Baby 7 mnd drinkt niets anders dan melk: vochtinname genoeg en hoe verhogen?

Discussie in 'Voeding' gestart door Janna, 21 jul 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Janna

Janna Fanatiek lid

Mijn dochter krijgt nu steeds meer bijvoeding en dus iets minder opvolgmelk. Vooral omdat ze meer van haar flessen laat staan. Om voldoende vocht te krijgen, moet ze dus eigenlijk wel water / slappe thee (/ iets anders???) drinken. Dat doet ze echter niet.

We hebben water en slappe thee geprobeerd. Dit hebben we geprobeerd met haar fles, met een tuitbeker (evt. met antileksysteem eruit gesloopt) en met een gewone beker. Al deze dingen hebben we al meerdere keren geprobeerd. Ze drinkt het niet. Hoe kan ik haar aan het drinken krijgen? Met welk hulpmiddel (fles, beker, tuitbeker, enz)?

Ik heb nog geen sap / diksap / enz. geprobeerd, omdat ik wat huiverig ben voor de hoeveelheid suikers. Kan ik dat toch maar beter proberen?

Ze krijg nu per dag nog 660 ml water aangeboden in haar flesvoedingen, maar die drinkt ze niet helemaal leeg. Soms smokkel ik er 10 of 20 ml bij, bij flessen waarvan ik denk dat ze ze wel helemaal leeg zal drinken. Ze zal per dag soms dus maar net boven de 500 ml vocht binnenkrijgen. Is dat niet te weinig? Ze heeft nog wel plasluiers, maar ze zijn duidelijk minder zwaar dan normaal! Moet ik me hier zorgen over maken?

2. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.227
    7.275
    113
    Vrouw
    Brabant
    Dat is prima hoor, in groente en fruit zit ook vocht. Rond de 800ml in totaal is erg netjes (maar een periode wat minder is ook prima).

3. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Het minimum is 500cc aan vocht en wat snoopy zegt: in fruit zit ook veel vocht! je zit dus nog ruim! Met opvolgmelk zou je dus nog meer kunnen minderen, dan geeft het ook niet als je kind nog niet veel ander drinken erbij krijgt, zolang je maar boven de 500cc blijft zitten.
    Wat betreft ander vocht: toch blijven proberen. Misschien wat melk door de thee? Andere smaakjes, bijv zoethout is lekker mild, welness thee van pickwick lekker fruitig.

4. beebje082011

beebje082011 Fanatiek lid

29 jul 2011
    1.498
    275
    83
    Dit heeft mijn kindje ook gehad zo'n periode, en nu met zijn 11 maanden zijn het ook maar wat slokjes water of lauwe thee, hij drinkt nooit een hoeveelheid op. Doet overigens ook moeilijk bij lekbeker, hij weet niet wat hij ermee moet doen. Hij zag ons altijd uit glazen drinken en wou ook alleen maar uit (baby) glaasjes drinken. Alleen de melk en pap eet/drinkt hij helemaal op... Ik heb nooit toegegeven aan diksap oid, heb gewoon water aangehouden omdat ik hem dat wilde leren drinken, anders willen ze niet anders meer (onder het mom van, als hij dorst heeft zal hij wel drinken). Hij drinkt het nu ook zonder problemen.

Maar zoals al gezegd wordt denk ik dat het niet zo'n ramp is door het overige vocht in voeding. Ik heb me er iig nooit echt druk om gemaakt omdat je toch nog 4 (neem ik aan) flesvoedingen geeft.

5. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Hier ging ze met 11 mnd pas noemenswaardige hoeveelheden water drinken uit de tuitbeker... Daarvoor stelde het ook niks voor. Heb ook niet toegegeven aan diksap of zo, vond ik nog niet nodig.
    Ook hier deed ik altijd wat extra water in de flessen, maar die gingen hier ook altijd helemaal op.

Blijf het gewoon proberen en het is nog niet erg als er maar weinig van binnen komt. In fruit en groenten zit inderdaad ook veel vocht, dus hij krijgt zeker niet te weinig.

6. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Is heel logisch hoor, dat ze zo jong nog niets anders drinkt. Gewoon aan blijven bieden, slokjes tellen ook mee. 500ml is de ondergrens zeg maar, dus alles daarboven is mooi.

7. Janna

Janna Fanatiek lid

Bedankt voor jullie reacties! Ik ben blij te horen dat het minimum maar 500 ml is. De wvpk van het cb zei dat 500 ml het minimum is voor opvolgmelk, maar dat ze toch eigenlijk wel 800 ml vocht binnen moet krijgen. Bovendien moest ik daarvoor gewoon gaan oefenen met een bekertje. De fles "mocht" ik niet gebruiken en zodra dat een beetje gaat "moet" ik ook opvolgmelk uit een bekertje gaan geven. Aangezien ze nog niks anders dan opvolgmelk dronk uit een fles en een minimum voor de hoeveelheid vocht niet geheel onbelangrijk is, raakte ik een beetje in de stress over het feit dat ze na anderhalve week proberen nog steeds niets anders drinkt...

Maar als ik jullie verhalen hoor, krijgt ze helemaal niet te weinig vocht en is het bovendien voor haar leeftijd heel normaal dat ze geen noemenswaardige hoeveelheden water/thee drinkt uit een (tuit)beker.

Ik blijf gewoon slappe thee en water proberen, evt. thee met een ander smaakje. Van de week met dat warme weer is oefenen met een bekertje water ook helemaal niet erg: ze is toch zo weer droog en het geeft wel even wat verkoeling!:D

Wat mij betreft mag deze worden gesloten.

Deel Deze Pagina