Hoi! Aangezien Evy nauwelijks aankomt ben ik wel benieuwd naar jullie eetschema. Die van ons is: 7:30 240 cc melk 9:30 fruit (meestal rond 1 stuk fruit) 12:30 Paar stukjes brood en 100 CC Melk (rest van het brood ligt op de grond of in d'r haar of op d'r schoot enz ) Maximaal eet ze een 1/2 boterham Soms tussendoor melk als ze niet veel brood op heeft 17:00 Groentenhap,..paar hapjes + 100 CC melk. Soms eet ze veel, soms helemaal niets! 19:00 240 cc melk Ze is in 3 maanden 170 gram aangekomen & 4 cm gegroeid. De cb arts vond het niet verontrustend, maar ik vind het wel weinig. Ze eet soms heel weinig vast voedsel op een dag, terwijl ik lees dat ze eigenlijk nu al wel mee moet kunnen eten. We moeten nu iets vettere dingen geven zoals vlees/vis en een beetje boter gebruiken. Wij waren zo voorzichtig haar niet te vet te laten eten, dat we misschien zijn doorgeslagen haha. Eet Evy nou zo weinig,...??
plurkie is bijna 10 maanden maar ze eet nog hetzelfde als met 9 maanden 180/6 en brinta fruit. 1of 2 stuks of een potje. paar slokjes drinken 1 boterham en 150/4 soms een rijstwafel, broodkorst met drinken warm eten 200 gram. vers. sosm een potje. soms paar hapjes yoghurt 180/6
Malou en Ruben kregen met die leeftijd borstvoeding/kunstvoeding op verzoek zoveel/zovaak ze maar wilden, kwam neer op ong 7-9 voedingen per dag en daarbij savonds rond 17.00/18.00 verse groenten zoveel ze wilden soms dus 1 hapje en soms 8 hapjes en smorgens rond 10.00/11.00 vers fruit zoveel ze wilden, soms dus 1 hapje en soms 8 hapjes ! Met ong 10 maanden hadden we meer een soort vast schema en ook minder melkvoedingen. Misschien is dat fijner om te kijken ! 06.00 - 06.30 Melk ongeveer 165cc. 08.30 - 09.00 Fruit. 10.30 - 11.00 Melk ongeveer 135cc. 13.00 - 13.30 Paar hapjes brood met boter en soms beleg, slokje water/thee. 14.30 - 15.00 Melk ongeveer 150cc. 17.30 - 19.30 Aond eten 'met de pot mee' geen vlees, ongeveer 100cc melk. 20.30 - 21.00 Melk ongeveer 165cc. Evt nachtvoeding, ongeveer 135cc melk. Bij de melk ongeveer omdat dit de hoeveelheden waren als ze kv kregen, maar ze kregen ook de borst dus dan weet ik niet hoeveel en natuurlijk gingen niet altijd de flessen met kv leeg. Liefs Hanneke!
Dank meiden,.. Hanneke,..jij hebt de melk ook echt nog als basis he. Misschien moet ik dat ook weer meer gaan doen. Ik denk er over om gewoon even terug te gaan naar voornamelijk melk en daarbij wat ze eet aan vast voedsel is mooi meegenomen. Ik wordt echt een beetje gek van het proberen er iets in te krijgen, dat we er allemaal niet gezelliger op worden. Is dit herkenbaar? Zijn er mensen die het hele schema even over boord hebben gegooid en weer even terug naar de basis, nl melk?
Klopt en daarbij gewoon melkmonstertjes ! Maar vooruit ik vind dus ook dat melk de hoofdvoeding blijft tot op zn minst de 12 maanden. Met 14 maanden zijn we toen dus ook gaan minderen en nog 3x melkvoeding en die krijgen ze nu ook nog altijd . En of je dat wil doen, dat moet je natuurlijk zelf weten. Proberen kan natuurlijk altijd, en als Evy ook meer melk wil dan dat ze krijgt is het ook te doen. Je moet alleen natuurlijk met de kunstvoeding wel de max van rond de 600cc per dag in de gaten houden. Aanvulling zie dat je met je huidige schema al over die 600cc zit (240+100+100+240=680), dus dan zou ik als ik jou was eerst met het cb of ka gaan overleggen of het meer mag of die 600cc echt de max is ivm belasting van de nieren of dat die 600cc meer is ivm het geven van de bijvoeding.
liesje eet nu ±: 180/6 + 2-3 eetl. friso fijne granen fruit 1 broodje + 120/4 heel af en toe tussendoor liga/beetje drinken warme eten + schaaltje yoghurt 180/6
Charlotte is ouder en eet minder, helaas, maar er gaat gewoon niet meer in. Ze is nu 69cm en weegt 7,4kg. * 8u 90/3 + 2 eetl. rijstebloem * 11u 1 stuk fruit of 1 frutapura * 13u 1/4 of halve boterham en 60/2 * 15u 90/3 * 17u 200 gr warm eten * 20u 120/4 en soms 150/5 melk.
Hier net als bij Hanneke borst op verzoek en hapjes wat ze wilden. Ik vind ook dat melk de eerste 12 maanden de hoofdvoeding is, en trouwens, dat WILDEN ze zelf ook, melk aten ze veel beter als andere dingen. Ik zou als ik jou was lekker je dochter volgen. Bij jonge kinderen moet je inderdaad zorgen voor voldoende vetten. Niet dat je nou lepels roomboter moet gaan zitten voeren, maar zuivel liever wel vol en zeker geen mager, en op het brood een goeie lik boter.
@ Hanneke,..ik dacht dat 800 cc de max was, omdat dat ook op het pak staat voor baby's tussen 6 en 8 maanden. (nutricia 2)
Ook niet een supergrote eter dus,..Ik denk dat Evy wel meer melk drinkt, maar weer minder groenten eet.
Ons zoontje is dan wel iets jonger maar toch: 7 uur 200cc kv 10.30 fruit 1 stuk 12.30 halve boterham 14.30 200cc 17.30 groente 19.00 200cc + 2 schepjes rijstebloem
Als ik het zo lees dan eet Timo echt veel, maar hij is ook wel erg groot (niet dik) en heel actief... 7.00 h papfles 200 ml 10.00 h 1 stuk fruit 12.00 h flesje melk 200 ml + 1 boterham (zit te twijfelen om er 2 van te maken en 100 ml melk te geven, wat vinden jullie?) 15.00 h liga 17.00 h warm eten (200 gr groente + aardappel/pasta/rijst en 3 keer per week vlees/vis/kip) 18.00 h soepstengel (als wij eten) 18.30 h flesje melk 200 ml Hij weegt nu 10 kg en is al 79 cm... op zich goed lijkt me
Uhm ... ... ben ik echt zo blind dan dat ik die 8 altijd voor een 6 aan zie ! Morgen toch eens een keer goed na kijken! Maar als je dus 800cc mag geven zou ik gewoon kijken of ze idd wat meer van de melkvoeding wil .
Judith Ben vanmorgen naar het CB geweest met Amy en zij was de afgelopen periode gewoon netjes gegroeid (zo'n 500 gram zeg maar). Ons schema is als volgt; 07.00uur opvolgmelk (180 + 6 scheppen) maak hier soms een papje van 09.30uur potje fruit (meestal 3/4 pot) 12.30uur hele boterham met wat boter (zonder korst) of met jam 13.00uur opvolgmelk (180 + 6 scheppen) 16.30uur soms nog wat opvolgmelk (60 + 2 scheppen) omdat het tot het avondeten anders te lang duurt en ze verder nog niet echt iets anders drinkt 17.45uur potje groente (meestal 3/4 pot) en eventueel nog een klein toetje (bv alvast wat hapjes van het fruit voor morgen => om de smaak alvast te kennen voor de volgende dag) 19.00uur opvolgmelk (180 + 6 scheppen) Misschien heb je er wat aan..... De flessen gaan hier bijna altijd wel op.... potjes soms wat minder goed, maarja de melk blijft toch het belangrijkste voorlopig! Hopelijk groeit Evy nu weer goed! Ze is natuurlijk ook wel even heel ziek geweest!!!!!
Die 800 is het absolute maximum, daar mag je echt niet boven omdat je kind anders teveel ijzer binnenkrijgt en gevoeliger wordt voor darminfecties.
Er staat op het pak bij 6-8 maaanden 3-4 flessen van 180/6. Daar ben ik dus maar vanuit gegaan als maximum. Evy krijgt verder weinig zuivel, dus leek me wel ok. Ik moet zeggen dat we opeens een ommekeer hebben Gisteren wilde ze weer niet eten. Toen heb ik haar op schoot genomen en lekker gekunffeld en toen hapje voor hapje opeens met d'r mondje open kijkend naar haar kommetje met broccolihap. Heeft ze het bijna helemaal op gegeten. Vandaag was papa met Evy thuis en ze heeft 1/2 boterham en een een lekker hap van rijst/tomaat/courgette/kip op! Ik ben zooo blij. Nu heeft ze natuurlijk minder melk gedronken. Zo'n 500 cc. De schema's komen eigenlijk wel overeen. Alleen kan ze soms alles weigeren. Maar zo zie je,..de aanhouder wint. (Ik heb misschien ook niet zo veel geduld)
Hier wordt soms ook geweigerd hoor.... Was sinds kort met de 8 maanden potjes begonnen en ze at bijna niets meer. Was echt een kwestie van wennen. Nu gaan ze bijna in 1x op. Soms ben ik op een kwart/helft van een potje en dan begint ze te weigeren, dan zie ik mijn geest al dwalen omdat ze nog een halve/driekwart pot 'moet'. Maar ineens krijgt ze de drive weer en gaat het als een trein! Idd, beetje volhouden, maar niet met een negatieve dwang! Komt allemaal vanzelf wel goed denk ik. En anders weer even terug naar potjes/smaken die Evy wel altijd lekker vond.
Chris heeft net een nieuw schema omdat we hem 's avonds met ons mee willen laten eten (nu nog wel uit potje, maar wel op hetzelfde tijdstip): 07:30 180 ml ontbijtpap 10:00 fruithapje (half potje fruit of 3/4 stuk fruit) en 120 ml sap 12:00 boterham met smeerworst/smeerkaas/jam inclusief de korstjes en 170 ml melk 15:00 halve soepstengel en 150 ml sap 17:30 100 gram groente (bouwen we op naar 200 gram) 18:30 200 ml avondpapje Gaat prima zo! Voorheen had hij om 15:30 200 gram groente en 100 gram yoghurt en dan dan om 18:30 avondpapje. Maar nu dus een beetje omgegooid en het gaat goed!
Mijn zoontje at vandaag t volgende (wel een beetje zoals altijd): smorgens: 200 papfles (180+6 opvolgmelk + paar scheppen bambix) loop van de ochtend: 1-2 stuks fruit ca 50cc thee smiddags: 1,5 boterham met korst, boter en beleg + 150+5 opvolgmelk loop vd middag: ca 100cc thee met stuk broodkorst als tussendoortje 's avonds: 250 groenten met pasta (soms ook rijst of aardappel en af en toe ook vlees of vis) met 100cc yoghurt als toetje 50cc thee voor de nacht Vergeleken met mijn zoontje eet jouw dochtertje veel minder vaste voeding en veel meer melk (bijna 700 in vergelijking met ca 365cc melk hier). Mijn zoontje is wel het tegenovergestelde hoor, ik maak me er juist een beetje zorgen om dat hij te weinig melk binnen zou krijgen (heb er ook een topic over geopend) Ik denk dat je op haar leeftijd wel wat minder melk mag geven, aangezien je toe moet werken naar vaste voeding met maar 300cc zuivel met 1 jaar. Het lijkt me ook logisch dat ze minder trek heeft nu ze nog zoveel flesvoeding krijgt? Misschien als je mindert naar 200cc smorgens dat ze dan meer brood eet tussen de middag? Als ze rond 15 uur ook een fles krijgt zal ze met avondeten ook nog niet veel trek hebben?? Heb je dat al eens geprobeerd? desondanks denk ik dat je je niet echt zorgen hoeft te maken hoor. Ze groeit voldoende en op een gegeven moment gaat t ook minder hard. Wellicht kruipt ze nu ook en is ze dus beweeglijker waardoor ze misschien verhoudingsgewijs in gewicht ook minder aankomt??