Mijn zoontje slaapt gelukkig nu af&toe goed door, hooguit 2 x speentje nog in de nacht en word dan rond 7 uur wakker. Dan krijgt hij zijn flesje, even boeren en mag hij lekker spelen. Maar.. ik leg hem eigenlijk dan al vaak rond 08.30 uur op bed (na 1,5 uur wakker dus) zonder dat hij nog hele duidelijke moeheidssignalen heeft gegeven. En ligt dus vaak nog lang wakker in bed, moet soms wel 4 x heen en weer lopen om hem weer toe te dekken en speentje te geven.. Wat denken jullie, kan ik beter wachten tot hij echt ogen wrijft enzo ookal loop ik dan t risico dat ik soms wat te laat ben met op bed leggen en hij even jammert? Dan loopt t eetschema ook wat anders, maar dat kan ik gewoon aanpassen. (Overdag is hij vaak wel al 2 tot 2,5 uur wakker.)
ik leg I sowieso pas in bed als ze aangeeft moe te zijn, maar ben wel heel erg alert. Dus bij t 1e gaapje/ wrijfje in de ogen of jengelen van vermoeidheid gaat ze te bed. Dan ligt ze nog wel te jengelen of te kletsen maar dan gaat ze meestal nu toch wel vlot slapen. Dus ik zou idd even wachten met te bed te leggen, want waarom zou je hem kei wakker al in bed willen?
In bed leggen wanneer ze moe worden. Je loopt het risico dat bed wordt geassocieert met spelen of met 'straf'... bed is om in te slapen en je gaat slapen wanneer je moe bent.
Mijn dochter komt ook rond 7 uur s'ochtends en doet zo af en toe nog een s een klein slaapje van een half uurtje s'ochtends, maar anders gaat ze pas na de fles van half 12 direct naar bed en slaapt dan een paar uur. Mij lijkt het toch best wel vroeg half 9. Wij hebben een vast ritme s'ochtends en dat is na haar bordje pap gaat ze even alleen spelen en doe ik even de afwas en stofzuigen. Daarna ga ik zelf douchen en gaat ze mee naar boven in haar wippertje, dan fruithapje,daarna boodschapjes doen (doet dan tegen 10uur af en toe haar tukje in de wagen) en 11 uur in bad, half 12 flesje en direct naar bed. Misschien dat het voor jou kleine te lang is maar dat merk je gauw genoeg. Ik zou gewoon beetje uitproberen en kijken wanneer hij moe word, op een gegeven moment krijg je dan toch een vast ritme.
hier was het toen nog van 10.30 tot 11.30 en van 14.30 tot 15.30, soms anderhalf uur slapen ipv een uurtje.
Wij hebben het lang volgehouden om haar na de 1e fles, gelijk weer terug te leggen. Lange tijd sliep ze dan tot 9 uur fijn door. Helaas werkt dat niet meer. Nu gaat ze meestal rond half 10 weer naar bed. Dan slaapt ze 3 kwartier en dan krijgt ze haar fruit hap. Soms ook pas om half 11. Vrij laat op zich, maar ja, daar doet ze het goed op (alleen nu even niet )
Hai, Toen ons meisje die leeftijd had ging ze rond 9.15 a 9.3o weer naar bed. Gewoon goed opletten wanneer je kleine tekenen van vermoeidheid laat zien en dan pas naar bedje brengen. Ik ben het met bovenstaande eens dat je anders verkeerde associaties aan het aanleren bent. En waarom zou je je kindje zo snel alweer op bed willen leggen? Een vriendin van mij heeft ook lang volgehouden na het eerste flesje gelijk weer op bed te leggen en haar kindje sliep dan tot 9.30 door. Dat vond ze erg fijn, zodat ze kon uitslapen (zucht..... hoezo jaloers... ze hoefde dus niet te werken). Echter, als je kindje wat ouder is 'pikken' ze dat niet meer en moet je alsnog op zoek naar een ander ritme. Dus (al is het vroeg) beebje gewoon even wat langer ophouden en dan weer lekker naar bed. Als je zelf erg moe bent en niet hoeft te werken kan je dan altijd nog even op de bank duiken, hihi. Suc 6
mijn dochter wil nu ook nog steeds naar het eten naar bed. om half 8 eruit om half 9 a 9uur er weer in, wil dat graag ook afbouwen en dan wil ik graag dat ze opblijft tot een uur of 12, maar hoe kun je dat het beste doen?
Op bed leggen als je kindje moe is, om bovengenoemde redenen. Ik houd helemaal geen slaapschema aan, uk bepaalt. (Het enige waarvoor ik een beetje op de klok kijk is eten en hapjes, anders maak ik er een potje van, hahaha.. dus indirect beinvloed ik haar ritme denk ik) Het gaat heel netjes hoor. Ze wordt om 7 uur wakker. Drinkt dan soms bv (maar laatste weken minder, alleen nog snachts en savonds), krijgt pap. Om een uurtje of 10/11 wordt ze weer moe en dan slaapt ze een uurtje. Dan past meestal netjes lunch, en later in de middag wat fruit of yoghurt. sMiddag meestal nog een uurtje om 4/5 uur of zo. Avondeten en pap in de uren erna, en daarna is ze wakker tot een uur of 10 savonds. Ik bouw dus alles om haar behoefte aan dutjes heen. Soms skipt ze een dutje, ik kan er niet zo mee zitten hoor.
Mijn kleine man stop ik op de dagen dat ik niet werk ook gewoon weer lekker in zijn wieg na de eerste voeding van 07.15 uur. Meestal slaapt hij dan nog zeker een uur en soms wel 2, heerlijk toch!
Mijn meisje is even oud en in de ochtend gaat ze meestal twee uur na 1e voeding ( tijden zijn verschillend) naar bed. Maar soms komt t ook wel voor dat ze al na anderhalf uur moe is. In de ochtend is ze sneller moe dan b.v in de middag daar zie ik wel een duidelijk verschil in.
Ons meisje wordt meestal wakker rond 7.30u. Vaak wil ze dan nog even drinken (borstvoeding). Dan eruit, verzorgen en ontbijten. Ze eet dan wat brood mee als ze zin heeft. Even spelen of knuffelen, wat ze aangeeft. Meestal wordt ze na twee uurtjes nu weer moe. Dus tussen 9.30u en 10.00u gaat ze meestal weer naar bed. Soms slaapt ze een half uurtje, soms wel twee.
Bedankt! Morgen hebben we lekker weekend, dus kan ik mooi op me gemak zijn slaapsignalen ontdekken en hem dan pas op bed leggen na de 1e voeding. Misschien dat er zo vanzelf een nieuw ritme ontstaat, al is elke dag anders met zo'n kleintje hahaha..
Mijn zoontje gaat altijd na zijn 1e fles weer terug naar bed. Net zoals vanochtend heeft hij om 7.15 uur een fles gekregen en heb ik hem weer op bed gelegd en hij werd om 9.30 uur wakker! Dus mama ook pas Oke op de dagen dat ik moet werken kan ik hem niet terug op bed leggen maar dan gaat hij rond 9 uur vaak nog naar bed. De ene keer is dat een uurtje de andere keer 2 uur! Hij heeft geen vast ritme qua slapen want soms slaapt hij 45 min en soms 3 uur achter elkaar. maar zodra hij aan het geeuwen is, oogjes aan het wrijven dan leg ik hem op bed.