wat eet jullie net 3-jarige kind?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door hanna76, 6 feb 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. jerami

jerami Fanatiek lid

16 aug 2009
    2.007
    0
    0
    Zuid Holland
    Hier een zoon van 3 jaar en 2 maanden met dit schema

ontbijt : ½ tot 1 boterham met beleg (met moeite) en een beker yogi
    tussendoor : Cracotte/rijstwafel of cracker en drinken
    Lunch : 1 tot 1½ boterham met beleg en drinken
    tussendoor : 2 stuks fruit, koekje en drinken
    Avond eten : Niks, hij weigert te eten (al sinds hij 1 jaar is ;) ) Soms met moeite krijgen we er een paar happen appelmoes in

Hij heeft 1x in de week peuter gym en hij is altijd heel actief en bewegelijk.
    Hij woog met 2 jaar en 10 maanden 14 kilo en was 92 cm. 3 jaar controle heb ik nog niet gehad op het cb (lopen enorm achter), maar ben heel benieuwd hoeveel hij gegroeid is.

2. moniponi

moniponi Fanatiek lid

21 sep 2012
    3.167
    0
    0
    NULL
    NULL
    Goh, veel zoetigheid nog, zeg! En ts, je dochter eet dus niet eens elke dag fruit, zie ik? Gemiste kans vind ik dat, waarom zoetigheid uit koekjes en diksap als er ook heerlijk (zoet) fruit is?

Hier:
    Muesli met yoghurt, thee (kruiden, nooit zwart/groen), melk

Fruit, thee

Brood met beleg (zoet alleen appelstroop als keuze), thee, melk

Fruit, half aangelengd sinaasappelsap

Soms crackertje/nootje/iets anders

Avondeten: wat de pot schaft, ze eet gelukkig ook behoorlijk groente :), vaak ook in ruil voor nog een stukje vlees of wat ze het liefst wil.

Fruit

En verder veel rennen, springen, klimmen, dansen, scheelt ook natuurlijk! Ze is ongeveer 14 kg met iets meer dan 1m denk ik.

3. Amethist

Amethist Niet meer actief

Mijn zoontje (wordt 3 in juni) en dochter (wordt in april 4) eten:

-ontbijt: bakje halfvolle yoghurt met een kwart banaan en (biologische, dus zonder suiker!!!) muesli met een beker versgeperste sinaasappelsap of 2 bruine boterhammen met beleg en een beker melk
    - tussendoor: fruit + sterk aangelengde diksap
    - lunch: 2 bruine boterhammen met beleg + beker melk
    - tussendoor: koekje (meestal gewoon een theebiscuitje, soms een Plop-koek oid) (soms ook rozijntjes) + beker water en vaak nog een half stuk fruit
    - avondeten: zoontje meestal niks, vaak weigert hij te eten en eet hij alleen een bakje halfvolle yoghurt. Dochter eet wat beter, maar de laatste tijd ook niet om over naar huis te schrijven. Iig eten ze gewoon wat er op tafel staat. Ze krijgen geen alternatief aangeboden als ze niet willen eten.

Sowieso krijgen ze maar 1x per dag diksap en dan ook alleen met weinig sap en veeeel water. Water mogen ze de hele dag drinken. Hagelslag (chocolade en fruit) is alleen voor in het weekend. Snoep krijgen ze thuis helemaal niet. En ook echt niet elke dag "bijzondere" koeken, zoals Plop- of Dora-koeken ofzo.

4. soeza

soeza Niet meer actief

Ochtend:
    2 Boterhammen met beleg (wat ze erop wilt, meestal jam) en een beker melk

Tussendoor:
    2 stuks fruit en een beker appelsap

Lunch:
    2 boterhammen met beleg / soms crackers of beschuit ipv brood en een beker melk

Tussendoor:
    Koekje of snoepje of soms een schaaltje rauwkost en een beker appelsap of ranja

Avondeten:
    Klein bordje met wat we eten (ze lust gelukkig alles) en daarna yoghurt (heel soms een speciaal kindertoetje) en een beker water

Ze eet dus zo te lezen niet weinig in vergelijking met haar leeftijdsgenootjes.
    Volgens de CB lijn zit ze onder de onderlijn met zowel lengte als gewicht.... Scheelt misschien dat ze nooit 5 sec stil kan zitten :D

5. dds

dds Fanatiek lid

1 jan 2009
    3.936
    752
    113
    Leerkracht
    Drenthe
    [QUOTE=moniponi;16546708]Goh, veel zoetigheid nog, zeg! En ts, je dochter eet dus niet eens elke dag fruit, zie ik? Gemiste kans vind ik dat, waarom zoetigheid uit koekjes en diksap als er ook heerlijk (zoet) fruit is?

Hier:
    Muesli met yoghurt, thee (kruiden, nooit zwart/groen), melk

Fruit, thee

Brood met beleg (zoet alleen appelstroop als keuze), thee, melk

Fruit, half aangelengd sinaasappelsap

Soms crackertje/nootje/iets anders

Avondeten: wat de pot schaft, ze eet gelukkig ook behoorlijk groente :), vaak ook in ruil voor nog een stukje vlees of wat ze het liefst wil.

Fruit

En verder veel rennen, springen, klimmen, dansen, scheelt ook natuurlijk! Ze is ongeveer 14 kg met iets meer dan 1m denk ik.[/QUOTE]

Vind ik ook….. waarom alleen 's ochtends fruit? 's Middags kan ook. Geen koek, cracker, rijstwafels meer geven. Volkorenbrood + fruit.

6. Wihe

Wihe Actief lid

24 nov 2011
    440
    0
    0
    NULL
    NULL
    Als ik heel eerlijk ben vind ik dat ze behoorlijk veel suiker en vettige dingen binnen krijgt.
    Waarom krijgt ze enkel keus uit pindakaas/stroop/etc. en dan nog MET boter?

Ik zou bij zoet broodbeleg de boter weglaten, maar liever nog (omdat in boter ook veel belangrijke vetten etc zitten) een hartig broodbeleg (kipfilet/kaas/smeerkaas/leverpastei) met een beetje boter nemen.

Ook weinig water, ik zou alle diksap vervangen door gewoon water/thee en in de ochtend melk/karnemelk bij de boterham.

Fruit kan dus nogal eens ontbreken op een dag. Een vast fruitmoment inlassen met 2 soorten fruit. Kan ook van ieders de helft geven en eet je gelijk zelf ook de helft op. Fruit is ZO belangrijk.

Rozijntjes/rijstwafel/stukje komkommer/wortel als tussendoortje.

In het weekend kun je altijd iets extra's geven als een paar chipjes/lekker drankje.

Ik probeer bij ons zoontje (een stuk jonger natuurlijk) zolang mogelijk de zoete dingen weg te laten. Op dit moment kent hij het niet, en mocht je het hem geven vindt hij het niet lekker.
    Helaas heeft iemand hem wel een keer chocola gegeven, en het woord chocola gaat voorlopig en helaas zijn koppie nog niet uit ;)

7. gerdia

gerdia Bekend lid

1 sep 2011
    795
    351
    63
    Vrouw
    Mijn dochter bijna 3 eet:

-Ontbijt: bordje pap met thee (zonder suiker)
    -tussendoor: 1 a 2 stuks fruit
    - Luch: 1 a 2 donkere boterhammen met kaas en soms nog een cracker oud of een ei op brood en een glas karnemelk of melk
    - tussendoor: stuk fruit of een klein koekje
    - avondeten: wat de pop schaft..haha vaak niet zoveel en soms een toetje

Drinken: thee of water
    Hier een meisje van 105cm en 13kg

8. hanna76

hanna76 Fanatiek lid

15 nov 2007
    3.124
    0
    36
    Op zich krijgt ze elke dag wel fruit hoor. Of 's ochtends bij het 'koffiedrinken', óf 's middags rond een uur of 3 en als ze het dan nog niet gehad heeft krijgt ze dat rond 16:30 alsnog. En natuurlijk is er wel eens een dag zonder fruit.

Ach, ik maak me er niet druk om. Ik weet waar het aan ligt: te weinig beweging. En we hebben meer in huis dan toen ons zoontje deze leeftijd had en zijzelf een baby was. Toen had ik echt niks geen snoepigheid in huis. En nu wel, en zij eet dan gewoon mee. ;)

9. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    Je gaf zelf al aan dat ze wel wat meer mag bewegen. Misschien ook de diksap vervangen voor thee of water. Diksap is een 'dikmaker'.
    Verder heeft hij er misschien gewoon wat aanleg voor. Mijn dochter van twee eet namelijk veel meer en is echt een spinnetje.

10. pioenroos26

pioenroos26 Niet meer actief

In mei wordt onze dochter 3

Ontbijt
    1 boterham met hartig of zoet beleg of meergranen pap met halfvolle melk (zonder suiker/honing)
    half glas melk maar meestal water (vraagt ze zelf om)
    tussendoor
    fruit lust echt alles behalve banaan
    water
    lunch
    thuis 1,5 tot 2 boterhammen (donker brood met pitjes) Kdv 3 bruine boterhammen.
    Beleg heel wisselend kan van ham tot een ei maar ook weleens chocolade pasta
    melk of water
    tussendoor
    heel verschillend meestal iets van fruit maar ook weleens een paar zoute stokjes of een koekje (al is het niet echt een koekjes mens)
    avondeten
    gewoon wat wij eten de ene keer haar bordje leeg andere keer 1 hap
    toetje wat mijn man eet met een lepel lijnzaad er door

Onze dochter verkiest sinds een half jaar water boven sap/siroop ben ik zelf erg blij mee.

Onze dochter is nu 97 cm en weegt 15.1 kg

11. sandraske

sandraske VIP lid

23 jul 2010
    14.043
    0
    0
    Noord-Brabant
    Onze dochter eet:

Ontbijt 2 boterhammen, beker melk en snee peperkoek

Tussendoor beker ranja en fruit

Lunch 2 boterhammen, beker melk en cracker (soms 2)

Tussendoor beker ranja en fruit

Avondeten soms eet ze niet en soms wel

Verder drinkt ze gedurende de dag nog paar bekertjes water, ze beweegt behoorlijk veel.. Vaak naar buiten als het weer het toelaat..

12. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Mijn dochter was met ruim 3 jaar 103cm en 18kg. Op het CB kreeg ik toen ook een opmerking. Qua voeding had ze geen opmerkingen, maar evt wat meer beweging zou kunnen.
    Mijn dochter eet/at een stuk meer dan jouw dochter. 's Ochtends 2 en 's middags 3 boterhammen, 's avonds een volwassen portie.

Het lijkt erop dat ze redelijk veel/in verhouding veel suiker binnen krijgt met zoet broodbeleg, 2x diksap, 2 koekjes (evt fruit) en een snoepje.
    Ik zie geen vast fruit/groente moment..
    Je kunt de tussendoortjes makkelijk vervangen door rauwkost, cracker/rijstwafel, water, thee. Hoeft echt niet alleen maar, maar zou evt wel meer kunnen.
    Wat eet ze 's middags op haar brood (beleg?).

Maar verder.. mijn dochter is nu bijna 5 en 116cm/21kg en is (oogt iig) een stuk slanker dan als peuter. Tot een jaar of 3 was ze best stevig, maar nu is ze gemiddeld. (Gewicht/lengte verhouding is een tikkeltje boven het gemiddelde)
    Door school en veel spelen met vriendinnetjes krijgt ze denk ik ook een stuk meer beweging.

Hier trouwens het TNO groeidiagram voor meisjes:
    http://staff.science.uva.nl/~heck/research/groei/vc2002/diagram_meisjes.pdf

13. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Heb je haar voeding trouwens overlegd met het CB? Want je zegt dat je op haar voeding moet gaan letten. Als zij zit zeggen, dan neem ik aan dat ze hier zelf ook naar gevraagd hebben en tips hebben gegeven?
    Of was alleen het advies 'let op dr voeding'?

14. tukker

tukker Fanatiek lid

1 dec 2009
    2.980
    17
    38
    Mijn dame eet:

Ontbijt. 1 boterham met boter, Met iets zoets, denk aan appelstroop, jam of pinda kaas. 1 beker melk.

Tussen door, 1 stuk fruit.
    En sterk aan gelengde roosvicee.

Middag, 1 boterham met boter en dan keuze uit hartig beleg. 1 beker yoghurt met iets roosvicee en water...is voor haar yogi drink;)

Tussen door, half stuk fruit met een klein koekje of snoepje.

Avond eten, 1 aard met stukje vlees en 2 scheppen groente.
    kinder portie toetje.

Ze mag de hele dag drinken.

Ik mag niet klagen..ze lust bijna alles! Van hollandse pot veel soorten groente. pasta's vis, rijst gerechten, couscous, brood is ze ook makkelijk in. Van volkoren tot wat grover brood. Maakt haar niet veel uit!

Hier is ze 1 m en 16 kg.

15. moniponi

moniponi Fanatiek lid

21 sep 2012
    3.167
    0
    0
    NULL
    NULL
    Euhm, je vraagt hier advies, de meeste reacties geven toch wel aan dat ze haar dieet ook wel vrij zoet vinden, onnodige zoete dingen, en dat er best wel alternatieven zijn.

Jammer dat je dat dan dus niet oppikt, als ik je reactie zo lees.

Misschien krijg je haar gewicht wat beter in verhouding met meer beweging, maar dan mist ze alsnog allerlei kansen om iets gezonds binnen te krijgen (vezels, vitamines, mineralen) in plaats van de loze suikers in koekjes en diksap.

16. fafa

fafa Niet meer actief

"En natuurlijk is er wel eens een dag zonder fruit."

Zo natuurlijk vind ik dat niet. Hier zijn de fruitloze dagen van het afgelopen jaar op één hand te tellen... dat waren altijd dagen met bijzondere omstandigheden.

Ik vind er ook heel veel zoetigheid inzitten. Beleg+2× koek+snoep.

Probeer dat eens te halveren. Dus óf zoet beleg en 1x koek óf 1 snoepje en 1x koek.

17. cvm1985

cvm1985 Fanatiek lid

2 aug 2010
    3.692
    32
    48
    Wat eten jullie peuters allemaal netjes! Mijn meisje word over 2 maanden 3 jaar.
    Ze eet al tijden slecht, mag blij zijn als ze een halve boterham eet zowel bij de lunch of ontbijt, maakt niet uit wat ik erop doe, meer eet ze niet.
    Ander ontbijt zoals pap, cornflakes enz maakt geen verschil, eet ze niet.
    Avondeten laat ze ook vaak staan, soms wat stukjes vlees en max drie happen van de aardappels/groente of wat we ook eten. Alleen als we pannenkoeken eten gaat er meer in.Toetje paar hapjes.

Wel eet ze dagelijks goed fruit en tomaatjes, en 1x per dag een snoepje (tumtummetje, 1 dan niet zo'n uitdeelzakje ofzo) en 1x koekje (volkorenbiskwietje oid) Drinkt voornamelijk thee en 1x per dag beker warme melk, koud lust ze niet en limonade drinkt ze soms maar ze heeft een sterke voorkeur voor thee. Heb overigens een klein meisje, gok dat ze nu 12 kilo is (met 2 jaar 3 mnd was ze net 11 kilo) en ongeveer 95 cm

18. Yil

Yil Bekend lid

16 mrt 2011
    919
    0
    0
    Ik werk part-time als office manager
    Hier eet onze dame als volgt:

Ontbijt: 1 boterham met appel/peren stroop of biologische honing of jam zonder suiker. Een beker appelsap (echte appelsap, dus niet uit concentraat ofzo ;) ) Soms wil ze er graag wat fruit bij.
    Tussendoor: Een beker water of diksap (weinig diksap, veel water) en een stukje fruit of een koekje zonder zooi (Organix Goodies)
    Lunch: 2 boterhammen met beleg naar keuze (appel/perenstroop, biologische honing, jam zonder suiker, kaas) en vaak is dit een tosti met kaas. Daarnaast een beker (echte) appelsap.
    Tussendoor: Een beker water en een doosje rozijntjes
    Diner: 1,5 aardappel of 3 eetlepels pasta/rijs, stukjes vlees en 2 of 3 eetlepels groente. Na het eten vaak een stuk fruit
    Voor ze naar bed gaat krijgt ze nog een beker melk

Onze meid weegt zo'n 14 kilo en is +/- 95 cm lang

19. Marlijn83

Marlijn83 Bekend lid

24 nov 2010
    711
    0
    16
    Vrouw
    Limburg
    Ochtend:
    - 120cc pap nog lekker uit de fles bij mama
    - 1 boterham met beleg (als ik geluk heb)

Tussendoor op psz fruit en beker drinken
    Thuis ongeveer hetzelfde.

Lunch;
    2 soms 3 boterhammen met dan 1 hartig en 1 zoet (speculoos)
    Bekertje ranja en fruit

Tussendoor;
    kleine bakje chipjes of fruit of een koekje of rozijntjes. Net waar hij zin in heeft.

Avond
    1 aardappel, flinke opscheplepel groente en een beetje vlees. Toetje na en nog wat appelmoes.

Voor het slapen gaan nog wat water.

Ons mannetje is nog een stuk jonger en 92 cm en 13,7 kg.

20. dina88

dina88 Fanatiek lid

7 nov 2008
    2.360
    235
    63
    Vrouw
    Arnhem
    John is bijna 3

psz dag
    8:00 uur bakje pap
    tegen half 11 jogi en fruit
    12:00uur 1/1,5 broodje met jam of appelstroop en water
    tegen 15:00uur koekje of fruit (meestal fruit ;) ) en wat sap
    18:00 uur 2 aardappels en normaal stuk vlees, helaas geen groente
    en toetje of appelmoes

bij 2,5 jaar had cb ook commentaar over z'n gewicht 15 kilo bij 90,5 cm over een paar weken mogen we weer, dus ben benieuwd wat ze dan zeggen, volgens mij is hij juist wat afgevallen door ziek zijn.

Deel Deze Pagina