Hoi allemaal, Ik zit al een tijdje op de site en zit in een dilemma waar misschien iemand mij mee kan helpen. Wij zijn een tijdje bezig om zwanger te worden, nog niet gelukt. Ook ben al een jaartje aan het denken om een opleiding te beginnen. Mijn schoonzus heeft aangegeven dat zij gaat starten met dezelfde opleiding, zonder dat ik het wist. Dus ik zit nu in het dillema ga ik ook starten met die opleiding en is het haalbaar met een kindje, indien dit lukt. De opleiding is 4 jaar, waarvan 2 avonden in de week naar school. Daarnaast zal ik 32 uur werken en 1 dag stage lopen. Mocht ik een kindje krijgen dan zal ik naar 24 uur werken kunnen gaan, dus dan zou ik ook nog 1 dag stage moeten lopen en 2 avonden naar school moeten. Mijn vriend zal dan ook 1 dag inleveren dus dat betekent 3 dagen kinderopvang. Zijn er mensen die een opleiding volgen, werken en een kindje hebben? En zo ja is dit haalbaar of niet en waar moet ik nog meer aan denken? Wat mij vooral bezig is houd is, deze opleiding wil al lang en stel dat het nog een hele poos duurt voordat ik zwanger wordt, dan is het zonde van mijn tijd. Ik wil me ook focussen op andere zaken dan alleen zwanger worden. Dus wie o wie heeft er raad voor mij! groetjes Alex Wat in ieder feva
Moeilijk dilemma meis... maar als je echt die opleiding wilt doen, dan zou ik daarmee beginnen. Dat betekent niet dat je baby-plannen in de ijskast moeten, maar misschien wel dat je er even niet meer heel bewust mee bezig bent. Het zou nog kunnen helpen ook, en als je zwanger bent, dan is er vast van alles mogelijk in overleg. Je geeft zelf ook al wat mogelijkheden aan, dus ik denk dat dat best goed komt.
Ik zou ook aan mijn HBO gaan beginnen in september, had me al aangemeld. Ik zou dan 4 dagen gaan werken en 1 avond naar school. Maar toen werd ik zwanger, de timing is gewoon slecht want in september beginnen en dan januari bevallen, dus dan ben je er gewoon een poos tussenuit. Ik zou het wel gedaan hebben als ik zwanger zou worden gedurende het eerste jaar, opleidingen kun je per jaar doen dus er dan even een jaartje uit... Succes met je beslissing!
Ja is inderdaad een lastige. Ik heb het zelf ook gehad. Er is wat voor te zeggen dat je dan even met je hoofd ergens anders bent en niet zo bezig bent met het zwanger worden. Ik heb er voor gekozen de opleiding toch uit te stellen. Vooral omdat het best een zware en dure opleiding is.Plus dat ik er niet een periode tussenuit kan om het later weer op te pakken. Ik zou doen wat voor jouw het beste voelt. Diep van binnen weet je dat meestal wel.
Momenteel ben ik aan het afstuderen.. Het is mijn 3de studie, ik heb er een gedaan toen ik 18 was en toen was ik klaar op mijn 22e, toen deed ik een voltijd studie.. Daarna ben ik gaan doorstuderen en was ik klaar op mijn 25e, ook een voltijd studie.. Toen ik bijna 30 was dacht ik, als ik er nu een andere studie in mijn vrije tijd naast doe, dan profileer ik me nog meer van mijn collega's.. Ik deed het deedltijd, net zoals jij het omschrijft.. en die ene dag stage.. je moet er elk jaar 230 of 320 (weet ik ff niet meer) uur van maken he.. dan kom je er bij lange na niet als je maar 1 dag stage loopt.. dat was het eerste waar ik tegen de lamp liep.. ik heb mijn baan kunnen opzeggen waar ik overigens keigoed verdiende.. en kon gaan stagelopen.. gelukkig na een jaar stage kreeg ik ergens werk waar ik ook mijn stages kon lopen en zo kon ik het in eerste instantie rooien toen ik op mezelf woonde.. Toen ik mijn man tegen kwam, had ik het dus druk met stage, 2 avonden naar school. en studeren in het weekend.. want vergeet niet, op school krijg je les, daar is geen tijd voor studeren, dat moet je maar in je eigen tijd doen.. Ondanks dat ik gewend was om te studeren, was dat een zware kluif omdat ik mezelf ook geen student meer vond, ik ben van mening dat je ook van het leven moet genieten en dat je niet op je 30 alles aan de kant moet schuiven omdat je moet studeren.. dat is leuk voor even, maar niet 4 jaar.. Nadat ik mijn stages had afgerond en alle vakken, moest ik mijn scriptie nog.. ondertussen had ik alweer een goede baan en hilkte ik tegen de scriptie op.. Ik dacht dat ook wel even te doen tijdens mijn zwangerschap.. uhuh.. in eerste instantie kreeg ik al 2 mk's.. mijn hoofd stond er totaal niet na.. we hadden het jaar ervoor de bruiloft gepland.. dus daar ging alle tijd in op.. daarna was ik zwanger en werkte ik 4 dagen in de week... zwanger, werken en een scriptie.. is niet voor mij weggelegd.. ik heb een gecompliceerde zwangerschap gehad waarin ik met 16w nog nauwelijk voor mijn pc kon stilzitten.. daag scriptie.. die werd weer verschoven na de bevalling... (dan had ik toch tijd genoeg als de kleine sliep) na de bevalling sliep de kleine niet.. nog erger, we gingen zh in en uit.. hij heeft een moeilijke start gehad en de eerste maanden was het alleen maar huilen tot men erachter kwam dat hij huilde van de pijn.. sindsdien ging het ietsje beter.. maar had hij nog iets anders waardoor we telkens weer in de weer waren naar artsen en therapeuten.. te moe en zeker geen tijd voor mijn scriptie, sávonds viel ik om 8 uur in slaap... Ik wilde begin dit jaar met goede moed beginnen, en tja.. ons mannetje heeft alweer 3 keer dit jaar in het zh gelegen.. Ik breng hem geregeld naar mijn moeder. soms 1,5 dag per week.. (mijn man werkt 5 dagen) dan doe ik snel het huishouden, dat wat ik niet kan doen met hem en ga aan de slag met de scriptie.. die ik vorige week eindelijk heb ingeleverd!!!! Met hem in huis was er geen mogelijkheid om eraan te werken en de 2 uurtjes slapen die hij doet overdag.. als je dan alleen maar aan je scriptie werkt zal je huis uitzien als een bende.. Mijn man werkt veel en is alleen in de weekenden overdag thuis, die zijn mij zo kostbaar dat ik het niet voor elkaar krijg om dan in mijn uppie op de studeerkamer te gaan zitten.. ik wil ook kunnen genieten van mijn gezin.. Het is een heel verhaal.. en iedere situatie is anders.. maar als ik geweten had wat dit van te voren allemaal met me zou doen en hoeveel ik ervoor zou moeten laten, was ik er niet meer aan begonnen.. ik had immers diploma's en een keigoede baan... succes met je keuze..
He Alex, het is denk ik echt een besluit die je zelf moet nemen. Afgelopen jaar ben ik afgestudeerd en tijdens die drie jaar deeltijd opleiding zijn drie klasgenootjes bevallen. Zij maakten de opleiding verder af zonder verdere vertraging. In combinatie soms al van andere kinderen die er al waren. Aangezien het een deeltijd opleiding is werkten wij er allemaal bij. In het laatste jaar ben ik zelf zwanger geraakt en ik ben dus nu zwanger afgestudeerd. Het is te doen, vergt discipline en planning. Naast dit alles... is het afhankelijk van hoe je zwangerschap is! De een voelt zich goed, de ander heeft meer 'klachten' rondom de zwangerschap als vermoeidheid, bekken dat opspeelt, misselijkheid, wolken in hoofd en geen concentratie meer... Dat is van te voren niet te zeggen! En je weet idd ook niet welke tijd je nog nodig hebt om zwanger te raken. Misschien is het volgende maand raak, maar het kan ook nog 2 jaar duren. Dan is het natuurlijk super als je je opleiding kunt starten. Volg je hart, dan weet je wat je waar je voor kiest!
Oh ja ik ken het probleem. Je kunt er ook voor kiezen een 1 jarige opleiding te zoeken. Dat is bij mij de oplossing voor het dilemma geworden. Het lijkt me zwaar hoor, met een kleine werken, studeren en stage lopen. Er zijn er meer die het wel doen maar vaak wachten mensen toch tot het kind wat groter is en er meer regelmaat in het leven is. Succes!
Hoi! Ik ben nu bezig met een postdoctorale opleiding (1dg in de week - 2jaar lang) en nog een half jaar te gaan. Wij hebben nu net besloten toch te gaan beginnen om te proberen, omdat we het dolgraag willen en het kindje altijd (in het geval van snel zwanger worden) na de opleiding wordt geboren... Wat ik wel heb gezien, is dat een opleiding er echt wel mee weet om te gaan. In mijn jaargroep hebben een aantal dames een baby gekregen gedurende de opleiding en ze doen daar erg correct over. Het is wel zo dat je bepaalde dingen later moet inhalen. Jullie moeten -zoals iedereen zegt- voor jezelf een besluit nemen, dat kan niemand anders voor jullie doen. Ik zou alleen wel in (realistische) mogelijkheden denken, in plaats van in problemen. succes!!