Hier trouwens ook nog een komkommersalade. Man kwam namelijk thuis met een grote zak komkommers a 30 cent per kg. Toch wel raar al die zomergroenten nu, maar ja, als het anders toch wordt weggegooid (dat claimde de verkoper iig)... Daar gaan mijn groene principes
Ik probeer ook hoor maar als ik iets zie dat normaal niet in seizoen is maar er zit een fikse korting op dan zet ik die principes wel even aan de kant. Het is altijd beter om het dan toch nog te kopen en gebruiken dan dat het weggegooid wordt bedenk ik me dan. Vandaag hadden we kip in honing mosterdsaus met puree. Man en kinderen hadden boontjes en ik nog een restje rode kool.
Tsjechische aardappelsoep met stokbrood. Daarbij man en ik carpaccio, dochter pulled chicken en de jongste american pancakes met een broodje smeerkaas en fruit toe (doodmoe en niet in voor culinaire hoogstandjes ). Was dus nog best wel bewerkelijk om voir iedereen wat naar keuze te maken. En aardappelsoep is sowieso erg veel werk. Benieuwd hoe snel de pan leeg is
Zelfgemaakte pizza (courgette versie van Magioni) met paprika, ui, tonijn, olijven, kappertjes en kaas.
Ik had pasta gorgonzola met extra veel saus met een ciabatta om in te dopen. De kindjes en C hadden hamburgers met patat.
2 liter water koken met 2 of 3 champignonbouillontabletten (soms zijn ze erg slap van smaak, ik neem ze altijd mee uit Tsjechië dan ruikt de hele koffer of tas er naar zo sterk zijn die). Roux maken van 80 gram boter en 60 gram bloem. Bouillon toevoegen aan roux, daarbij veeeeel knoflook, 400 gram soepgroente naar keuze, gedroogde paddenstoelen, wat champignons in kleine stukjes. Poos laten pruttelen. Ondertussen 800 gram aardappelen in kleine blokjes snijden en koken in water (tot ze net onder staan zeg maar) met peper, zout en flink komijn. 2 grote uien zeer fijn snijden en in margarine bakken met zakje spekreepjes (300 gram). Als aardappelen en spek-uimengsel gaar zijn alles aan de soep toevoegen. Dan nog peper, zout, komijn en flink wat majoraan toevoegen naar smaak. Het is een flink gevulde soep. Man en dochter vinden hem lekkerder dan menig aardappelsoep in Tsjechische restaurantjes.
Man en kinderen eten straks mloukhia, dat kregen we gisteren van schoonzus. Met stokbrood erbij. Helaas verdraag ik dat niet, dus voor mezelf zal het wel iets simpels worden (rijst van gisteren of een broodje ofzo), als het me überhaupt al lukt om te eten.
Ovenschotel met kip, banaan en perzik, daarbij aardappelblokjes en een groene salade Weekendtoetje: tartelette met kokos dulce de leche, kokosganache en mango jelly
Vandaag een rustige dag, we eten ook niet al te uitgebreid. We gaan wraps maken (kipfilet, roomkaas, sla, komkommer). Hebben ook nog bladerdeeg pasteitjes staan met ragout, dus voor de liefhebber kunnen we dat ook nog maken . Prima voor de zondag.
Man vertelt net dat we vanmiddag een high tea hebben van zijn moeder. Ik gok dus dat het vanavond iets kleins wordt: tosti met wat rauwkost, een uitsmijter of een grote kom kwark oid.
Ja tuurlijk! Was het even vergeten… Zie foto voor omelet. En de salade is super simpel: ca 400 g cherry tomaatjes, halveren. Een chorizoworst in kleine blokjes snijden en krokant uitbakken. Laten afkoelen en uitlekken oo keukenpapier. Bosui in ringetjes. En daarbij maakte ik een simpele vinaigrette van olijfolie, sherry azijn, beetje honing en mosterd en zout en peper. Alles mengen en klaar.