een draaiboek maken voor de kerstvakantie...??

Discussie in 'De lounge' gestart door hanna76, 17 dec 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. hanna76

hanna76 Fanatiek lid

15 nov 2007
    3.124
    0
    36
    Hallo,

Zou het echt gek zijn als ik een soort van draaiboek voor de komende kerstvakantie maak?! Om de stress, zeg maar uit te bannen.
    Ik word nu al helemaal gek van het idee dat we op 1e kerst en 2e kerst en die zondag daarna bij familie verwacht worden. Gaat ook gewoon gebeuren, want manlief plus kinderen vinden dat ook superleuk. Verder verjaardag van ons zoontje in de vakantie, plus een verjaardagsfeestje. Dus met alle voorbereidingen voor kerst/verjaardagsfeestje/verjaardag, raak ik onderhand de kluts een beetje kwijt.

Eigenlijk houd ik gewoon van rust, geen gedoe om me heen. En al helemaal niet zo veel op bezoek gaan en bezoek krijgen. En nu valt er heel veel tegelijk. Dat is gewoon een feit, dus daar moet ik me bij neerleggen. Maar elk jaar voel ik me weer enorm opgefokt deze periode.

Wie maakt er ook een draaiboek voor de kerstperiode? Of ben ik dan echt al 'gestoord'.... ;)

Groetjes,
    Hanna

2. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Ik maak het niet maar als het jou rust geeft is dat toch prima?!

3. gitta

gitta Fanatiek lid

22 okt 2013
    2.625
    427
    83
    Lijkt me een prima idee, dan kun je mooi afstrepen wat je al hebt gedaan/gekocht en hiud je het overzicht veel beter.

4. Carino

Carino Fanatiek lid

2 feb 2011
    4.277
    0
    36
    Ik zou jouw eigen gevoel ook wat meer laten tellen. Voor jou werkt het zo niet heel goed, kun je hierover een compromis maken met je man?

Misschien een dag geen bezoek of de uren dat ze wel komen wat inkaderen? Iedereen moet zich prettig voelen, jij ook hoor!

5. hanna76

hanna76 Fanatiek lid

15 nov 2007
    3.124
    0
    36
    Wat bezoek aangaat zijn mijn man en ik echt elkaars tegenovergestelde. Ik houd heus wel van bezoek, maar dan gewoon 1 persoon/gezin tegelijk, zodat het gesprek ook gewoon centraal kan blijven.
    M'n man leeft helemaal op als er veel/vaak bezoek komt. Of dat wij naar anderen toe gaan.
    Dus we leven hier al continue in een soort compromis. Van beide kanten. ;)

1e Kerstdag hebben we al zo ingekort, dat we alleen 's middags op bezoek gaan en niet blijven eten. Dus op zich kom ik wel aan m'n 'recht' hoor.
    Het is gewoon een feit dat het een drukke tijd is, inclusief verjaardag zoontje wat elk jaar uiteraard ook terug komt.

Maar idd. ik denk dat ik vanavond er maar eens voor ga zitten. Een draaiboek maken. Met lekker veel ruimte, zodat ik er nog genoeg bij kan schrijven ;) én dat het lijkt dat het niet zo veel is, omdat er veel witte regels tussen zitten. Zoiets dan maar.... Ik krijg er al zin in! :D

6. meme29

meme29 Actief lid

21 okt 2013
    132
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik maak altijd een draaiboek voor de kerst, met gescheiden ouders en gescheiden schoonouders is het altijd weer een uitdaging om mijn hoofd helder te houden, wie wanneer en wie ookalweer vorig jaar enz.... dus gewoon om zelf niet de haren uit mijn hoofd te trekken van alle chaos in die tijd een schematje met wat t idee is dit jaar. Mijn man verklaard me voor gek maar voor mij werkt t. Ik hou er ook niet van dat verplichte gedoe maar ik ben de enige, dus ik pas me aan maar om mijzelf beetje te beschermen idd een draaiboek.
    Ik herken veel in je verhaal dus ik denk dat t voor jou ook wat rust kan geven, gewoon doen en kijken of t werktvoor je. Succes!

7. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.184
    16.521
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ik vind het wel een goed idee.
    Ik doe het zelf niet maar als het voor jou werkt gewoon doen en je eigen grenzen blijven bewaken.

8. ShampooL

ShampooL Niet meer actief

Als jij een draaiboek wil maken dan maak jij toch lekker een draaiboek? Wat hebben andere mensen daar nou van te vinden ? :)

9. fee90

fee90 Fanatiek lid

21 mei 2015
    1.679
    39
    48
    Ik zou het juist zien als de perfecte uitdaging om eens te chillen. Als je een draaiboek maakt ben je constant aan het regelen, afvinken , plannen checken. Dan is het niet ontspannend nee. Terwijl je dit juist ook kunt gebruiken om beetje met de flow mee te gaan, te genieten van het moment en bepaalde taken lekker aan je man over te laten;)

Ook wat je schrijft over liefst 1 gezin op visite, je wil bepaalde controle houden maar daarmee zit je jezelf in dit soort situaties gruwelijk in de weg.

Relax, neem een kerstborrel en geniet:D

10. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.803
    4.189
    113
    Ik heb geen echt draaiboek maar wel 1001 to do lijstjes. Werkt perfect voor mij anders kan ik mijn hoofd geen moment uit zetten. Wat hierboven staat klinkt heerlijk maat werkt gewoon niet voor een control freak. Dat zet je niet even uit om te chillen

11. PenF

PenF VIP lid

20 aug 2009
    8.387
    2.241
    113
    Vrouw
    Coach
    Dordrecht
    Ik heb een hele heldere planning hoor ;) Voor elke dag staat er welke boodschappen, dinervoorbereidingen en studieactiviteiten ik wil ondernemen. Anders loopt het volledig de mist in! studieactiviteiten staan trouwens per week.
    Zo dwing ik mijzelf 's morgens snel op gang te komen zodat ik tussendoor veel tijd met de kinderen heb ;)

12. fee90

fee90 Fanatiek lid

21 mei 2015
    1.679
    39
    48
    Mijn ervaring is dat het alleen maar erger wordt als je er wel ( zonder grens) aan toegeeft. Op een gegeven moment wil je het hele leven regisseren. Ik heb bijvoorbeeld ook heel veel moeite gehad met grote gezelschappen, zeker met kinderen. Had neiging constant te checken en in de gaten te houden. Op een gegeven moment fokte ik mezelf zo enorm op. Dus aan de meditatie, positieve affirmaties en mezelf echt dwingen het meer los te laten. Eerste keer vreselijk maar al snel een verademing. Geen gestress en opgefokte energie meer.
    Ik werk ook met lijstjes en plannen, maar ben nu veel relaxter als zulke dingen even iets anders lopen of ik de verplichte kerstweken in moet. :)
    Maar hey, dat is mijn ervaring.

13. hanna76

hanna76 Fanatiek lid

15 nov 2007
    3.124
    0
    36
    Fijn om te lezen dat het bij jou werkt! Een draaiboek! :)

14. hanna76

hanna76 Fanatiek lid

15 nov 2007
    3.124
    0
    36
    Je zou m'n man kunnen zijn. :D Die staat er ook zo in. Maar weet je hoe moeilijk zoiets te veranderen is??
    Ik ben al 'veel' relaxter geworden door hem, maar nú, deze maand kan-ik-dat-dus-niet! ;)

15. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Inderdaad...

Al vind ik de combinatie van woorden 'vakantie', 'hectisch' en 'draaiboek' duidelijke signalen dat er ergens iets wringt.

In mijn hoofd is vakantie gekoppeld aan relax zijn, ook al hebben we elke dag een feest of bezoek. Ik geniet daarvan, jij blijkbaar minder dus zou ik er iets aan doen.

En niet zozeer jullie meer isoleren tijdens de feestdagen, maar misschien kijken hoe je je eigen stress gevoel kunt verminderen?

16. fee90

fee90 Fanatiek lid

21 mei 2015
    1.679
    39
    48
    Haha ja maar ik kom van jouw kamp af!! I know your pain sister :p

17. Vlinder84

Vlinder84 Niet meer actief

Ik geniet er echt van om dingen af te vinken op mijn lijstjes :D Dat gedaan, dit gedaan, ooh wat goed van mij :D Gewoon doen dus!

18. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Hier geen draaiboek geloof ik. Je spreekt af met mensen, zorgt voor genoeg schone kleren, cadeautjes, eten en spullen om kerststukjes mee te maken, en that's it. Juist zo fijn dat iedereen hier vrij is met de feestdagen, en er dus eens een keer geen stress en tijdtekort is!
    (Scheelt wel dat we dit jaar niet naar sm gaan, die was wel altijd vd perse-dingen-op-een-bepaalde-dag-en-tijd-willen, zodat we nauwelijks iets anders konden afspreken en we ons in allerlei bochten moesten wringen).

19. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.300
    2.569
    113
    Ikaak ook lijstjes of planningen als ik erg tegen een bepaalde periode op zie.
    Ik heb een inpaklijst voor vakantie bijv want zonder overzie ik het niet en krijg ik echt last van paniek.
    Heeft even geduurd dat ik me dat toe stond maar het werkt wel

20. hanna76

hanna76 Fanatiek lid

15 nov 2007
    3.124
    0
    36
    Hier ben ik juist weer van afgestapt omdat het lijstje zelf me al heel veel stress gaf, zo van 'vergeet ik nu niet iets'?!
    Inpakken voor vakantie doe ik nu per categorie, bijv. eten voor daar, eten voor onderweg, kleding ene kind, kleding andere kind, kleding van mezelf, speelgoed kinderen doen ze grotendeels zelf,..... En als ik dan bezig ben en ik bedenk dat ik knijpers niet moet vergeten of de laarzen van de kinderen o.i.d., dan schrijf ik dat op dat moment op. Zo heb ik op het laatst toch nog een redelijk lijstje met spullen die ik echt niet moet vergeten. Maar ik schrijf dus niet meer álles op... ;)
    Maar goed, even offtopic dit..

Deel Deze Pagina