Is het zo raar dat mijn dochter geen snoep etc krijgt?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door panter1984, 28 jan 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. panter1984

panter1984 Actief lid

6 nov 2012
    175
    2
    16
    Soms krijg ik het idee, dat ik raar aangekeken wordt als ik vertel dat mijn dochter van 1,5 jaar geen snoep krijgt.

Mijn dochter is dol op eten en vind echt alles lekker. Ze krijgt bij mij thuis geen snoep/koekje, maar als tussendoortje krijgt ze tomaat, komkommer, appel, peer, banaan etc. Ze is er dol op en voor haar is het net snoep zo lekker vond ze het. Ze krijgt ook yoghurt i.p.v. vla en melk i.p.v yoki.

Op een verjaardag mag ze best een snoepje/taartje etc, maar ik haal het zelf niet in huis. Ik krijg hier echt ongelooflijk veel commentaar op, dat het "sneu" is dat ze nooit wat "lekkers" krijgt.

Ik leg dan ook altijd uit dat mijn dochter fruit heerlijk vind, maar sommige blikken zeggen genoeg.

Zo frustrerend is dit soms net weer z'n discussie gehad, dus moest het even van me af schrijven.

2. X11

X11 Fanatiek lid

8 jul 2015
    1.768
    1
    0
    Gewoon die discussie niet aangaan en je vooral niets aantrekken van andermans mening?
    Ik vind het niet zo raar, vind het raarder dat anderen altijd maar commentaar moeten hebben op de keuzes van anderen.

3. Noelle85

Noelle85 Fanatiek lid

8 jul 2013
    1.792
    493
    83
    Nee hoor, wij geven in principe ook geen snoep en dergelijke. Heel soms mag hij wel eens een hapje proberen van een koekje bijvoorbeeld, maar een hele koek krijgt hij niet.

En zelfs als ik een (kinder)koekje geef, heeft hij er na 2 happen genoeg van. Terwijl hij compleet uit z'n plaat gaat van blijdschap als je met een banaan aan komt lopen :D

Heel af en toe krijgt hij wel eens appelsap verdund met water, voor de rest water en thee.

Zelf ben ik ook zo opgevoed, pas toen mijn zus naar de basisschool ging, kwam ze in aanraking met koekjes en snoepjes en dat soort dingen. Ik dan iets eerder, omdat ik jonger was. Maar van huis uit werd ons dat ook niet gegeven.

Maar waarom zou jij je verantwoorden? Als jouw kind er gelukkig mee is, en er verder geen behoefte aan geeft, dan is dat prima toch? Alleen maar fijn dat je dochter zo kan genieten van gezonde dingen!

4. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Nee joh niet raar zo doen we ook;) en commentaar kan mij gestolen worden is toch mijn kind en mijn zaak.
    Het komt ook vaak omdat mensen gewoon associeren mey lekker gevoel/blij terwijl dat is echt onzin is. Hier regelmatig schoonouders nemen of probeten geven ongezonde dingen terwijl ze erg goed weten hoe dat bij ons zit maar tja het is alsof na 5sec vergeten ze het en is alweer: mag ze chocola??!

Mijn oudste is bijna 3 en is moet ik toegeven steeds vaker krijgt ze iets van koekje etc omdat het makkelijk voor mij is en met peuter en baby heb je veel haast altijd, omdat ze ook haar wensen en zinnen in iets krijgt en weet dat koekjes is toch veeeeel lekkerder is dan komkommer ))) maar dat probeer ik ook doen: sap uit pakje of yoki hand ze maar paar x in haar leven, chocomelk nooit, en koekjes liefst koop ik zonder toegevoegde suikers. Dus als ik moet kiezen kies is de minste schadelijke hihi;)

5. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.163
    23.242
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Dit!

Ik ben ook niet van plan koek en snoep te gaan geven. De Nijntjekoekjes de bij traktaties zitten, heb ik weg gegeven. Zolang ze soepstengel, fruit, rijstewafel ed nog als lekker ziet, vind ik het wel prima zo. En hoezo zielig? Ze weet toch niet wat ze mist. ;)

6. Veera

Veera Niet meer actief

Als ze t nooooit zou mogen, bijv eentje tijdens een verjaardag ofzo, dan zou ik dat wel een beetje raar vinden. Maar lijkt me juist makkelijk als je geen snoep geeft thuis. Kunnen ze er ook niet om zeuren ;) daarbij vind ik 1,5 nog vrij jong

7. Madeliefje06

Madeliefje06 VIP lid

26 mrt 2015
    11.871
    5.109
    113
    Ik vind het niet raar hoor, hier gaat het net zo. Bij familie en bijvoorbeeld verjaardagen krijgt ze wel iets, maar zelf koop ik het (nog) niet. Ze komt niks te kort en is even blij met iets gezonds.

Ik krijg soms ook wel eens vreemde blikken. Zelfs een keer een rotopmerking gehad wat betrekking had op mijn anorexia in het verleden, dat ik dat nu voortzet bij mijn dochter. Onzin.. Ik wil gewoon dat ze gezond eet

8. Lies1611

Lies1611 VIP lid

3 jun 2013
    7.149
    3.174
    113
    Nee.

Hier is ze super blij met druifjes of d'r kauwvitamines. Of een paar rozijntjes.

Nu moet ik zeggen dat wij het voor onszelf wel in huis halen dus dan krijgt ze wel eens wat. Maar ik koop geen snoep speciaal voor haar.

Tijdje terug op m'n verjaardag kon ze kiezen, bruin broodje wat ik al had gemaakt voor d'r of een stukje taart. Ze koos d'r brood. Hoefde niet eens een hapje te proeven van de taart haha.

9. Noelle85

Noelle85 Fanatiek lid

8 jul 2013
    1.792
    493
    83
    Als voorbeeld:

Laatst liep ik bij de Kruidvat, en er liep een moeder met een zoontje van ik denk een jaar of 2/2.5. En ze liepen langs het snoepgedeelte. Dat jongetje heb ik serieus vanaf het moment dat hij dat zag, tot het moment dat ik naar de kassa ging, non stop horen schreeuwen 'mamma snoep! mamma snoep!'. Achter elkaar door :$

Nou zegt dat natuurlijk ook wel iets over opvoeding, want de moeder zei niet veel anders dan 'ja zo schat'. Maar ik denk dat wel, zolang ze niet weten wat het is, kunnen ze er inderdaad ook niet om zeuren.

En nou ben ik echt geen perfecte moeder hoor (bij lange na niet), met een perfect kind, maar dat is dan toch wel iets waarvan ik denk hmmm tsja ;)

10. Bizzy

Bizzy Fanatiek lid

30 okt 2007
    2.828
    2
    36
    thuisblijf moeder
    rotterdam
    Heeft niemand wat mee te maken of jou kindje wel of geen snoep/zoetigheid mag dus mooi poepiemaling aan hebben hoor!
    Hier thuis wel snoep en zoet in huis mijn zoon van 7 zou gek worden hahaha!.
    Dl krijgt soms van die gekleurde mais dingen ( mia 's) rozijntjes of vruchtenhagel op brood.
    Chocomelk ect mag zij niet ivm koemelkallergie zou zij dit wel mogen zou ik haar dat denk ik wel eens geven.
    Zoon eet niet veel verschillende soorten snoep eigenlijk alleen apenkoppen, mia 's , spekjes of banaantjes.

11. Mijn zoontje krijgt ook bijna geen snoep. Heel soms een klein beetje chocolade als hij me betrapt op chocolade eten, maar verder dus niets :)

Maar door wie word je dan raar aangekeken? Want eerlijk gezegd: hier komt dat eigenlijk nooit ter sprake wat ons zoontje thuis eet/snoept. Wordt nou echt nooit naar gevraagd :(

12. Vrolijkheid

Vrolijkheid Niet meer actief

Nee hoor hier ook niet. Hij is nu 1,5 en krijgt water, thee en melk. In het weekend soms wel wat diksap of soya amandelmelk. Hij krijgt gewone kwark of yoghurt na het eten. Af en toe eens een ander soort kwark met aardbeiensmaak ofzo.

Ook qua broodbeleg ''redelijk'' verantwoord. Daar bedoel ik mee in elk geval geen pasta of chocoladehagelslag dat vind ik gewoon niks toevoegen. En jam met minder suiker. Veel kipfilet/avocado/banaan/groentespread/appelperenjam maar ook wel eens de ''slechtere'' dingen als smeerkaas, smeerleverworst, kaas boterhamworst maar met mate.

Verder krijgt hij op een reguliere dag gewoon fruit, rauwkost, crackers, krentenbol, blokje kaas, plakje worst, rozijntjes. Soms wel eens een (nijntje)biscuitje of plak ontbijtkoek maar dat is het dan ook.

Van mij mag hij best op een verjaardag of feestje eens een hapje taart of een beetje ijs ofzo maar echt een spekkie, zakje gummibeertjes of tum tum's vind ik hem gewoon nog te jong voor. en thuis krijgt hij dat sowieso niet want wij snoepen zelf ook nooit.

Hij is nu nog heel blij met zijn mandarijntjes en krentenbollen dus ik vind het wel prima. Komt vanzelf wel en dan ook gewoon met mate.

13. Anne1001

Anne1001 Bekend lid

29 mei 2014
    892
    300
    63
    Kraamverzorgster
    Joh, mijn schoonmoeder vond het zelfs raar dat ik geen suiker door de papfles deed die hij altijd kreeg voor het slapen gaan! En de rijstekoekjes waren toch geen eten... Haha! Heb het maar in het midden gelaten. Gewoon lekker je eigen ding doen!

14. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Ten eerste zou ik me niet zoveel aantrekken van wat anderen denken. Jouw kind, jouw keuzes. Iedere moeder doet wat haar het beste lijkt toch?!

Ik ben meer een moeder die er een beetje tussen in zit. Zoontje drinkt hier ook gewoon melk en krijgt nooit iets van yoki. Pas mocht hij een slokje optimel van mij, dat vond hij dan wel weer lekker, maar meer dan een slokje krijgt hij niet. Chocomelk vond hij trouwens erg vies. :p
    Maar hij krijgt hier 1-2x per dag een beker met een drupje limonade. Al probeer ik de laatste tijd wel wat meer op te letten, hij drinkt namelijk weer erg goed en veel de laatste tijd. Dus meer dan 2 bekers met limonade krijgt hij echt niet, maar meestal is het er maar 1, want sinds kort drinkt hij ook goed water.

Daarnaast 1x per dag een koekje. Meestal een maria biscuitje of een paar kleine 'baby' koekjes. Verder krijgt hij als extra nog wel eens een plak ontbijtkoek of een cracotte cracker.
    De andere keer tussendoor krijgt hij fruit. Zoontje is hier niet zo dol op fruit, maar ik bied hem op dat moment ook niks anders aan. Het is fruit of niks. ;)

Maar op een verjaardag ofzo krijgt m'n zoontje ook gewoon wat (extra) lekkers en eet wat chippies, net wat hij krijgt. Ik sla dat eigenlijk nooit af, tenzij het teveel wordt. Pas bij oma kreeg hij het 1 na het ander, dan geef ik wel aan dat het genoeg is. Maar mijn ervaring is ook dat dit prima gerespecteerd wordt. Of ik neem het aan en stop het in m'n tas, bv. een doosje rozijntjes. Dan krijgt hij dat de volgende dag.

15. maja246

maja246 Fanatiek lid

7 okt 2009
    1.468
    30
    48
    Nou precies dit!
    De enige tegenvaller in het moederschap: dat je een soort ongevraagde dump voor doelloze meningen lijkt te zijn geworden :)

16. panter1984

panter1984 Actief lid

6 nov 2012
    175
    2
    16
    Voel me een stuk beter nadat ik de reacties heb gelezen. Gelukkig ben ik niet de enige die er zo over denkt.

Bij ons komt voeding veel te sprake omdat mijn dochter tot voor kort geen koemelk mocht i.v.m allergie en geen soja mag i.v.m. allergie/reactie.

Vooral schoonfamilie vind het raar dat ik geen snoep geef aangezien de hele schoonfamilie het wel eet/krijgt incl de kinderen.
    En genoeg collega's die andere mening hebben.

Maar ja na deze reacties ga ik idd gewoon de discussie niet meer aan. Ieder zijn eigen ding, gelukkig is mijn dochter erg gelukkig en blij met wat ze krijgt. (Tot nu toe)

17. AnnaCF

AnnaCF Niet meer actief

Ik vind het persoonlijk eerder raar dat je vind dat een kind van 1,5 al snoep zou moeten eten. Natuurlijk kan je een beetje mee laten snoepen van een stukje taart op een verjaardag maar hier krijgt de kleine ook dingen als fruit en rijstwafels.
    Op brood soms appelstroop maar meestal notenmoes (Amandel of gemengde notenmoes) maar geen andere dingen.

Het enige dat ik wel doe is hem in de middag een beker warme appeldiksap geven maar dan wel een heel klein beetje siroop dat je het net proeft.
    Thee en melk. Of spelt-melk.

Dus niks van aantrekken. Massa's kinderen die niet nu al aan koekjes snoep en chips zitten.

18. Dufel

Dufel VIP lid

10 sep 2014
    5.833
    1.469
    113
    Hier net zo, al is onze man nog maar klein.
    Wij vinden het nog niet nodig om hem die dingen te geven.
    Hij krijgt zn flessen, fruit/groente, brood en eens een soepstengel.
    Oja en weleens yoghurt. Dat vind hij heerlijk.

Verder wachten we zo lang mogelijk met limonade, sapjes, suikers en koek en snoep.

Mn moeder vroeg laatst verbaasd waarom hij geen suiker door zn yoghurt krijgt ;)

19. Vrolijkheid

Vrolijkheid Niet meer actief

Oh dat herken ik wel. Mijn ouders vinden het prima en laten wat wij willen. Zeggen er niks van en geven hem ook geen dingen die wij niet willen. Handig want oma past ook een dag per week op. Opvang heeft sowieso geen suiker beleid.

Schoonfamilie vindt het altijd maar gek. Vrienden om me heen nog niet echt meegemaakt maar ook dan vind ik dat iedereen moet doen wat hij wil. En ik wil mijn kind op een bepaalde manier opvoeden ;)

20. Strandbal

Strandbal VIP lid

3 mei 2013
    8.890
    3.414
    113
    Ach ja iedereen moet het zelf weten wat 'ie doet. Mijn zoon is 2 en mag best weleens wat lekkers. Meestal als hij thuis komt van school dan mag hij van mij een koekje. En afentoe een snoepje gebeurd ook niks van maar dat koop ik nooit dus dat krijgt hij eigenlijk alleen bij anderen. En op een verjaardag doe ik ook niet moeilijk, het is een feestje. Hij krijgt dan gewoon taart. Maar verder snoept hij op verjaardagen niet zo veel omdat hij druk bezig is met spelen.
    Natuurlijk is volproppen met snoep en koek niet goed maar ik vind ook niet dat je je kind in een cocon moet stoppen.

Deel Deze Pagina