Ik heb een mooie pompoen gekregen. Maar ik heb nog nooit pompoensoep gemaakt. Wie oh wie heeft voor mij een goed en lekker recept? Als ik google kon ik zo veel recepten tegen dat ik niet weet welke ik moet nemen.
Ik houd van Indisch; knoflook, sjalot, pompoen erbij, ketoembar, djintan, beetje gember- en laospoeder evt. Dan staafmixer en kokosmelk erbij. Ook lekker met kokos gehaktballetjes (gehakt, ei, kokos, kruiden en knoflook evt ketjap)
Ik doe er altijd ui, aardappels, wortel en rode of gele linzen door. Maar de pompoen blijft natuurlijk wel het meeste, anders is het geen pompoensoep meer. Dit koken met een scheut olijfolie en laurierblaadje. En qua kruiden: meestal zwarte peper, gember, komijn, venkel (of anijs), kardemom, kaneel en kurkuma. Laurierblaadje niet vergeten eruit te halen vóórdat je het gaat mixen
Dat kan nauwelijks fout gaan hoor. Ik maak het meestal met knoflook en ui fruiten. Wortels en tomaat en pompoen er bij. Daar water met groentebouillonblokjes bij. En dan nog curry madraskruiden van Johnnie de Boer. Op het laatst kookroom of crème fraiche er bij. Heerlijk.
Deze is heel lekker: https://www.culy.nl/recepten/het-ultieme-pompoensoep-recept-van-masterchefs-matt-preston/ En een Thaise variant is ook heerlijk, maar die maak ik uit de losse pols van: Pompoen, bouillon, kokosmelk en rode curry. En dan eventueel nog extra: kaffir limoen, palmsuiker, vissaus, berse koriander.
Ik doe de pompoen altijd eerst een halfuur in de oven met allerlei kruiden. Ongeveer dit recept van Jamie Oliver https://www.pompoensoep.info/pompoensoep-jamie/
Ik doe er gefruit een uitje en teentje knoflook in, 1 appel, 1 sinaasappel (uitknijpen), 1 winterpeen, beetje gember, bouillonblokje en een beetje peper. Lekker met een Turks brood en een smeerseltje
Wat hierboven staat! Maar ook lekker is, knoflookje en uitje fruiten, pompoenblokjes erbij, rash el hanout kruiden even meebakken. Bouillon erbij, even koken en pureren. Pompoensoep met een oosters tintje en heel simpel te maken.
Oef nee. Ben daar ooit zo vreselijk beroerd van geweest dat ik dacht dat ik dood ging. Nooit meer pompoensoep voor mij!
dat is lekker hoopgevend. Ik kreeg hem aangeboden door een kennis en wilde eigenlijk bedanken. Maar mijn dochter wilde het graag. Zij vind pompoensoep lekker en ik weet dat oudste dochter het ook lekker vind. Dus toch maar ja gezegd
Nou! Ik had het er zaterdag nog over met de kapper! Ik ben een keer zo over m’n nek gegaan van Pisang Ambon, dat ik zelfs nu soms nog (24!!! jaar later), kan kokken van de geur van een banaan
OT Ik maak het op de Indiase manier. Die mag ik dan niet op Facebook zetten want dan lezen m’n collega’s het ook en ben ik weer verplicht 2 liter extra te maken voor de volgende dag op kantoor enzo Pompoen in stukken snijden. Rode ui snipperen. Halve kilo Roma tomaten, in blokjes. Halve gele paprika, in blokjes. Eetlepel verse geraspte gember. Eetlepel verse gehakte knoflook. Eetlepel garam masala. Theelepel chilivlokken. Theelepel kurkuma. Handje karwijzaad. Bos koriander: Liter bouillon. Simpel: alles bij elkaar gooien, behalve het karwijzaad. Dat rooster je en hou je apart. En de koriander snij ik fijn en doe ik in een schaal. Niet iedereen lust dat. Je lust het of niet zeg maar. Zit niks tussenin. Als alles in je pan kookt zet je het zacht en daarna pureer je de hele boel. Pas op je bord strooi je er het zaad over en voor de liefhebben de koriander.
1 flsspompoen, 2 medium zoete aardappels, 1 flinke ui en 1 appel en een litertje ofzo groente boullion. Alles schillen en snijden, zachtjes laten pruttelen en staafmixer ofzo erdoor. Op smaak brengen met peper, zout, kaneel en nootmuskaat.
Ooooh pompoensoep. Ik krijg er nu al trek van!! Ik doe altijd uitje en knoflook fruiten. Dan pompoenblokjes erbij, wat worteltjes en stukjes aardappel. Paar stengels limoengras, peper, bouillon. Lekker laten pruttelen Limoengras eruit. Alles met de staafmixer mixen, kokosmelk erbij en genieten.
De Thaise variant zoals Adje beschrijft maak ik ook altijd mmmm. En eerst even in de oven maakt ook veel meer smaak vrij.
Je kan anders ook nog andere dingen maken met pompoen als soep toch net te gewaagd is voor jullie Bv pompoentaart-/brood, pompoenmuffins etc. Wij doen ook vaak gewoon pompoen door de couscous.
Ik snijd de pompoen in blokjes en rooster dat een half uurtje in de oven met italiaanse kruiden. Daarna in de pan samen met een uitgeperste sinaasappel, een gesneden appel, 2 teentjes knoflook, 200 gram wortelen, een ui en een blokje kip bouillon. Je kan er ook nog (zoete) aardappelen bij doen voor een vullende soep. Ipv de aardappelen kun je er ook kokosmelk bij doen, krijgt het een hele romige smaak. De kinderen smullen van dit recept!
Pfff, is het normaal dat zon pompoen moeilijk te snijden is? Jemig wat een rotklus. Maar ik heb nu bijna 3 kilo vruchtvlees. Daar is wel een flinke pan soep van te maken....