Wisselt hier ene beetje, maar gisteren at dl (3,5): O: pap van 180 ml melk + 1 cracotte hagelslag/pindakaas + glaasje j'us T: cracotte hagelslag/pindakaas + bakje fruitsalade + beker melk L: tosti ham/kaas van 1 boterham + beker melk + beker thee (op school eet ze vaak 2 boterhammen) T: glas limonade, wat stukjes rauwkost (paprika en bleekselderij) en nootjes A: 1 schepje kip met roomsaus en 1 schepje ravioli+paar kleine stronkjes broccoli + 200 ml preisoep (was geen tijd meer voor yoghurttoetje, maar meestal eet ze daar ook nog klein bakje van) Tussendoor drinkt ze nog wat water. Volgens de website vh voedingscentrum eet ze voldoende Zie ook de schijf van 5 (onder 'hoeveel en wat kan je eten?'): Gezond eten met de Schijf van Vijf | Voedingscentrum en Voorbeeld voedingsschema's voor dreumes en peuter | Voedingscentrum
Wat eten jullie kinderen veel, zeg! Hier een zoon van bijna 5 en die eet: ontbijt: 1 boterham + glas melk tussendoor: 1 stuks fruit + drinken lunch: 1 boterham + glas melk tussendoor: nog een keer fruit, koekje, rozijntjes, paar snoepjes, net waar hij zin in heeft + drinken avondeten: bordje warm eten, ik geloof z'n 250 gram (veel meer dan de hoeveelheid van een Olvarit potje zal het niet zijn) + toetje Ik vind het zelf weinig wat hij eet, maar hij groeit goed. Aan de andere kant heeft hij ook geen grammetje vet teveel, 't is een magere lat... Maar hij wil echt niet meer eten, na 1 boterham zit hij vol.
Ik gebruik hier alleen volle melkproducten, roomboter, etc.. Dat advies van het Voedingscentrum over halfvolle producten, margarine, aan een kind in de groei vind ik zo'n onzin. Ze hebben die vetten nu hard nodig. Natuurlijk is het anders als er overgewicht dreigt, maar een gewone gezonde kleuter is niet gebaat bij dieetproducten. De jongste vindt groeimelk nog lekker, dus geef ik dat. Het is onzin, maar hier in België veel meer ingeburgerd.
Zoon van vier: - Flinke bak havermout met bosbessen of appel - Een stuk fruit, bakje groente (avocado, tomaat, paprka, komkommer, bleekselderij) met crackers of rijstwafels (evt met beleg). - Twee x brood met groente. - Bak yoghurt, stuk fruit, kaasje, soepstengel etc met een kop thee. - Bord avondeten. Bij alle maaltijden drinkt hij water en soms wat melk.
Beker melk en boterham 2 st fruit en droog koekje 2 boterhammen en beker drinkyoghurt Koekje/fruit/cherry tomaat/komkommer Bord vol eten en toetje Beker melk Drinkt tussendoor water en limonade
Mijn zeer gezonde zoon is 4 en eet: ontbijt: 1 boterham, met smeerkaas, worst of gekleurde hageltjes + 1 beker melk. Soms ipv brood een cracker of brinta. Tussendoor: fruit, worteltjes, komkommer, tomaatjes, iets gezonds in elk geval. En een pakje melk Lunch: 2 boterhammen. Meestal met smeerkaas of worst, soms iets zoetigs. Erbij drinkt hij weer melk. Tussendoor: koekje, cracker of snoepje uit de trommel. Vaak ook nog een stuk fruit. Twee keer drinken, meestal iets als siroop of water. Vlak voor het avondeten zet ik vaak nog een bak rauwkost op tafel om te delen. Avondeten: 1 bordje avondeten. Niet zo heel veel. Hij lust vrijwel alles, maar eet nooit meer dan 1x opscheppen. Als toetje een bakje appelmoes of danoontje. Soms nóg een stuk fruit, als hij 's middags niet gehad heeft. Hij is erg gek op melk en ik moet goed opletten dat hij er niet teveel van binnen krijgt. Hij is niet dun en niet dik, gewoon precies goed, lekker stevig en gespierd, maar niet spekkig.