Handige mama's gezocht! (trap verven)

Discussie in 'De lounge' gestart door mamv1, 16 jan 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamv1

mamv1 Niet meer actief

Zoals de titel al zegt, zoek ik handige mama's die goede tips hebben:D

Ik heb een lichte kleur vloerbedekking op de trap, maar met 2 honden die wel eens stiekum naar boven gaan met hun prutpoten schiet dat niet echt op ;) Ik blijf de trap schoonmaken, maar nu lukt het me echt niet meer... Ik krijg die vieze vlekken er niet meer uit!
    En ik ben die vloerbedekking nou ook wel zat, en vind het ook vies staan!

Bekijk bijlage 215310

Maar nou wil ik graag handige tips hoe ik het beste de vloerbedekking eraf kan krijgen, en hoe ik daarna de lijmresten eraf kan krijgen, het liefst niet met van die chemische middelen! Want ja heb een zoontje, 2 honden en 3 katten ;)

Alvast bedankt! :D

2. lea

lea Fanatiek lid

ik lees mee, heb ook een trap met vloerbedekking, heel stugge, en daar blijft haar inzitten en dat vind ik zo goor, tijd voor een trap-make over.....

3. missymaaike

missymaaike Fanatiek lid

8 feb 2011
    3.738
    8
    38
    Vrouw
    flevoland
    de vloerbedekking is waarschijnlijk gelijmt die moet je er eerst af trekken en dan vervolgens alle lijmrijsten weg en krabben en de trap mooie egaal schuren En dat is toch een takke werk... vrienden van ons zijn er echt een tijd mee bezig geweest om het mooie te krijgen.
    dus ik weet niet of ik er aan zou beginnen maar mischien heeft iemand de goude tip

4. Tuti80

Tuti80 Fanatiek lid

20 dec 2010
    3.855
    24
    38
    Zuid Holland
    Wij hebben 2 jaar geleden de vloerbedekking vd trap gehaald. De lijm resten eerst geprobeerd met chemisch spul. Dat ging niet. Toen bleek dat het lijm was op waterbasis. Met water en een schuurspons was het er zo af :D. Daarna glad gemaakt met een schuurmachine en verven maar. Wij hebben wit gedaan maar daar zie je zoveel op. Hebben 2 katten en al die haren... Had beter voor licht grijs kunnen gaan ;). Succes!

5. Sanjor

Sanjor Fanatiek lid

23 jan 2010
    4.337
    1
    0
    Almere
    Ohh meid dat wordt een klus hoor!

Je moet eerst het tapijt eraf trekken.. En dan ontkom je er niet aan om met chemisch spul aan de slag te gaan..
    Met plamuurmes en schuurspul hebben wij echt dagen aan onze trap gewerkt :( Je moet het echt helemaal mooi glad maken want anders blijf je het zien..

Sorry maar het is echt takke werk:p Geen andere woorden voor hahaha.

6. Stephanie20

Stephanie20 Fanatiek lid

6 mei 2007
    1.502
    47
    48
    student
    België
    Wij hadden in huis ook zo'n trap staan. Even vertellen hoe wij het gedaan hebben.
    - Eerst het tapijt eraf gedaan
    - Chemisch spul gekocht om dan de lijm ( bij ons waren er ook nog 4 lagen verf ) eraf te doen. (Heeft mij dagen/weken gekost om alles er op een deftige manier eraf te krijgen)
    - Goed schuren
    - Grondlaag verven
    - Opnieuw schuren (licht)
    - Kleur naar wens (zeker 2-3 lagen)
    - Laatste laag vernis die speciaal bestemd is voor trappen

MAAR als ik een goede raad mag geven. Moest het zo zijn dat er onder je trap nog enkele lagen verf liggen dan zou ik het helemaal anders doen. Mijn vader heeft met een brander (iets waar een grote vlam uitkwam) alle binnendeuren gedaan. Gevaarlijk werk en het ging als niets. Dus moest er nog wat verf op liggen dan zou ik het zo doen. Je hebt wel een krabber nodig en een flinke dosis lef om dit te de doen. Oja je moet geen schrik hebben dat je je trap in de fik steekt hoor!

7. spikkeltje

spikkeltje Niet meer actief

Me vader heeft hier een week op de trap gezeten. We hadden net het huis gekocht.
    Alles er af gehaald, lag rode vloerbedekking op. Toen met lijmrest verwijderaar, tree om tree schoongemaakt.. Was mooi glad geworden. Toen trap wit geverft en liggen van die alumininum platen op. Erg mooie uitstraling. Trap zo schoon te maken met stofzuiger en doekje..

8. Nadien

Nadien Lid

12 sep 2011
    95
    0
    0
    NULL
    NULL
    Jeetje, echt een rotklus!

Wij hebben een poging gewaagt, maar het was geen doen. Bij ons zaten er ook nog allemaal van die 'nietjes' in de trap die heel vaak afbraken en dan kregen wij de restjes er niet goed uit. Ook de lijmresten gingen behoorlijk moeilijk weg.

Wij hebben er toen voor gekozen de trap opnieuw te laten bekleden, met antraciet kleurige vloerbedekking, erg blij mee en scheelde ons veel werk en de prijs was ook goed te doen!

Succes!

9. Amaryllis

Amaryllis Fanatiek lid

24 aug 2008
    3.708
    4
    38
    Wij hebben het ook geprobeerd, maar zonder die chemische rotzooi is het eigenlijk niet te doen. Sowieso eigenlijk niet, ik geloof dat er zowat een dag per tree in ging zitten. Afkrabben, schuren tot je een ons weegt. Om dan over al die verflagen nog maar niet te spreken. (zie je huisdieren er maar eens weg te houden!) Na twee treden heb ik het opgegeven en hebben we besloten om de trap opnieuw te laten bekleden. Gewoon een mooie gemeleerde stof die slijtvast is en goed schoon te maken. Of, als je dat liever hebt, bekleden met van dat laminaat? Prijzig maar wel heel mooi!

10. mamv1

mamv1 Niet meer actief

Ja ik weet dat dit een hele klus gaat worden, maar wil er echt vanaf! :D En dan staat het ook weer een stuk netter.

Las op internet, dat je het met gekookt water ook kan losweken, nou hopen dat het lijm op waterbasis is! Ga er niet van uit..

De vloerbedekking ligt er nu misschien 4 a 5 jaar in. (we hebben het overgenomen van de vorige bewoner, en die had het laten doen.) Wij wonen er nu ruim 2 jaar.

Eigenlijks had ik moeten zeggen dat ik die vloerbedekking niet wilde hebben.. maar ja das achteraf ...pffff

11. mamv1

mamv1 Niet meer actief

Dit zag ik net op internet staan :D

Beste tapijtverwijderaars,

Voor het verlijmen van tapijt op trappen, kan er gebruik gemaakt zijn van 3 zaken:
    1. Lijm op waterbasis. Deze lijmsoort wordt echter pas echt gebruikt sinds een jaar of 5. Deze lijmsoorten laten zich, in de regel, "eenvoudig" verwijderen d.m.v warm water.
    2. Lijm op oplosmiddelbasis. Deze lijmsoorten zijn niet gevoelig voor water, dus ook niet te verwijderen met water. Hiervoor is een sterk middel nodig zoals bijvoorbeeld vloerlijmverwijderaar van Alabastine. Dek de aangebrachte lijmverwijderaar eventueel af met een stuc plastic. De werkzame stof zal minder snel verdampen en effectiever werken. Werk overigens niet bij een extreem hoge temperatuur.
    3. Kitten. Deze zijn in het verleden veel gebruikt, juist speciaal voor het verlijmen van tapijt op trappen. Ze zijn herkenbaar door de kleur (grijs of donkerbruin) en het feit, dat ze keihard zijn. De meeste van deze kitten zijn niet gevoelig voor water of een vloerlijmverwijderaar. Vreemd genoeg (hoewel), zijn deze kitten veelal wel gevoelig voor Coca Cola ( de echte en niet de light uitvoering)!!!! Test beide op een klein stukje.
    Op moment dat men twijfel heeft, wat voor "lijmsoort" er gebruikt is, begin dan met warm water. Werkt dat niet, schakel dan over op Coca Cola. Voor beide producten geldt: baat het niet, dan schaad het niet. Werken beide producten niet, dan is er nog de mogelijkheid te grijpen naar vloerlijmverwijderaar.

Ga ff een klein stukkie proberen :D

12. lynn1986

lynn1986 VIP lid

7 jan 2008
    5.901
    56
    48
    Vrouw
    Het kost veel tijd!

En voornamelijk schuren plamuren schuren plamuren enz. Ik weet ook niet hoe je trap eruit ziet als je het eraf haalt?

13. Luannie

Luannie Fanatiek lid

1 nov 2009
    1.241
    1
    0
    NULL
    Ik zou gaan voor de verfbrander om de lijmresten eraf te halen.
    Bij mij werkte dat chemische spul niet goed genoeg, maar met de brander was ik zo klaar.

14. danip

danip Niet meer actief

Toevallig wij zijn ook bezig met het verven van onze trap. Alleen lag er bij ons geen vloerbedekking op, maar wel van die strips. En die zitten echt muurvast! Mijn man heeft alles met een schrabber, en schuurmachine gedaan. Maar ik denk dat dat bij vloerbedekking niet gaat lukken. Dit was al ongelofelijk veel werk, en dit waren alleen strips.

Ik denk dat het enige wat echt helpt de chemische middelen zijn. De huis tuin en keuken tips zullen misschien iets doen, maar nooit het effect hebben van chemische spullen.

P.s. voor degenen met een witte trap, bevalt dat goed? (wij willen er rubberen halve maantjes op) wordt het snel vies? Of valt dat door die halve maantjes mee?

15. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Mijn man en vader zijn in een vroeger huis echt een paar dagen bezig geweest met al het tapijt en de lijmresten eraf te halen, dat moet met chemicaliën en een brander. Daarna de trap egaliseren, opschuren, in etappes aflakken etc.

Had ik toen maar geweten van stairwell oid!

16. Yvon1893

Yvon1893 Fanatiek lid

24 jun 2011
    2.177
    0
    0
    De kempen
    Leuk klusje! Met altijd een mooi resultaat!
    Vloerbedekking eraf, resten eraf branden, schuren verven schuren verven schuren en verven ;)
    Veel plezier!

17. TriCo77

TriCo77 Fanatiek lid

10 mrt 2006
    1.591
    0
    36
    had hier van die maantjes op de trap, heb ik eraf getrokken, lijm heb ik er als volgt afgehaald: met pure dreft. er op doen, uitsmeren. even een paar minuten in laten trekken, en dan met een plamuurmes aan de gang. is een pokkewerk, maar ging heel goed. was een tip die ik ergens gelezen had. heb nu ook een mooie geverfde trap, wel een paar lagen op gedaan, imv slijtage, je loop toch best vaak op zoń trap

18. Sabrine1984

Sabrine1984 Niet meer actief

Wij hebben een witte trap, zonder halve maantjes, maar je ziet alles op de trap! We hebben een kat, maar ook haren van mij en van mijn vriend, stof pfff.. Maja vind het wel nog steeds het mooiste in ons huis passen. (trap hebben we in de woonkamer en we hebben zwart, wit met zilver en grijstinten in onze woonkamer)

19. mamv1

mamv1 Niet meer actief

Alvast bedankt voor de tips! :D
    Ik zal morgen alvast beginnen. Ben heel erg benieuwd hoe het er onder de vloerbedekking uitziet

Deel Deze Pagina