Na al een aantal topics hier gehad te hebben en na heel wat problemen, Heb ik vandaag een officiële dyslexieverklaring gekregen voor zoonlief. Van af groep 2/3 is dit mijn vraag al geweest. Daarna is hij naar het speciaal onderwijs gegaan en daar zeiden ze weer van niet. Nu na problemen op het vmbo hebben ze hem toch getest en hij blijkt zeer dyslexie.s! Ben eigenlijk zo boos op zijn vorige school die van het speciaal onderwijs dit hadden ze toch moeten zien moeten weten?? En nu pas heeft hij deze verklaring gekregen na onderzoek bij een kinder-en jeugdpsycholoog/NIP. Stuur je je kind naar het speciaal onderwijs, Daar had ik toch op zijn minst van mogen verwachten dat ze daar verstand van hadden ze hebben hem zonder verklaring dus naar het vmbo gestuurd. In de brief staat ook duidelijk dat sbo school nalatig is geweest. En ik tja na wat problemen ging hij daar leren op de bso. Maar taal bleef een probleem na meerdere juffen te hebben gehad nee hij heeft het niet en nu blijkt het van wel. Nu is er schoolvakantie maar ben van plan a.s maandag de bso school op te bellen en verhaal te willen gaan halen. Hij is echt niet makkelijk zoonlief maar die faalangst begrijp ik nu weer beter zijn iq testen die constant verschilden dan was het 78/78 dan weer 79/110 en daarna weer 81 snappen jullie het nog., Gelukkig ben ik zelf nooit boos geworden op hem wel al hij iets deed wat echt niet mag of kon. Nu verder krijgt hij als het goed is de komende jaren les op het vmbo met dyslexie verklaring. Maar zou ik zijn vorige school aansprakelijk kunnen stellen wat zou jij doen? Heb misschien te onrechte vertrouwd op het sbo. En hun kennis.?? Ik neem mij zelf ook dat wel kwalijk zeker van potverdorie dat je niet verder kwam. Weetje het maakt verder niks uit hij blijft wie hij is. Maar misschien krijgt hij nu meer begrip. Toch.
Ik heb absoluut geen tips voor je maar wel een vraag. Hoe heb je die dyslexie test voor elkaar gekregen? Mijn dochter is 12 en het vermoeden is dat zij dyslexie heeft. Ze zit op het speciaal onderwijs maar ze zeggen dat ze te oud is om in aanmerking te komen voor een test. Wil ik haar laten testen dan moet ik dat zelf betalen en dat kost een paar 100 euro
Het gaat mij ook hondereuro kosten. En wat blijkt als ze voor hun 11 getest worden word alles vergoed van uit de basisverzekering. Dit is gegaan via het vmbo. Als je het vermoed laat die test doen. via school toch laten doen denk aan mijn verhaal.
Mijn oudste is enorm dyslectisch, kon ook pas lezen en schrijven rond zijn 10/11e, terwijl ook hij op SO zat, dus alle benodigde hulp zat aan huis, zeg maar. Ook een aantal keren aangegeven dat ik dacht dat hij dyslectisch was en na dat een aantal keren aangegeven te hebben, is hij uiteindelijk getest. Fijn om dat nu te weten, maar ook hier het gevoel hebben dat ze dat best wel eens eerder hadden kunnen testen. Ik heb er verder niets mee gedaan, heeft ook weinig zin uiteindelijk.
Ik denk dat je je moet afvragen wat je hoopt te bereiken met de school aansprakelijk stellen. En of dat een reëel is. Je gelijk krijgen bv kan een doel zijn, maar dat heb je nu in feite al. Excuses? Wat heb je daar aan? Financiële vergoeding? Die kans acht ik heel klein. Fijn dat het nu in elk geval duidelijk is, dan kun je verder en gericht werken aan een oplossing. Ken je trouwens de term beelddenken? Of de methode ikleeranders? Google er eens op, wie weet herkent je zoon zichzelf en dan kun je er misschien iets mee. Veel succes in elk geval en het komt vast allemaal goed!
Een dyslexietest kost ong 1200 euro en dat geld heb ik echt niet liggen en haar bio zal dat niet eens willen doen helaas. Mijn dochter is inmiddels ruim 12 en ze vertelde me dat ze vermoedelijk dyslexie had toen ze 11 was. Erg stom dat school dit niet eerder had gezien. Pfff.. vreselijk als dit makkelijk opgelost had kunnen worden voordat ze 11 waren he. Sterkte ermee.
Ik ben met dochter in elk geval voorbereid. Mochten met haar problemen ontstaan met lezen en schrijven dan kan ik meteen met broer lief komen aan zetten. Nichtje van mij dochter van mijn zusje is ook dyslectisch. En nu na wat ik verder las in zijn verslag vermoed ik dat ik het zelf eigenlijk ook wel hebt. Ik schrijf wel redelijk maar de spellingcontorollen is mijn beste vriend. het woord dyslectisch kan ik niet fout loos schrijven gaat altijd fout En nog wel meer worden.
@Marieke: Mijn oudste dochter heeft in groep 8 na aandringen toch nog een dyslexie test gekregen. Dat is 4 jaar geleden. Toen was het in ieder geval zo, dat als een kind nog op de lagere school zat, nog in aanmerking kon komen voor een (gratis) dyslexie test. Dat heeft zij toen gedaan bij de Fontys. Uiteindelijk gebleken dat ze de zeer klassieke vorm van dyslexie heeft. @Pnirmal: Ik zou er zeker wat mee doen Ik snap je frustratie. Waarom? Mijn dochter heeft 8 jaar lang met veel ondersteuning de basisschool doorlopen. Schooladvies luidde: praktijkonderwijs/VMBO bk. Ik was blij dat de test alsnog gedaan heeft. Toen zij de cito moest maken, met koptelefoon op de pc scoorde zij vanuit het niks: 539!! Ongelooflijk toch! Nu doet ze binnenkort eindexamen voor VMBO t en wij zijn echt megatrots! Zo zie je maar wat voor verschil deze verklaring kan maken, en dat kan bij jouw zoon dus ook makkelijk kunnen!
Nee vanavond ben ik al even met hem bezig geweest maar hij is op het moment bokkig vind het niet leuk dat hij dyslexie heeft toevallig ook de site bezocht van dyslexie. En keek even bij de lijst van beroemde mensen met dyslexie ( hij kende niemand van de lijst maar) zelfs Wubbel okkels heeft het. Wat ik in zijn verslag las was dat hij op school veel met de computer mag gaan werken en hij krijgt ook nog cesartherapie ze vertelde toen ook al dat het fijn zou zijn als hij ging leren typen. Omdat het dan beter te lezen zou zijn voor hem en zijn juffen meesters. en dat het niet betekend dat hij dom is maar misschien dit het puzzelstukje is wat we zochten. Maar daar bij is hij natuurlijk ook een echte puber wat mijn moeder zegt is ( stom) en de site op gezocht hoe je blind kan leren typen. Maar ma ik heb toch vakantie. tja haha.
Ik heb een paar jaar in het vo gewerkt, daar testten we alle brugklassers op dyslexie. Ik verbaasde me dat bij sommige leerlingen niet al op de basisschool was getest, zo dyslectisch waren ze. Volgens mij had dat toch iets met financiën te maken, maar ik hoop dat alle juffen uit het bo dit kunnen ontkrachten, want ik vond en vind dat belachelijk.
Zal zijn test eens hier neer typen zal een lange tekst worden. Repportage. Korte voorgeschiedenis en vraagstelling. A zit nu in de basis brugklas van ... te.. Delft Dit jaar zijn en PI-dicteen en een dyslexie spellingsdictee en leessnelheidstoetsen afenomen. DE resultaten hiervan waren zwak tot zeer zwak.A is de bassisschool begonnen opeen montessorischool. Omdat het lezen en spellen van af het begin niet lukte is hij in groep vier naar het sbo gegaan, waar hij dat jaar heeft gedoubleerd. Hij verliet deze school met alleen achterstanden op thechnish lezen (27&)en spelling (13&). En kwam dus niet in aanmerking voor een LWOO beschikking. Helaas heeft de BSO de leerachterstanden niet gebaseerd op de toetsen van groep 8, maar heeft aangepaste toetsen van groep 4 5 en 6 gebruikt om het niveau te bepalen. De achterstanden zijn dus zeer vertekend een geven een geflatteerd beeld over het werkelijke niveau. Op de NIO kwam A op een totale intelligentiescore van 81 uit. Verbaal bedroeg dit 86 punten symbolisch was 81. A draagt onder en boven een beugel waardoor hij moeilijk verstaan baar is. In de familie komt dyslexie voor bij een nicht aan moeders zijde. Ouders en school vragen zich af of er bij /A sprake is van dyslexie is. Didactisch onderzoek. Spellen. In Dyslexiedictee worden visuele en regelfouten gemaakt zoals fouten in het gebruik van enkele en dubbele klinkers en mederklinkers. Wisseling van ei/ij. g ch ng/nk weglaten of toevoegen van letters en woorden van het vervoegen van werkwoorden. Opvallend is dat A niet kan onthouden wat wordt voorgelezen, ook al zijn het maar 3 woorden. Hij probeert het met het voorlezen mee te schrijven waardoorhij veel worden mist. Resultaat zeer zwak waarmee hij behoort tot de 5-11& zwakste spellers. Overschrijfsnelheid. Bij het overschrijven van een tekst is het tempo net voldoende wel maakt hij enkele fouten. Het handschrift is zeer slordig en slecht leesbaar en hij heeft moeite met op de lijnen te schrijven. Lezen volgens het EMT hard op lezen van losse woorden. Heeft A een zeer lage score dle 26. D.W.Z niveau halvewegen groep 5 hij leest geen fouten. Bij KLEPEL ) pseudo woorden test ) komt A eveneens op een zeer laag niveau uit. Dle 29 d.w.z niveau van groep 5 Van de 72 woorden leest hij er 28 verkeerd. Op de stilleestoets is de schore gemiddeld het begrijpend van de tekst is matig door de vele fouten is zijn geschreven taal moeilijk te volgen. Bij A zijn de volgende dyslexiekenmerken aanwezig. Hij kan de spellingsregels niet toepassen voor zowel het gebruik van klinkers en medeklinkers en werkwoordvervoegingen bij het voorlezen van een dictee kan hij het tempo niet bij benen verder voegt hij letters toe en laat letters weg. het woordbeeld is bijzonder zwak. Ook bij het overschrijven van een tekst maakt hij enkele fouten. Het handschrift is zeer slordig en slecht leesbaar. Met lezen van losse woorden heeft A een achterstand van meer dan drie jaar wanneer hij een tekst moet lezen komt hij op een gemiddeld tempo. omdat hij dan houvast aan het context heeft. Hij begrijpt matig wat hij leest. Gezien de vele extra hulp op de basisschool heeft ontvangen, kan op het gebied van lezen en nog in grotere maten bij spelling van een zeer hardnekkig probleem gesproken worden. Dit was het bijna helemaal pff.
Bij ons op school worden kinderen waarbij dyslexie wordt vermoed ( werk op een basisschool) meestal om groep 4 of 5 getest, maar wel met uitzonderingen. Drie jaar geleden is er bijvoorbeeld een meisje in mijn groep, toen groep 3, al getest en gediagnostiseerd. Maar bij die kinderen zie je al dat na een jaar de letters nog niet geautomatiseerd zijn bijvoorbeeld. Aan de andere kant heb je ook de twijfelgevallen. Kinderen komen redelijk mee, of kunnen heel veel compenseren door bijvoorbeeld een hoge intelligentie. Die worden dan wat later getest. Bij ons op school is het geen kwestie van geld. Feit is dat de laatste jaren de verklaringen veel minder snel worden gegeven. Het is soms erg lastig om een kind getest te krijgen, en daarna de verklaring ook nog te krijgen. Wat heel erg meespeelt is dat als je een aanvraag voor een onderzoek wilt laten doen vanuit school, er duidelijk moet blijken dat er aanwijzingen zijn voor dyslexie. Als een kind bijvoorbeeld zwak scoort op lezen en spelling, maar goed op de andere vakken, zal de aanvraag voor een onderzoek makkelijker worden geaccepteerd dan wanneer een kind over de hele linie zwak scoort. Vaak wordt er dan eerder gekeken naar intelligentie. Ook kinderen met problemen wb gedrag hebben meer moeite met het aanvragen van een onderzoek. Neemt niet weg dat als ik hoor dat kinderen zo moeilijk lezen als eerder genoemd, ik het erg raar vind dat daar nooit wat mee is gedaan. Wil ook nog wel even zeggen dat ik wel vind dat door sommige mensen een dyslexie verklaring wat wordt overschat. Natuurlijk heb je met een verklaring een bewijs van wat er 'mis' is, maar in de praktijk zul je evengoed veel op jezelf aangewezen zijn. Wat ik wel goed vind is dat er echt goede trainingen zijn de laatste jaren, en daar kan een kind alleen aan deelnemen met een verklaring.
@ bedankt voor je uit leg Sallie. Wel blijft het vreemd als je kind al op een bso zit dat het aan de kant geschoven woord.
Mijn oudste scoort helaas niet slecht genoeg voor een dyslexie test. Ze scoort niet elke keer E, dus ze kan niet getest worden. Volgens school gaat ze door de mand vallen in het VO en krijgt ze dan wel een dyslexie verklaring. Beetje vreemd dat ze daar al zo zeker van zijn terwijl ze het nu niet kunnen testen... Ze krijgt overigens wel extra bijles tot eind groep 8, daar heb ik echt voor moeten vechten. Want daar had ze eigenlijk ook geen recht op...
Same here! Mijn dochter zit nu in groep 7 en ik roep al jaren dat ze dyslectisch is! Maar omdat ze steeds net een D-score haalt op de 3-minutentoetsen mag ze niet getest worden.. Erg frustrerend! Hier worden op het VO ook alle kinderen in de brugklas getest op dyslectie, maar dat is voor mij te laat, dan moet ik het zelf betalen, en dat kan ik echt niet! Ik heb al tegen d'r meester gezegd dat ik mijn dochter gezegd had om helemaal niks te doen tijdens die 3-minutentoets, maar helaas durft mijn dochter dat niet.
Dat is nou het grote probleem waarom ouders met het vingertje naar de basisschool wijzen. Om in aanmerking te komen voor een dyslexie onderzoek moet een kind voldoen aan keiharde criteria. Die bedenkt de school niet, die hebben de zorgverzekeraars bedacht. Op het VO worden wel alle leerlingen gescreened en uiteraard zijn er dan kinderen die niet zo goed zijn in spelling.. Echter een gedegen dyslexie onderzoek kan niet zonder bepaalde oorzaken uit te sluiten, daarom moet je ook een iq meting doen. En wordt dat ook gedaan bij al die leerlingen? Uiteindelijk is maar 4-5% van de bevolking echt dyslectisch, de rest is 'gewoon' taalzwak. Daarnaast realiseren ouders zich vaak niet dat het voor de aanpak op school niks uitmaakt of een kind slecht is in spelling of dat het dyslexie heeft, in beide gevallen heeft het kind hulp nodig en krijgt het die als het goed is. Op het vo is dat iets anders, daar loopt men nog mijlenver achter als het gaat om de begeleiding van dyslectische leerlingen. Als school wil je vaak wel dat een leerling een onderzoek krijgt omdat je het als school wel 'ziet' maar komt een kind gewoon niet in aanmerking, dat is niet de schuld van de school.
Hoe zie je het geval van mijn kind dan. School heeft in al die jaren gezegd dat hij het niet had terwijl het al voor hij naar de bso ging een vraag stelling is en was?? En een bso school heeft veel meer middelen om het te testen ook zonder verklaring dus waarom is het toen niet verteld dat de kans aanwezig was en dergelijke. ?
Ik weet niet op basis waarvan de school zegt dat hij het niet heeft.. Ik zal ook niet beweren dat het op basisscholen, sbo of regulier, nooit verkeerd gaat, ik wil alleen aangeven dat het soms (!) te kort door de bocht is om te zeggen dat de school het had moeten 'zien'. Hoe dat in het geval van jouw zoon is, kan ik niet beoordelen.
Heb zijn verslag hier neer getypt. Ik kom er zelf niet zo heel veel wijs uit. Nou ja wel iets hij heeft het . en dat hij heen achter stand heeft van drie jaar.
Ze schijnen in 2012 de voorwaarden veranderd te hebben, nu is het tot 11 jaar dat ze in aanmerking komen voor een vergoeding volgens school en de hulpverleners. Baal er onwijs van.