Hoi Onze dochter is 4.5 maand. Ik hebd eze vraag ook gesteld op BV forum maar geen reacties, mogelijk hoort ie hier ook meer thuis. Dochter groeit redelijk maar mag wat meer, bij de geboorte was ze klein (2760) nu 5280. Daarbijj heb ik de indruk dat mijn prductie wat terugloopt en vraag me soms af of ze genoeg krijgt. Ze is tevreden en vrolijk maar als ik haar na bv nog afgekolfde melk aanbied, wil ze die wel. Volgens CB niet zorgwekkend maar wel aandachtspunt. Zij adviseerden groente en fruithapjes er bij + evt 1 fles kv met pap. Dit laatste voelde voor mij (nog) niet ok. Wil graag bv blijven geven. Dus nu begonne met groentehapjes sinds twee dagen. Ik had mijn vraag ook aan LK op deze site gesteld en deze gaf aan dat ze bijvoeding afraadde en ik meer moest gaan aanleggen. Ik weet alleen niet of ik dat trek naast werk en andere verplichtingen. BV en werk (kolfen) is al intensief. Nu mijn vraag haha, zijn er meer BV moeders die al voor de aangeraden 6 maanden exl BV groente / fruit hapjes gaven of pap maakten van hun eigen melk?? Graag jullie ervaringen op dit gebiied Donja
Ik heb er geen ervaring mee, maar als je niet wilt dat je productie nog meer terugloopt zou ik echt niet al gaan bijvoeden. Daardoor wil ze straks misschien nog wel wat minder drinken en dat is helemaal funest voor je productie. Mijn advies zou ook zijn meer aanleggen om je productie op te krikken.
Je kind zit nu net op een leeftijd dat je weer rekening moet houden met regeldagen en vaak gaan die gepaard met een stagnatie in de groei. Het is niet aan te raden om op zo'n moment te beginnen met bijvoeden, of dat nou kunstvoeding is of groente of fruit. Je CB had je moeten adviseren goed op het aanleggen te letten, vaker aan te leggen, tijdens het voeden borstcompressie toe te passen en te wisselvoeden. Wat ze je nu gegeven hebben is een afbouwadvies. Hou er ook rekening mee dat de groei bij kinderen die borstvoeding krijgen anders verloopt dan bij kinderen die dat niet krijgen. De curves die het CB hanteert zijn niet gebaseerd op wat normaal is voor een kind dat borstvoeding krijgt. Een aantal jaar geleden heeft de WHO na onderzoek in meerdere landen nieuwe curves gepubliceerd die WEL uitgaan van borstvoeding als de standaard. Helaas worden deze op de meeste Nederlandse CB's nog niet gehanteerd. Je kunt de curves online vinden op borstvoeding.com. Je kunt daar ook een account aanmaken en de meet- en weeggegevens van je kind invoeren, waarna je in de curve kunt zien hoe je kind het echt doet. Eventueel kun je bij je volgende bezoek aan het CB een printout van de borstvoedingscurve van je kind meenemen. Ik heb geen ervaring met het geven van bijvoeding voor 6 maanden, ik heb wel ervaring met domme CB-adviezen (helaas). Ik zou het advies dat je gekregen hebt ook zo beschouwen: dom advies, gespeend van kennis over borstvoeding.