wat is de noodzaak van diksap, liga en toetjes

Discussie in 'Voeding' gestart door Angel Eyes, 6 jan 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Angel Eyes

Angel Eyes Niet meer actief

Hallo,

Sommige dingen die aan onze baby's gegeven worden vraag ik me bij af of het is bedoeld als tractatie of als belangrijke voedingsbron.

diksap bijvoorbeeld. moeten kindjes dat krijgen. ik vind het zelf mierzoet en leer hem liever water te drinken.

liga is handig om te leren kouwen e.d. maar is dit ook elke dag nodig?Dano krijgt dagelijks een halve liga.

bepaalde toetjes, babydanoontje, yoghert, of kwark. moeten ze die hebben vanwege de zuivel of is dit puur als tractatie?

2. Anakin

Anakin VIP lid

17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    Het meeste is extra en dus eigenlijk niet nodig.

Diksap is alleen voor het vocht, je zou dus ook water of thee zonder suiker kunnen geven. Mijn zoontje drinkt nog 600-700 ml opvolgmelk, dus krijgt zelden ander vocht erbij.

Liga is echt een tussendoortje. Bram krijgt zelden een tussendoortje, het is echt niet noodzakelijk. Je kunt ook een broodkorstje, biscuitje oid geven.

Een toetje na het avondeten is voor de zuivel, maar hoeft echt geen danoontje of ander duur en zoet iets te zijn. Yoghurt kan ook.
    Mijn cb raadt een toetje pas aan vanaf 9 maanden, tot die tijd lekker een klein flesje opvolgmelk na de groentehap.

Het is een heel gepuzzel allemaal he?
    Ik ben in ieder geval erg voorzichtig met liga, diksap, danoontje en andere zoete spullen. Ik sta voor de klas en als ik kijk in mijn klas hoeveel procent van de kinderen er al op jonge leeftijd veel te dik is... echt niet normaal meer.
    Natuurlijk mag Bram wel eens wat zoets, maar ik maak er geen dagelijkse routine van.

Groetjes, Anakin.

3. Nemo

Nemo Niet meer actief

Diksap moet niet. Ik geef ook liever water. Al heeft hij in zijn hele leven daar ook nog maar een paar slokjes van gehad.
    Liga doen wij hier ook niet. Wij doen rijstewafels zonder zout.
    Zuivel hoeft niet perse zeker als je bv geeft dan kun je heel matig zijn met zuivel. Maar ik zou in elk geval geen danoontje en andere dingen die vol suiker zitten geven. Dan gewone yochurt.

4. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Er is inderdaad geen noodzaak.
    Tot een jaar hebben ze in principe genoeg aan borstvoeding of poedermelk. het introduceren van bijvoeding is dan eigenlijk ook alleen bedoeld om je kindje te leren eten van melk naar vast voedsel.
    In principe zijn babies al die zoete *troep* niet gewend, en natuurlijk vinden ze het lekker want het is zoet!
    Ik geef geen ander vocht dan BV.
    Als tussendoortje krijgt Jelte een rijstwafel ( 3x per week ongeveer) of volle biologische yoghurt ( 2x per week). Hij heeft 1x bij een lange vinger gehad bij oma, en eigenlijk vond hij het niet eens interssant, dus dat krijgt hij sowieso niet meer.
    Danoontje komt er hier niet in, naar mijn idee kan je dan net zo goed een banaantje pureren en dat door gewone yoghurt of kwark doen.

5. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    't Is allemaal meer luxe dan noodzaak, en bij al deze dingen moet je je wel de vraag stellen wat voor smaak je je kind aanleert.
    Diksap i.p.v. water of thee: dan leer je dus zoeter drinken aan, wees dan ook niet verbaasd als ze als ze groter zijn dan ook alleen maar limonade willen
    Met liga i.p.v. rijstwafel of toost bereidt je ze voor op koekjes i.p.v. brood en met danoontjes i.p.v. gewoon yoghurt bereidt je ze ook voor op zoetigheid.
    Dus het is maar wat je wil: wil je het als tractatie houden of als vast onderdeel van het voedingspatroon?

6. Angel Eyes

Angel Eyes Niet meer actief

bedankt voor jullie reactie's
    Ik ga die dingen echt als tractatie houden en niet meer als vast onderdeel.
    ik wil mijn zoon niet meteen zoet verslaafde maken. hij vind na een aantal keer proberen water echt prima.

ik dacht namelijk dat liga bijvoorbeeld een toevoeging had van bepaalde mineralen die nodig zijn, maar dat is dus niet zo.

7. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.085
    3.869
    113
    Voor de een is het dagelijkse kost, voor de ander een extraatje. Ik ben van plan er een extraatje van te maken.
    En net wat Anakin ook al zei, ik ken lerares en die vertelde dat sommige kinderen gewoon Icetea, Snickers, koeken met chocola en weet ik veel wat meekrijgen voor in de pauze, belachelijk!

8. Kalush

Kalush Fanatiek lid

7 jan 2006
    2.694
    0
    0
    Noorden v/h land
    Eliza krijgt op de middag altijd wat diksap met een koekje..
    De rest van de dag krijgt ze gewoon water..

Ik vind namelijk wel dat je de smaak ook moet prikkelen.. en aan water zit weinig smaak..

9. sim

sim Niet meer actief

bij ons is liga echt een tractatie, hij is net zo blij met een korst van een broodje :D water drinkt hij niet zoveel van, hij is wel gek op diksap, maar dat geven we met veel water, zodat het niet zo zoet is. heb in elk geval van twee tandartsen gehoord dat je beter diksap kan geven dan rosevicee, daar schijnt echt heel veel suiker in te zitten...

10. stranger

stranger Fanatiek lid

28 mrt 2006
    3.412
    0
    0
    Van alles wat je opnoemt Angel Eyes, geef ik alleen soms wat yoghurt. Als tractatie. De rest vind ik niet nodig en/of veel te zoet.

@ Kalush: voor de smaak krijgt hij verschillende soorten kruidenthee. Daar is geen diksap voor nodig. Maar ik vind het ook belangrijk dat hij gewoon water leert drinken. Gezonder dan alle frisdranken e.d.

11. Fleur1

Fleur1 VIP lid

14 apr 2006
    5.068
    0
    36
    Daan krijgt iedere dag een droog marietje en een lange vinger.
    Hij drinkt ongeveer 3 flessen appelsap en 2 flessen water.

Een spekje enzo is hier extra.

12. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Mmmm, dat zou voor mijn kinderen al veel zoetigheid zijn, want in Marietjes en Lange Vingers zit vrij veel suiker. En 3 flessen appelsap vind ik ook best wel veel eigenlijk.

13. Fleur1

Fleur1 VIP lid

14 apr 2006
    5.068
    0
    36
    het is biologische appelsap hierin zit al veel minder suiker in dan gewone en ik vind het persoonlijk wel meevallen maar dat is ieder voor zich.

IN een lange vinger en een marietje zitten inderdaat suikers maar als je ziet wat een kind beweegd vind ik het wel mee vallen.

Vaak zat zie je kids van Daan zijn leeftijd altijd met een koekje of snoepje in hun handen dat vind ik dan weer te.

Bij de koffie eet iedereen vaak toch een koekje ik vind niet dat ik Daan dan kan overslaan.

Maar ieder voor zich

Deel Deze Pagina