Dit is het schema van gister . 6:25 100 8:00 180 12:30 130 14:00 60 16:15 80 19:30 100cc En dan zijn de flessen van 180 en 130 ook nog is in 2 etappes gedronken . Vind het opzich niet heel erg , natuurlijk lastig plannen met uitjes enzo . Maar hij drinkt gewoon maar kleine flesjes . En dan was gister nog een goede drinkdag . Zijn er nog meer meiden die op deze manier voeden ? Merk wel dat dit beter bij mijn zoontje past . Ook wil hij sochtends niks eten , geen fruit , geen brood , geen pap . Dus alles zit Savonds op elkaar . Het fruit en het groente . Brood laat ik nog vaak weg .
Hoe oud is je zoontje? Dan ka ik het schema wat wij hadden doorgeven. Ik heb vanaf t begin af aan wel op verzoek gegeven maar mijn zoontje hield er vanzelf ongeveer 3 uur tussen. Later toen er ook fruit en groente en. Brood bij kwam hield ik wel gewoon de tijde aan. Al wil het nog weleens voorkomen dat hij ineens eerder honger heeft en dan krijgt hij naturrlijk gewoon eten....
Hij is bijna 7 maanden . We hadden wel een schema 7:00 200 cc , 11:00 200 cc , 15:00 200cc en 19:00 200cc . Vanaf 6 maanden is hij dat gaan weigeren , hij drinkt nu nooit meer een heel flesje op . Ook al heeft er een nacht tussen gezeten . Ben benieuwd naar je schema .
Wij hebben nooit een schema gehad, altijd zo en nu nog, maar dan met gewoon eten. Met uitjes ging prima. Poedertorentje vulde ik met verschillende hoeveelheden. Thermos mee, flesje koud en dat ging heel goed. En nog steeds hebben we geen schema, honger is honger en ze bepaald zelf de hoeveelheid.
Maar je noemt alleen de flessen nu. Krijgt hij al veel vast voedsel ook? Want misschiennzit hij daar meer vol van en doet hij het beter op een fles minder. Ons schema was met 7 maanden: 7.00 uur 200 cc pap 10.00 uur fruit 12.00 uur 1 of 2 boterhammen zonder kosrst en een fles van 200 cc 15.00 uur ander tussendoortje of vaak ook gewoon weer fruit 17.00 uur warme hap 19.00 uur fles 200 cc Hoop dat je er wat mee kan...
Met 7 mnd nog steeds 6 flessen aanbieden is wel erg veel. Je kan beter op 3 of 4 overgaan en vast voedsel aanbieden. Als je zoontje honger heeft kan je hem een tussendoortje aanbieden met wat water/thee af en toe roosvicee.
Misschien wil hij niet zoveel fv meer ? Misschien is het aanbieden van iets anders nu wel aan de orde. Je hebt dit niet in je schema staan maar ik mag er vanuit gaan dat je toch wel fruit,broodkorstje en/of warme hap geeft ?
Met 7 maand vind ik toch ook dat je nog heel veel flessen geeft. Waarschijnlijk krijgt hij gewoon niet de kans om honger te krijgen? Eerlijk gezegd, op 7 maanden vind ik wel dat je al een beetje regelmatige eet-tijdstippen mag hebben.
Waarom dan? En als de hoeveelheid voeding ongeveer gelijk is, wat maken die meerdere flessen uit dan?
Goh, dan zit je kind echt de hele dag te eten. Tenminste, als er tussendoor ook nog eens fruit, groente e.d. gegeven wordt. Persoonlijk vind ik dat je daardoor een beetje een verkeerd eetpatroon aanleert, alsof honger hebben (niet doodgaan van honger natuurlijk) vooral voorkomen moet worden. Maar misschien denk ik daar te veel over na, omdat overgewicht nogal een issue is in onze families en ik mijn dochter koste wat kost goeie eetpatronen wil aanleren.
Nu is mijn meisje nog heel klein, dus ik voed op verzoek. Als we es een maand of 1/3 verder zijn ga ik wel een schema invoeren. Ook omdat ze dan wat fruithapjes ed begint te kkrijgen.
Je bent niet de enige hoor. Moest hier ook gelijk even aan denken. Hier is het ik bepaal wat we eten zij bepaald hoeveel. Samen bepalen we wanneer. Eten wel volgens schema maar niet heel strikt als ze eens half uurtje/ uurtje eerder of later echte honger heeft is dat ook prima hier hoeft ze geen honger te lijden
ik zou toch wel proberen een schema te proberen. Dat is misschien ook de reden waarom je kindje de flessen niet leeg drinkt. Omdat hij gewoon geen honger heeft en teveel melk krijgt. Mijn zoontje is nu 9 maanden en heeft een schema als volgt: 6:00/7:00 fles 180 cc + 1 boterham of cracker 9:30 fruit(stukjes) + sap of water 11:30 1 boterham + fles 180 cc 14:00 koek + sap of water 16:00 cracker(of soms fruit) + sap of water 18:00 groente(eet stukjes met de pot mee, we koken zoutloos) + water 19:00/20:00 fles 180 cc en dan naar bed tot de volgende ochtend. heel soms wordt hij 's nachts wakker en dan krijgt hij nog wel melk aangeboden omdat hij dan weer lekker gaat slapen
Ik ben het redelijk met jou eens hoor. Hier eten we wel verschillende tijden enz. Maar probeer er wel redelijk regelmaat in. Wakker worden = fles pap Na een paar uur 2 stuks fruit (soms slaapt ze tijdens fruitmoment) Voor het middagslaapje een bolletje Een rijstewafel als tussendoortje en soms nog een koekje als t avond eten echt later is. Wel laat ik mn dochter geen honger lijden zodra ze begint te miepen krijgt ze dus een tussendoortje. Avond eten moet ze echt op wachten. Ze eet wat de pot schaft. Dus dan eet ze inderaad vaak een koekje (tarwe)
Als jullie beide er tevreden mee zijn zijn kleine flesjes helemaal niet erg.. alleen je geeft aan dat hij dit vanaf 6 maanden ongeveer is gaan doen. Misschien doet hij dit wel omdat hij eigenlijk niet zoveel trek in die melk heeft. Je geeft ook aan dat hij de grotere flessen in etappes eet/drinkt.. daarom denk ik daar meer aan. Misschien kun je proberen om er wat meer schema in te krijgen, niet qua tijden, maar qua volgorde. Ik zou proberen te streven naar 5 flessen en daarna 4 en zo afbouwen, ook niet te snel willen. Misschien is dit iets voor je Wakker = Fles (180/6 aanbieden, kijken wat hij zelf wil) Fruit Slapen Wakker = Fles Brood met wat thee,water of sap (als brood goed/beter gaat, de fles erna gaan geven) Slapen Fles Evt. tussendoortje (als deze fles vervalt wat sap/thee/water) Slaapje (als nog nodig is) Avond eten Flesje voor het slapen gaan
Hier eet ze inderdaad veel. En een gezond eet patroon is eerder 6 keer per dag een klein beetje eten. Mijn dochter dronk met 7 maanden nog 6 flesjes. Daarna liet zij deze in rap tempo vallen. Allemaal uitgaande van haar behoefte. Ook ander eten, dat altijd op haar behoefte gedaan, pas sinds een maand of 2 eet ze echt goed brood. Ik geloof juist dat zonder dit te sturen, zij zal leren te luisteren naar haar lichaam en dus ook echt leert wanneer ze wat moet eten en wanneer ze vol zit. Zo heb ik ook nooit afgewogen. Maar, uiteraard is dat ieder voor zich. Ik wil alleen aangeven dat dit dus ook kan werken, voeden op verzoek kan je heel goed blijven doen.
Ik ga zo even wat uitgebreider antwoorden en de betichten apart beantwoorden eerst even boodschappen doen enzo. . Natuurlijk heb ik geprobeerd gewoon 4 of 5 uur te wachten maar ook dan wil hij vaak maar 50 à 100 cc . Zou wel goed zijn als het 4x 100 was maar kan ook 30 tussen zitten en dan vind ik het erg weinig . Omdat hij echt nog maar op een paar slokken sap of water komt dus het dan erg weinig vocht wordt Dit is ineens gaan spelen trouwens . Voor de 6 maanden altijd gewoon 4x200 . En ookal zit er 14 uur tussen snachts wil hij nog geen grotere fles dus het is niet dat ik hem niet de kans geef honger te krijgen Hij krijgt groente en fruit , hij wil dit dus alleen Savonds .
Ik geef bv en dat is alleen maar op verzoek, en mijn dochter dronk met 7 maanden nog zeker 6 a 8 keer (ook nachtvoedingen). Nu is ze 14 maanden en drinkt ze nog zeker 5 keer en zoals nu met warm weer vaker. Ze eet verder heel goed, maar net als rijtjes eten wij verspreid over de dag. Drie hoofdmaaltijden en dan twee of drie tussendoortjes (meestal fruit en groente). Ze krijgt ook nog water bij het avondeten of een beetje thee tussendoor, als ze wil. De rietjesbeker staat hier voor het grijpen. 6 keer kleinere maaltijden is gezonder, ook voor het metabolisme, en het sluit beter aan op ons systeem. Lisanne, hij is nog maar 7 maanden dus bijvoeding is nu meer om te proberen. Nu al drie maaltijden 'invoeren' is echt nog niet nodig als hij daar niet aan toe is. Wat wel kan helpen later is drie hoofdmaaltijden aanhouden (ontbijt, lunch, avondeten) en daartussen hem laten bepalen welke flessen eraf gaan. Niet iedereen zit al op 4 flessen van 200 cc, als hij het goed doet op 6 kleine flesjes is dat prima.
Flessen van 200 cc kan je iets kleiner proberen te maken, dan is er ook misschien wat meer ruimte voor ander eten? Mijn schema rond die tijd: 7:00 fles 180cc 9:00 fruit 10:00 kleine fles (voor t slapen) 12:30 - 2 boterhammen met beleg 14:30 fles 180cc slapen 17:00 avondeten 18:30 fles slapen Een patroon is op zich goed, ik hou zelf ook van regelmaat en voorspelbaarheid, maar kijk ook vooral naar je kindje. Het is soms even schipperen tot je een goed schema hebt, het loopt hier ook niet elke dag hetzelfde. Er kan best wat variatie inzitten, staar je niet blind op een vast schema. Zo zegt men bijv dat het beter is om max 7 eet/drink momenten op een dag te hebben. ja prima, maar ik ga toch echt niet zeggen dat hij niks mag drinken als hij dorst heeft. Jij drinkt zelf toch ook niet elke dag op dezelfde tijdstippen en evenveel.
Misschien vind hij het drinken uit de fles niet leuk... Als hij maar 30 cc drinkt dan zou ik proberen eerst sap of water of thee aan te bieden.. Misschien heeft hij wel alleen een beetje dorst! Ik ben nu ook aan het bij houden wanneer dochter drinkt met hoeveelheden (ik stuur het wel een beetje, omdat ze anders de flessen te kort op elkaar drinkt en daardoor minder slaapt) maar ik denk ook dat ze haar ritme aan het omgooien is betreft slapen en drinken