Wat en hoeveel eten met 6 maanden?

Discussie in 'Voeding' gestart door Mama26, 9 mrt 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mama26

Mama26 Bekend lid

29 okt 2007
    786
    0
    0
    Hoi,

Ik vraag me nu eigenlijk af wat een kindje van 6 maanden mag eten?
    Mag ze b.v. zo'n groot potje van 6 maanden, fruit en groente?

Gisteren heeft ze 's morgens zo'n half groot potje gehad en 's middags de andere helft en rond half 6 's avonds een klein potje groente helemaal.

Ze drinkt haar flessen ook helemaal niet meer leeg, ze krijgt 3 x 180/6 en 1 x 210/6. Die 3 flessen drinkt ze nooit meer leeg. De laatste soms wel soms niet.

Op het bureau vinden ze dat ze weinig eten krijgt maar ze zit met haar gewicht boven de curve (een beetje).
    Ze weegt 8200 gram en is 66 cm lang (is dat te zwaar?).

Wat mag ze dan eten en hoeveel? Volgens het CB mag ze al aan de boterhammen, maar dat vind ik nog wat vroeg eigenlijk.

Haar schema is nu:
    rond 7 uur fles
    rond half 11 fruit
    rond half 1 fles
    rond half 5 fles
    rond half 6/6 groente
    rond 9 uur fles.
    Tussen door slaapt ze (meestal dan) van 9 tot half 11/11 uur. Van half 2 tot half 4 en van half 7 tot 9 uur (moeten we haar wakker maken). Dit is dan ongeveer.

Ik vind dit niet zo'n fijn schema. Omdat ze rond 3 uur / half 4 wakker wordt en dan pas rond half 7 naar bed gaat eigenlijk is ze dan moe.
    Om half 5 de fles en dan blijft ze nog op tot 6 uur voor de groente, terwijl ze eigenlijk naar bed kan. Maar als ik haar naar bed breng slaapt ze door tot 9 uur en krijgt ze geen groente.

Zou ik misschien een fles kunnen laten vallen of is ze te klein voor 3 flessen. En dan de fles van half 5 rond 3 uur/half 4 geven?

Wat denken jullie?

Ik geef nu nog nr. 1 melk, als de pak leeg is ga ik opvolgmelk geven.

Edit moderator: verplaatst naar 'Voeding'

2. sonya one love

sonya one love Niet meer actief

hier heb ik de fles van 5 uur vervangen voor een heel potje groente van 6 maanden en een danoontje...
    Ze krijgt om 7 uur een papfles van 240 cc
    10 uur fruit
    12 uur boterham een een melkfles van 200cc

16 uur groente en toetje
    19.30 pap fles

anders gewoon even de wijk bellen hoor! die kunne je het goed uitleggen.

succes ;)

3. Adine

Adine Fanatiek lid

12 sep 2006
    2.355
    0
    0
    Ridderkerk
    Ik zie dat jij rond half 5 een fles geeft. En dan later dat groentehapje.
    Het cb adviseerde mij toen, dat je dan rond half 5 een groentehapje kon geven met aansluitend een fles. Dat was geen volle fles hoor.
    Die fles kan je later vervangen door yoghurt of iets dergelijks. En dan geef je vlak voor ze naar bed gaat nog een fles.

Een boterham ging ik pas met 7 maanden geven.

4. Mama26

Mama26 Bekend lid

29 okt 2007
    786
    0
    0
    Het CB zei juist tegen mij rond onze eigen etenstijd de groente, zodat ze daar vast aan wennen.

Ik weet het ook niet eigenlijk. Om 5 uur de groente en rond half 6 de fles en dan naar bed en om 9 uur nog een fles?

5. GL013

GL013 Bekend lid

27 sep 2007
    676
    0
    0
    Tilburg
    Wij hebben het volgende schema:
    7.00 180+6+4 schepjes Bambix
    10.00 fruit (1/1,5 stuks)
    12.00 180+6
    14.30 liga/soepstengel/rijstwafeltje met beetje diksap (ene keer 30cc, andere keer drinkt-ie 100cc)
    16.30/17.00 groente (ca 150 gr, vers) + 100cc yoghurt
    19.00/19.30 210+7

Hier doet-ie het prima op! Meestal slaapt Simon van 10.30 tot 11.30/12.00 en van 15.00 tot 16.00. Om 19.30, na de laatste fles, begint voor hem de nacht.

Vandaag gaan we met brood beginnen, dat doen we dan zometeen (12 uur dus) en daarna de fles erachteraan. Die fles zal dan ook wel minder worden neem ik aan.

6. Adine

Adine Fanatiek lid

12 sep 2006
    2.355
    0
    0
    Ridderkerk
    Je merkt op een gegeven moment, dat die groentehap vanzelf opschuift naar een later tijdstip. Nu eten wij samen om half 6.

7. sassie1980

sassie1980 Fanatiek lid

30 dec 2006
    2.292
    0
    0
    Een kindje van 6 maanden zou aan 700 a 800 ml voeding voldoende moeten hebben en daarnaast dan nog een fruithapje en/of groentehapje.

Ik zou om half 5 een groentehapje geven met aansluitend een klein flesje, zodat ze iets eerder kan gaan slapen.

8. Mama26

Mama26 Bekend lid

29 okt 2007
    786
    0
    0
    Dank jullie wel maar onze dochter krijgt nog om 21 uur de laatste fles, eerder haalt ze denk niet ik niet zo'n lange nacht.

Wat zouden jullie dan maken van mijn schema?

Want ik zie mijn dochter ook nog geen soepstengel eten eigenlijk. En van Diksap hebben ze ook niets gezegd. Ik bel morgen sowieso eens naar het bureau.
    Maar ben wel benieuwd wat jullie van mijn schema zouden maken.

9. sassie1980

sassie1980 Fanatiek lid

30 dec 2006
    2.292
    0
    0
    Ik bedoelde dat je na het groentehapje en de fles haar al rond half 6 naar bed kan doen en dan rond 9 uur wakker maken voor de laatste fles.

10. GL013

GL013 Bekend lid

27 sep 2007
    676
    0
    0
    Tilburg
    Bij ons op het CB hadden ze gezegd dat de 3e fles vervangen moest worden door een groentehap. Dat zou dan bij jullie om de fles van half 5 gaan. Ik zou die dan vervangen door groente, en eventueel een klein flesje erachteraan als toetje (bv 90+3). Dat kun je dan straks vervangen door yoghurt.
    Zou dat een optie kunnen zijn?

11. Mama26

Mama26 Bekend lid

29 okt 2007
    786
    0
    0
    Dat is misschien een idee, dus:

7 uur fles 210/7
    half 11 fruit
    half 1 fles
    half 5 groente, daarna klein flesje
    en dan rond 9 uur fles

Ik vind alleen dat ze dan tussen half 1 en half 5 niets krijgt zo lang. Soms gaat ze rond half 2 naar bed en om half 3 weer wakker en dan heeft ze dus honger, zou ik dan fruit mogen geven?

Want hoeveel fruit en groente mag ze? Een heel potje fruit en groente (potje van 6 maanden).

Dan kan ik bv 's morgens een half groot potje geven en rond half 3/3 uur een half potje fruit. Rond half 5 / 5 uur groente en dan nog een klein flesje na eventueel en dan naar bed en om 9 uur de laatste fles.

Of mag je niet 2 x fruit op een dag geven?

12. Adine

Adine Fanatiek lid

12 sep 2006
    2.355
    0
    0
    Ridderkerk
    Ik zou geen fruit geven, niet dat dat niet mag, maar het lijk me dan zoveel achter elkaar.

Misschien kan haar een 1/2 liga geven vanaf 6 maanden?

13. Mama26

Mama26 Bekend lid

29 okt 2007
    786
    0
    0
    's middags bedoel je? Maar een liga lijkt me zo lastig eten als je nog niet kunt zitten.

14. marsab

marsab VIP lid

6 okt 2006
    6.315
    0
    0
    Leerkracht basisonderwijs, hobby fotografe
    Twente
    misschien een rijstwafeltje voor kinderen (zonder zout)

15. GL013

GL013 Bekend lid

27 sep 2007
    676
    0
    0
    Tilburg
    Simon zit dan gewoon lekker in zn wipstoel als we hem een liga/rijstwafeltje/soepstengel geven, en dat gaat prima hoor! Natuurlijk wel erbij blijven, maar Simon smult ervan!

16. GL013

GL013 Bekend lid

27 sep 2007
    676
    0
    0
    Tilburg
    Oja, verder lijkt het me een prima schema! :D

17. Mama26

Mama26 Bekend lid

29 okt 2007
    786
    0
    0
    Ik ben erg bang dat ze te dik wordt. Volgens het bureau ligt ze boven de lijn. Ze weegt 8200 gram en is 66 cm lang. Zou dit echt te dik zijn?

Ze heeft bolle wangetjes maar verder is ze niet overdreven dik vind ik. Ze heeft niets eens van die rolletjes.

Op het CB zeiden ze dat ik geen pap hoef te geven, maar is dit niet nodig dan? Kan ze ook alleen die opvolgmelk krijgen? Zit ze daar wel vol van?

En dan een groot potje fruit en groente en 4 flessen en een liga, zijn dat geen dikmakers? Ik neem aan speciale liga's voor baby's?

18. GL013

GL013 Bekend lid

27 sep 2007
    676
    0
    0
    Tilburg
    Ach, Simon was 2,5 week terug op het CB 66,5 cm en 8290 gram, dus ik denk niet dat jouw kindje te zwaar is hoor! Tenminste, bij Simon hebben ze er niets over gezegd. Ligt ze boven de middenlijn, of boven de bovenste lijn?
    Simon krijgt hier 3 flessen, 2x180+6 en 1x210+7.
    Omdat hij lekker zn groente en fruit eet, mocht er een fles af. Ik zou, als ik jou was, je 3e fles gewoon vervangen door groente, en 90+3 of wat yoghurt als toetje geven. En als je je kindje als tussendoortje 1 liga oid geeft, is dat volgens mij geen enorme dikmaker hoor!

Ik zou het, als ik jou was, gewoon proberen met 3 flessen en groente+fruit! Je mag me altijd PBen hoor, als je meer wil weten, onze kindjes schelen niet veel in leeftijd en gewicht! Toen Simon zo oud was als jouw meisje, waren ze bijna even lang en even zwaar!

19. Niet meer actief

Zo lang je niet uit de curve schiet hoef je je nergens druk over te maken. Ik ben wel van mening dat je je baby niet meer hoeft te geven dan nodig is. Ik doe dat ook niet met mijn dochtertje. Ga ook pas met 6 maanden beginnen met fruithapje en groentehapje.
    Ik heb een super fijne schema gekregen van een vriendin. Ik zal hem eens plaatsen. Is wel veel, maar super fijn.

De overstap naar vaste voeding.
    De overstap naar vaste voeding is voor velen onder ons een heel gedoe met voedingsschema’s. Hoe pas je het in en wanneer mag je wat geven. Deze onderwerpen zullen aanbod komen. Ook zullen er 3 schema’s toegevoegd worden van baby’s van 5, 6 en 7 maanden. Deze schema’s zijn afgestemd op de behoefte van de baby’s. Het zijn richtlijnen voor anderen die er misschien nuttige informatie uit kunnen halen. Ook zal het schema van het consultatiebureau erbij zitten, omdat deze richtlijnen voor de meeste ouders veel steun bieden. Het consultatiebureau is de belangrijkste bron in deze special.
    Wat in deze special niet aan de orde komt is de zuigelingenvoeding voor baby’s van 0 tot 6 maanden. De reden hiervoor is dat bij wet is bepaald dat dit niet mag en voor alle vragen hierover dien je je te wenden tot het consultatiebureau of huisarts. Wel mogen we praten over de bij voeding vanaf 4 tot 6 maanden. Houd in acht dat melk nog steeds het belangrijkste is voor uw baby in deze periode.

Wanneer ga je beginnen met bijvoeding.
    Vanaf 4 maanden mag je gaan beginnen met bijvoeding, let wel dat de melk nog steeds het belangrijkste is voor je baby. De bijvoeding gaat een belangrijke rol spelen in de dagelijkse voeding. Buiten het feit dat het eerste hapje leuk is zal je kindje ook smaken leren kennen. Ook eten van een lepeltje moet je baby leren. Een baby geeft dit meestal aan door smakgeluiden en hapbewegingen te maken. Bijvoeding stimuleert dus ook de mondmotoriek en zorgt voor een aanvulling van vitamines en mineralen. In sommige gevallen is het beter om te wachten tot 6 maanden met bijvoeding. Dit i.v.m. koemelkallergie of lactose intolerantie bij de baby. Hier zullen we later nog op terugkomen.

Hoe ga je beginnen met bijvoeding.
    Meestal begint de bijvoeding met groente of fruit. Waarschijnlijk gebruik je al wat rijstenbloem in de melk. Ook dat is bijvoeding en mag in principe ook pas vanaf 4 maanden gebruikt worden. Rijstenbloem kan ook toegevoegd worden aan de afgekolfde borstvoeding maar zal dan niet indikken, het behoudt echter wel de voedingswaarden. Bouw het aantal schepjes rustig op i.v.m. de stoelgang van uw baby. Als u gaat beginnen met groente of fruit begin dan met één soort tegelijk en geef elke soort 3 dagen achter elkaar i.v.m. allergie. U kunt kiezen uit potjes of zelfgemaakte voeding. Potjes zijn handig en net zo gezond als zelf bereiden. Zorg er wel voor dat wanneer u zelf groente of fruit maakt dat het altijd vers is en dat u bij de groente geen zout toevoegt. De reden hiervoor zullen we in later stadium beschrijven.

Geschikte fruit en groente soorten om mee te beginnen
    Fruit: Appel, peer, abrikoos, meloen, mango, perzik en banaan. Neem altijd vers fruit wanneer u dit zelf maakt. Fruit uit blik bevat nl. veel suikers.
    Groente: Bloemkool, broccoli, snijboontjes, sperzieboontjes, worteltjes. Neem ook hiervoor altijd verse groente wanneer u dit zelf maakt. Groente uit een pot of blik bevat vaak zout. Begin eerst alleen met fruit of groente totdat u weet dat uw baby geen allergie heeft. Vanaf dat moment kunt u ook groente of fruit bij gaan geven.
    Schema voor baby’s van 4 tot 6 maanden. Hoe pas je het in een schema. Hieronder een schema van het consultatiebureau en twee schema’s aangepast aan de behoefte van de desbetreffende baby’s.
    Let op: dit zijn schema's enkel om u een indruk te geven. Heeft uw baby een voedselallergie, volg dan de instructies van uw huisarts of consultatiebureau.

Schema consultatiebureau:

07:00 uur 200cc melk
    10:00 uur fruithapje (wanneer u net begint met fruit, geeft u dan eerst een paar theelepeltjes om te proberen en geef elk fruitsoort 3 dagen achter elkaar)
    12:00 uur 200cc melk
    16:00 uur 200cc melk
    17:00 uur groentehapje (wanneer u net begint met groente geeft u dan eerst een paar theelepeltjes om te proberen en geef elke groentesoort 3 dagen achter elkaar)
    22:00 uur 200cc melk met rijstenbloem (u kunt de laatste voeding af gaan bouwen naar 7 uur. Het is beter om dit stapsgewijs te doen en niet in een keer naar 7 uur i.v.m. de bloedsuikerspiegel).

Schema’s aangepast naar de behoefte van de baby’s.

Let wel dat dit voorbeelden zijn. Elke baby heeft andere behoeften.

09.00 uur 200cc melk met 4 schepjes rijstenbloem
    10:00 uur heel potje fruit
    13.00 uur 200 cc melk
    17.00 uur 200 cc melk
    17:30 uur groentehapje ongeveer half potje
    20.30 uur 200 cc melk

08:00 uur 200cc melk 6 schepjes rijstenbloem
    09:30 uur half potje fruit
    12:00 uur 200 cc melk
    16:00 uur 200 cc melk
    17:00 uur half potje groente
    19:00 uur 200 cc melk met 3 schepjes rijstebloem

Als u er voor kiest om vers fruit en groente te geven, begin dan ook met een kleine hoeveelheid en bouw dit langzaam op naar de behoefte van uw baby.
    Zoals u ziet geeft de een meer dan de ander en het is maar net wat uw kindje lekker vind en wat zijn behoeften zijn.

Bijvoeding vanaf 6 maanden.
    Vanaf 6 maanden verandert er het een en ander. Je baby gaat over van zuigelingenvoeding naar opvolgmelk. Opvolgmelk bevat meer energie en voedingsstoffen die je baby op dat moment nodig heeft. Je baby is steeds meer wakker en speelt steeds meer wat energie vergt die ze uit de voeding halen. Ook met bijvoeden verandert er veel. Je baby mag nu meer soorten groente hebben en aardappels en vlees (vlees mag, hoeft niet). Ook mogen er nu tussendoortjes gebruikt worden zoals startkoekjes en drinken in vorm van sap (verdund met water) of roosvicé en dixsap. Het dagmenu van uw baby komt er dan ook heel anders uit te zien.
    Op het gebied van fruit verandert er niet veel. Wanneer je kindje de fruitsoorten allemaal goed verdraagt kunt u nu zo ongeveer wel alle soorten fruit gaan geven. Wees alleen voorzichtig met de aardbei omdat deze nog al eens voor allergie zorgt. Op groente gebied verandert er wel wat. Je kindje mag meer soorten groenten hebben. Maar let daarbij wel op het nitraat. Nitraat is een ongevaarlijke stof en is een natuurlijk bestanddeel van planten en groente. Deze stof kan door invloed van bacteriën omgezet worden in nitriet, en kan bij kleine kinderen ademhalingsproblemen veroorzaken. Het is daarom beter om baby’s onder de 6 maanden deze groente niet te geven. Bij baby’s boven de 6 maanden niet vaker dan 2 keer per week.

Nitraatrijke groentesoorten
    andijvie, bietjes, bleekselderij, knolselderij, Chinese kool, koolrabi, paksoi, postelein, prei, raapstelen, rabarber, sla, spinazie, spitskool, venkel

Vanaf 6 maanden ga je ook een fles melk afbouwen.
    Dit doe je niet in één keer maar stapsgewijs om je baby te laten wennen aan vaste voeding. Je baby heeft nog minimaal 600 cc opvolgmelk nodig per dag.

Welke fles verminder je en wat komt er voor in de plaats.
    Je baby heeft wel voedingsstoffen nodig. Over het algemeen bouw je de fles van 5 uur 's middags af. Dit doe je niet in één keer maar in twee keer. Je stapt over op een volledige maaltijd met of zonder vlees en je geeft na de maaltijd nog 100 cc opvolgmelk. Naarmate je je kindje meer gaat geven bouw je de melk af. Je kunt dit in nog twee stappen doen of in een keer dat hangt af van de behoefte van je baby. Als je dan de opvolgmelk niet meer geeft vervang je deze door bijvoorbeeld een danoontje start of gewone yoghurt (yoghurt mag pas gegeven worden vanaf 7 maanden).
    Wordt je baby 7 maanden mag je ook brood gaan geven. Naarmate je kindje meer brood eet geef je minder opvolgmelk. Let wel: je baby moet nog minimaal 500cc opvolgmelk per dag drinken. In de ochtend geef je pap en i.p.v. van rijstenbloem of stap je over naar bambix groeiontbijt. Deze is vrij dik en zal moeilijk door de fles te drinken zijn. Het is in principe ook de bedoeling dat je dit van een lepeltje gaat geven. Je baby heeft al 3 maanden geoefend dus dit hoeft geen problemen op te leveren. Stimuleer je baby van een lepeltje te eten.
    Als uw baby 8 en 9 maanden wordt verandert er aan het schema niet veel, alleen de maaltijden hoeven niet meer gepureerd te worden. De darmpjes van uw baby zijn nu zover ontwikkeld dat het wat grotere stukjes kan verwerken. Gebruik als u de maaltijden zelf bereid nog steeds geen zout, de niertjes van uw baby zijn nog niet vergenoeg ontwikkeld om het te kunnen verwerken.
    Geef je nog borstvoeding: Dan hoef je hiermee niet te stoppen. Je kunt gewoon nog borstvoeding blijven geven bij 6, 7,8 en 9 maanden geef je minimaal 2 borstvoedingen per dag, eenmaal 200cc pap van opvolgmelk en de aanvulling van de voorgeschreven vitamines.

Het schema voor baby’s van 6 tot 10 maanden.

Schema consultatiebureau bij 6 maanden.
    Het consultatiebureau geeft geen tijden meer aan omdat je baby al een bepaald ritme heeft.
    Per 24 uur heeft je baby dit nodig:
    · 2 maal 200cc opvolgmelk.
    · 1 papvoeding met rijstebloem.
    · Een warme maaltijd bestaande uit 3 eetlepels fijngemaakte groente 1 a 2 eetlepels fijngemaakte aardappel of witte rijst of bonenpuree.
    · Een theelepeltje olie of margarine.
    · 1 fruithapje bestaande uit 3 eetlepels vruchtensap of fijn gemaakt fruit

Schema consultatiebureau bij 7, 8 en 9 maanden.
    Per 24 uur heeft je baby dit nodig:
    · 1 flesvoeding
    · 1 papvoeding of broodmaaltijd.
    · 1 broodmaaltijd
    · 1 warme hap en een fruithapje.

Opmerking
    Per dag wordt een halve liter aan melkproducten aanbevolen, niet veel meer maar ook niet veel minder. Een broodmaaltijd bestaat uit 1 sneetje brood (niet te vers) en bijvoorbeeld jonge kaas, smeerkaas, leverpastei, ongekruide kwark, fricandeau, pindakaas, fruit, tomaat, met mate zoet beleg.
    Als u gaat beginnen met brood kunt u het beste leverpastei of smeerkaas geven. Dun besmeren met margarine. 1 bekertje opvolgmelk, thee zonder suiker of ongezoet vruchtensap.
    Een warme maaltijd bestaat uit 1 à 2 eetlepels fijngemaakte aardappels of witte rijst, macaroni, spaghetti. 3 eetlepels fijn gesneden gekookte groente. 1 eetlepel gemalen mager vlees, kip, vis, ei of kwark, 1 ½ eetlepel witte of bruine bonen gezeefd. Theelepel margarine of olie.

Schema’s aangepast naar de behoefte van de baby’s.
    Baby bij de leeftijd van 7 maanden
    08:30 uur 200cc opvolgmelk met 6 schepjes bambix groeiontbijt.
    Tussendoor eventueel drinken en startkoekje
    12:30 uur 200cc opvolgmelk (na een week brood geven om de baby eerst te laten wennen aan bambix groeiontbijt)
    13:30 uur fruit en eventueel drinken roosvicé
    16:30 uur warme hap en danoontje en eventueel drinken roosvicé
    19:00 uur 200cc opvolgmelk met 3 schepjes rijstenbloem

Baby bij een leeftijd van 8 maanden:
    08.30 uur fles 200cc + 6 schepjes bambix
    11.00/11.30 uur fruit
    12.30 uur boterham + fles 200cc (drinkt die niet helemaal leeg)
    15.00/15.30 uur flesje roosvicé + koek
    16.30/17.00 uur warme hap + danoontje
    19.30 uur fles 200 cc

Ook deze twee schema’s zijn aangepast op de behoefte van je baby.
    Het schema voor baby’s van 10 maanden.
    Vanaf 10 maanden gaat je baby over op 3 maaltijden per dag. En kan dus mee eten met de tijden die u zelf aanhoudt. Het schema ligt dus nu helemaal in uw handen.
    De 3 voedingen bestaan dan uit:
    · een ontbijt van brood of pap
    · lunch bestaat uit een broodmaaltijd en
    · in de avond een warme hap.
    Tussendoor een fruithapje. De hoeveelheid die u geeft hangt af van de behoefte van uw kleintje. Ook tussendoor maar ruim voor de maaltijd geeft u 2 à 3 bekertjes drinken.
    Een koekje, soepstengel, broodkorst of net wat uw baby lekker vind.
    Aanbevolen blijft ongeveer 500cc aan opvolgmelk. Krijgt uw baby minder, dan moet u extra vitamines geven. Vraag welke dit zijn bij uw consultatiebureau.

Bij 10 maanden kunt u de fles gaan vervangen door een tuitbeker, dit is beter voor het gebit
    Rond de twaalf maanden mag uw baby met de pot mee gaan eten.
    Word er geen opvolgmelk meer gegeven dan dient u uw kind wel de nodige vitamines te geven.
    Per dag wordt zo’n 300ml aan melkproducten aanbevolen.

Hoop dat het duidelijk is. Als er liefhebbers zijn die graag het wordbestand toegestuurd krijgen PB me dan even. Is natuurlijk altijd handig om te hebben en eventueel om uit te printen.

Gr. Wendy

[/b]

20. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Wat absoluut niet klopt aan dit schema is de opmerking dat je met 4 maanden begint met bijvoeding. Dat moet zijn met 6 maanden.
    Voor die tijd bevat kunstvoeding of moedermelk alles wat een baby nodig heeft. Introductie (dus laten proeven en wennen) met 6 maanden is vroeg genoeg!

Deel Deze Pagina