wat eet jullie net 3-jarige kind?

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by hanna76, Feb 6, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Stefanie78

Stefanie78 Fanatiek lid

Jul 7, 2010
    3,744
    1
    36
    Friesland
    Elise is ook stevig, ik let al ruim een jaar op haar voeding en ben al bij een dieetiste geweest maar ze groeit van een beperkt dieet, vooral erg lastig voor haar dus. Ze is nu 99cm en 17,3kg. Ze heeft altijd op de +2 lijn gezeten, toen ze er een jaar geleden naar boven vanaf ging wijken ben ik naar een dieetiste gegaan

Ze eet;
    1 volkorenboterham met beleg of 2 creackers/beschuiten tegewoordig vaak met zoet beleg en 100-150 cc melk/optimel
    1 stuk fruit en diksap 1:20 (is minder kcal dan thee met melk)
    1 boterham en 1 creacker met beleg en 150cc amandelmelk of halvollemelk met een klein scheutje light chocolademelk
    Diksap 1:20 met wat lekkers zoals een lolly, lange vinger, iets van goodies of rozijntjes. (Kleine lolly heeft minder kcal dan en biscuitje en een lange vinger is ook maar 22 kcal)
    Vaak voor het eten nog wat komkommer of wortel met als doel dat ze al wat vol is met groenten omdat tegewoordig de groente wat links blijven liggen en ze vooral vlees wil. Ook pasta gaat er wel in. Vaak 2 opscheplepels.
    Toetje klein danoontje of een beetje yoghurt met fruit.
    Voor het slapen een beker met water

2. moniponi

moniponi Fanatiek lid

Sep 21, 2012
    3,167
    0
    0
    NULL
    NULL
    ook geen fruit? Ik lees hier nog mee en verbaas me wel over de keuzes die jij maakt voor je dochter, zeg! Ze is te zwaar maar krijgt allerlei onnodig zoete en ongezonde dingen die dan misschien niet zoveel calorieen hebben. Was dat advies van de dietiste? Optimel? Chocomelk? Lolly? Koekjes? Zoet beleg? Je verpest haar smaak toch met al dat zoete? Niet gek dat ze gewone gezonde dingen die niet zoet smaken dan minder lekker gaan vinden. Vind ik echt heel vreemd advies. Waar is gewoon gezond eten gebleven, vraag ik me dan af :(

3. Stefanie78

Stefanie78 Fanatiek lid

Jul 7, 2010
    3,744
    1
    36
    Friesland
    Hmmm mischien sla je een beetje door? Als je goed leest zie je dat ze elke dag fruit krijgt en soms als alternatief voor melk wat optimel of een beetje chocolademelk door haar melk. Dat is ter afwisseling. Net zoals dat ze ook zoet beleg mag, lang is de voorkeur hartig geweest en nu liever jam. Nou biologische jam is prima hoor en af en toe hagelslag ook. En ja, mijn kind mag elke dag wat lekkers net als de meeste kinderen. Ik zoek bewust dingen die minder kcal hebben. Walnoten vind ze heerlijk maar net als alles met mate. De dieetiste gaf aan dat light mocht maar dat doe we dus zelden. Alleen de chocolademelk heeft zoetstoffen, we hebben optimel puur. En het menu van elise is helemaal nageken op vitaminen en mineralen en zat helemaal goed. Het het enige wat we hebben Gedaan is niet standaard een tweede botham maken maar wachten of ze echt meer wil of daten creacotte genoeg is als ze nog wat wil.

Ik vind je houding erg neerbuigend en negatief. Elise krijgt gezonde voeding, niet extreem biologisch of met god mag weten wat voor noten, zaden en kruidentheetjes maar ze eet volkorem, genoeg fruit en groente en zuivel en er is ruimte voor wat lekkers. Maar ik kies bewust voor een nor aal patroon en dat het kennelijk niet die van jou is mag je ook op een normale manier zeggen

4. Mini Shopaholic

Mini Shopaholic Niet meer actief

#44 Mini Shopaholic, Feb 10, 2014
    Last edited by a moderator: Feb 10, 2014
    Mijn zoon is twee en eet veel meer. Zit ook nog op de gemiddelde lijn.

08:00 2 bruine boterhammen met beleg plus bord pap
    10:00 1 of 2 stukken fruit
    11:00 koekje
    12:30 2 bruine boterhammen met beleg
    15:00 koekje
    16:30 plakje worst of kaas
    18:30 2 aardappelen schep groente plus heel stuk vlees
    1 of 2 danoontje toetje
    19:30 bord pap

Kwa drinken krijgt hij biologische diksap zonder torgevoegde suikers, thee of water. Soms als verrassing krijgt hij wat crystal clear. Dat vind hij heerlijk.

Yogi, chocolademelk en dat soort dingen krijgt hij als uitzondering als wij eens uit eten gaan. En dan sta ik er nog niet achter en max 1 beker

5. Biancamv2

Biancamv2 Niet meer actief

Mijn meisje is 1m04 en iets meer dan 13 kilo.
    Is 25 mnd oud :)

Ze drinkt 8.00) 1fles Nutrinidrink multifibre.
    9.00) tosti.
    10.00) fruit.
    Tussendoor drinken.
    12.00) 2,5 boterham + fruitsmootie van Nutrinidrink.
    14.00) fruit.
    16.00) crackertje of rijstenwafel met yoghurtlaagje.
    17.30) flink bord avondeten met vlees en yoghurt.
    19.00) fles warme nutrinidrink multifibre.

6. Biancamv2

Biancamv2 Niet meer actief

Mijn zoon was 10 kilo zwaarder op die leeftijd.
    en bij de diëtiste waren ze verbaasd dat hij helemaal niet veel at en mocht juist meer eten.

ik vind dat je het goed doet hoor.
    Als je andere mensen hoort zou je je kind niets lekkers meer mogen geven omdat ze iets te zwaar is.

je probeer je dochter zo gezond mogelijk eten en drinken te geven.
    af en toe zondigen mag best hoor.

7. Athina

Athina VIP lid

Oct 31, 2007
    23,809
    3,339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Ik denk ook dat het niet aan het eten ligt, dus wilde al opperen dat er dan mogelijk meer bewogen kan worden. Zéker in de winter gebeurd dat gemakkelijk minder.
    Hier ook hoor. Maar wat jij hier al noemt : Hier loopt ze elke dag mee naar school. Niet zo ver, maar wel 2 x per dag dus dat scheelt toch net denk ik. Verder peutergym en zwemmen. Maar ik denk dat het lopen het verschil maakt.
    Onze jongste is overigens ook wat forser van zichzelf dan de oudste. Dus ik probeer wel wat op te letten.

8. moniponi

moniponi Fanatiek lid

Sep 21, 2012
    3,167
    0
    0
    NULL
    NULL
    @Stefanie, ik heb idd over het eerste fruit heen gelezen!

Je hoort mij verder helemaal niet over biologisch, noten/zaden, ik vind alleen de hoeveelheid "zoete" dingen zo groot. Dat gaat me om de smaak, ik heb wel een mening over suiker en zoetstoffen, maar die hoor je hier niet, ik reageerde op de "smaak".

Ik merk aan mijn dochter dat ze beter gewone dingen eet (groente, rijst, gewone dingen) als ze minder zoet smakende dingen krijgt. Of eigenlijk andersom, als ze een tijdje eens wat meer zoet smakende dingen krijgt, gaat het hartige, niet zoete eten, minder.

En ik vind het raar dat een dietiste daar niet over adviseert, ik heb daar geen ervaring mee, dan verbaast het me enorm, een meisje dat te zwaar is, een mama die erg wil opletten, een dietiste die adviseert, en dan nog zoveel zoete momenten in het eetpatroon.

Overigens vind ik het een misverstand dat "iets lekkers" voor je kind dan maar gelijk iets zoets moet zijn hoor. Of dat je een te zwaar kind niets lekkers mag geven.

9. hanna76

hanna76 Fanatiek lid

Nov 15, 2007
    3,124
    0
    36
    #49 hanna76, Feb 10, 2014
    Last edited: Feb 10, 2014
    Nou mensen, bedankt voor al jullie reacties! :)
    Wat we hier nu gaan doen is het volgende: J. vaker laten lopen en loopfietsen (bewegen dus!).
    Op een vast moment fruit geven (ze kreeg elke dag wel fruit, maar een vast moment is toch handiger, denk ik).
    Voor de rest komt light er hier in huis niet in. En ook geen ranja o.i.d. Gewoon heel erg verdunde diksap. En als ze extra willen drinken is het hier altijd gewoon water.
    En p.s. over zoet beleg gesproken... in de pindakaas die wij hier eten zit géén suiker (en in bijv. vleeswaren zit wel suiker... dextrose bijv., dus dat is ook niet per definitie 'gezond'... :p)

:)

Groetjes,
    Hanna

10. moniponi

moniponi Fanatiek lid

Sep 21, 2012
    3,167
    0
    0
    NULL
    NULL
    Haha ja klopt, echt oooveral zit suiker in als je erop let! Veel succes!

11. Nova81

Nova81 VIP lid

Nov 18, 2009
    5,879
    1
    36
    Hier is het nog ongeveer hetzelfde als een half jaar geleden:
    (lengte en gewicht bij 3 jaar -> zie onderschrift)

- 1 of 2 boterhammen met boter en kipfilet/kaas/gestampte muisjes/pindakaas/zuivelspread oid (in weekend hagelslag/pasta oid) of max 4 volkoren crackers met beker melk
    - Fruit met beker diksap
    - Zie ontbijt, in weekend ook wel eens een wentelteefje/tosti oid
    - Fruit (indien 's morgens nog niet gehad) of ander tussendoortje (rijstwafel/koekje/dropje) en beker diksap
    - Goed avondeten: met name groenten, 1 aardappel en wat vlees/ rijst met groenten+kip/gehakt oid met restant beker diksap van middag
    - Als toetje vaak yoghurt met wat diksap oid, soms speciaal toetje

Suikerhoudende drankjes als chocomel, yogi, fristi, appelsap oid zijn voor speciale gelegenheden als we een dagje uit zijn. Net als chocola/cakejes/etc... Bij oma krijgt ze wel eens wat chipjes maar dat is dan 1x per twee weken.
    Hier eet ze sowieso niet zoveel tussendoor met echt goed tijdens de maaltijden. Eet ze tussendoor wat meer, dan zijn de maaltijden meteen een stuk minder...

Inmiddels is ze ongeveer 1.04m en 15-16kg schat ik.

Share This Page