Wat eten we? Kerst 2023!

Discussie in 'De lounge' gestart door Adje, 10 dec 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. luca75

luca75 Fanatiek lid

14 aug 2013
    4.866
    3.501
    113
    Kerstavond laten we pizza's bezorgen.

Eerste kerstdag komt mijn moeder. Ik heb bij de verswinkel eten besteld. Heel handig, zo kan iedereen zijn eigen voor- hoofd en nagerecht bestellen.

Tweede kerstdag gaan we naar mijn schoonouders.

Adje vindt dit leuk.
  2. Fruity90

Fruity90 Fanatiek lid

16 jan 2022
    2.909
    4.184
    113
    Vrouw
    Eerste kerstdag brunch bij schoonouders, nog niets gehoord over dat wij iets moeten bijdragen.

Tweede kerstdag heb ik het hoofdgerecht. Wordt een vegan linzen en noten wellington, 2 soorten salades (heb nu spruitjes/pompoen en broccoli/appel op het oog) en een vorm van aardappels uit de oven.

Verder dit weekend een heel mooi vega Japans kookboek gevonden en voor verjaardag een moleculair koken set gekregen dus als ik er tijd en ingrediënten voor kan vinden misschien nog 2x uitgebreid eten maken met m'n vrouw :D

Adje vindt dit leuk.
  3. dreames

dreames VIP lid

9 dec 2007
    7.820
    4.057
    113
    Eerst kerstdag

Ontbijt: lekkere afbakbroodjes en croissantjes met lekker beleg

Lunch: hiervoor maak ik een lekkere visschotel met toastjes

Diner: mijn vader neemt ons mee uiteten

Tweede kerstdag

Ontbijt: zelfde als eerste kerstdag

Lunch: iets simpels en snel want we gaan naar disney on ice

Avondeten:
    Voorgerecht; twijfel tussen vitello tonnato of bonbon trio (Carpaccio, zalm en vitello tonnato of rivierkreeftjescoctail)

Hoofd: pichana met kruidenkorst van de bbq, boter citroen aardappelen ook van de bbq, champignon-pepersaus en groente weet ik nog niet)

Dessert: Apple crumble van de bbq

Adje vindt dit leuk.
  4. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.292
    25.759
    113
    Heerlijk allemaal! Een volwaardig kerstdiner!

De Champagnemousse staat bij mij ook op het menu, maar dan voor Oud en nieuw, dan komen er vrienden eten. En dan met een frambozen jelly kern oid

PenF vindt dit leuk.
  5. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.275
    10.991
    113
    Ik was laatst in Gent en daar was ook zo'n leuk bakkertje met allemaal speciaal brood... zo leuk! Jammer dat we niet veel mee konden nemen.

Neuzeke vindt dit leuk.
  6. Mim89

Mim89 VIP lid

29 jan 2019
    10.431
    8.959
    113
    Vrouw
    Kerstavond zijn we bij mijn moeder en dan maakt iedereen wat hapjes. Ik ga zelf iig Turkse gevulde broodjes maken, en nog iets maar weet nog niet wat. Mijn moeder gaat zelf saucijzenbroodjes maken. Van de rest weet ik het niet.

Eerste Kerstdag gaan we eigenlijk voor het eerst uit eten bij een Turks restaurant.

Adje vindt dit leuk.
  7. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.762
    31.339
    113
    Vrouw
    1e kerstdag gaan we naar mijn schoonmoeder. Ik neem dan haar favoriete hapjes mee (gevuld ei)

voor het diner zijn we met ons vieren. En met onze kinderen is gourmet gewoon het leukste en gezelligste.

Wat ik er precies allemaal op wil leggen weet ik nog niet. Maar in elk geval sate van varkenshaas, iets van wild, zalmfilets .
    En ik las hier boven ergens coquille. Lijkt me ook heerlijk erbij.

Voor de kinderen pannenkoekjes en fruitstukjes erbij

En als groenten plakjes courgette, pastinaak, champignons, Prei

En geitenkaasjes omwikkeld met serranoham

Salade en stokbrood erbij. Lekker rood wijntje.
    Komt helemaal goed :D

2e kerstdag eten we de restjes :D

Adje vindt dit leuk.
  8. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.292
    25.759
    113
    Oeh, ja coquille is heerlijk bij de gourmet. Doen wij ook vaak, of grote gemarineerde garnalen oid.

Mamafiets vindt dit leuk.
  9. juf1987

juf1987 Fanatiek lid

30 sep 2014
    1.918
    1.816
    113
    Leerkracht
    België
    Kerstdag bij mijn schoonouders.

Tweede kerstdag: ontbijt snel en op tijd thuis iets standaard, lunch waarschijnlijk een lunchpakket of iets op vliegtuig, diner: ergens in tenerife op een terras :) met mijn ouders en nog wat familie

bloemetje1 en Adje vinden dit leuk.
  10. Magnolia29

Magnolia29 VIP lid

30 nov 2015
    11.454
    23.123
    113
    Vrouw
    Eerste kerstdag bij ons, 6 volwassenen en 5 kinderen.
    We maken allemaal wat en het is een Nederlands/Portugees buffet ;) met o.a stoofpeertjes, stoofvlees, rollade, aardappels uit de oven. En daarnaast bacalhau, rijst met bonen, kip uit de oven enz. Als toetje hebben we 4 verschillende Portugese taarten/broden, waar we 's middags ook al van eten en ijs met slagroom.

Tweede kerstdag weer bij ons, dan komen mijn ouders. Man maakt lam uit de oven met geroosterde groente en aardappels. Ik lust het niet, dus ga nog even kijken wat ik ga doen ;) Toetje wordt hetzelfde als de dag ervoor haha, de ervaring leert dat we meer dan genoeg hebben :D

Adje vindt dit leuk.
  11. Joylynn

Joylynn Fanatiek lid

13 jul 2022
    4.143
    4.569
    113
    Wij gaan met groepje van 8 personen eten en nu werd geopperd dat iedereen kleine hapjes maakt. Hebben jullie lekkere ideetjes? Het gaat om avondeten :)

Adje vindt dit leuk.
  12. Deedee91

Deedee91 VIP lid

10 jun 2015
    13.680
    5.710
    113
    Kerstavond moet ik werken, dus ze eten simpel
    1ste Kerstavond bij fam, allerlei gerechten geen idee wat.
    2de kerstdag gaan we een avocado/zalm torentje eten. En als hoofdgerecht ribeye wagyu a5:D zo goddelijk dat smelt op je tong. Met gepofte tomaatjes denk ik en een aardappel gerecht( nog even kijken wat) En toetje moet ik nog bedenken. Niet te ingewikkeld want ik moet werken overdag.

Adje vindt dit leuk.
  13. Villa Kakelbont

Villa Kakelbont Fanatiek lid

13 okt 2020
    1.053
    1.717
    113
    Vrouw
    Kerstavond:
    Zijn we met ons eigen gezin, nog geen idee.

1ste Kerstdag
    Luxe ontbijtje met croissants, gerookte zalm, lekker sapje etc.
    Eenvoudige lunch met een soepje oid

In de loop van de middag komt mijn schoonfamilie bij ons (5 volwassenen, 3 pubers, 2 basisschoolkinderen):

Borrelen
    Diner: is verdeeld in iedereen een gang... dus we zien wel, wij maken een heldere paddenstoelen soep.

2de kerstdag
    Weer luxe ontbijten en eenvoudige lunchen

Dan komt mijn familie (20 volwassenen, 4 pubers, 4 basisschool kinderen, 2 jonge kinderen)

Borrelen
    Diner, dat kook ik:
    • gemarineerde rauwe zalm, met krabmousse en gefrituurde zeewier
    • bisque van kreeft
    • kabeljauwrug op paella met chorizo saus
    • dessert is nog niet helemaal rond. Ik denk iets van een moderne crème brulee...

Adje vindt dit leuk.
  14. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.292
    25.759
    113
    Bladerdeeghapjes zijn altijd goed te doen, vullen goed en kan je makkelijk mee varieren. Bv de ouderwetse ‘worstenbroodjes’, maar ook met brie en wat vijgen jam, of pizza rolletjes, etc.

15. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.292
    25.759
    113
    Whaa, zo veel mensen over de vloer, zou ik echt stress van krijgen :roflmao:

16. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

7 mei 2019
    23.689
    27.331
    113
    Vrouw
    Ik hoop normaal eten....

Ik ben een beetje (heel erg) kieskeurige eter en mijn zus en zwager juist super makkelijk en willen alles wel eten. Zij gaan koken. Help :roflmao:
    Ze zijn dol op vis en schelp en schaaldieren. Ik lust alleen witvis:oops:

We zijn met 8 volwassenen, 2 kinderen (waarvan 1 nooit avondeten eet. Alleen yoghurt) en 1 die alleen maar olvarit blieft :p

Adje vindt dit leuk.
  17. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.449
    10.378
    113
    Kerstavond
    Dan hebben we altijd hapjes.
    Stokbrood, gerookte zalm. Vorig jaar had ik mini worstenbroodjes gemaakt. Dan nog olijven, sausjes, tapenade, Italiaans vleeswarenschotel.
    Gezellig met home alone:D

1ste kerstdag
    Ontbijt: kerststol en/of panetonne ( chocolade)

Lunch: afbakbroodje

Avond: verassing we gaan eten bij schoonbroer en schoonzus en dan moeten wij koken. Schoonvader maakt meestal taart dus lunch mag weinig zijn:roflmao:

2de kerstdag
    Ontbijt: kerststol en panetonne

Lunch
    afbakbrood

Avondeten
    Nog niet helemaal bedacht. Iets van frietjes, lamskroon, nog iets van vlees, groente

Toetje mijn vader maakte altijd yoghurt bavarois met kersensaus en bitterkoekjes bavarois. Maar ik denk dat zoon meer de voorkeur heeft voor de yoghurt met kersen.

Adje vindt dit leuk.
  18. Villa Kakelbont

Villa Kakelbont Fanatiek lid

13 okt 2020
    1.053
    1.717
    113
    Vrouw
    Ik ben een kei in organiseren, dus de mise en place is strak op orde. Ik verwacht dat mijn zus mij komt helpen in de keuken.
    Mijn man regelt de boel maar lekker verder met drankjes in schenken enzo :D

Adje en RoseMurphy vinden dit leuk.
  19. RoseMurphy

RoseMurphy Fanatiek lid

15 dec 2018
    2.344
    4.879
    113
    Vrouw
    Kerstavond doen we altijd met alleen ‘eigen gezin’. Sinds de jongens er zijn doen we dat zij eerst eten en als ze op bed liggen maakt man T-bones op de bbq met wat kleine dingen erbij :D

Eerste Kerstdag: bij ons met (dit jaar een iets kleiner deel van) mijn schoonfamilie. Korean BBQ. Nu al zin in.

Tweede Kerstdag: bij mijn familie. Geen idee nog, misschien eens vragen haha:p

Magnolia29 en Adje vinden dit leuk.
  20. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.292
    25.759
    113
    Geweldig!
    Nou ben ik eigenlijk ook heel gestructureerd en geordend met kerst. Heb overal lijstjes en planningen voor. Maar ik maak echt graag veel zelf. En maak graag veel verschillende dingen, want kerst bij uitstek is voor mij de mogelijkheid om veel recepten uitte proberen. Dat is haalbaar, omdat we zeker met de helft minder aan mensen zijn. Dus meer mensen dan krijg ik voornamelijk keuze stress :oops:
    En, ik sta ook echt niet meer in de keuken op de avond zelf. Hooguit dingen opwarmen die voorbereid zijn, en bordjes opmaken. Dat is nu nog net haalbaar met mijn kleine keuken. Maar ca. 30 borden op mijn aanracht gaat hier gewoon niet.

Villa Kakelbont vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina