Borstvoeding, hoe krijg je hier een ritme in?

Discussie in 'Voeding' gestart door mappel, 22 dec 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mappel

mappel Niet meer actief

momenteel ben ik.36 weken zwanger van ons eerste kindje en we willen heel graag borstvoeding geven. Echter heb ik een eigen bedrijf, waar ik met 4/5weken weer aan het werk wil gaan. Ik wil het zo indelen dat ik vnl.de avond uren werk, want dan is manlief thuis. Ik heb nagedacht over kolfen, maar liever niet.....Het komt er straks op neer dat ik van 19 t/m 22 uur van huis ben, maar stel dat het kindje de eerste weken steeds tussen 20 &21 uur komt? Is het dan mogelijk om dat ritme een beetje aan te passen of is een flesje dan het enige wat kan?__________________

2. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Eerlijk gezegd snap ik heel goed dat je je dit soort dingen afvraagt, maar ga je er nu nog niet druk om maken. Geniet eerst van je laatste zwangerschapsweken, ga dan kijken hoe de borstvoeding loopt en je eigen herstel en dan zie je vanzelf of er al vrij snel een ritme in komt of dat het rommeliger gaat.

Zo had ik hier bij de tweede vrij snel een aardig regelmatig schema, maar met sprongetjes, regeldagen en mama-honger kon het zomaar dagen rommelen. Bij de derde is het altijd rommelig gebleven zonder echt duidelijke regelmaat. Kortom, kijk hoe het tegen die tijd gaat..

3. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.227
    7.275
    113
    Vrouw
    Brabant
    Mijn ervaring is dat het de eerste maanden lastig is om een ritme te vinden. Vooral de avonden waren hier vaak onrustig, ik zat meestal hele avonden met een baby aan/op de borst. Vanaf een week of 12 gingen ze pas op tijd naar hun bedje en daar ook slapen. Voor die tijd werkte dat gewoon niet en lagen ze bij mij.

Moet je echt weg om te werken, kan je niet thuiswerken? Want als het meezit slaapt je kindje overdag wel veel en kan je dan wat dingen doen. Hier sliepen ze overdag trouwens slecht en onrustig. Dat ging bij Eva vanaf een maand of 6 beter. Lisa was een huilbaby. Ik was na een dag gesloopt en moest er echt niet aan denken om weer te gaan werken, heb toen ook nog een maand ouderschapsverlof opgenomen omdat het nog teveel was (ook ziekenhuisopname).

Maar goed, je weet nu nog niet hoe het zal gaan. Het kan meevallen, maar ook tegenvallen. Ik zou met meerdere scenario's rekening houden.

4. mappel

mappel Niet meer actief

ja dat moet helaas echt. Ik geef yogalessen, die zijn alleen maar in de avond uren..

5. MamaVanAnne

MamaVanAnne Fanatiek lid

21 jul 2013
    1.164
    0
    36
    NULL
    NULL
    Eerst afwachten hoe alles gaat en ook kijken hoe je productie is. Ik heb nog nooit een clusterend kind gehad maar heb/had melk in overvloed. Kolfde ook s ochtends na dus er stond altijd melk klaar als ik er niet was.
    Maar kon zelf pas na 4 maanden weer een aantal uren achtereen aan het werk door een zware bevalling en bekkeninstabiliteit (ook eigen bedrijf dus deed alles wat ik kon)

6. Woezel 25

Woezel 25 Fanatiek lid

2 feb 2010
    1.779
    0
    36
    NULL
    NULL
    Clusteren hebben mijn kinderen ook niet gedaan. Heb ook een eigen bedrijf en snel weer dingen opgepakt. Mijn meisjes allebei, maar de jongste zeker, sliep met een week of 3 vanaf 's avonds 19.00, maakte haar wakker om 22.30 en sliep dan weer verder (nog wel nachtvoeding(en))
    Ritme maakte ik er zelf in. Enkele keer dat ze tussendoor wakker werd 's avonds maat meestal niet. Kan prima maar ligt wel aan je kindje.

7. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ik denk dat je daar nu echt nog niets over kan beslissen. Ik gun je van harte een rustig kindje dat de hele dag flink slaapt, netjes om de 4u drinkt en verder perfect gelukkig is.

Maar het kan ook heel anders uitdraaien. En als je je nu al vastpint op op 5 weken 's avonds gaan werken, zou je het wel eens heel zwaar kunnen krijgen als dan blijkt dat dat niet zal lukken.

Je kan nog zo hard plannen en willen, je zal het moeten doen met het kindje dat je krijgt.

8. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Kijk anders eens naar Gina Ford (boek) zij schrijft over het opbouwen van ritmes e.d.

9. mappel

mappel Niet meer actief

Ik heb natuurlijk geen idee hoe mijn bevalling zal verlopen, maar heb tot nu toe wel echt een top zwangerschap, ben ook nog steeds aan het werk en voel me heel erg goed gelukkig (op wat vermoeidheid na). Dus ik verwacht dat het herstel van de zwangerschap niet lang zal duren, maar natuurlijk die bevalling.... daar kan niemand wat over vertellen, met een KS is het sowieso langer herstel.. maar ik ben positief ingesteld :)

10. mappel

mappel Niet meer actief

Dat ben ik met je eens, het zal echt afwachten worden!! Maar mijn man is thuis, ik bedoel, een kindje is niet 'alleen' afhankelijk van mij. En op den duur zul je toch aan het werk moeten.. in loondienst is dat na 10 tot 12 weken geloof ik? Of je het nou op de rit hebt of niet.. en overdag ben ik gewoon thuis en dat blijf ik ook.. dus ik heb er vertrouwen in.

11. mappel

mappel Niet meer actief

Bedankt voor de tip! :)

12. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    True. Maar bij borstvoeding, zeker als je niet wil kolven, is je kindje nu eenmaal volledig afhankelijk van jou voor voeding.

Maar goed, ik heb daarin gewoon een heel slecht voorbeeld gehad van mijn dochter. Heeft altijd heel slecht geslapen, dus ik ging 's avonds gewoon om 20u mee in bed, tot ze een maand of 6 was. Anders trok ik het niet. Ik wens jou een beter slapertje toe :)

13. mappel

mappel Niet meer actief

Ja dat kan ons ook overkomen natuurlijk... ben benieuwd wat ik dan ga doen.. misschien het werk toch uitstellen?
    Helaas ben ik wel afhankelijk van dat inkomen. Van de uitkering die ik krijg, kan ik mijn vaste lasten van de zaak niet betalen, laat staan van leven voor thuis. Dus ik kan echt maar 2 maandjes thuis zijn. We zien het wel :):) Ik heb vertrouwen en waar een wil is is een weg en komt er ook vast wel een oplossing.

En anders toch maar kolfen hoor.....

14. Maedra

Maedra Fanatiek lid

29 okt 2009
    1.558
    0
    36
    Rotterdam
    Ik ken wel mensen die borstvoeding op schema hebben gegeven en daar prima tevreden mee waren (zowel moeder als kind ;)), het kan blijkbaar wel, ik weet niet of het bij elk kindje "lukt". Misschien willen in het borstvoedingsgedeelte vrouwen hun ervaringen delen? Ik zou er niet op rekenen dat het vanaf dag 1 lukt natuurlijk, maar wie weet lukt het uiteindelijk wel om een paar voedingen vast er in te krijgen.

15. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Mijn yogalerares in Australie gaf haar lessen gewoon met baby in de doek en aan de borst. Dat kan natuurlijk ook gewoon.

Deel Deze Pagina