ik lees dat meerdere kindjes "moeite" hebben met het ontbijt, ze hebben dan vaak geen tot heel weinig trek....dit ook met mijn zoon...ik ben blij als hij 1 sneetje brood op eet smorgens ik las ergens dat iemand zei 3 hapjes groenten omdat hij 3 jaar is, daar had ik nooit van gehoord! verder lees ik hier en daar dat er nog best veel kinderen een fles melk/pap/kunstvoeding krijgen.........ik had het idee dat mijn zoontje daar te groot voor was, dat je flesje eigenlijk geeft tot een jaar of anderhalf en daarna gewoon bordjes pap?!?
Mijn zoontje van 5 eet: 'S ochtends vroeg 1 boterham en een beker melk 10:00/11:00 op school een koekje met wat drinken 12:00/12:30 een boterham en melk 15:30/16:00 drinken en fruit en/of een snoepje 17:00/18:00 warm eten en weer melk
Joris is pas 3; Ontbijt; meestal niks! Heel soms een sneetje brood. Is echt geen ontbijtmens. Wel een beker melk of thee met melk. Tussendoor; een boterham als hij zin heeft, een plakje peperkoek of knijpfruit. Rond 12 uur; 2/3 sneedjes brood, tosti, soepje. Dat gaat er eigenlijk altijd goed in, maakt niet uit wat ik maak. Tussendoor; dan een koekje, dan een snoepje, crackers, rijstwafel, peperkoek, knijpfruit. Net waar hij zin in heeft. Avond; met de pot mee eten. Ene keer eet hij alles op en vraagt voor nog wat, andere keer eet hij maar een paar hapjes. Over het algemeen eet hij meestal toch het avondeten goed. Behalve rijst, dat lust hij niet. Na het eten soms een toetje, niet standaard. Vraagt hij zelf om. Voor het slapen gaan altijd nog een bekertje melk. Verder drinken overdag; meestal ranja, verdunde ijsthee, kopje thee, melk, yogho. Hij kijkt altijd zelf in de ijskast waar hij zin in heeft... En als hij op de peuterspeelzaal is, eet hij om 10 uur een cracker met smeerkaas/smeerworst, fruit en een beker melk. Maar dan eet hij thuis ook nog gewoon om 12 mee. Vers fruit? Eet meneer alleen op de psz. Thuis absoluut niet. En zelfs knijpfruit alleen als hij er zin in heeft, anders 'eet' hij het echt niet op...
's Ochtends beginnen we met pap, een boterham vindt hij niet lekker 's ochtends. Tussendoor krijgt hij rozijntjes of fruit. Met wat drinken. Op de psz krijgen ze een plak peperkoek. Lunch: 2 sneetjes brood. Hij eet geen korstjes. Hij kiest zelf beleg. Meestal kaas en appelstroop. Met een beker volle melk. Na zijn slapen krijgt hij fruit. Later op de middag eet hij vaak nog wat, kaas, koekje, tomaatjes. Ik probeer in ieder geval iets gezonds te geven. Drinken heeft hij altijd staan. Avond eten eet hij de laatste dagen weer redelijk. Daarna toetje. Voor het slapen gaan als hij wil nog een bekertje warme melk. Hij is nu net 2,5 jaar.
´s morgens: 1-2 boterhammen met pasta/speculoos/jam en een beker sap rond 10.00: beker roosvicee met koekje/cracker/rijstwafel /plakje kaas( soms 2) rond 12.30: 2-3 stuks fruit rond 15.30: beker drinken ( karnemelk of sap of roosvicee), yoghurt of boterham/cracker rond 18.00: avondeten ( in de regel geen toetje ), gaat over het algemeen redelijk goed. Tussendoor wil hij wat mamamelk en soms wat extra drinken. Op een verjaardag of met feestdagen krijgt hij wel eens een chocolaatje, stukje taart, stukje worst e.d. Chips e.d. nooit. Hij wordt volgende maand 3 jaar.
ontbijt: Pyamapapje (k&k) 1 boterham tussendoor: 2 stuks fruit middag: macaroni, poffertjes, soep of gewoon 1 snee brood tussendoor: koekje, snoepje avondeten: groente, aardappelen en vlees oid (gewoon hetzelfde als ons) s'avonds: nog wat lekkers, chipies, stukje worst, boterhammetje oid voor het slapen: pyamapapje (k&k)
Ontbijt: beker melk en 1 of 2 boterhammen (hartig beleg) Tussendoor: soms een kaakje of ontbijtkoek (niet elke dag) en 2 stuks fruit Lunch: 2 boterhammen (1 hartig, 1 zoet) en een beker melk Warme maaltijd: aardappels/pasta/rijst, groenten en vlees/vis Tussendoor ook weleens een stukje kaas of worst of wat rozijntjes en soms een koekje. Qua drinken is dat thee, water of water met wat biologische diksap. Chipjes 1x in de 2-3 weken (als ik het niet vergeet ) en snoep nog niks. Wel met een verjaardag wat hapjes taart.
Patrick eet 's ochtends een bruine boterham met boter en beleg (meestal zoetigheid) en een beker halfvolle melk. Tussendoor fruit (kan vers zijn, maar soms ook een knijpfruit). Tussen de middag een bruine boterham met boter en beleg (heel soms een tosti en in het weekend soms een lekker broodje) en een beker halfvolle melk. Tussendoor een beker ranja (meer water dan ranja). 's Avonds eet hij met de pot mee en daarna toetje. Met de koffie een beker ranja met wat lekkers en daarna lekker naar bed.
Ontbijt: 1 boterham met (meestal) hartig beleg (smeerkaas, leverpastei etc) met beker melk Tussendoor: Fruit en beker ranja of thee Middag: 1 boterham met zoet beleg en 1 plak ontbijtkoek met beker melk Tussendoor: Koekje/snoepje met beker ranja of thee Avond: met de pot mee, meestal aardappels/groente/toetje en wat sap na. Voor slapen nog wat water.
namya: Mijn zoontje krijgt idd nog een papfles s`ochtends. Dit omdat dit het enigste is wat hij op het moment eet als ontbijt. De rest van de dag krijgt hij alles in een beker aangeboden dus ik zie het kwaad er niet zo van in. Hij is er eigenlijk wel te groot voor maar ach ze worden al zo snel groot. En ik ken genoeg kinderen van zijn leeftijd die nog een fles krijgen s`ochtends.
Ik durf het bijna niet te zeggen al ik zo vlug even lees, maar Eliza eet: - ontbijt: 3 boterhammen met zoetigheid of kaas; - tussendoor: 1 soms 2 stuks fruit; - lunch: 4 boterhammen met kaas of jam of ei (gekookt of gebakken); - tussendoor: koekje of chocolaatjes; - avondeten: groenten, pasta (aardappels eet ze niet) en vlees (gewoon een eigen stuk vlees). Daarnaast dan meestal nog een danootje. En dan tussen alle maaltijden door vraagt ze nog om meer eten!!!! Ze is overigens gewoon op een normaal gewicht, al zou je dat niet zeggen met bovenstaande Veel liefs Petra
nou petra, je hebt gelukkig een goede eetster....wees er maar blij mee want soms maak ik me teveel zorgen of mijn zoon wel genoeg binnen krijgt...
Levi eet ongeveer dit : Ontbijt : -2 bruine boterhammen met boter en beleg -bekertje melk Tussendoor: - plakje snijkoek - bekertje diksap Lunch: - 2 bruine boterhammen met boter en beleg - bekertje melk Tussendoor: - fruit en water Avondeten: - met de pot mee en een toetje ( vla of yoghurt )
Tymen (3,5 jaar) eet het volgende: Ontbijt: banaan en appel en een beker yoghurtdrank (hij lust 's morgens geen brood of pap) Tussendoor: beker roosvicee met een koekje (meestal Sultana Yofruit) Lunch: 1 boterham met half hartig en half zoet, soms een cracker met kaas of smeerworst, soms een knijpfruitje, soms een vers stukje fruit. Beker yoghurtdrank Tussendoor: beker roosvicee met wat lekkers (een lollie, een doosje smarties, doosje rozijntje of nu rond de pasen een chocolade-ei Warm eten: een bordje met een lepel aardappels of pasta, stukje vlees of vis (meestal een halve) en een lepel groente en die gaat op. Een schaal vla of yoghurt. Als hij alles op heeft gegeten mag hij een chocolaadje. Na het eten: nog een halve beker roosvicee. Tymen is lang voor zijn leeftijd en zijn gewicht past er mooi bij. Hij is een tijdlang wat mager geweest, dat is nu beter.
De jongens eten op een dag: 2 jr + 5 mnd en 1 jr + 4 mnd (ze eten ongeveer hetzelfde) Ontbijt: Pap Tussendoor: Fruit (zelf een appel of banaan of een bakje met druiven) Lunch: 2 boterhammen of een broodje met smeerkaas, worst of ham. Na slaap: Warme melk Tussendoor: klein snackje zoals stukje kaas, worst, biscuitje, soepstengel. Avond: Vlees (kip, hamburger, Snitzel), Groente, Aardappel/Rijst of een lekker roerbak alles gemixt of pasta ook favoriet Toetje: lekker yoghurt of pudding - of beker met yoghurtdrink ipv toetje net voordat hij gaat slapen ps zelf geven wij geen zoet beleg of snoep maar op het kdv krijgen ze wel zoet beleg en vinden ze ook lekker maar wij hebben het niet in huis. Ze zijn nog te jong vind ik voor echt snoepen of chips eten.
ontbijt: 1 sneetje brood met hagelslag,pindakaas of smeerkaas of een cracker (soms wil ze helemaal niks) en een pakje fristi lunch: 2 sneetjes brood met beleg naar keuze. diner: aardappelen , groenten , vlees of pasta soms een toetje maar daar is ze niet zo gek op. tussen door: fruit, krentjes, spekje,smarties, schuimpjes net waar ze om vraagt om drinken vraagt ze ook zelf :limonade, chocomelk,wikki,thee
Ontbijt: 2 sneetjes zonnevolkoren met boter en jam/leverpastij/beleg Met water, vaak 2 bekers. Tussendoor: Fruit en een biscuitje ( trouwens altijd water, en soms vruchtensap ) Lunch: Zelfde als ontbijt Tussendoor: Komkommer, tomaat ofzo Avondeten: Wat wij eten, alleen dan in kinderportie. Yoghurt/vla na. Soms een danoontje of een chocolade toetje. Drinken melk bij het eten. En hij krijgt een bekertje water voor het slapen gaan.
Mijn dochter is bijna 3 en dit eet ze ongeveer op een dag: 'S Ochtends een bakje yoghurt. Uurtje daarna 2 boterhammen met meestal hagelslag of kaas. Rond 12/1 uur een tosti of wat knakworstjes of soep. Rond 3 uur iets lekkers. ( mag ze zelf uitkiezen wat er in de kast staat). En dan om 6/7 uur warm eten. En een toetje toe.
Hier nog eentje die maar heel weinig eet. Ze is bijna 3: ontbijt: ontbijtkoek of, halve boterham of, beschuitje tussendoor: fruit of, koekje lunch: halve boterham of, een cracker, soms met eitje met 50 cc melk tussendoor: tomaatjes, komkommer of, koek, snoep. Diner: klein beetje groente, paar kleine stukjes aardappel, vlees toetje, vla, yoghurt oid ong. 50cc.. Ik maak me regelmatig zorgen dat ze te weinig krijgt. Ze is bijna 1 meter lang en weegt 12 kilo. Gaat mee volgens haar groeilijn, dus het zal wel goed zijn. Ze beweegt veel, is vrolijk en blij en ontwikkelt als een razende. Loopt met veel dingen behoorlijk voor. Haar vader had precies hetzelfde toen hij zo jong was....dus het zal erfelijk zijn..... Vaak probeer ik er nog meer in te krijgen, maar dat werkt toch niet echt.
Hier gemiddels genomen over de dag: Ontbijt: boterham Meot wel zeuren voor ze de korstjes opeet) en plakje ontbijtkoek met beker milk en fruit (enige drinken waar ze haar medicijnen mee inneemt) Tussendoor: stuk fruit of knijpzake fruit (soms nog een koekje bij opa en oma) met beker aanmaaklimonade Middageten: gemiddeld 2 boterhammen met belg Tussendoor: snoepje oid. Avondeten: met de pot mee, vlees pas na de warme maaltijd maar macaroni en nasi is favoriet met daarna een toetje Na het avondeten vaak nog een glas sinaasappelsap