wie kan mij helpen met het voedingsschema bij 6 maanden??

Discussie in 'Voeding' gestart door piemie, 19 mrt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. piemie

piemie Fanatiek lid

28 mrt 2009
    1.769
    0
    0
    kapster
    het Gooi
    Hoi hoi,

Tot nu toe heeft mijn zoontje alleen nog maar flesvoeding gekregen, en we zijn de laatste 2 weken met een beetje fruit begonnen. Maar nu is hij bijna 6 maanden en moet ons voedingsschema aangepast worden.
    Probleem is dat ik niet helemaal weet hoe ik dat ga doen aangezien hij nog een hoop slaapt overdag.
    Dit is ons schema nu:
    9.00 wakker+fles 180/6
    10.30 half fruitje
    11.00/11.30 slapen
    13.00 wakker maken+fles 180/6
    14.30/15.00 slapen
    16.00 fles 180/6
    17.30 slapen
    19.00 wakker maken+douchen+fles 180/6
    22.30 wakker maken+fles 180/6

Langer wakker houden werkt niet bij hem, dan is hij niet vrolijk:D
    Wat zou nu een handig schema zijn voor hem?? Kan iemand mij adviseren??

Groetjes

2. Annemarie76

Annemarie76 Fanatiek lid

25 nov 2008
    2.765
    0
    0
    wijkziekenverzorgende
    West-Stellingwerf
    Hoe hard heeft je manneke die fles van 22.30 nodig?

Je maakt hem er voor wakker.. Tot hoelaat zou hij slapen als je die fles skipt?

Ik zit met Gijs nu op onderstaand schema, maar dat is niet strikt.. Als gijs naar de opvang gaat scheelt t ( tijd tussen haakjes erachter= wat ze op de opvang doen )

7.30 ( 6.00) uur 210+7
    wakker tot 9.00 ( 9.00-9.30, soms eerder als gijs zichtbaar moe is)naar bed tot hij wakker word
    10.00/10.30 fruit, daarna wassen/bad
    11.30 180+6 ( wassen/bad als ik niet werk.. ik ben meestal 10.30 al klaar dus dan thuis de 2e fles..)
    12.30 naar bed.. tot hij wakker word
    15.00/15.30 180+6.. Als Gijs zichtbaar moe word breng ik hem nog wel eens op bed voor t warm eten, anders erna nog voor een uurtje/anderhalf..
    18.00 warm hapje ( 100 gram ongeveer)
    21.00 180+6 naar bed, slaap goed door.

In t begin vond ik t ook best lastig, want bij 'schema" dacht ik dat je dan aan tijden vastzit.. maar ik ben er inmiddels achter dat t schema eigenlijk hier smorgens "opgesteld" word door t tijdstip van wakker worden en opstaan met Gijs.. De andere voedingen volgen wel.. Ik maak, tenzij t echt "te gek" word, Gijs niet wakker voor een voeding.. Soms slaapt hij smorgens maar 45 minuten en haalt dat smiddags bij en slaapt zo 3 uur dan..

3. Daan78

Daan78 VIP lid

25 jun 2008
    8.202
    1
    0
    Apeldoorn
    Ik vraag me net als Annemarie af hoe hard hij die laatste fles nog nodig heeft. Waarschijnlijk heb je vast al eens geprobeerd wat er gebeurt als je die niet geeft.

Toen we begonnen met bijvoeden, Noor was toen 6 en 1 week, zat zij op 4 flessen.
    Dat zijn er met het starten van bijvoeden 3 geworden op advies van het cb.

Een heel ander schema als de jouwe dus, aangezien je zoontje nog 5 flessen krijgt.

Met 6 maanden ga je ook beginnen met opvolg melk. Daar mogen ze max. 800ml van. Het vult ook beter. Dus waarschijnlijk zal hij ook minder snel weer voor een fles komen. Wellicht kom je dan al snel op 4 flessen uit.

Wacht het even af zou ik zeggen. Hoe hij reageert op de opvolg melk en de hapjes. En je komt snel genoeg in een nieuw 'ritme'. Tenminste dat is mijn ervaring.

Mijn schema is vanaf 6 maanden (het is allemaal een beetje plus minus zeg maar. De ene keer een half uur eerder of een half uur later)

06.00 fles 180/6
    10.30 fruithapje
    13.00 fles 180/6
    15.00 liga of soepstengel
    17.00 groentehapje
    18.00 fles 180/6

Oh en mijn dreumesje slaapt niet overdag, dus nog een verschil.

4. piemie

piemie Fanatiek lid

28 mrt 2009
    1.769
    0
    0
    kapster
    het Gooi
    Ja ik weet het de laatste fles moet er idd af, ik heb het vorige week geprobeerd maar toen werd hij om half 3 en half 6 wakker. Maar toen was hij ook erg verkouden. Hij drinkt de laatste fles wel leeg!! Weet je als ik hem zelf laat komen voor zijn voedingen ben ik bang dat hij teveel gaat slapen overdag. Ik heb het eens geprobeerd maar dan knort hij met gemak 3,5 uur door en dat is alleen al het eerste slaapje. Vandaar dat ik hem maar wakker maak.
    Blijft jou zoontje van 18.00 tot 21.00 wakker Annemarie?? Dat haalt mijn zoontje echt niet, hij is na 1,5/ 2 uur echt weer moe!!
    Daan je hebt gelijk ik moet het gewoon even aankijken, en kijken hoe het ritme zich ontwikkeld.
    We hadden een heerlijk ritme zo dus ik raak altijd een beetje van slag als er dingen moeten veranderen:(

Maar ik ga zeker de laasts voeding eraf halen en de voeding van 19.00 opschuiven!!

Bedankt meiden:D

5. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Ik denk dat je de laatste fles sowieso moet laten vallen.
    Dat hij vorige keer wakker werd komt zeer wrs door zn verkoudheid! Wij hebben met 5 maandne de laatste fles laten vallen. ons zoontje dronk m altijd gulzig leeg, maar toen we hem er niet meer wakker voor maakte sliep hij net zo lang door!
    misschien dat jouw zoontje wel iets eerder wakker zal worden, maar dat is in jullie geval denk ik niet heel erg/ vroeg?
    Ook zal ik hem niet wakker maken op de dag. En dan slaapt hij 3,5 uur? Daarna is hij zeer waarschijnlijk ook langer wakker! Laat hem even een week zelf zn ritme bepalen en kijken wat er gebeurt?!
    Ons schema met 6 maanden was:
    ontbijt: 180/6 met pap
    tussendoortje: fruit (ca 4-6 maanden potje of zelfgemaakt)
    lunch: 180/6 (deze met 6,5 maand vervangen voor een boterham)
    tussendoortje 120/4
    avond: groentenpotje/ zelfgemaakt met aardappel/pasta of rijst
    toetje yoghurt
    Uurtje later: 180/6 en naar bed.

Tussendoor liep ons zoontje ook er veel! 3 slaapjes: waarvan 2 van ca 2-3 uur en 1 korter slaapje aan het einde van de dag.

6. Daan78

Daan78 VIP lid

25 jun 2008
    8.202
    1
    0
    Apeldoorn
    @Piemie, ik snap wat je bedoelt hoor. Zit je net in een lekker ritme, moet er weer een fles af, of zoals nu hapjes erbij. Ik vind het ook elke keer weer een hele verandering en elke keer lost mijn meisje het weer prima op en zitten we met een dag of 3 alweer in een nieuw ritme.

Maar ik vond die verandering met 6 maanden toch wel de grootste. En nu proberen we ook nog een broodje. Die ik er overigens niet heb bijgezet, want dat zijn maar een paar stukjes.

Noor dronk ook altijd haar laatste fles helemaal leeg hoor. Maar die zou toen ook bijv. 7 flessen opgedronken hebben :D

7. Annemarie76

Annemarie76 Fanatiek lid

25 nov 2008
    2.765
    0
    0
    wijkziekenverzorgende
    West-Stellingwerf
    @piemie.. ja van 18-21 dat lukt wel.. Maar dat betekend wel dat ie vlak voor 18 van bed afkomt hoor..

Eigenlijk rommel ik maar wat aan hoor met de tijden.. Ik kijk ook veel naar Gijs.. Ik zit er ook wel eens naast .. dan denk ik dat hij moe is.. leg ik hem op bed en begint hij te huilen..(bijna bozig..) dan na 4 keer op en neer lopen in tien minuten neem ik Gijs weer mee naar beneden..

@ daan.. Hoe geef je je kindje die liga/soepstengel.. Ze lijken me zo droog om zo te geven.. Sabbelt je kindje ze op? ( gijs krijgt nu net zn eerste tandje..)

8. adi

adi Niet meer actief

Onze schema is als volgt:

06.00 fles 180/6
    09.00 fruit ong 150gram met een liga
    11.30 fles 180/6 (dit gaan we vervangen door pap)
    15.00 halve boterham met halvarine
    15.30 fles 180/6 (deze moet eigenlijk af)
    17.00 avondeten, ong 100gram
    19.00 papfles c.a. 200cc

De kids slapen 2x een uurtje en 1x ong 2 -2,5 uur overdag.

Ik zou ook inderdaad even een paar dagen kijken wat er gebeurt als je hem het ritme laat bepalen. Dus niet wakker maken voor een fles en de fles van 22.30 niet meer geven tenzij hij er zelf voor komt.
    Misschien dat hij zelf zijn natuurlijke slaapritme zo regelt dat ie wat minder slaapt overdag. En slaapt hij echt van 17.30 tot de volgende ochtend 09.00 uur door? (behalve de fles-tijden). Dat is 14,5 uur aan een stuk! (niet dat dat slecht is, ben gewoon verbaast dat ie het volhoudt)

9. Daan78

Daan78 VIP lid

25 jun 2008
    8.202
    1
    0
    Apeldoorn
    Wij zijn eigenlijk met de liga en soepstengels begonnen om haar te laten wennen aan het 'iets in de mond stoppen'. Zo kon ze dat op haar eigen manier/tempo doen. En nu krijgt ze het 's middags als tussendoortje. Dus gewoon in de hand.

Noor sabbelt ze op. Ze heeft geen tandjes. Maar met dat gezever van haar is het zeker niet te droog. :D

Bereid je voor op een kliederboel van hier tot Tokyo. Noor zit er altijd helemaal onder.

10. piemie

piemie Fanatiek lid

28 mrt 2009
    1.769
    0
    0
    kapster
    het Gooi

Ja tis echt heel vreemd maar als hij om 17.30 naar bed gaat krijgen we hem vaak maar met moeite wakker om 19.00 uur, hardstikke chaggie!! Douchen met papa vind hij wel heerlijk en als we hem om 19.30 een fles hebben gegeven is hij een kwartier later echt al een het gapen en ogen wrijven.
    En dan na te gaan dat hij de eerste 2 maanden nauwelijks sliep overdag, toen we zijn gaan bakeren ging hij pas zoveel slapen.

Ja een goed idee om hem misschien een weekje zelf zijn ritme te bepalen, en zeker de laatste fles eraf te halen!!
    Wel even fijn om in jullie schema's te spieken;)

11. Terra

Terra Bekend lid

22 dec 2008
    668
    0
    0
    Medewerker gehandicaptenzorg
    gelderland
    mijn zoontje krijg 5 voedingen op een dag. waarvan 3 flessen van 200cc. de andere 2 voedingen zijn bv.
    als ik heb een fles gegeven heb van 200cc is hij altijd boos want opeens is de fles leeg :D denk dat hij wel meer zou willen maar op de doos van nutrilon staat 180/6. heeft iemand hier ervaring mee?

geen idee hoeveel cc mijn bv is, maar kan ik die 3 flessen verhogen of iets? in 1 fles zit rijstebloem.

12. Jusi

Jusi VIP lid

4 mei 2007
    8.057
    2
    38
    Piemie, onze Kenji sliep tot voor kort ook nog zoveel.
    En ik vond het ook erg lastig met zijn flesjes en fruit en groente.
    Maar sinds een paar weken slaapt ie in de ochtend niet meer zoveel, maar ligt ie 's middags lang op bed. Vandaag bijvoorbeeld heeft ie vanochtend helemaal niet geslapen, en vanmiddag van 12.45 tot 16.00. Toen is ie tot 18.30 op gebleven, en dat vond ik echt al heel lang van hem! Om 20.15 heb ik hem wakker gemaakt voor zijn laatste fles, en om 21.00 lag ie er alweer in.

Om een lang verhaal kort te maken; Ik maakte me dus ook druk, omdat Kenji áls ie wakker was, alleen maar met eten bezig is, en weinig kon spelen. Maar uiteindelijk heb ik toch naar mijn eigen gevoel geluisterd, en hem wel gewoon wakker gemaakt voor de flessen en fruit/groente. Dat omdat ie anders gewoon doorsliep, en te weinig binnen kreeg.

Deel Deze Pagina