Mijn zoontje van 8 maanden heeft erg moeite om bijvoorbeeld een groente potje van 8 maanden door te slikken. Nu prak ik het al wel goed voordat ik het hem geef maar hij kokhalst en gooit alles wat hij daarvoor gegeten heeft er zo weer uit. Erg zonde... Met brood idem.. Daarom geef ik hem in plaats van brood een bordje pap. Met de 6 maanden groente potjes is er geen probleem. Heeft dit nu te maken met wel/geen tandjes hebben? Hij heeft zelf nog geen tanden maar hij heeft er echt moeite mee om een stukje door te slikken. Iemand tips/ervaringen?
Onze dochter had met 8 maanden ook nog geen tanden, maar ze kon alles wel goed kauwen. Wij zijn vrij snel overgegaan op 8 maanden potjes (met 7 maanden). Eerst prakte ik deze potjes een beetje fijner en na een aantal dagen gaf ik de potjes zonder nog een kee te prakken. Ze heeft wel een tijdje (weekje of 2) minder goed gegeten hoor. Van Friso hebben ze ook 6 maanden potjes met kleine stukjes, misschien lukken die wel. Ik zou je zoontje wel een broodkorstje geven bij de pap. Dan kan hij wel een beetje oefenen met stukjes. Ik denk zelf dat het bij mijn dochtertje ook wel een beetje luiheid is hoor. Tis natuurlijk veel makkelijker om een bordje pap weg te soebelen dan te kauwen op een boterham. Maar als ze iets krijgt wat ze echt heel lekker vindt (stuk vlees bijvoorbeeld) dan krijgt ze die echt wel weg!
Hier in het begin ook veel moeite gehad met de 8 mnd potjes. Brood en fruit (zacht) ging al wel goed. Hier eerst weer 2 weken potjes van 6 mnd gegeven en daarna ben ik het eerst heel fijn gaan prakken en steeds grover. En toen ging het in 1x wel goed.
Tja, ik vind een gladde brij met stukjes erin ook minder lekker. Als er brokjes in mijn aardappelpuree of klontjes in mijn cremesoep zitten vind ik dat ook minder smakelijk. Omdat je in iets glads geen brokjes verwacht. Dat kokhalzen dat sommige kinderen bij potjes van 6 of 8 maanden doen verbaast me ook niet. Zou ik zelf ook doen. Misschien kun je beter gewoon proberen je eigen eten aan je kind te geven, gewoon aardappeltje prakken met wat melk of olijfolie, stukjes groente om zelf te pakken erbij?
hier hetzelfde met mijn zoontje. hij heeft ook nog geen tandjes maar ze kunnen ook met hun tandvlees bijten... maar het lukt gewoon niet! ergens een brokje en hij geeft over... nu geef ik nog 7 maanden potjes! en groene groenten eet hij ook al niet! geeft jij ook van over! geef mijn ventje momenteel ook geen koekje,of brood. want hij verslikt zich ook heel fel.
Mijn dochter had pas haar eerste tandje bij 10 maanden maar at voor die tijd gewoon eten wat niet geprakt werd. Bisquitjes en soepstengel kon ze ook gewoon kauwen bijvoorbeeld. Denk dus niet dat het met geen tandjes hebben te maken heeft maar eerder met het structuur van het eten zelf of het er klaar voor zijn. Eet je zoontje vor de rest wel gewoon liga, koekjes oid? Brood niet dagvers geven, dat plakt namelijk. Om brood te laten wennen misschien ipv een liga of koekje een broodkorst geven? En sommige kindjes zijn geen broodliefhebbers maar wel pap dus dat zou je niet eens hoeven te veranderen. En anders 1 keer per week proberen een broodje te geven, misschien is hij er nog niet klaar voor? En wat betreft avondeten, eet je zoontje met jullie mee? Dan naast een potje stukjes groenten of aardappel of pasta voor hem neerleggen zodat hij daar ook aan gaat wennen en inderdaad eens lekker vers eten proberen en dit gewoon nog even prakken? Het komt vast goed en tot die tijd vooral blijven doen waar jij je goed bij voelt en alles rustig opbouwen!
Bedankt voor jullie reacties. Mijn zoontje heeft dit altijd al gehad. Ik geef hem wel eens een broodkorstje maar als hij eenmaal een klein stukje in zijn mond heeft gooit hij alles eruit dus heb dit ook maar even gestaakt. Probeer het inderdaad 1 x in de week of het dan wel beter gaat. Ik geef hem nu vaak a la carte van olvarit en dit gaat al wel iets beter. Zelf kook ik ook voor hem maar hij eet over het algemeen meer potjes. Zelf pureer ik het helemaal glad anders gooit hij het er ook weer uit. Ik geef hem ook wel eens een liga koekje of een soepstengel. Het liga koekje gaat wel een stukje beter omdat dit gewoon heel zacht word als hij eraan sabbelt dus dit gaat wel. Ik hoop dat hij er wat meer aan gaat wennen.