Mijn zoontje is nu ruim 26 maanden en slaapt normaal gesproken tussen de 1 tot 2½ uur tussen de middag. Op het kdv slaapt hij nooit langer dan een uurtje. Nu zit ik met een dilemma. Hij valt nu heel laat in slaap 's avonds. Hij gaat er rond 20.00 in en valt vaak pas tegen 22.00/22.30 in slaap. Hij huilt niet in die periode, maar is veel aan het kletsen, zingen en spelen. We zijn toen gaan kijken of hij de avond beter slaapt als hij 's middags niet meer zou slapen. Dit hebben we vorige week geprobeerd en hij viel 's avonds om 19.00 als een blok in slaap en werd dan de volgende ochtend pas weer wakker. Het probleem is nu dat hij het eigenlijk niet trekt om de middag niet te slapen. Het ging 4 dagen goed. Hij was dan wel heel druk tussen de middag en wat jengelig rond etenstijd, maar het was goed te doen. Alleen sinds het weekend stort hij echt helemaal in overdag. Gisteren viel hij om 14.30 opeens in slaap tijdens het spelen en vandaag lag hij om 16.45 op de bank opeens te slapen. Ik kan hem dan ook echt niet wakker houden. Hem maar een uur laten slapen en dan wakker maken is ook niet te doen, hij wordt dan heel boos wakker en blijft hier de rest van de middag in hangen. Het is dan alleen maar huilen, huilen en huilen. Maar als ik hem de middag toch weer in bed leg, valt hij pas tegen 14.00/14.30 in slaap. Iemand tips hoe ik met deze overgang kan omgaan? Dan toch maar laten slapen in de middag en de hele avond met een actief kind zitten?
Ik vind 26 maanden wel jong om helemaal niet te slapen. Veel kinderen krijgen te weinig slaap. De truuk bij verkorten is dat je op het goeie moment wakker maakt. Na een uur is een kind vaak in z'n diepe slaap en daardoor niet te harden als hij wakker gemaakt wordt. Slaapcyclus is 45 minuten dus OF na 45 minuten wakker maken of na 1,5 uur. Ik zou dus 1,5 uur proberen. Wel moet je een redelijk beeld hebben van wanneer hij daadwerkelijk in slaap is gevallen.
Hier hebben we die overgang ook gehad. wat ik deed was hem op woensdag en het weekend laten slapen. en de rest van de week niet. en dit later afbouwen. dit werkte erg goed. als hij einde van de dag moe en dus boos werd gooide ik hem heel onpedagogisch even op de bank met een filmpje voor half uurtje en dat was genoeg om hem door de dag te krijgen. misschien helpt dit voor jullie?
wij zitten ook een beetje op die overgang. ik wil gaan proberen om alleen op dinsdag en donderdag en zaterdag te laten slapen. op di en do gaat ze naar de peuterspeelzaal namelijk. van het weekend had me man haar ook pas om 2 uur naar bed gedaan. toen viel ze pas om 3 uur in slaap. om 16.15 kwam ikuit me werk en heb ik haar uit bed gehaald, want normaal gaat ze 19.00 uur naar bed. nu hadden we haar om 20.30 naar bed gebracht.
Hier bij de overgang.. Sliep ze ook enkel nog in het weekend. Dat had ze dan ook wel echt nodig.... E na een tijdje gaf ze zelf aan 's middags niet meer te willen slapen. Dan moest ze even uurtje op d'r kamer spelen... Regelmatig lag ze dan alsnog te slapen... Of anders had ze even een uurtje rustig gespeeld en kon er ook weer tegen.
Ja lastig is die overgangsfase. Hebben we hier ook vanaf de 2e verjaardag gehad. Als ze wel sliep overdag ging ze pas rond 20.00/20.30 naar bed, anders om 19.00 uur (wat ik een betere tijd vind voor een kind van die leeftijd). Als hij nog niet zonder kan zou ik hem toch proberen wakker te maken na een slaapcyclus. En niet te laat op de middag naar bed brengen, ik bracht mijn dochter meestal rond 12.30 meteen na het eten naar bed, dat scheelt ook. Hier is het middagslaapje nu echt weg en elke avond om 19.00 uur is het stil boven - heerlijk
Ik wist niet van dat vaste slapen zo effect heeft op de duur van de slaap. Morgen gaat hij naar het kdv en geef ik aan dat hij gewoon mag slapen. Ik ben woensdag vrij dus dan kan ik zelf even kijken of hij eerder naar bed kan en dan hem na 1½ uur wakker maken ipv een uur. Maar even kijken of dat werkt.
Poeh, zo lastig! Wij zitten er ook middenin.. Als zoon overdag slaapt (al is het 10 minuten!) gaat hij gegarandeerd liegen miepen 's avonds in bed. Slaapt hij niet, is het direct stil en slaapt hij. Maar hij is wel moe overdag en in de auto valt hij direct in slaap. Heeft het dus ergens ook nog wel nodig. Ik weet het ook niet, bekijk het een beetje per dag maar 9 van de 10 keer laten we hem niet slapen ivm 's avonds wakker zijn. Lastige fase dit.
Mijn dochter slaap al van af dat ze een maand of 27 was niet meer in de middag. Maar heel af en toe doet ze nog een dutje over dag. Als ze bijvoorbeeld heel vroeg wakker is. Zoals vandaag was ze wakker om 5.30 maar ze ging gisteren avond naar bed om 17.30 ( was wezen logeren met haar vader en ze was dood op) Wil hier mee zeggen uit gang,s punt is geen middag slaap meer maar ik schipper wel als ze te moe is dan gaat ze die avond maar eens wat later naar bed een kind dat op de bank in slaap valt laat ik dan wel liggen. Maak haar wel voor 16 uur dan wakker. Maar dit is nog zelden dat ze dit doet. Het blijft wel een lastig punt soms te moe over dag en soms te wakker voor de avond. O ja de tip van mijn moeder(soms hebben oma.s nog goede raad haha) een paar maanden geleden. Was het 17.00 uur kind dood op maar ze moest nog eten. lekker met een kind dat dood op is. Zegt ze doe even een nat koud was handje over haar gezichtje halen. Dit was net genoeg om even nog te eten en hoppa daarna naar bed. Toevallig vandaag ook toe gepast. Vind niet gek ze was om 0.5.30 wakker
@knap: mja hier redelijk Hollands glorie.. Dus als ze 's avonds te moe is om te eten probeer ik nog wel een boterham en anders gaat ze gewoon naar bed. Volgende dag wel extra vroeg wakker.. Want honger
D. stopte met 17maanden, L. met 16 maanden. Ik heb liever dat ze een goeie nacht maken dan smiddags slapen + savonds niet in slaap kunnen komen. Alleen in een sprongentijd slapen ze smiddags èn savonds. Ts. ik zou dan gaan beginnen met om en om doen, ene dag wel, andere dag niet, of 2dagen niet 1 dag wel
Hier ook begonnen met om en om. Bij de oudste ging dat veel moeizamer, bij de jongste was hij er al vrij snel doorheen.
Hij heeft gisteren op het kdv nu iets langer dan een uurtje geslapen. Hij lag er om 19.30 in en om 21.00 viel hij in slaap. Dat was dus een meevaller. Vandaag ben ik vrij en dan mag hij wakker blijven.
Hier precies hetzelfde.. Alleen kan Mira wel zonder haar middag slaapje. Zodra ze in de middag wel geslapen heeft (ook al is het maar een half uurtje, of een uurtje) blijft ze tot 22.00/23.00 in bed spelen.. Tot wij ongeveer gaan slapen zeg maar. Gaat hier nu al een tijdje zo helaas.. Als ze in de middag niet geslapen heeft ligt ze 18.45 in bed en is ze gelijk in dromenland.
Nog geen 2 jaar maar slaapt s´middags echt niet meer hoor, ze wil het ook niet en is helemaal niet moe.....ja rond 17 uur maar dan gaan we met haar op de bank zitten tv kijken ff een halfuurtje bijkomen en dan is het alweer over en speelt ze weer verder. Ze slaapt nu van 19.30 tot 7.00 a 7.30 uur en vanochtend zelfs tot 9 uur. Op het kdv (2x per week) gaat ze wel ff een uurtje naar bed maar vaak halen ze haar er al snel weer uit omdat ze de andere kindjes wakker houdt met zingen/kletsen/gillen.....tja ze is niet moe.