Ons zoontje heeft een behoorlijk medisch verleden. Hij heeft al 9 maal in het ziekenhuis gelegen, in totaal 4 maanden en sinds 6 weken is hij van zijn sonde af. Ik vind dat hij behoorlijk goed eet. Hij kan geen brood eten, alleen volledig gepureerde dingen. Hij drinkt bijna niets maar doordat hij 'vloeibaar eet' is dat niet erg. Verder kan hij geen grote hoeveelheden op maar hij eet 6 keer per dag. Ik heb het idee dat hij aan inname helemaal niet zo verkeerd zit maar hij groeit er niet op. Hij weegt momenteel 8,1 kg wat natuurlijk niet veel is voor zijn leeftijd dus hij moet ooit wel gaan groeien. Volgende week moet ik weer met hem naar het ziekenhuis en dan zal waarschijnlijk ook de behandeling bij een dietiste ter sprake komen maar daar aan voorafgaand ben ik benieuwd wat een normale inname voor deze leeftijd is. Dit is wat hij eet: 8.00 100 tot 150 gram pap 10.00 100 gram griekse yoghurt 13.00 150 gram fruit met 1,5 liga of met bambix 15.30 100 gram griekse yoghurt 18.00 150 gram aardappels/groente/vlees o.i.d. en hierna soms nog wat yoghurt of vla. 23.00 uur fles van 120 water + 4 schepjes Overdag tussendoor soms nog wat diksap maar meestal drinkt hij dit niet op.
Dat is heftig zeg! Fijn dat hij nu zes weken zonder sonde kan. Maar jullie hebben al heel wat meegemaakt met hem, lijkt me heel zwaar. Ik hoop dat hij snel gaat groeien. Mijn dochter is ruim vijftien maanden, maar haar gecorrigeerde leeftijd is veertien maanden. Zij eet en drinkt het volgende: - 06.00 uur: bambix pap (200 cc melk, 6 schepjes pap); - 09.30 uur: een stuks fruit; - 12.00 uur: anderhalve snee brood, een paar slokken melk; - 14.30 uur: een soepstengel/rijstewafel/rozijntjes, met water; - 17.30 uur: een flink bord warm eten (ca. 200/250 gram?), yoghurt na; - 19.00 uur: fles: 180 water, 6 schepjes. Mijn dochter is erg lang (boven de +2 lijn) en zit qua gewicht net iets onder de middelste lijn van het gemiddelde maar dat ligt niet aan haar voedselinname Ik wens jullie heel veel sterkte toe, ik hoop dat jullie knul snel goed gaat groeien!
Bedankt voor je antwoord. Ja het is een heftige tijd geweest maar hopelijk blijft het nu even rustig. Lekker zo een goede eter!
Wat was zijn geboortegewicht? Dat is namelijk bepalend. Mijn zoon woog met 1 jaar ook 8 kilo, maar hij was geboren met 900gram, dan is 8kg namelijk heel veel. Je loopt nog in het ziekenhuis neem ik aan. Wat zeggen artsen over de groei?
Jemig, wat een heftige tijd hebben jullie achter de rug! Hopelijk gaat het vanaf nu beter en kun je de ziekenhuis periode snel achter jullie laten. Als ik naar het voedingsschema kijk heb ik niet het gevoel dat mijn dochter van 14 maanden veel meer eet dan jouw zoon, behalve dan dat zij wel brood eet wat jouw zoon niet kan. Maar of mijn dochter de afgelopen maanden veel is gegroeid weet ik eerlijk gezegd niet, ik moet maandag weer naar het CB toe. Maar haar schema is ongeveer als volgt: Ontbijt: 120 ml melk (opvolgmelk 4, van gewone melk kreeg ze buikkramp) + boterham (echter eet ze deze meestal niet geheel op). Tussendoor: 1 stuk fruit Lunch: 1.5 boterham (maar gaat vaak ook niet helemaal op). Tussendoor: Koekje Avondeten: Aardappelen/ groente/ vlees o.i.d. bied meer aan, maar denk dat ze ongeveer 125 gram op eet. Voor het slapen gaan: 120ml melk en ongeveer 75 gram yoghurt. Ze zit op de +1 lijn, was met 11 maanden 10 kilo (geboortegewicht 3250 gram). Vind echter dat ze in vergelijking met afgelopen maanden op dit moment niet echt veel eet, dus ben benieuwd wat ze de afgelopen 3 maanden is aangekomen.
ontbijt: 1 boterham + rietjesbeker diksap Tussendoor fruit Lunch 2 broodje + fles opvolgmelk 200cc Tussendoor: fruit of koekje Avondeten: gewoon met ons mee. De ene keer veel andere keer minder + toetje Tussen 19:00 en 20:00 fles 200cc opvolgmelk. Ze krijgt opvolgmelk omdat ze verstopt raakt van gewone melk.
Bedankt voor de antwoorden. In vergelijking denk ik dat onze zoon iets minder eet maar hij eet dan wel weer heel 'rijk'. Griekse yoghurt bevat bijvoorbeeld veel calorien en door zijn avondeten krijgt hij bijvoorbeeld nog een flinke scheut olijfolie. @amdaa, zijn geboortegewicht was laag voor een voldragen zwangerschap (5 pond) maar niet extreem laag. Hij is met een grote hartafwijking geboren. Het punt is niet dat hij klein is, hier heeft hij tenslotte voldoende reden voor. Het punt is wel dat hij niet groeit, staat al 5 weken stil. Of daar medische oorzaken voor zijn gaat onderzocht worden maar ik ben dus vooral benieuwd of hij nu weinig eet of niet. Ik weet het niet goed meer van mijn oudste 2 maar ik vind het wel meevallen. Hij lust alles, eet nu graag weigert bijna nooit.
Ons meisje weegt hopelijk ondertussen iets meer dan 9kg en is 14 maanden. We hebben ook een moeilijke start gehad met verborgen reflux en eten en vooral drinken is al een heel avontuur geweest met up's en down's. Gelukkig zijn we van een sonde gespaard gebleven! Ze eet nu hetvolgende (bij benadering, sommige dagen eet ze amper van haar warme maaltijd en soms eet ze twee keer warm alsof ze in geen jaren eten heeft gezien ) - 7 uur: 200 cc opvolgmelk + 1 boterham met avocado of light confituur (brood is meestal zonder korsten) - 10 uur: koekje met een paar slokken water of fruitsap - 12 uur: warme maaltijd (ongeveer 150g) + een beetje water - 15 uur: een stuk fruit (meestal banaan of watermeloen, dat kan ze goed eten. Kiwi gaat ook goed maar dat wil ze nu niet, ik vermoed door tanden) - 18 uur: 200 cc opvolgmelk + 1 boterham met avocado (weer brood zonder korsten). Dan dan eten mijn man en ik samen met haar aan tafel en krijgt ze nog wat wij ook eten, zoveel ze wil. Soms eet ze nog een heel bordje op, soms is het wat proeven en uitspuwen De melk drinkt ze niet altijd op, tot mijn frustratie soms, want voor de rest drinkt ze eigenlijk weinig op een dag. Ik denk ook dat jouw kleintje best genoeg eet. Ik ben benieuwd of hij er inderdaad op groeit. Ik moet over een maand weer naar het cb en ben ook benieuwd of dl gegroeid is, want er zijn dagen dat ze dus wel een stuk minder eet dan hier boven beschreven.
Jeetje wat hebben jullie een zwaar jaar gehad dan, Voor zijn doen denk ik niet dat hij te weinig binnen krijgt. Mijn dochter is nu 15,5mnd (gewicht op 11kg, precies middenlijn) Haar schema is: 07:00 1 boterham met melk 10:00 1-2 stuks fruit met sap/water 11:30 1-2 boterhammen met melk 15:00 1-2 stuks fruit met sap/water 18:00 warm eten (ene x 3 happen, andere x flink bord vol) met melk Hopelijk hebben jullie snel antwoord waardoor hij niet aankomt
Onze jongste eet als een bootwerker! rond 07.30 2-3 sneetjes volkoren brood met 1 beker sap rond 09.00 150 ml. volle melk rond 11.00 2 stuks fruit rond 13.00 2-3 sneetjes volkoren brood met 1 beker sap of drinkyoghurt rond 16.00 1 stuk fruit en 1 klein krentenbolletje of plak ontbijtkoek rond 18.00 avondeten, vaak 2 borden vol en daarna een bakje yoghurt rond 19.00 150 ml. volle melk Hij eet meer dan z'n grote broer... Ik weet niet of het realistisch is om jouw kindje te vergelijken met kindjes die niet zo'n heftige geschiedenis hebben. Laat je vooral goed informeren door de dietist en dan komt het vast goed!
Sjonge, jullie hebben al een hoop meegemaakt! Hier onder wat mijn zoontje ongeveer op een dag eet, maar als ik jou was zou ik niet al te veel met andere kindjes vergelijk hoor! Je moet toch wel het 1 en ander aanpassen, maar als ik naar de hoeveelheden kijkt lijkt me dat prima en als hij tevreden is, zou ik als moeder ook tevreden zijn. Hier krijgt hij: 8.00 1 boterham met beleg, een plak ontbijtkoek en een beker thee 10.00 tussendoortje, meestal iets van een koekje o.i.d. met beker roosvicee 12.00 2 boterhammen met beleg en een halve beker halfvolle melk (+/- 100cc) 13.00-15.00 slapen 15.00 fruit geprakt (hij eet geen stukjes fruit) met beker roosvicee 16.30 klein tussendoortje, bv. een soepstengel of zakje knijpfruit 17.30 avondeten, eet grotendeels met de pot mee, soms nog een potje 19.00 toetje, schaaltje yoghurt van ongeveer 200cc Drinken doet hij uit een rietjesbeker van Nuby. Soms krijgt hij 's morgens vroeg nog een fles, als hij vroeg wakker is, hij krijgt dan 150cc halfvolle melk.
Mijn zoon at met 14 maanden meer, woog minder, en is met een hoger gewicht geboren. Hij liep bij een diëtist wat niet hielp. Overal boter bij, nog 'vetter' (zowel ongezond als gezonde vetten), veel koolhydraten. Maar hij blijft klein. Je zoontje eet in mijn ogen voldoende. Is hij actief?(zover hij kan) En idd uit ervaring (weet ik nu ) niet vergelijken. Dat is namelijk vaak frustrerend hahaha kijk naar je eigen mannetje.
Hier ook een kindje wat prima eet maar slecht groeit. Ze zijn nu ook aan t onderzoeken waar t vandaan komt maar het hoeft dus niet altijd aan t eten te liggen ik vind wel dat hij netjes eet! Hier ongeveer het volgende Ontbijt 200gr pap Tussendoor fruit 1 stuk Middag 1 tot 2 boterhammen Tussendoor fruit 200 tot 300 gr avondeten en dan nog grote schep Griekse yoghurt toe
Bedankt voor de antwoorden! Mijn vraag is ook zeker niet omdat ik grote behoefte heb om te vergelijken of omdat ik het belangrijk vind dat hij net zo groot is als andere kindjes o.i.d. Ik ben allang blij dat hij nog bij ons mag zijn want het is wel even kritiek geweest. Groei is dan nog maar een 'dingetje'. Ik vind het behoorlijk wat wat hij eet maar dat komt ook doordat hij 3 maanden geleden alleen maar melkvoeding kreeg en dit voor 75% via de sonde. Omdat hij nu niet groeit was ik vooral even benieuwd naar wat kindjes 'nodig hebben om te groeien', mij er zeker van bewust zijnd dat elk kind anders is. Ik ben benieuwd wat de dietiste van zijn intake vindt.
Ik kan me je behoefte daaraan zeker wel voorstellen hoor! Het lijkt mij ook dat jullie zoontje voldoende eet maar het is altijd fijn om even te zien dat zijn schema niet erg "afwijkt" al is elk kindje natuurlijk weer anders. Ik wens jullie heel veel succes. Ik hoop voor jullie dat deze heftige tijd snel achter jullie ligt. Wat een vreselijk moeilijk jaar moet het voor jullie zijn geweest...
De mijne is van 10 juni, bijna 15 maanden dus. Vorige week woog ze bij het cb 9.075 kilo. Ook niet echt veel. Zij eet: 's octhends fles opvolgmelk van 180/6 tussendoor cracker of soepstengel fruit (hele banaan, of stuk of 10 druiven, halve appel oid) s middags twee boterhammen met beleg namiddag wat rozijnen, een koekje of een cracker s avonds met de pot mee en ze eet redelijk goed loop vd avond toetje of nog wat fruit
Maak je de pap van volle melk? Anders zou je dat nog aan kunnen passen. Griekse yoghurt is prima inderdaad qua vetten! Misschien ipv olijfolie een klont roomboter bij zijn avondeten?? Verder is bijv avocado een calorierijke 'vrucht' en je kunt het ook goed prakken. Zijn lijfje heeft misschien meer energie nodig om te groeien dan van een ander kindje. Gesprek met de diëtiste kan geen kwaad denk ik. Misschien nog zo'n energie en calorierijk drankje via de diëtiste??