Hallo meiden, Zit er best wel mee en wil het even van mij af schrijven. Er is al wel het een en ander gebeurd waardoor communicatie soms best moeilijk gaat. Hopelijk hebben jullie nog tips hoe hiermee om te gaan. Wij wonen sinds 2 jaar in ons nieuwbouw woning en konden in het begin wel goed met onze buren die naast ons wonen. Maar er kwamen wel steeds meer irritaties. Geluidsoverlast om 23:00 op doordeweekse avond terwijl onze oudste zoon sliep. Mijn zoon sliep hierdoor niet en had volgende dag school. Durfde maanden niet op zijn kamer meer te slapen. Gelukkig is het opgehouden nadat wij er wat van zeiden maar hun reactie was niet echt heel begripvol. Ze vonden ons zeuren.. Vorig jaar was ik zwanger van mijn tweede. De buurman heeft met overleg 2 gaaspanelen tussen de schutting gezet. De buurvrouw en ik hebben afgesproken dat we dan aan elke kant Toscaanse jasmijn als klimplant ertussen laten groeien. We zouden ze zelf alleen halen en zelf in eigen grond planten dus ik had vrij grote besteld want dacht daar hebben zij ook profijt van en dan is het dezelfde jaar mooi begroeid en vol bloemen. Helaas werd ze hier dus ontzettend boos over omdat ze zelf kleinere plantjes van dezelfde soort had gekocht. Ik wist dus niet dat de buurvrouw alles op precies dezelfde hoogte wilde hebben. We hadden immers afgesproken dat als we wat leuks zagen van die soort dat we die gewoon meenemen en in de grond zouden zetten. Ik dacht echt dat ik uit goede wil had gehandeld door wat groteren van dezelfde soort op ons eigen grond te planten. Het is de bedoeling dat het hele gaaspaneel begroeid word. Er werd een hele ophef en ruzie van haar kant gemaakt. Ik was hoogzwanger en zat nou niet te wachten op een buurvrouw die om een paar planten ruzie gaat maken dus dat ook gezegd. We hebben het wel goed gemaakt daarna maarja zoiets zit je niet echt lekker. Sindsdien parkeerde ze de auto soms ook wel 5 cm bijna tegen onze kofferbak aan. Kan dan de kinderwagen ook niet uit de kofferbak halen. Ze hebben zelf een oprit (hun wonen in een hoekhuis en wij een tussenwoning) ze heeft dan zelf 2 meter achter nog ruimte. Ik heb haar al een keer vriendelijk gevraagd of ze de auto iets naar achteren kan zetten omdat ik anders mijn kinderwagen niet kan pakken maar daar krijg ik ook een onbegripvolle reactie op. Ze vind dat ik dan zelf maar naar voren moet terwijl ik 30 cm voor over heb tussen mij en de auto van de andere buren. Een paar weken geleden parkeerde ze de auto gelukkig weer op eigen oprit en zet ze de auto niet meer zo raar achter die van ons. Maar vaak is dit tijdelijk en na aantal maanden begint dat rare parkeren weer. Nu het mooie weer er is en we veel buiten zitten. Spelen de kinderen en onze honden natuurlijk ook elk in eigen tuin. Hun hebben een Rottweiler die geregeld bijna dwars door het gaaspaneel komt zodra hij onze hond in de tuin ziet. Gromt, blaft en gaat behoorlijk agressief tekeer. Mijn man heeft al paar keer het gaaspaneel weer terug moeten zetten in de latjes. We hebben al voorzichtig laten weten dat we het niet zo fijn vinden. Ik voel me ook totaal niet veilig in mijn tuin omdat die hond al bijna is losgebroken door het gaaspaneel. Vorig weekend gaf mijn zoontje een koekje aan hun zoontje door het gaaspaneel(doen ze wel vaker) en toen greep die hond naar de hand van mijn zoon en had zijn hele hand in z'n bek. Gelukkig niet echt bijten maar ben me echt rot geschrokken. Mijn man gaat nu zelf er wat stevige houten planken vastschroeven tegen het gaaspaneel omdat de buren zelf niet inzien dat dit niet normaal gedrag is van de hond en aangezien we vaker op boosheid of onbegrip stuiten als we wat zeggen of vragen vind ik communiceren heel lastig bij hun. Je wilt ook geen ruzie hebben maarja veiligheid voor onze eigen kinderen en hond vind ik wel belangrijk. Onze hond is ook al tijdens het wandelen bijna door hun hond gegrepen. Hij rukt dan uit agressie bijna de arm uit de kom van de buurvrouw. Ik ga er nu altijd met een grote boog omheen. Het beangstigend mij wel dat deze hond elk moment door het gaaspaneel heen kan komen en schade kan aanrichten aan mijn kinderen of hond. De buren vinden dit zelf normaal gedrag en noemen het enthousiasme van de hond. Maar grommen en tanden bloot en met veel agressie door het gaaspaneel bijna komen lijkt mij geen vriendelijke enthousiasme van een hond naar een andere hond toe. Hij reageert buiten tijdens het wandelen ook zo op onze hond en andere honden uit de buurt. Hun reactie naar andere hondeneigenaren is dan " hij doet niks hoor" terwijl hele hondenlichaamstaal heel anders laat zien. Hoe zouden jullie dit oppakken? Moet ik toch weer proberen te praten ondanks dat ze toch met onbegrip of met boosheid terug reageren? Ze worden denk ik toch wel boos als mijn man het gaaspaneel steviger dicht timmert. Ik vind het echt heel lastig met hun te communiceren. Sorry voor het lange verhaal
Ik zou de panelen allang hebben dicht getimmerd.... Na de eerste keer dat die hond jo zoon vast had. Dan maar gezeik
Ik zie maar 1 oplossing, het gaaspaneel aan de onderkant dichtmaken. Of helemaal. Misschien kan je er iets creatiefs erop verzinnen. Alles op jullie kosten. Vooral jullie betalen het. Leg het samen tegen hun beiden tegelijk uit, dat je onprettig voelt. Altijd belangrijk, begin de zin met. Ik voel, ik denk. Zo maak er geen welles nietes van, want het zijn JOUW gevoelens van onveiligheid. Rottweilers zijn honden, waarbij het wel eens misgaat. Google er maar eens op.
Ik zou het niet communiceren zoals je al aangaf helpt dat toch niet. Ik zou het gewoon steviger dichtmaken en als ze wat te klagen hebben desnoods duidelijk maken dat het jullie tuin is en ze er niets mee te maken hebben. Mochten ze dat met de auto weer gaan doen zou ik er foto's van gaan maken hoe de auto staat en de ruimtes erom heen. En gewoon ( als dit gaat ) de wagen eruit halen komt ie tegen hun auto aan jammer dan hun doen het bewust om te treiteren. Misschien niet echt netjes enzo maar het is toch belachelijk dat je niet bij je eigen spul kan door hun. Ik zou gewoon proberen zoveel mogelijk te negeren waar mogelijk. Het is en blijft jullie tuin
Ik heb trouwens 3 honden, poedel, koningspoedel en yorkje/cavelier king. Op het zinnetje: hij doet niets hoor, zeg ik altijd: Maar die kleinste van mij wel. en dan gaan die 3 samen tekeer. Afijn, de bekende hondenbezitsters lopen nu ook een bochtje om ons heen.
Ik zou ook de schutting veilig maken, ongeacht of de buren akkoord zijn of niet en over het parkeren; ik zou zelf de achterbak naar de andere kant doen en gewoon behoorlijke ruimte tussen laten, dan sta je desnoods niet helemaal meer in het vak... doei! Verder merk ik dat je zelf onzeker bent en daar maken ze gebruik van want ze weerlegggen alles wat je zegt; jouw huis, jouw tuin, jouw regels! Al plaats je een hele balken rij... als jij je daardoor veiliger voelt, doen!
Mijn man gaat ook meteen de onderkant dicht timmeren zodra hij thuis is. Hij is een week van huis voor zijn werk (zeevarend) Ik had zelf toch wel graag gezien dat ze zelf hun eigen verantwoordelijkheid namen voor het rare gedrag van hun hond maar helaas dat zal denk ik toch niet gebeuren.
Mijn ervaring met zulke buren is dat je beter zo min mogelijk zegt waar je last van hebt, want dan gaan ze het juist doen om te treiteren. Het gaas zou ik dicht maken. Wel even melden (niet overleggen) dat jullie dat gaan doen ivm de veiligheid van de kinderen. Later kan het vast wel weer open (not).
Sorry hoor maar ik had die schutting allang al dicht getimmerd! Leuk de afspraken maar blijkbaar kunnen ze toch niet normaal reageren en het is jullie grond dus jammer voor hun. Blijkbaar speelt dit al best lang en waarom hun om toestemming vragen?!?
Klopt, volgens mij is er net ook een meisje van 6 flink gebeten door een Rottweiler las ik gisteren in het nieuws. Mijn buren zijn ook totaal onwetend over hoe je om moet gaan met z'n sterk hondenras. Weten niet hoe ze verkeerd gedrag moeten afleren.
Klopt ik ben ook best onzeker en wil helemaal geen ruzie maar het is voor mij echt de druppel dat de hond de hand van mijn zoon greep.
Je kunt ook de wijkagent inschakelen. Dat heb ik ook een paar keer gedaan. Het werd niet op prijs gesteld, maar we hebven nu wel rust.
Je kunt ook je auto andersom parkeren. Dan bepaal jij hoeveel ruimte je er achter hebt om de kinderwagen er uit te pakken. En dan kan de buurvrouw hem lekker 5 centimeter van de voorkant af parkeren. En bovenal wat er al gezegd werd: negeren. En eerlijk: loop je ook niet zo druk te maken en te stressen. Als ze last hebben van de bloemen: jammer. Als jij dat gaas gevaarlijk vindt vanwege hun hond: dicht timmeren. Als zij dat vervelend vinden: jammer. En laat los waarje niets aan kunt doen. Die hond blijft in hun tuin en blijft voor overlast zorgen. Die buurvrouw blijft haar auto neerzetten waar zij wil en niet waar jij wilt. Heeft geen zin om daar energie in te stoppen door je er aan te ergeren.
Nou er zijn al een hoop goede tips gegeven, maar wilde wel even zeggen dat ik het heel vervelend voor je vind. Woon je in een heerlijke nieuwbouwwoning krijg je dit.. Types voor de rijdende rechter als ik het zo lees. Trek vooral je eigen plan en trek je niets aan van de buren. Jouw huis, jouw tuin! Succes!
Ik herken buren problemen maar al te goed vind het echt vervelend voor jullie. Ik zou er een rieten scherm of van ander materiaal tegen aan zetten. Zo ziet de buurhond jullie ook niet.
Wat een akelige mensen. Inderdaad de tip om je auto andersom neer te zetten vind ik wel een goede. Ik fok al 14 jaar honden maar een agressieve hond, ongeacht ras, formaat e.d. hoort niet in de maatschappij thuis. Die schutting had ik dus al klaar mee geweest en daar had ik een hele goede stevige voor in de plaats gezet en ook nog eens met de mededeling erbij dat als dat agressieve mormel ooit 1 poot in mijn tuin zou zetten ik eigenhandig zijn keel zou klieven. Verder dit soort mensen negeren en gewoon je eigen ding doen. Mensen die constant zo moeilijk doen moet je geen aandacht geven.
Ik vraag me nogsteeds af wat je wil met een gesprek. Wat wil je dat je buren gaan doen? Verderzou ik vooral aan jullie kant die schutting op een (mooie) manier dichtmaken inderdaad. Supergevaarlijk zo'n hond, ik zou dat echt niet fijn vinden