Huishouding met je kids

Discussie in 'Alleenstaande moeders' gestart door ikke84, 10 okt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ikke84

ikke84 Fanatiek lid

28 feb 2010
    3.062
    507
    113
    Even een appart topic

Hoe doen jullie het met het huishouden en jullie kids?
    wanneer stofzuig-dweil je wanneer maak je het huis schoon etc
    wat doend de kids dan?

misschien handig wat tips en ook mss leuk wat makkelijke leuke en makkelijke recepten

alles wat je dus kwijt wil over je huishouding

2. annetske

annetske VIP lid

14 sep 2007
    5.112
    1
    0
    Friesland
    Huishouden doe ik dinsdags of donderdags. Mijn zoon "helpt" of hij speelt. soms zit hij voor de tv en dan schiet ik door het huis heen. Ben ik boven bezig dan springt hij er bij om, gooit de vieze was voor mij de trap af e.d. (over het traphekje heen) stofzuigen doe ik bijna dagelijks omdat ons konijn momenteel binnen zit en er een bende van maakt... dan heb ikd e grote stofzuiger en hij zijn kleine stofzuiger om mama te helpen. en ben ik aan het afstoffen dan hij ook een doekje en helpt mij op zijn manier. dweilen doe ik als mijn zoon op bed ligt, 1x had ik gedweild en toen gleed hij zo enorm uit met zijn hoofd tegen de muur, dat dat doe ik nooit weer als hij er bij is dus ;)

3. Fje1

Fje1 Actief lid

10 aug 2010
    275
    0
    0
    Leidster in de Kinderopvang, showbiz en les geven
    Oss
    nou ik dat lees van jou was zit ik even te lachen.

ik was vorige week boven de was aan het opvouwen en mijn kleine mannetje liep boven gewoon rond.. en nou had ik wat was van P (van de mamain love topic) en die had ik op de stoel opgevouwen en wel neer gelegd. zelf zat ik op bed.. nou kwam mijn kleine mannetje iedere keer naar die stoel pakte 1 voor 1 de spullen van P van de stoel af en bracht dat iedere keer naar mij .. met het idee hier vouw dit ook maar op! 1 a 2 keer was het leuk maar daarna was ik er een beetje klaar mee! ik bleef aan de gang.. heb het toen maar ergens anders neer gelegd hahahaha

4. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Ik doe ook heel veel waarbij Thijmen "helpt". Vooral bij de was gaat dat goed. Hij helpt met de was in de machine doen en eruit halen enzo. En hij probeert op te vouwen. Ook met stofzuigen gaat dat ok. Doe ik eerst een stuk en daarna mag hij even los met de stofzuiger.

Hoe oud zijn jou kindjes?

5. Fje1

Fje1 Actief lid

10 aug 2010
    275
    0
    0
    Oss
    om echt te helpen is mijn mannetje nog te klein. die is 14 maanden! dus meer van het alles overhoop gooien en juist in de weg lopen als ik iets wil doen hahahaha

maar ik kan er meestal wel om lachen!

6. ikke84

ikke84 Fanatiek lid

28 feb 2010
    3.062
    507
    113
    Ik doe het meestal zo.

Bovenverdieping: voor dat we naar beneden gaan in de ochtend allle ramen open, de wasmanchine vullen en draaien.
    Tussen de middag de was ophangen op het rekje (heb geen droger)
    in de avond eventueel wat speelgoed opruimen, vieze was in de mand.
    1x in de week stofzuig ik de hele bovenverdieping
    1x in de maand poetsen (word daar niet zo vies)
    1x in de 2 weken dweilen
    dekbedden 1x in de week verschonen.
    badkamer 1x in de week poetsen

Benedenverdieping: Elke dag stofzuigen moet wel met 2 kids een hamster en katten doe ik meestal na het ontbijt
    elke dag doekjes over de tafels en bank ( ligt ook altijd wel wat)
    elke dag afwassen (meestal in 2x tussendemiddag en avond)
    2x in de week dweilen (dinsdag en vrijdag) eigenlijk moet het vaker maar heb er echt een hekel aan.
    1x in de week alles schoonmaken.(vrijdags)

Toilet: 2x in de week waarvan 1x grondig (op de vrijdag)

De keuken en hal dweil ik vaker omdat daar tegels liggen en dat word sneller vies.

Groter klussen zoals ramen wassen keuken schoonmaken etc, doe ik periodiek en altijd op de zaterdag!
    ik doe heel veel op de zaterdag omdat dan mijn kids er niet zijn.
    en op vrijdag is het standaard schoonmaakdag en helpt mijn oudste mee als de jongste slaapt.
    dweilen doe ik als ze er niet zijn of in de avond.

7. kleinvisje

kleinvisje Niet meer actief

ik heb een 4 kamerflat. woonkamer, ruime slaapkamer en 2 kleine kamertjes en dan een soort inpandig balkon / serre.

ik werk 4 dagen en dan ziet het er ongeveer zo uit na mijn werk:
    18:00 koken
    18:20 eten
    katten eten geven
    daarna afwas en stofzuigen en doekje over tafel
    daarna met kleine in bad en klaarmaken voor bed
    was in de wasmand
    eventueel speelgoed in de speelgoedkist
    kleine op bed leggen (bedritueel) en kleding klaarleggen etc vlg dag.
    zelf rust / administratie

woensdag en weekenden ben ik vrij (heb wel altijd zoontje)
    naast de eetmomenten en momenten met mijn zoontje ziet het er dan ongeveer zo uit:
    ochtend:
    - ramen open / luchten
    - was in de machine
    - evt boodschapjes / brieven posten en dat soort dingen

tussen de middag / middag
    - was ophangen (ook geen droger)
    - slaapkamer kleine schoonmaken
    - toilet schoonmaken
    - kattenbak verschonen (doe ik om de dag / 2 dgn)
    - eigen slaapkamer (doekje, was opruimen enz en 1x per week ongeveer bed verschonen)
    - badkamer globaal

na avondeten
    - al het speelgoed opruimen
    - doekje over tafel etc woonkamer
    - huis stofzuigen
    en daarna met kleine in bad dan is huis weer fris en wij ook

grotere klussen zoals grote schoonmaak, koelkast, vriezer, ramen zemen enz enz. doe ik vaak in weekenden als het rustiger is en geen visite gepland heb staan of zo.

EN met het huishouden helpt zoontje vaak gewoon mee. Vind hij schitterend. Was "ophangen", spullen aangeven, met een doekje rondlopen, stofzuiger duwen en uitzetten als het mama net even niet uitkomt enz. hahahah... maar gezellig is het wel :)

8. ikke84

ikke84 Fanatiek lid

28 feb 2010
    3.062
    507
    113
    kattenbak heb ik ook nog, ik haal elke avond de poep eruit en 1x ind e week maak m schoon met bleek.
    boodschappen doenw e meestal eind van de midag

9. annetske

annetske VIP lid

14 sep 2007
    5.112
    1
    0
    Friesland
    haha herkenbaar! schone was opgevouwd, zoonlief haaldt het weer uitelkaar en kan je weer opnieuw 8) Ik vouw nu de was aan tafel op, en geef hem 1 handdoek die hij kan opvouwen, daar is hij eventjes zoet mee zodat ik in raptempo de andere was kan opvouwen en kan opruimen. ;) moet je nog eens een koffer gaan inpakken met je zoon er bij :p dan blijf je bezig! ik doe het spul er in, hij haaldt het er net zo hard weer uit dus... Nu komt mijn beste vriendin altijd even als ik op vakantie ga. pak ik de koffer in en zij houdt mijn zoon bezig ;)

10. Fje1

Fje1 Actief lid

10 aug 2010
    275
    0
    0
    Oss
    hoe ik het (meestal) doe;

als ik vrij ben dan..

8.30 opstaan met de kleine, eten enz..
    10.00 kleine naar bed. wasmachine aan, douche, zorgen dat ik klaar ben, stoffen, opruimen, stofzuigen, dweilen.
    11.30 kleine uit bed. fruit eten, was ophangen, met de kleine spelen, eten, wandelen of net wat.
    14.00 kleine weer naar bed. tijd voormezelf of boven alles doen als het nodig is. eten maken enz.
    15.30 kleine uit bed. spelen, ook nog tijd voor mezelf nemen, samen koekje en wat drinken. nog wat doen samen op visite of wandelen
    17.30 eten samen, dan kleine naar mijn moeder ik sporten of we gaan op visite of gewoon lekker samen thuis.. en weer stofzuigen
    19.30 kleine in de douche.
    20.00 Kleine slapen. en alle tijd om nog extra dingen te doen.

Is maar ongerveer allemaal...
    en het is net hoe het uit komt hoor.. vaak ggaat het toch net iets anders.. ben ook best wel van hoe het mij uit komt en wanneer ik er zin in heb... door die instelling kom ik ook wel eens in de knoop...

en 2 keer per dag stofzuigen want ik heb 2 chihuahua's en hoe klein ze ook zijn.. ze maken er een bende van;)

Deel Deze Pagina