Wat eten bij 1 jaar?

Discussie in 'Voeding' gestart door speentje2012, 26 okt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. speentje2012

speentje2012 Actief lid

3 okt 2012
    474
    0
    16
    zeeland
    Hallo,
    Ik heb altijd gehoord dat baby's vanaf 1 jaar mee kunnen eten met het avondeten.

Nu vraag ik mij dus af wat voor gerechten eten jullie dat je baby gewoon kan mee eten?

Mijn dochtertje word morgen 1 jaar.

Is het ook zo dat ik meteen kan overstappen op gewone melk of kan ik dan weer beter kiezen voor van die groeimelk?

2. Jessi79

Jessi79 Fanatiek lid

4 jan 2012
    4.816
    2.674
    113
    Alvast gefeliciteerd!

Je kunt inderdaad overstappen op gewone koemelk, maar als jij (dure) opvolgmelk wil blijven geven mag dat natuurlijk.

Mijn dochter eet gewoon met ons mee. We eten nu hetzelfde als toen ze nog niet mee at, alleen veel minder pakjes en zakjes. Voorheen aten we.regelmatig van die knorr maaltijdpakketten, en nu bijna nooit meer.

Wat eten we? Tja gewoon normaal 'internationaal'. Soms aardapps-vlees-groente, maar ook vaak pasta, rijst etc. Lasagna, tagliatelle met zalm en gegrilde groenten, nasi, risotto met brocolli. Maar ook gewoon pittig, zoals thaise curry. Dat vindt ze heerlijk, alleen moet ik eraan denken dat ik de dagen erna op tijd haar poepluier verschoon, anders heeft ze erg rode billen.

3. Peetje83

Peetje83 Fanatiek lid

29 jun 2011
    4.059
    2.555
    113
    Limburg
    Hier eigenlijk hetzelfde. Sinds onze zoon met ons mee eet (vanaf 11 maanden) kook ik veel minder uit pakjes en maak ik zoveel mogelijk zelf.
    Als ik dan weer iets uit een pakje maak dan proef ik meteen hoeveel zout er eigenlijk in zit.
    Mijn zoon is vanaf begin af aan verzot op internationale gerechten, pasta, nasi, bami, daar smult hij van. Gewoon aardappels groenten en vlees lust hij ook wel, maar daar wordt altijd minder van gegeten.

In principe kun je dus alles mee laten eten, je hoeft alleen maar op te letten met zout. (ik kook zelf zoutloos)

Edit: Rauw vlees mag tot een bepaalde leeftijd trouwens ook nog niet, geloof tot 4 jaar? Maar dat weet ik niet zeker...

4. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    In principe mag je kindje al vrij snel met de pot mee eten (ook vóór het eerste jaar), als je de pot maar wat aanpast hierop!
    En vanaf 1 jaar kunnen ze helemaal met de pot mee eet, zolang je nog wel wat oppast met zout/pakjes/zakjes... Een keer is natuurlijk helemaal geen ramp, maar niet te veel.

Hier at ze ook al snel alles mee, van 'hollandse pot' tot internationale gerechten. Met name pasta is hier favoriet en dat wissel ik ook veel af met verschillende soorten sauzen/groenten en zo.

Rauw vlees mag inderdaad nog niet, volgens mij ook pas vanaf een jaar of 8-10? Maar dat weet ik ook niet precies... voorlopig nog niet in ieder geval!

Je kan zeker overstappen op gewone (volle) koemelk, mits geen allergie natuurlijk! Evt eerst nog mengen met opvolgmelk als ze het niet meteen zo wil drinken. 300cc zuivel per dag is voldoende vanaf 1 jaar, dus incl yoghurt/kaas etc.
    Al die peutermelk/ groeimelk is niet nodig. Erg duur en voegt weinig extra's toe!

5. blackbird

blackbird Fanatiek lid

7 sep 2009
    1.434
    48
    48
    wat er al aangegeven wordt, alles wat jullie eten maar let op met zout. Hier is pasta de absolute top!

En melk gewoon halfvol of volle melk. Mijn zoontje heeft amper babymelk gehad.. ging na 10 maanden borstvoeding bijna direct over op halfvolle melk.

6. speentje2012

speentje2012 Actief lid

3 okt 2012
    474
    0
    16
    zeeland
    Dan moet ik maar eens leren koken zonder pakjes en zakjes haha. Gelukkig staat internet vol met recepten dus ik moet maar eens aan de slag. Bedankt voor de tips!

7. Memories

Memories Niet meer actief

hier eet ze alles mee..behalve als het echt te zout of te pittig is

8. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Het boek Opperdepop van de AH is een aanrader!
    Erg leuke en lekkere recepten voor alle leeftijden....

9. Jessie80

Jessie80 VIP lid

3 okt 2009
    6.203
    266
    83
    Inderdaad, ik had het er toevallig deze week nog met collega's over. Nasi nu met drie kruiden ipv met een zakje waar ook heel veel zout in zit! Pastasaus is makkelijk zelf te maken. Dus ook als je niet van aardappelen houdt, is alles mogelijk!

Deel Deze Pagina