Hoi dames, Mijn dochter is 1,5 jaar. Al zo'n 5 maanden wil ze absoluut niet warm eten. Brood gaat prima, fruit is wisselend. Qua drinken heeft ze ook sterke voorkeuren (geen gewone melk bijv, wel karnemelk). Ik maak me best zorgen wat het warm eten betreft. Even kort wat we allemaal geprobeerd hebben: -van helemaal fijn gepureerd tot stukjes -met een lepel, vork aanbieden, zelf laten eten -met de pot mee eten, maar ook potjes -ipv ''s avonds tussen de middag warm eten -rauwe groente aanbieden, als tussendoortje Ze hoeft er echt niks van. Het is zo erg dat ze al begint te kokhalzen als ze iets voelt of ziet wat in haar ogen vies is. Denk aan stukjes banaan, een beschuit met kaas, poffertjes. Als we het onder dwang proberen, dan geeft ze over. Dus daar zijn we snel mee gestopt. Maar ook met zachte hand wil het niet. Eerst dacht ik nog dat het gewoon een fase was, waarin ze ons uitprobeerde. Maar nu zijn we al zo'n tijd verder dat ik niet goed meer weet waar dit probleem vandaan komt. Wat ik ook al noemde, ze wil haar banaan ook niet in stukjes, roept dan 'bah' en rilt van het idee dat ze het op moet eten. En verder: plakjes kaas, poffertjes, patat, rijstwafels, soep, melk, thee, pizza, of bijvoorbeeld een gehaktbal, ze hoeft het echt niet. Groot drama als we aandringen. Dus even geen druk erop. Maar dus wel de zorgen dat ze dus geen groente eet. Het cb zegt dat het belangrijk is dat ze in ieder geval 2 stuks fruit moet eten op een dag en dat het wel even zo kan, maar dat het rond haar 2e verjaardag wel over moet zijn. Wat vinden jullie? En als iemand tips heeft, of ervaringen wil delen... graag!
Mijn dochter heeft jarenlang geleefd op maximaal drie hapjes warm eten. En ze doet het prima. Ze at wel brood en fruit vindt ze ook lekker, dus de vitamines kreeg ze wel binnen. Maar groente, ik kreeg het er echt niet in. Ik wil je niet ontmoedigen, maar pas nu ze vier Is gaat het beter met het avondeten. Leg er geen druk op want dat werkt echt averechts, maar daar was je al achter, ze zal dan steeds minder willen eten. Wij zijn met 2,5 ongeveer begonnen met verplicht 1 hapje eten, eerder mocht ze niet van tafel. Aanvankelijk met flinke krijspartijen, maar dat ging na een tijdje ook beter. Ik heb overigens altijd gejokt bij het cb, we aten altijd gezellig samen aan tafel, ja hoor....
Dwingen helpt niet. Is voor beide niet leuk.. eet ze ook geen soep? Koud of warm? Kunnen een hele hoop groente in. En wat eet ze op brood? Misschien een groente spread proberen. En anders maar extra vitamine geven. Ik zou het gewoon blijven aanbieden op het moment dat jullie ook aan het eten zijn. Lastig als ze niet willen eten.. het is het enige wat ze echt zelf kunnen bepalen.
Dank voor jullie reacties. Soep zou qua groente ideaal zijn, ware het niet dat ze dat koud nog warm niet hoeft. Op brood eet ze pindakaas, jam, appelstroop, gestampte muisjes, chocopasta en hagelslag. Al veel ander beleg geprobeerd, maar dan eet ze er niks van. Ik hoop niet dat het tot kleuterleeftijd gaat duren... maar ik denk dat we ons er eerst maar bij neer moeten leggen dat het nu eerst niets wordt. Op het moment is ze helemaal van de rietjes. Als ik een smoothie voor haar maak, wil ze het wel drinken, mits het in een beker zit met een rietje...
Hier ondertussen ook een bijna 4 jarige die dus al bijna 2,5 jaar amper avond eten eet. Brood gaat oke, met (beperkte selectie) beleg. Verder gaat fruit ook goed, appel is hier favoriet. Van groente gaat rauwkost wel oke, vooral paprika en komkommer. Yoghurt en kwark gaan ook goed. Maar gekookte groente, rijst, tomatensaus, soep, no way, gaat hij niet eten, al zo veel geprobeerd, qua eten, qua belonen, straffen, zonder eten naar bed, op de gang, naar zijn kamer...helpt helemaal niets(Bij ons)! Geduld, geduld en geduld, en laat het je niet teveel frustreren. (Wat heel moeilijk is, dat weet ik!!) Wij hebben nog een zoontje en die eet juist alles en heel veel. Hij is 1,5 en heeft moeilijke periodes gehad rond de tijd dat zijn kiezen kwamen, rond de hoektanden die nu net door zijn. En hij wil nu vooral zelf de controle hebben. Dus krijgt hij een lepel en mag hij zelf eten, en stoppen wij nog af en toe een extra lepel in zn mond. Maar dan eet hij dus wel alles. Wat ik wel weet is dat het vaker bij kindjes rond de 1,5 begint met die eet perikelen, sommige zijn er snel doorheen (zie ik bij vrienden om me heen met kindjes), andere hebben het moeilijker.
Misschien hebben jullie nog iets aan dit artikel van de bbc, het is wel in het Engels: BBC - Earth - It's not just human toddlers that are fussy eaters
Vervelend zo'n kind dat niet wil eten Door smoothies kan ook groente. En door omelet. Mijn ervaring is dat eea veel beter ging opeens toen dl een aantal dingen echt lekker vond. Dat kon ik toen uitbreiden/aanpassen. Lust ze misschien wraps? Of worst? Laat je haar ook helpen met koken? Je kan ook het eten in een leuke vorm op het bord leggen (gezichtjes doen het nog steeds goed hier). Verder maak ik verse kippenbouillon, dat ruikt als het op staat urenlang erg lekker en dl eet daarna alles waar het in zit (soep, groente met roomsaus etc).