Kinderziektes kennis

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Wachtende, 23 jul 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Wachtende

Wachtende Fanatiek lid

29 nov 2011
    4.414
    0
    0
    Wie o wie is beter op de hoogte van kinderziektes?

Mijn dochter heeft zaterdagavond opeens hoge koorts gekregen . Ze wilde niets meer eten of drinken.
    Koorts steeg in een half uur van normale temp naar >39 graden.
    Ze werd er echt beroerd van...heel snel ademen en draaide ogen weg.
    Kon niet meer wakker blijven..maar was ook haar normale bedtijd.
    HAP gebeld en die vroeg zich af waarom ik me uberhaupt zorgen maakte:(. Heb haar in een lauw badje even heel goed gewassen om alle zonnebrand goed weg te wassen, ben zelf een keer heel beroerd geworden na reactie op zonnebrand. Haar huidje was gewoon gaaf op een heel klein beetje uitslag in haar nekje wat op warmte uitslag leek.
    Ik heb haar pcm gegeven en heb haar maar een tijdje bij me gehouden. Ze viel bij mij in slaap en dat ging verder goed. Op een gegeven moment in bed gelegd (babyfoon met camera, anders had ik haar bij mij gehouden) met alleen luier om zodat ze haar warmte goed kwijt kon. De kamer was niet te warm (22 graden). Na enkele uurtjes voelde ze niet meer zo gloeiend heet aan (niet wakker gemaakt om te meten) en durfde ik het aan om zelf ook wat te slapen.

De volgende ochtend gloeide ze weer enorm..38,8 was het toen.
    Ze was wel gewoon erg vrolijk en actief...wat meer geslapen dan normaal. Eten ging nog wat moeizaam maar drinken deed ze weer prima.

Maandag had ze nergens meer last van. Heel erg weinig geslapen overdag maar was vrolijker dan ooit.

Dinsdag moeizaam eten, drinken gaat normaal. Stuk meer prikkelbaar dan normaal. Wederom erg veel geslapen.

Vandaag wederom zeer prikkelbaar. Werd pas erg laat wakker en s middags een lange dut gedaan. Werd echter weer wakker alsof ze een enorm slaaptekort had gezien het gedrag.
    Vanavond kreeg ze een beetje rode waas op haar wangen. Even later kreeg ze uitslag. Die loopt over haar wang...oog...schouder en bovenarmpje. Ze lijkt er geen last van te hebben in de vorm van jeuk of iets dergelijks. Heeft ook geen koorts.

Iemand enig idee wat het kan zijn?
    Ik denk dat ik morgen de HA maar moet bellen ivm zwangerschap...ben echt zo vreselijk niet goed op de hoogte van de kinderziektes. Als ik op RIVM kijk lijkt het op de mazelen...echter heeft ze wel de BMR gehad. Ook zouden het de 5e en 6e ziekte kunnen zijn denk ik? Vind het erg lastig om nou te zeggen...jaaa dat is het!

zou ik sowieso de huisarts moeten bellen morgen of alleen als ze nog uitslag heeft?

Alvast bedankt!

2. MnnW

MnnW Fanatiek lid

10 jun 2013
    3.244
    2.362
    113
    Vrouw
    3 dagen koorts en daarna vlekjes is meestal 6e ziekte.. is ze nu koortsvrij? Bij twijfel even je huisarts bellen..

3. Purk

Purk Fanatiek lid

19 nov 2013
    3.189
    0
    0
    NULL
    NULL
    Gewoon even huisarts bellen en laten beoordelen.

4. angel071986

angel071986 Bekend lid

24 mrt 2013
    721
    113
    43
    klinkt als 5de ziekte

5. Wachtende

Wachtende Fanatiek lid

29 nov 2011
    4.414
    0
    0
    Koortsvrij en uitslag is nu ook weer weg :(

6. evelien297

evelien297 Fanatiek lid

23 nov 2012
    3.168
    129
    63
    Google eens op 6e ziekte. Lijkt er inderdaad heel erg op. Wordt veroorzaakt door een virus (herpesvirus type 6). Komt ineens opzetten maar gaat ook weer weg. Zijn geen medicijnen voor maar kan geen kwaad. Hoop dat ik je gerust heb gesteld :) Sterkte!

7. 2Jessica

2Jessica Lid

3 dec 2012
    67
    0
    6
    Mijn zoontje had het vorige week ook naar de HA geweest en zij gaf aan dat hij de zesde ziekte had. Duurde gelukkig niet lang bij ons maar 1 dag verhoging van 38 graden maar wel 's morgens over gegeven en inderdaad veel slapen en uitslag op zijn rompje nek en armen waar hij geen last van scheen te hebben.

8. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    6e ziekte is typisch hoge koorts voor 1-3 dagen en daarna vlekken.
    Al hadden mijn kinderen allebei over de 40. De oudste 40.1, de jongste 40,7 op het hoogtepunt..
    Daarna nog een paar dagen vlekken en toen was het klaar..

9. Alf

Alf Niet meer actief

Mijn zoon heeft vorige week vlekjes gehad, vooral op handen en voeten, billen en in zijn mond. Volgens de ha was het warmte uitslag. Hij heeft eens hand, mond en voetenzeer gehad, en dat kon niet nogmaals.
    Maandag ineens hangerig, slecht eten en verhoging en einde van de dag vreselijk spugen.
    Dat duurde slechts een dag maar eten wil hij nog steeds niet.
    Zesde ziekte zou kunnen, maar een zomergriepje ofzo misschien?
    Het klinkt iig niet als vijfde ziekte. Gelukkig maar met je zwangerschap!

10. Wachtende

Wachtende Fanatiek lid

29 nov 2011
    4.414
    0
    0
    Dat is inderdaad waar ik me zorgen om maak...
    ze heeft nog helemaal geen kinderziektes gehad en ben bang dat ze nu op het verkeerde moment gaan komen.

Maar klinkt inderdaad heel erg als zesde ziekte, bedankt!

Deel Deze Pagina