Wie heeft er nog meer te maken met een groeiachterstand/groeistilstand bij de baby?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door susanneevelien, 2 dec 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. susanneevelien

11 mei 2010
    47
    0
    0
    Hoi!

Met dit topic zou ik graag verhalen uit willen wisselen met dames die ook te maken hebben (gehad) met een groeiachterstand bij hun baby. Ik ben nieuwsgierig hoe dit is afgelopen en hoe het ziekenhuis heeft gehandeld.

Mijn verhaal:

Ik ben momenteel ruim 35,5 weken zwanger en loop bij het ziekenhuis voor de groeiachterstand van onze baby. Ik moet om de dag heen voor een CTG en controle voor de navelstreng en vruchwater. Afgelopen maandag had ik een groeiecho en toen bleek dat ons kindje tussen de 1700 - 1800 gram weegt (10 dagen ervoor werd het op 1800 geschat) dus heeft het nu een groeistilstand.
    Het zijn spannende tijden omdat je 24/7 bezig bent met de zwangerschap (beweegt de baby genoeg, voel ik klachten enz.) Het ziekenhuis zegt dat ik nu zelfs al moet bellen als ik hoofdpijn heb of misselijk ben! Gelukkig voel ik me heel goed. Om de dag besluiten de artsen hoe ze me verder gaan behandelen. Als de CTG-scans goed blijven krijg ik waarschijnlijk donderdag weer een groeiecho en dan wordt er een besluit genomen afhankelijk van de groei.

Liefs Susanne

2. Acem

Acem Fanatiek lid

6 mei 2010
    1.587
    8
    38
    Brabant
    hoi susanne,

ik loop bij de gyn ook om ongeveer dezelfde reden...
    het ging allemaal perfect bij mij tot ik twijfelde bij de vk en vroeg om een groeiecho. deze heeft met 32 weken plaatst gevonden.
    toen werd mijn kindje geschat tussen de 1500 a 1640 gram.
    vk vond het een beetje zorgwekkend en heeft me de week daarna gelijk gestuurd voor 2 groeiechos bij een andere vkpraktijk en een bij het ziekenhuis. ik was toen 34 weken.... mijn kindje woog al 2340 bij de vk maar bij de gyn 2000 gram.. zij wilde me daar dus houden omdat mijn kindje voor hun klein is. hij zat eerst echt onder de groeicurves maar in de laatste echos was dat gelukkig weer anders..
    nu zit hij tussen p8 en p10... p5 en p2.3 zijn de kleinste kids.
    maar mijn kleine heeft dus zich niet echt ontwikkeld tussen 20 weken en 30 weken...
    nu gaat het gelukkig beter.. kindje is nog klein... hij loopt nu op 34 weken terwijl ik 37 weken ben... en weegt nu zo een 2437 gram.
    maar goed hij groeit verder wel goed nu omdat een kindje hoort 200 gram per week of om de 2 weken aan te komen dacht ik dat ze zei... maar ja ik moet wel in de gaten worden gehouden en het kindje altijd goed blijven voelen. krijg wekelijks een echo... nu is het zo dat het bij mij niet nodig is om het kindje te halen gelukkig tenminste als alles verder goed gaat.. ik mag ook niets meer doen.. mag niet tillen, mag de stad niet meer in veel lopen, veel trappen lopen niet meer naar school etc etc... dus veel rusten is erg belangrijk.
    probeer de aankomende 2 weken goed te rusten meid misschien dat hij/ zij dan verder groeit... zo niet... geen paniek (al zeg ik het zelf)
    als hij beter af is in de couveuse dan maar dat... hoewel ik die apparaten wel erg eng vind maar ja. als het niet anders kan en je kindje dan wel lekker kan groeien buiten je baarmoeder zou ik dat maar als positief zien. sterkte meid.

3. Vera79

Vera79 Actief lid

23 dec 2008
    118
    0
    0
    He meiden,

Misschien een opkikkertje.. Onze meid was ook p10 en dus extra echo's omdat ze bij 36 weken maar 33 weken groot was etc.... Uiteindelijk ben ik met 42 weken ingeleid en was ze ook maar 3000 gram..geen grote meid dus maar dsat was ik zelf ook niet... Nu is ze 19 maanden en weegt ze 12,5 kilo en is ze 87 cm groot en dus boven gemiddeld.. zo zie je maar....

Vooral genieten.. je moet maar denken dat al die gemiddelde niets zeggen als je kindje gewoon wat kleiner is.... het gemiddelde is 3500 gram ofzo... reken maar uit als je dan een kleine van 3000 gram krijgt, natuurlijk loopt het dan achter...

Succes dames...

4. smartie1980

smartie1980 Niet meer actief

Ja, ik sluit me ook aan. Met 26 weken werd ons kindje op P5 geschat. Ze viel buiten de groeicurve.
    Met week 27 tussen P5 en P10.
    En nu met 30 weken ook weer rond de P10.
    Ze denken wel dat alles gezond is.
    Maar ze valt nu wel op de onderste lijn van de groeicurve, dus dat is genoeg.
    Ik ben ook wat krap met vruchtwater. Moet nog bij de gyn blijven, over 3 weken weer een groei echo.

5. Acem

Acem Fanatiek lid

6 mei 2010
    1.587
    8
    38
    Brabant
    Spannend meid... gisteren weer een gehad...
    mijnes zit nu ook nog op P10... prima toch net bij de gemiddelde en dat met 37 weken dus die van jou zit eigenlijk best goed hoor lijkt me..

6. balleke

balleke Fanatiek lid

21 jan 2009
    1.837
    0
    0
    gevaarlijk beroep
    brabant
    Ik snap dat je druk maakt.

Hier was het met de eerste ook. De verlos vond mijn buik toen niet gegroeid met 32 weken. Volgens haar liep ik twee weken achter. Groeiecho gemaakt (met 32 en 34 weken) en met zijn benen liep hij bijna twee weken achter en de rest ongeveer 1 tot 1.5 week. Wat zijn gewicht was weet ik niet helemaal vergeten te vragen toen...:(
    Hij is geboren (39.6 weken)met 2820 gram net geen 6 pondje. Nu krijg ik ook groeiecho's. Ik heb er 1 laast gehad met 30 weken en alles was goed en hij woog 1450 gram. Nu maar hopen dat het met 34 weken ook goed is.

Maar ik begrijp je gevoel erg goed. 1 ding, het wil niet zeggen dat het altijd een kleintje blijft.

7. smartie1980

smartie1980 Niet meer actief

We hadden het hier ook over bij een andere topic. De vk zei dat 2 weken verschil niet zo erg is op het eind van de zwangerschap.
    Maar 2 weken verschil met 26 weken is wel erg veel.
    Maar op zich maak ik me nu niet zo veel zorgen meer als, alles lijkt goed, en we zien het wel. Ik kan het toch niet veranderen.
    Enigszins zorgen heb je natuurlijk toch wel. Als het om je kind gaat, grijpt het je toch aan.

8. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    Mijn meisje was p10. Ze is met 34+4 gehaald (mede door hoge bloeddruk) en toen woog ze toch nog 1990 gram.
    Ze heeft 2 weekjes in het ziekenhuis gelegen maar deed het vanaf het begin supergoed. Nooit problemen gehad verder.

Nu ben ik in verwachting van een jongen die op p95 zit... raar maar waar...

Deel Deze Pagina