Misschien kennen jullie het wel, dat gevoel van zoveel moeten. Dat heb ik momenteel zo erg, dat ik nergens meer zin in heb. Ik werk 40 uur per week bij een advocatenkantoor en ben daarnaast nog eens freelance tekstschrijver. Dit doe ik, omdat ik een goede carriere moet hebben. Vorig jaar hebben mijn man en ik een huis gekocht en het kluswerk is nog steeds niet klaar. De tuin moet opgeknapt worden. En dan heb ik ook nog overgewicht en moet ik dus gaan sporten, want ik moet afvallen. Ik moet klaarstaan voor mijn familie en vrienden. Moet, moet, moet. Het moeten vertstikt me en ik ben nu op het punt dat ik me het liefst onder mijn dekbed wil verstoppen. En ik weet het: ik doe het allemaal zelf. Ik ben degene van wie ik zoveel moet. Ik ben de degene die zo streng is voor zichzelf. Ik kom daar maar niet los van. Ik maak het mezelf zo moeilijk, daar heb ik echt een talent voor Zo, ik moest dit gewoon even kwijt. En ik ben ook wel benieuwd: zijn er nog meer mensen die het talent hebben om het zichzelf moeilijk te maken? En mochten jullie tips hebben doe ik dat gevoel van moeten de kop in kan drukken, kom dan maar op!
er zijn therapiegroepen voor dit soort problemen. het is een "nieuwerwets luxeprobleem". de valkuil van de moderne vrouw. als je niet uitkijkt steven je zo op een burnout af. en geloof me dat wil je echt niet. ik zou hulp gaan zoeken. zo'n groep kan heel verhelderend zijn. jij bent inderdaad samen met de maatschappij degene die die druk op je legt. jij bent degene die daar inzicht in moet krijgen en moet veranderen het liefst voordat je ziek wordt. sterkte want er is moed voor nodig om hulp te zoeken.
Dank je Yinte, Ik heb wel pas via GGZ een mindfulness training gedaan. En dan gaf me wel rust op het moment zelf. Toen de training afgelopen was viel ik helaas weer terug... Misschien moet ik zoiets nogmaals doen. Groetjes
Meid, zorg ervoor dat je hulp krijgt in wat voor zin ook want zo begon mijn burn-out ook.. Succes en sterkte!
Ja iets structureels zou fijn zijn. Zo'n cursus duurt helaast maar 9 weken ( 2uur per week). Dan heb je nog een terugkomdag en that's it. Ik heb wel gesprekken bij de GGZ, maar dat is maar een keer in de zoveel maanden en is gericht op mijn angststoornis.
is er geen internetforum? is je angststoornis gerelateerd aan het "perfect moeten" zijn? je mag me ook pben.
Bedankt Truus21. Heb jij erg lang lastgehouden van je burn-out? Hoe reageerde ze er bij jou op werk op?
Ja ik ben op het moment herstellende, en eigenlijk gaat het best goed. Ben er in totaal nu al 5 maanden zoet mee. Werk? Wat is dat? Nee grapje, mijn contract liep af, dus het was een goeie reden om mij op straat te zetten vonden ze. Maar, ik mag wel terug komen als ik beter ben
Ik herken het, maar dan op een kleinere schaal. We zijn net verhuisd en er moet hier ook nog zoveel gebeuren! Er zijn nog veel dozen die uitgepakt moeten worden. Alles moet een plek krijgen. Alles is al eens schoongemaakt, maar we zijn dit weekend over gegaan, dus moet alles opnieuw, want het is weer vies geworden. Er ligt heel veel afval (o.a. van het laminaat) wat nog naar de stort moet. En ondertussen hebben we een kleintje die verzorgd moet worden, dus op mijn mamadag, zoals vandaag, kom ik niet echt veel aan dingen toe. En omdat zoveel nog moet, ben ik steeds minder gemotiveerd om wat te doen. Nou, ik heb net de kleine in bad gedaan en zit nu even op de bank. Maar als hij zometeen slaapt, dan kan ik snel nog even wat doen. Maar weer niet te lang, want om 12 uur moet ie weer eten. Oja, en dan hebben we nog het oude huis dat aan kant gemaakt moet worden. Laminaat en vloerbedekking eruit. Plafonnières eraf en een of ander kroondopje erop of zo... Het zou het makkelijkst zijn als er iemand even komt oppassen, dan kan ik ten minste een keer goed aan de slag...
Wat rot dat ze je op straat gezet hebben! Wel fijn dat het nu best goed met je gaat. Veel succes met herstellen!
Herkenbaar hoor meid, en idd ook het begin van mijn burn out. Ik MOET van mezelf heel veel. Huishouden, kinderen verzorgen, werk van 5 dagen in 3 doen en daarna in 2 ivm ouderschapsverlof, klaarstaan voor vrienden en collega´s, goede vrouw en geliefde zijn. En toen ging het niet meer... Dus pas op dat jou niet ook zoiets te wachten staat, trek op tijd aan de bel! Succes!
ik heb dat een paar jaar geleden ook gehad dat gevoel van alles moeten... maar in de loop der jaren heb ik het naast me neer kunnen leggen en wat vandaag niet komt, komt morgen wel weer... wordt je een veel gelukkiger mens van!!
Wat herken ik mezelf daar in!! ben in december op het punt beland dat ik bij mezelf dacht dit MOET anders..!! En heb toen drastisch mijn leven om gegooid.. Hiervoor MOEST ik altijd werken ziek of niet ziek.. 8 weken met krukken gelopen maar ik MOEST werken van mezelf..vakantie nemen kon ik niet... Maar merkte dat t mezelf helemaal op brak en nu ben ik elke donderdag vrij en heb vorige maand vakantie opgenomen.. En ben zelf een stuk rustigeren ( in mn hoofd dan ) En soms heb ik nog wel eens dat ik iets MOET doen maar veeel minder Kortom denk echt aan jezelf op een ogenblik ga je er echt aan onder door..!!!
Dan voor jullie reacties meiden. Het is ook fijn te weten dat ik niet de enige ben die zich zo voelt. Ik denk dat ik maar eens moet gaan kijken of het mogelijk is een dag minder te werken...
Het klinkt idd als iets "perfect" willen doen, want dan MOET je van jezelf, denk dat hiermee ook mijn lichte depressie met lichte burn-out is begonnen. Ik MOET er voor mijn kinderen, familie en vrienden zijn, ik MOET dit nog even doen, voordat...,ik MOET nu toch echt gaan opruimen.. Lijkt ook wel op het geen "nee" kunnen zeggen. Mischien vaker "nee" tegen jezelf of vrienden/familie zeggen en denken: "niks moet, alles mag"..