De titel zegt het al, mag een baby van ruim drie maanden alleen de fles of mag je ook al voorzichtig met wat anders beginnen? Alvast bedankt voor de reacties!
Met bijvoeding mag vanaf 4 maanden worden begonnen, maar geadviseerd wordt om tot 6 maanden te wachten. Waarom zou je een baby van 3 maanden willen bijvoeden?
ik zou zelf nog even wachten tot minstens 4 maanden - liefst tot 6. Voor een hongerig kindje kun je voeding "voor hongerige baby's" proberen.
mijn ventje kreeg toen fruit tussendoor 1 keer perdag helft van klein potje, en voordat ik iedereen over me heen krijg dat dat niet goed is. hij was er aan toe!!! loopt vreselijk voor met echt alles dit was op advies van cb en ha
Bedankt voor de reacties! Ik bedoelde het anders, want hongerig is hij al en krijgt hier al speciale voeding voor. Ik was eerder nieuwsgierig waar andere moeders de grens trekken qua leeftijd. Wij wachten nog even, hij is toch al zo gulzig...
Wij zijn zelf pas bij 4,5/5 maanden begonnen. Ook voor de darmpjes is het beter om pas na 4 maanden te starten. Het is wennen, nog geen voeding. Pas bij 6 maanden hoeven ze eigenlijk pas te beginnen. Ook vind ik zelf dat als ze zo klein zijn het eten van een lepel nog niet echt begrijpen. Geniet van het kleine baby zijn, het gaat zo snel!
Mijn advies kijk naar je kindje Onze zoon begon met 3 maanden met belangstelling naar ons te kijken als wij aan het eten waren. Hij kreeg toen al extra poeder door zijn flessen (extra calorieën) omdat hij anders structureel over zijn liter flesvoeding heen ging. Op advies van onze huisarts zijn we hem toen al fruit aan gaan bieden, 1 tot 2 theelepeltjes tussendoor. Dit ging meteen vanaf het begin ontzettend goed, hij snapte het happen van een lepeltje en tegen de tijd dat hij 4 maanden was kreeg hij een potje fruit en een klein flesje ipv een grote fles. Zo rond de 10 maanden begon hij langzaam met ons mee te eten en deed dit volledig toen hij 1 jaar was. Onze dochter hebben we het ook aangeboden toen ze 4 maanden was, maar ze snapte er maar niets van dat hele lepeltje. Ondanks dat ze ook van die poeder door haar flessen kreeg omdat ze erg hongerig was. Pas toen ze 6 maanden was hebben we het weer geprobeert en wederom was het prut. Toen bleek al snel dat ze helemaal geen "prakje" wilde maar gewoon stukjes. En hoewel ze beiden een andere weg bewandelden ook zij at rond haar 1ste verjaardag gewoon met ons mee.
Daar heb je gelijk in, het gaat zo snel, ben al een beetje vergeten hoe we het met de eerste deden en nu eet hij ons helemaal onder de tafel!
Das een goed advies. Ik zal dit binnenkort met het cb bespreken. Johannes broodpitmeel bedoel je? Die krijgt die van ons ook, ondanks dit ontzettend hongerig. Bedankt voor je reactie.
Johannesbroodpitmeel is een verdikkingsmiddel, bedoeld om spugen tegen te gaan. Het vult niet extra en voegt dus niks toe voor hongerige kindjes. Het zou kunnen dat een kindje minder hongerig wordt omdat hij minder spuugt en meer melk binnenhoudt. Maar het middel op zich heeft er niks mee te maken.
Ik val niet over je heen hoor! Als jouw kleintje daar behoefte aan heeft en zich goed ontwikkelt dan is er volgens mij niet aan de hand. Ik zal advies vragen aan het cb.
Ja ik ook Voor 4 maanden starten met bijvoeding (anders dan melk en jbpm dus) is slecht voor de nieren van je kindje. Het liefst wacht je tot 6 maanden, dan zijn de darmpjes gesterkt en kunnen het aan. Helemaal als je allergieen in je famillie hebt zou ik dus wachten. Het is in ieder geval nog niet de bedoeling dat bijvoeding melk vervangt. Tot de eerste verjaardag is melk de hoofdvoeding van je kindje. En zeker tot 6 maanden mag je geen flessen laten vallen.
Wij zijn op advies van het cb met 3,5 maand begonnen met fruit. Wbt gewicht mocht dat, en hij was er echt an toe. Zou gewoon goed naar je kindje kijken, snap best dat vele zeggen dat het 'niet goed' zou zijn, maar het ene kindje is het andere kindje niet.
Het algemeen advies is toch echt verbonden aan de rijpheid van de darmen/ nieren enz. Deze organen kunnen niet ouder zijn dat ze zijn, onafhankelijk van hoeveel het kindje smakt of naar het eten kijkt. Dat zijn geen algemene graadmeters die door artsen worden aangehouden.
Het was even graven door mijn oude berichten want ik was de naam kwijt. Maar het spul heet fantomalt en even voor de goede orde in overleg met de arts van cb hebben wij dit toegevoegd aan de flessen. Beide kinderen hebben de eerste maanden van hun leven veel last van hun darmen gehad (obstipatie) waardoor voeding voor hongerige baby's niet "werkte" (lees nog meer obstipatie) Bij onze zoon hielp het toevoegen van een theelepeltje plantaardige olie per fles en toen we met fruithapjes begonnen konden we dit afbouwen en waren de problemen over. Bij onze dochter waren de klachten zo ernstig dat ze er de eerste 9 weken alleen maar om gekrijst heeft en uiteindelijk aan de lactulose moest om maar te kunnen poepen. Bij beide kinderen konden we ook de fantomalt afbouwen toen ze aan de vaste voeding gingen.
Fantomalt ken ik idd, het wordt gegeven aan kinderen met groot groeiachterstand, omdat het vaak explosieve groei kan veroorzaken. Zielig van die verstopping joh!
Klopt is ook niet een middeltje wat je zelf even moet gaan toevoegen (al is het wel in de vrije verkoop verkrijgbaar) We hebben ook even moeten afstellen voordat we het goed hadden en ze weer gewoon 4 uur tussen de flessen hadden zitten ipv 2 uur. Maar het was kiezen tussen 2 kwaden hoor, laten we ze structureel over de liter flesvoeding per dag gaan (wat erg slecht voor de nieren schijnt te zijn) of geven we ze extra calorieën waardoor ze niet over die liter heen gaan maar misschien teveel zullen aankomen. Andere voeding dan de licht verteerbare comfort kon al niet ivm verstoppigen dus ja dan zit je een beetje klem. Maar zoals je aan mijn onderschrift ziet het is allemaal wel goed gekomen qua gewicht (en ze hebben hun lengte mee )