Ik had vandaag een discussie met mijn man. Waar ik vooral bij meevallers de neiging heb om het weg te zetten zegt mijn man: "nee, we sparen al een vast bedrag per maand. Bovendien loont sparen bijna niet en de extra meevallers kunnen we ook gewoon uitgeven. Waar wil je dan voor sparen?" Ja, dat is 'm dus net. Geen flauw idee. We sparen idd een vast bedrag per maand (een kleine 1/5 deel van ons salaris). Van onze salarissen gaat 3/5 weg aan vaste en flexibele lasten (ik neem hier alles in mee, ook 'onderhoud en onvoorziene rekeningen' en 'tv, energie, boodschappen etc etc'. 1/5 is dus sparen en 1/5 is marge (zonder bestemming). Maar: waar sparen we voor? Géén idee. Waar sparen jullie voor?
Bij ons is het net andersom, man is van het sparen en ik vind dat je op een gegeven moment wel genoeg hebt staan voor onvoorziene uitgaven Nu wel een mooi doel: de woonkamer in 1x helemaal opknappen, dus muren opnieuw laten stucen, een ander kleurtje, en nieuwe meubels
Wij sparen voor een andere auto. En we sparen voor een verre vakantie. We sparen ook iedere maand voor de kinderen. En als mijn man een bonus heeft gaat er wat extra naar die rekeningen. verder is het wel fijn een potje geld achter de hand te hebben toch?! Al spaar je niet echt voor iets. Aflossen op je huis zodat je goedkoper kunt wonen, waardoor je nog weer wat extra overhoudt om leuke dingen mee te doen kan geen kwaad toch.
Hier hebben we ook vaak wel een doel: Momenteel voor een nieuwe badkamer en kunststof kozijnen en daarna voor andere auto's en daarna een nieuwe caravan. We zijn wel even zoet voorlopig
Voor ons droomhuis en de inrichting daarvan. We hebben een mooi bedrag aan overwaarde meegenomen uit ons vorige huis. Ik hoop daar nog een mooi bedrag aan toe te voegen voordat we tegen ons droomhuis aan lopen. We zijn nogal specifiek in wat we willen, dus als dat over een aantal maanden voorbijkomt wil ik ook liefst gelijk kunnen toeslaan. Al moet er ook op de korte tot middellange termijn een auto vervangen worden, en heb ik opstartkosten van mn eigen bedrijf, dus het is helemaal niet erg als dat droomhuis er nog een jaartje niet is.
Samen voor dochter. En samen voor zoals nu zonnepanelen en schildereerk buiten wat gedaan moet worden. Zelf spaar ik voor een nieuwe tweedehands auto voor over een jaar of 2 a 3.
Sparen met een doel, ja natuurlijk! En hoe dan ook fijn om iets achter de hand te hebben. Maar het ging me meer om het doel van sparen. Ik héb nu feitelijk geen doel.
We hebben net een grote investering gedaan ,om ons huis te voorzien van kunststof kozijnen en dubbele beglazing. 12 ramen en 3 deuren, alleen de dubbele voordeur moet nog gebeuren. Ons volgende project wordt de achtertuin. Zelf ben ik aan het sparen voor powder brows,lip fillers en een burberry sjaal
Geen concreet doel. Denk dat we komend jaar een deel van het spaargeld gaan besteden om een deel van onze hypotheek af te lossen en/of extra in te leggen in de bankspaarhypotheek. Ook denk (hoop) ik dat we ergens in de komende jaren een 'anders dan 'anders' vakantie kunnen gaan doen, Amerika, Afrika, lapland oid i.p.v. de camping in Italië. Maar tot dusver staat het niks te doen, maar vind het zonde om het uit te geven om het uitgeven. En we leven al niet zuinig (dagjes weg, luxe boodschappem uiteten, etc.).
We sparen beiden voor onvoorziene uitgaven (onze droger begaf het een aantal maanden geleden bijvoorbeeld) en dingen zoals een andere auto en verbouwingen in en rond huis. Zo willen we volgend jaar graag een nieuwe vloer. Ik spaar zelf extra omdat ik mijn gezin heel graag wil trakteren op een weekend Efteling in het Efteling hotel. Je hoeft niet te sparen met een doel. Dat doel komt vanzelf een keer. Een ander bed, zonnepanelen, een nieuwe cv ketel, een luxe vakantie, nieuwe tv, andere auto, verandering interieur, nieuwe keuken, verbouwing, studie/rijbewijs van je kinderen, een verhuizing..... zomaar wat dingen waar je voor kan sparen.
Wij hebben niet veel dat we opzij kunnen zetten, dus als we wat overhouden zetten we het opzij. Dan kunnen we evt huishoudelijke apparaten vervangen als dat nodig is. De auto vervangen/repareren indien nodig. We hebben een koophuis die we zelf hebben gerenoveerd, dus scheelde heel erg in de kosten. Maar mochten we een mooi bedragje over hebben dan kunnen we vast iets in huis aanpakken. Het dak is nu nog goed bv, maar ooit moet die vervangen worden. Dus genoeg opties waar ons spaargeld heen kan gaan, al is het niet iets wat nu op ons lijstje staat. Het geld kan altijd nog van pas komen.
Wij hebben lange tijd voor ons nieuwe huis (de inrichting) gespaard, nu gaat het soms nog iets te hard met alle uitgaven (lampen, meubels, buitenverlichting, loungeset tuin etc.) dat we weer even gaan sparen voor ons minimale spaarbedrag. Wij hebben de opbrengst van de verkoop van onze auto achter de hand als ik van baan zou wisselen en ik moet mijn leaseauto inleveren (apart potje). Ook sparen we voor de kinderen, zowel een rekening voor hun als studiekosten voor later op onze eigen rekening.
Wij sparen in eerste instantie voor de verbouwing van ons huis... maar pakken hier wel rustig van wanneer er onvoorziene kosten komen. Daarnaast sparen we elke maand een x bedrag per kind..
Wij hadden ook heeeeel veel spaargeld en dat gaat nu allemaal in ons nieuwe huis. Wat we daarna kunnen sparen, lossen we vervolgens weer mee af op de hypotheek. Verder hebben we eigenlijk altijd wel wat achter de hand voor onvoorziene uitgaven.
Wij sparen standaard voor de kinderen, reizen en het sneller aflossen van de hypotheek. Komend jaar komt daar nog bij een nieuwe keuken en een airco.