gaat op en af met zachtjes huilen, mummelen etc. Ik weiger hem er eerder uit te halen dan 7 uur. Toen hij vorige week ziek was werd hij ook nog eens overstuur. Het enige wat dan hielp was zn papfles. Ik wil(de) hier geen gewoonte van maken want ik zag de bui al hangen dat het een gewoonte zou gaan worden, maar toen had ik nog zoiets van: hij is ziek, verliest veel vocht (zweet), last van zn keel etc en daarna ging hij ook verder slapen als een blok. Nu is echter de verkoudheid over, maar hij wordt nog altijd rond half6/ 6 uur wakker?! Ik geef hem nu dus geen fles. Meestal kijken we wat er gebeurt als we niks doen. vaak valt hij wel weer in slaap voor ca 20 minuten en dan begint het gemummel weer. Als hij echt huilerig wordt geef ik m toch maar een speen. We hebben een "knuffel-je-speen" poppetje aan zn speen die hij zelf ook kan vinden in het donker, maar soms is ie toch zoek. Ik zou m die speen niet afleren, zolang hij hem alleen gebruikt voor de nacht of als hij hangerig is? (Op die momenten gebruik ik m ook alleen, zou niet weten wat ik zonder moest!) Zou het geen sprongetje kunnen zijn? Bij mij geloof ik van niet, dacht niet dat er een sprongetje was met 10 maanden? Tandjes had ik ook al aan zitten denken, maar verder is hij niet huilerig, vieze luiers etc? Jouw zoontje wel? Later naar bed brengen helpt hier ook niet. Zit zelfs te denken om de avondfles weer in te voeren om uit te sluiten dat hij geen honger heeft?? Anderzijds kunnen we het wel rekken tot 7 uur dus dat lijkt me dan stug dat hij om half 6 al honger heeft? Slaapjes op de dag verschuiven helpt hier niet, soms gebeurt dat weleens als we weg gaan, dat hij zn middagslaapje aan het eind vd middag doet, maar dan nog stort hij rond hetzelfde tijdstip in (ca 19/19:30uur). Dus helaas heb ik geen antwoord voor je! Heel herkenbaar, ik lees mee!
Er is wel een sprongetje rond de 11 maanden, dus dat zou het kunnen zijn. Hier is ze ook opeens vroeger wakker (zo tegen half zeven) dan anders (zo tegen half acht). Ik hoop dat het maar weer over gaat. Zit ook een tand aan te komen (nr 8 alweer!) dus dat ka het ook zijn. Maar daar gebruik ik chamodent voor en dat werkt altijd wel... Tja, wachten tot het weer overgaat is denk ik maar het beste
Ik denk niet dat het een sprongetje is. Hij heeft ook een tijdje gehad dat ie om half 4 klaarwakker was. Dat bleek toen een tandje te zijn. Maar sinds zijn eerste tandje is gaan doorbreken, is ie nooit meer (op misschien 2 keer na) tot 7 uur gaan slapen maar hooguit tot half 7 (en dat is omdat ie toen ook om half 6 wakker werd maar toen wel nog verder sliep met de speen). Dit half 6 ritme heeft ie nu ook alweer zo'n 3 weken denk ik... Ik word er echt een beetje gek van. Wij hebben onderhand geen avond meer omdat we om 9 uur al richting bed gaan aangezien onze zoon ons weer vroeg wakker maakt. En dan nog ben ik gaar... Naja, ik ga maar heel hard hopen denk ik. @ druif: haha leuk om jouw hersenspinsels te lezen. Heel herkenbaar allemaal! Het begon hier trouwens met nachtelijke poepluiers maar die zijn inmiddels over en hij slaapt nog steeds slecht. Ik vrees dus ook dat het een beetje gewenning is...
Ik denk misschien toch iets van gewenning! Afgelopen week was ons zoontje ook vrij van KDV en hoewel ik heb geprobeerd hetzelfde ritme erin te houden als altijd lukte dat uiteraard niet door alle feestdagen en ook omdat hij ziek was werd hij vaker op bed gelegd. Nu is hij gisteren weer voor het eerst naar het KDV gebracht en heeft hij vanmorgen geslapen tot 7:45!!! Heb m om 6 uur eventjes horen pruttelen, maar hij viel vanzelf in slaap Helaas lag ik dus wel vanaf 6 uur gespitst te zijn op elk huiltje of dingetje.... Is er bij jullie misschien iets verandert aan jullie ritme? Of door de feestdagen veel uithuizig geweest? Ik hoop dat het bij ons geen eenmalige actie is, maar het lijkt er op dat hij zn "oude" ritme weer oppakt nu het "normale leven" weer begonnen is?!
Hoihoi, hier wisselen de wakker-tijden ook en ik hoor het om me heen ook veel, dat rond deze tijd en rond doorkomende tanden het allemaal even knudde met een rietje is Ik denk niet dat je er veel aan kunt doen, dan hem in bed laten zolang dat met goed fatsoen gaat... En idd hopen dat het snel weer over is. Wat wel wil helpen is om het voor jezelf te relativeren: 3 weken is op een mensenleven niks... Die avonden komen wel weer, (roep ik hier ook nog steeds, hahaha).
Probeer ook maar mee te denken maar zou hij misschien overdag teveel kunnen slapen? Dus misschien dat hij toe is aan minder slapen overdag?
Mijn dochter is altijd om 5:30 wakker..ik voed haar dan en leg haar terug in bed,als ze dan niet meer slaapt gaat ze er wel uit..ik laat haar dan niet tot 7 uur liggen,daar snapt ze echt niks van wakker is wakker...
Nou heel toevallig moest ik hem vanmorgen om 7 uur wakker maken! Echt ontzettend toevallig! Hij was wel weer om half 6 wakker en om 6 uur dacht manlief maar nog 1 keer de speen te proberen omdat hij een beetje in halfslapende toestand bleef (we hoorden hem zachtjes brabbelen, terwijl ie normaal na een half uur toch wel wat harder van zich laat horen) en hij viel gewoon in slaap! Naja, het zal vast eenmalig zijn... Maar dat hoop ik natuurlijk niet Overigens is het vroeg wakker worden al van langer hoor, namelijk zo'n 4 maanden. Het is alleen sinds 3 weken dat ie een half 6 ritme heeft, daarvoor was het een tijdje kwart over 6 en daar weer voor was het zelfs een tijdje half 4 (en dan kregen we hem dus vaak pas een uur later weer in slaap). Voor die 4 maanden werd hij standaard om 7 uur wakker. Kwart over 6 vond ik oke, maar half 6 echt te vroeg. Ben benieuwd!
Hihi, nog 3 maanden en dan gaat de klok weer vooruit. Slapen al onze vroege kids toch een uurtje "langer"
Hier nog een. Ze wil opeens 's avonds niet meer eten en komt dan 's ochtends al rond 5-6 uur. Ze krijgt haar ontbijt toch echt gewoon pas om 7.30 uur. Tot die tijd mag ze bij ons in bed liggen en daarna aankleden. Vorige keer voor het eerst naar de Mac geweest, daar kon ze opeens wel eten en de volgende dag was het 8.30 uur dat ze wakker werd. Bij ons heeft het denk ik echt met eten te maken en ook wel kiezen die er aan komen.
Sterre wordt ook al maanden om half 6 wakker, maar wij laten haar nu gewoon liggen. (eerder stond ik bij het eerste geluidje al naast haar bed) Meestal gaat ze na 10 minuten kletsen weer slapen, tot half 8! Maar ze huilt nooit echt als ze wakker wordt rond half 6, alleen bwabwabwiebwieblabla.