Wat eet jij bij de borrel?

Discussie in 'De lounge' gestart door Iertje81, 12 aug 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Iertje81

    Iertje81 VIP lid

    31 dec 2015
    17.674
    33.044
    113
    Las net: komkommertijd Topic en dat vond ik wel een goeie.

    Wij borrelen regelmatig voor het eten bij anderen of thuis en het is altijd wel een sport om dan leuke dingen (hapjes) te bedenken die vooral ook iedereen lust. Standaard is er de zaak chips met een flinke dipsaus. Schaal katjang Pedis ook altijd (van de Action).
    Soms proberen we breder uit te pakken maar niet zoveel dat je je eten daarna niet meer lust. Kleine tapas of Indiase hapjes.

    Wat eten jullie bij de borrel?
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  2. TotalBella

    TotalBella VIP lid

    11 apr 2019
    6.582
    6.275
    113
    Wij bestellen vaak een flinke kaasplank bij de locale kaasboer. Altijd goed en uitgebreid! Lekkere crackers en truffelchips erbij en onze avond is goed!
     
    Novi, Iertje81 en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  3. Mammavantwee

    Mammavantwee VIP lid

    4 feb 2019
    5.453
    4.881
    113
    Vrouw
    Zelf nacho's maken, kleine gehaktballetjes, komkommer, plakjes worst, kaas en wat chippies en nootjes! Elke zondag middag doen we dit, ook vaak met stokbrood en satésaus erbij. De kids vinden het geweldig, en heerlijk! Wij doen dit, ipv lunchen.
     
    Iertje81, TotalBella en bloemetje1 vinden dit leuk.
  4. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    #4 GossipGirlxoxo, 13 aug 2022
    Laatst bewerkt: 13 aug 2022
    altijd een borrelplank met div kaasjes, dips van de olijfenman op de markt zoals humus, tappanade, safraan aioli, heksenkaas, pico’s en scrocci’s. Druiven en nootjesmix. Laatste tijd echt favoriet een glas erop met stengels wortel, paprika, komkommer met dipje erbij. In de warme maanden iets van meloen en ander zomerfruit erop. Spiesjes mozzarella/tomaat/olijfje. Wraps met diverse beleg. Soms een worstje (of verschillende zoals fuet, salami, grilworst, ossenworst). En net hoe het uitkomt en wat er nog in huis is iets extra erop als een schaaltje tonijnsalade of andere salade en een breekbroodje. Soms een chipje met dipsaus, niet altijd, maar als er een chipje bij gaat dan vaak iets van Dorito’s met guacamole en/of salsa of ik maak een schaaltje Nacho chips in de oven met wat tomaatjes, uitje, cheddar, jalepeno enz met wat zure room, guacamole en salsa.
     
    Iertje81 vindt dit leuk.
  5. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.496
    24.372
    113
    Wij eten juist graag borrelhapjes als avondeten.
    Binnenkort zijn mijn dochters jarig en dan zet ik een borrelplank van 1 meter op tafel met borrelhapjes en nog een hoop ernaast omdat het niet allemaal op de plank past. En dan skippen we het avondeten en doen alleen nog een dessert erna.
    En dan probeer ik altijd te variëren. In ieder geval (buitenlandse) kaasjes en chutney, olijven en gedroogde tomaten.

    En dan verder heb ik voor nu op mijn ‘to make’ lijstje staan:
    • Roquefort dip
    • Ei-ham-prei salade
    • Tapenade
    • Pico’s en scrocchi’s
    • Crackers/stokbrood
    • Druiven
    • Chips
    • Rauwkost en dips
    • Gebakken merguez en zilveruitjes, met aïoli
    • Salami roomkaas rolletjes
    • Paprika schuitjes met heksenkaas
    • Hartige cakejes
    • Kipgrillworst (heb ik al gemaakt en in de vriezer liggen) met mosterdmayo
    • Indische saucijzenbroodjes
    • Tramezzino zalm of tonijn
    • Roodlofschuitjes, blauwe kaas, appel, walnoot
    En favorieten van de kinderen:
    • Wraps (met bv kip of eiersalade, oid)
    • Pigs in a blanket
    • Bitterballen
    • Gevulde eieren met uitgebakken spekjes
    Ik ga vooraf altijd gewoon wat kookboeken e.d. door om wat lekkere recepten te zoeken en te kunnen variëren.
     
    NiVa0230, owly, Novi en 2 anderen vinden dit leuk.
  6. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.286
    3.527
    113
    Ik dacht wat zijn nou weer pigs in a blanket, maar Google heeft me geholpen. Die zijn hier ook grote favoriet.

    Verder doen wij lekkere hapjes vaak ook als vervanging van de maaltijd. De kids noemen het ook een lekkere hapjes maaltijd.
    Ik maak van alles en wisselend ook. Wat ik nog niet langs heb zien komen en hier altijd een groot succes ook zijn, zijn pizza rolletjes van zo'n rol pizzadeeg of pizza wraprolletjes van wraps uiteraard. Gewoon beleggen met wat je op een pizza zou doen, dan oprollen, in plakken snijden en ze op hun kant in een ovenschaal leggen, kaas erover en even in de oven.
     
    owly en Adje vinden dit leuk.
  7. Leesteken

    Leesteken Fanatiek lid

    14 okt 2018
    3.646
    3.459
    113
    Sinds het begin van mijn zwangerschap mag de kaas met een ananasje erop niet ontbreken hier.
     
  8. Iertje81

    Iertje81 VIP lid

    31 dec 2015
    17.674
    33.044
    113
    Verjaardagen doe ik ook altijd zo. Vroeger wilde ik nog weleens Indiase curry’s maken of verschillende soorten pasta’s. Ik had altijd een thema. Tegenwoordig merk ik dat mensen tapas gewoon het lekkerste vinden al merk ik wel dat ik geen één thema meer heb. Beetje van alles door elkaar. En eerlijk is eerlijk: bitterballen doen het altijd heel erg goed!
    Heb je een recept plus foto van die Indische saucijzenbroodje?
     
    Adje vindt dit leuk.
  9. Iertje81

    Iertje81 VIP lid

    31 dec 2015
    17.674
    33.044
    113
    Als wij met ons eigen gezin zijn, dan doe ik het ook weleens en als stiefdochter er is ook. Dit vindt dat enig en ik geniet dan van haar. Of als m’n moeder er is. Als stiefzoon erbij is kan dit niet en eerlijk gezegd is het ook niet C zijn ding. Maar bij C en stiefzoon heeft dat een reden.
     
  10. Nina Sanders

    Nina Sanders VIP lid

    1 aug 2016
    38.191
    45.328
    113
    Ik heb niets meer toe te voegen maar als ik die lijsten zo lees dan denk ik alleen maar: ‘kun je daarna nog eten?’ :o:
     
    Spectre vindt dit leuk.
  11. Iertje81

    Iertje81 VIP lid

    31 dec 2015
    17.674
    33.044
    113
    Als het niet je hoofdmaaltijd is niet nee:o:
     
    Neuzeke, Nina Sanders en Adje vinden dit leuk.
  12. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.496
    24.372
    113
    Deze is lekker: https://www.eetspiratie.nl/indische-saucijzenbroodjes/

    Ik doe trouwens ook nooit een thema, maar kies gewoon dingen die ik lekker vind of die me lekker lijken. Ik vind ook dat tussen een heleboel hapjes Indische saucijzenbroodjes prima naast Franse kaasjes op een plankje kunnen :roflmao:
     
    bloemetje1 en Iertje81 vinden dit leuk.
  13. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.496
    24.372
    113
    Een dessert gaat er hier altijd nog wel in ;)
     
    owly vindt dit leuk.
  14. liefkleintje

    liefkleintje VIP lid

    16 jun 2011
    5.620
    1.081
    113
    Vrouw
    Wil jij eens een foto delen als je zo'n plank gemaakt hebt ter inspiratie? :)
     
  15. iMum

    iMum Bekend lid

    24 okt 2019
    641
    564
    93
    Vrouw
    Wat zijn pico's en scrocchi's?
     
  16. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.496
    24.372
    113
    Ik heb de plank nog niet zo lang en vlak voor zoons verjaardag gekocht en dus bij zijn verjaardag voor het eerst gebruikt.
    Toen had ik er ook seranoham rolletjes met aspergetips op, en o.a zelfgemaakte smeerkaas van oude kaas, gezouten beurre noisette, zelfgekruide notenmix, brioche stengels, zelfgemaakte likkepot. Stokbrood, toastjes en nog wat dingen stonden er naast en ik moest de plank wel steeds bijvullen. Dus heel praktisch was het nog niet maar het stond wel mooi en was een succes bij mijn gasten.
    Op de foto zie je dus boven de linkerkant en onder de rechterkant van de plank, want in zijn geheel paste alles ook niet goed op de foto :roflmao:
    6E241A10-85FB-4B1F-A6DD-DF62DB2E00CB.jpeg
     
  17. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.496
    24.372
    113
    Dat zijn dippers. Picos zijn een soort kleine soepstengeltjes en scrocchi zijn kleine crackers.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  18. Nina Sanders

    Nina Sanders VIP lid

    1 aug 2016
    38.191
    45.328
    113
    Ik kies dan liever voor een goede koffie en een chocolaatje ofzo.
    Maar wat ik nooit heb begrepen, vooral niet wanneer je uiteten gaat, is een kaasplank als dessert. I mean, je zit dan toch al vol van het eten? Dat je niet gelijk een kaasfondue als dessert neemt...
     
    Iertje81 vindt dit leuk.
  19. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.496
    24.372
    113
    Dat is voor mij afhankelijk van het restaurant waar we gaan eten. Bij een goed restaurant, waar we al meerdere gangen doen met bijpassend wijnarrangement, doen we het allerliefst én een kaasplankje én een dessert. Gaat prima, want die kaasplankjes (en de andere gangen) zijn keurig uitgebalanceerd met maar een paar kleine stukjes kaas.
    (En daarna komt dan alsnog de koffie met friandises :roflmao:)
    Maar dat zal ook wel een kwestie van smaak zijn. Wij genieten graag van uitgebreide diners met alles er op en eraan. En in mijn omgeving zijn de meesten ook wel zo, dus dat matcht gelukkig ook goed.
     
    Neuzeke en Nina Sanders vinden dit leuk.
  20. Nina Sanders

    Nina Sanders VIP lid

    1 aug 2016
    38.191
    45.328
    113
    @Adje ik krijg dat gewoon niet weg (ik zou dan sneller vol zitten). Maar ben ook niet zo van de 3 gangen..
    Wij doen heel af en toe samen heel sjiek, 6 of 8 gangen, en dan krijg ik dat wel op maar dan zijn de gangen (portiegrootte) en ook de tijd ertussen idd perfect op elkaar afgestemd!
     
    Adje vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina