Goeiemorgen dames, Ik ben sinds een jaar gescheiden en onze koopwoning verruild voor een huurwoning 4 km verderop. Ik val hierdoor onder een andere gemeente met weer andere regels als de gemeente daarvoor. Ik ben nu een alleenstaande moeder van 3 kinderen waarvan de 2 oudste op de basisschool zitten in onze vorige woonplaats, 4 kilometer verderop dus. Bij deze basisschool zit een peuterspeelzaal waar onze oudste al heen ging. Kleinschalig en een goeie voorbereiding op de basisschool. Onze jongste is nu 2 jaar en mag ook naar de peuterspeelzaal. Iets waar ze aan toe is! Ik heb haar ingeschreven en werd vanmorgen terug gebeld dat ze haar niet konden plaatsen. Ik zou vallen onder een subsideregeling omdat ik alleenstaande moeder ben die niet werkt. En omdat ik 4 kilometer verderop ben gaan wonen en daardoor onder een andere gemeente val kan ik onze dochter alleen plaatsen op de peuterspeelzaal in deze gemeente. Echter is deze peuterspeelzaal verder van mijn woning, 6 kilometer. Totaal uit de richting want ik kom daar nooit omdat mijn kinderen daar niet op school zitten en ik het logistiek goed moet plannen omdat ik geen auto heb. Dan zou ik eerst mijn twee oudste weg moeten brengen. Ik kan dan zwaaien naar de peuterspeelzaal daar en door moeten fietsen 6 kilometer weer terug om daar mijn jongste dochtertje naar toe te brengen. Dit omdat ik dus onder een andere gemeente val. Ik moet dus hierdoor nu besluiten dat mijn jongste dochtertje niet naar de peuterspeelzaal kan door deze regeling. Ik ben hierdoor verdrietig en boos tegelijk. Ze kan wel geplaatst worden op de gewenste peuterspeelzaal maar dan betaal ik 150 per maand ipv 45. Ik heb tijdens mijn huwelijk altijd gewerkt maar toen ik er alleen voor kwam te staan kon dit niet meer. Ik heb geen opvang voor de kinderen en kan deze dus niet financieren. Anders was ik uiteraard gaan werken en had het financieel gezien veel makkelijker geweest. Maar mijn vraag is dus nu, kan ik hiervoor aankloppen bij de gemeente? Is er een kans van uitzondering op de regeling of houden ze zich er strikt aan wie er in welke gemeente woont? Is er überhaupt iemand hier die er meer verstand van heeft van deze subsideregeling? Alvast bedankt!
Het klopt de subsidie geld voor inwoners van de gemeente waar de psz staat. Er zal dus niets anders opzitten dan de andere psz. Omdat daar wel een vergoeding is vanuit je eigen gemeente zal je geen tegemoetkoming/ subsidie krijgen voor de psz in de andere gemeente
En begrijp mij niet verkeerd ik ben enorm dankbaar dat er zoveel mogelijk is voor moeders met een laag inkomen. Maar ik kom gewoon langs de peuterspeelzaal omdat mijn kinderen daar op school zitten. Maar vanwege zo'n regeling kan ik daar niet terecht en moet ik 10 kilometer verderop met de fiets haar wegbrengen. De logica ontgaat mij, los van het feit dat het komt door verschil van gemeente. Maar ik begrijp dus dat dit juist het essentiële is van de hele subsidieregeling.
Misschien kan ze naar de crèche in plaats van peuterspeelzaal? Voor de crèche kun je kinderopvangtoeslag krijgen. Onze peuterspeelzaal is veranderd in peuteropvang, alleen de naam is veranderd maar nu krijgen wij dus wel kinderopvangtoeslag.
Ik krijg geen kinderopvangtoeslag omdat ik niet werk. Vandaar die regeling. Net aan de telefoon gehangen met beide gemeentes. Het schijnt nogal een lastige vraag te zijn want ze hebben er geen antwoordt op. Ik word dus teruggebeld.
Even offtopic hoor, maar waarom zou je als alleenstaande moeder niet kunnen werken/ de opvang niet kunnen betalen? Juist als alleenstaande met laag inkomen krijg je bijna alles vergoed. Ik ben alleenstaand met 2 kinderen en krijg maandrlijks een rekening binnen van rond de 850 euro waarvan 125 euro voor mezelf is...
Jeetje wat vervelend. ik snap heel goed dat je nu even radeloos bent. Bij mij in de gemeente zijn ze best streng met de regeltjes. Echt heel vervelend soms..om zomaar even 150 euro per maand te betalen zonder werk is ook geen doen. Ik probeer met je mee te denken maar zie ineens dat er vrij weinig opties zijn. Kdv kan idd ook niet omdat je geen werk of opleiding volgt. Gastouder idem..psz is best ver.. Lastig ts. ik hoop dat ze je toch nog een oplossing kunnen bieden. Succes
Ze heeft nu geen werk. En je komt niet in aanmerking voor kinderopvangtoeslag als je geen werkt hebt of opleiding volgt. Dus ik vraag me dan toch echt af hoe jij wel aan die toeslag komt.
Ik denk dat je haar bericht verkeerd leest. Ze krijgt namelijk toeslag omdat ze wel werkt. Ik snap ook nooit zo goed waarom een alleenstaande moeder niet meer kan werken. Je krijgt onwijs veel geld terug van de belastingdienst als je een laag inkomen hebt, dus dan is opvang in mijn ogen geen probleem.
Inderdaad even overleggen met de gemeente. Bij ons ging de subsidie meestal direct naar de PSZ/kdv, maar bij ons werd het aan ons gegeven. Dat was alleen een andere reden, en administratief een rommeltje ook met een logge administratie bij gemeente versus een snel geld vragende kdv..
Nee nee er staat echt dat ze niet werkt. Ik weet niet hoe ik dat stukje hier kan plakken maar het staat een beetje op een kwart van haar verhaal geschreven. Ik weet niet of ze niet kan werken of dat ze nog geen werk heeft gevonden maar voor nu heeft ze iig geen werk.
Wat ik niet begrijp is dat mensen allemaal tegemoetkomingen krijgen als ze wel werken. Mensen die niet werken, om wat voor reden dan ook hebben het nakijken. Waarom zouden mensen die wel werken moeten bevoordelen ten koste van de andere groep.
Uhm.. mensen die niet werken hebben ook heel veel recht op tegemoetkomingen via de gemeente. Maar ingeval van TS kan ik me voorstellen als je in gemeente X woont maar de psz in gemeente Y valt dat gemeente X daar niet voor op gaat draaien.
dat was het punt ook niet de vraag was waarom ze niet kan werken, en waarom ze dan de opvang niet zou kunnen betalen, omdat je als allenstaande ouder (werkend) ook veel tegemoetkomingen krijgt als je een lag/lager inkomen hebt.
Uh?? Wat denk je zelf? Waarom zou je je kind naar de opvang sturen als je toch hele dagen thuiszit? Niet kunnen of willen werken en uitkering ontvangen wordt mede mogelijk gemaakt door de werkenden. Ik vind dat ik benadeeld word door niets te krijgen omdat ik een te hoog inkomen heb. Betaal me elke maand scheel aan 240 e (plus 2x 38.50 eigen risico )zorgverzekering voor ons en krijg 0.0 terug. Het is maar net hoe je het bekijkt.....
Ja naja..het zou toch een vorm van discriminatie zijn als werkende ouders geen recht hebben op tegemoetkomingen alleen omdat ze werken. En ik denk dat heel veel mensen er bewust voor zouden kiezen om dan juist niet te gaan werken. Dus met zo een regeling zou het enorm ellendig worden in Nederland.
Euhh, de enige tegemoetkoming die een werkende moeder meer krijgt dan een niet werkende moeder is de kinderopvangtoeslag? Een niet werkende alleenstaande moeder krijgt ook gewoon zorgtoeslag, kindgebonden budget enz. En vaak zelfs tegemoetkomingen van de gemeente. Lijkt mij ook een beetje krom als ik zelf elke maand de volle 1296 aan de opvang moet betalen. Dan kom ik toch nooit meer rond?