Hallo mama's.. Ik heb vanaf week 16 progesteron utrogestan vaginaal gebruikt hier mag ik met 36 weken mee stoppen. Dit vanwege vorige zwangerschap vroeg gebroken vliezen en een vroeg geboorte. Mijn vraag zijn er hier mama's die dit ook hebben gehad. Hoe reageerde t lichaam erop toen je er mee stopte. Mijn baarmoedermond was laatste controle 3.5 ook prima. Ben benieuwd naar andere verhalen.
Oeh hier heb ik geen ervaring mee. Ik heb het enkel gebruikt juist in het begin van de zwangerschap. Vanaf de eisprong tot de 12e week (wel vanaf week 10 gaan afbouwen).
Vriendin van me heeft het gebruikt vanaf 23 weken omdat haar baarmoedermond (of hals?) korter werd...deze was nog maar de helft van wat het hoorde te zijn. Zij is met 37 weken gestopt en met 39 weken kwam de bevalling op gang. Ze had verwacht dat meteen na het stoppen de boel op gang zou komen maar dat was niet het geval.
Daar zijn ze bij een controle achter gekomen, ze had veel harde buiken en kreeg extra controle. Geen idee of ze dat standaard controleren trouwens, mss enkel als er iets bijzonders is?
Volgens mij wordt t niet standaard gecontroleerd. Of er moet idd iets zijn. Omdat bij mij met 25 wk de vliezen waren gebroken de vorige zwangerschap ben ik bij deze zwangerschap vanaf t begin onder controle in 't ziekenhuis. En om de 2 wk controle en elke keer hebben ze gemeten hoe lang de baarmoedermond was. Tot vorige week toen was t de laatste x dat ze dat zouden doen...
Ik heb utrogestan genomen vanaf 29 (bmh: 1,8 cm) tot 36 weken + volledige rust. Vanaf 36 w weer gaan wandelen (korte stukjes want dat ging niet ma zo'n rustperiode. En pas bevallen met 40+4.
Bij de tweede zwangerschap kreeg ik in week 34 weeën. Ik heb toen een infuus gekregen en daarna utrogestan. Ik ben daar op 38 weken weer mee mogen stoppen, en uiteindelijk pas op 41+1 bevallen. Ik liep toen wel al weken rond met 3 cm ontsluiting. Nu, bij de derde zwangerschap, heb ik vanaf 6 weken het moeten gebruiken. Op 12 weken mocht ik ermee stoppen. Bij de 20 weken echo gaat de gyn ook mijn baarmoederhals opmeten. Als dat normaal is, is er geen actie nodig. Anders wordt het veel meer rust.
Ik krijg vanaf deze week de injecties. Krijg een pessarium geplaatst en dan de injecties erbij om het korter worden van de bmh tegen te gaan. Deze was nu van de week al iets korter geworden, maar nog niet erg hoor. Maar ben blij dat de afspraak woensdag gepland staat. Heb nog geen ervaring met hoe het gaat als je stopt, maar hoor vaak dat na een cerclage/pessarium/utro/proluton oid niet per se de bevalling meteen begint na het stoppen. Sommige moeten dan alsnog ingeleid worden of een paar weken wachten/over tijd enz. Dus het is echt afwachten. Fijn in ieder geval dat je al zover bent gekomen! Met hoeveel weken ben je vorige keer bevallen?
Je hoort idd veel verschillende verhalen.. de gynaecoloog zei ook.. kan dat t snel op ga gewoon komt maar kan ook nog paar weken duren.. elk lichaam reageert anders.. we wachten gewoon geduldig af.. Vorige zwangerschap met 32 weken geboren...