Hardlopen tijdens zwangerschap?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Livia4, 13 mei 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Livia4

Livia4 Actief lid

20 aug 2015
    135
    0
    0
    Hii meiden!

Ik weet sinds dinsdag dat ik weer zwanger ben (hiervoor 2MK). Sinds afgelopen zondag weer begonnen met Start to run met de Belgische Evy (hardloopprogramma waarbij je van 0 tot 5 km leert rennen). Mijn conditie is niet heel goed dus was blij weer langzaam wat op te bouwen.

Nu lees ik verschillende dingen over hardlopen tijdens zwangerschap. Dat het heel goed is een goede conditie op te bouwen voor de bevalling maar ook dat je beter niet kunt beginnen als je het niet gewend bent....

Ik denk zelf dat ik misschien best rustig kan joggen zolang ik me goed voel. Wat zijn jullie ervaringen?

2. Winddanser

Winddanser Fanatiek lid

2 mrt 2013
    3.295
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik vond het al snel pijnlijk, in mijn borsten en buikbanden en ben snel gestopt. Zwemmen enzo kan je ook heel goed conditie mee opbouwen en is goed voor al je spieren. Maar zolang hardlopen voor jou goed voelt kan je het proberen, echter weet ik niet hoe goed het voor je is als je niet al jaren hard loopt en nu wel weker bent door de zwangerschap

3. Winddanser

Winddanser Fanatiek lid

2 mrt 2013
    3.295
    0
    0
    NULL
    NULL
    Gefeliciteerd met je zwangerschap! Ik hoop op een plakbaby!

4. Imrw

Imrw Bekend lid

1 jul 2012
    810
    20
    18
    NULL
    NULL
    Gefeliciteerd!

Ik heb tot 12 weken gewoon gevoetbald.

5. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.166
    23.249
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Ik heb tot rond de 27 weken hardgelopen. Maar ik was ook gewend het te doen. Ik denk dat als je lekker op je gemak doet, het prima is, maar echt opbouwen miss niet zo handig is. Zwemmen vond ik dan weer niks, voelde echt niet fijn. Kreeg het benauwd van de houding. Dus toen gaan fietsen.

6. tlc81

tlc81 Bekend lid

22 jan 2012
    684
    127
    43
    Gefeliciteerd! Ik loop 2x in de week 10km, maar zodra ik zwanger was kwam ik niet meer vooruit. Vanaf 6 weken voelde mijn lijf anders en begon het te trekken. Niet meer comfortabel, dus ben toen gestopt. Bij de eerste gaan zwemmen, maar bij de tweede bij wandelen gehouden. Opbouwen tijdens je zwangerschap lijkt me niet prettig.

7. bababoe

bababoe Fanatiek lid

11 mrt 2011
    1.803
    781
    113
    Ik ben bij de eerste ook vrij snel gestopt toen ik wist dat ik zwanger was. Liep toen 2 a 3 keer in de week 10 km. Had ergens een onderzoek gevonden dat aangaf dat er een minieme kans is op een miskraam door hardlopen (was echt maar 1 onderzoek hoor) en toen durfde ik ook niet meer. En nu wilde ik het net weer oppakken maar ben ik weer zwanger, dus ik wacht tot na de bevalling.

Als je het gewend bent schijn je idd prima door te kunnen lopen als je geen lichamelijke ongemakken krijgt (ik merkte zelf dat ik echt een stuk trager werd), maar opbouwen zou ik dan weer niet doen. Dan beter stukken fietsen of wandelen om conditie op te bouwen.

8. Mystiek

Mystiek Fanatiek lid

19 okt 2013
    2.646
    1.529
    113
    OV
    Van wat ik lees: luister naar je lichaam. Ik denk dat als je nu al een bepaald aantal minuten kunt lopen, gegeven eventuele wandelpauzes, dat je best kunt proberen datzelfde te blijven doen. Voelt het goed, dan zou je eventueel op gehalveerd tempo dezelfde opbouw kunnen doen (dus elke les twee keer).

Ik loop zelf zeer onregelmatig (dan weer twee maanden meerdere malen per week, dan weer een paar maanden niet) en ik twijfel nu wat ik moet doen. Met alle MMM perikelen is het er de laatste tijd vrij weinig van gekomen, dus misschien is het niet handig. Maar ik denk dat ik dit weekend toch eens op mijn gemak een poging waag.

9. Lieke84

Lieke84 Fanatiek lid

1 jun 2011
    3.016
    2
    38
    Als je nu echt net begonnen bent zou ok wat anders zoeken als alternatief om te bewegen.
    Ik was hardlopen gewend en liep tweemaal per week hard, daarnaast bootcamp. Hardlopen wil ik dit weekend nog wel weer even proberen, maar wordt eigenlijk wat te zwaar.
    Krijg na het lopen pijn in de lies. Ook het lopen zelf gaat twee keer zo zwaar. Zoveel veranderingen in je lijf......

10. Twinkelbell

Twinkelbell Actief lid

31 aug 2015
    364
    47
    28
    Vrouw
    Ik train via Mom in Balance, lekker buiten, ze zitten door het hele land. De trainster vertelde me dat als je al gewend bent om hard te lopen je dit gerust kunt blijven doen tijdens de zwangerschap, maar blijf naar je lichaam luisteren. Belangrijk om een goede looptechniek te hebben en niet te grote stappen te nemen ivm verslapping gewrichten, bindweefsel etc. Als je lichaam niet gewend is om te joggen kun je het beter niet oppakken, en zeker niet te lang achter elkaar. Misschien kan een trainster in de buurt je advies geven en even meekijken naar je looptechniek en bijvoorbeeld voordoen hoe je kunt snelwandelen (met kleine pasjes, anders dan normaal snelwandelen).

11. itakepictures

itakepictures Niet meer actief

Mijn trainer zei ook: niet aan beginnen als je het niet gewend ben. Het is een behoorlijke belasting voor je spieren, pezen en gewrichten en dat word er allemaal niet beter op tijdens de zwangerschap ;) Zou lekker gaan trainen in de sportschool :)

Deel Deze Pagina