Doorslapen baby - tips gevraagd

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Inez01, 19 okt 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Inez01

Inez01 Fanatiek lid

4 jul 2008
    1.009
    0
    0
    Ons zoontje is met elf weken een beetje begonnen met doorslapen. Ik bedoel dan dat hij zijn laatste fles rond 23:30 uur krijgt en dan weer tegen 5:30 uur. Op zich heel fijn voor onze nachtrust.

Wat alleen nog vaak gebeurt is dat hij rond 3 uur of 3:30 uur wakker wordt en dan begint te huilen. De ene keer is het met 1x ernaar toegaan en speentje geven goed, de andere keer ben ik wel 4x in de weer. Honger heeft hij eerst nog niet.

Hebben jullie nog tips hoe deze "onderbreking" van nachtrust op te lossen?

Ook zag ik deze site http://baby-lekker-slapen.nl/doorslapen ... MAodRw7KLQ

Iemand hier ervaring mee?

2. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    Hoi, echte tips zijn er denk ik niet. Het belangrijkste is dat hij al vaak doorslaapt. Je zal merken dat het steeds vaker en langer wordt. Hij doet het pas als hij eraan toe is. De ene baby doet het al heel vroeg en andere is daat wat later mee.

Valt hij in slaap met zijn speentje? Veel babies worden een keer 's nachts wakker maar gaan weer slapen zonder dat je het merkt, alleen als hij gewend is om met speentje te slapen doet hij dat niet snel zonder zijn speentje. Dat is vaak het probleem. Ik persoonlijk zou hem zijn speen afleren, maar dat is natuurlijk geheel aan jou.

Succes!

3. Inez01

Inez01 Fanatiek lid

4 jul 2008
    1.009
    0
    0
    Kiwi bedankt voor je reactie.

Hij valt niet met zijn speen in slaap. We leggen hem in bed en 9 van de 10 keer wil hij dan niet eens een speen. Als hij al een speen pakt dan is die na 5 min. vaak alweer uitgespuugd.

Het huilen 's nachts klinkt anders als overdag. Dan is hij ook vaak na 1 uurtje even aan het huilen in zijn slaap, maar slaapt dan al snel weer verder zonder dat je hem moet troosten.

4. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    Weet je, het kan ook gewoon een fase zijn. Ik denk bijna zeker van wel. Op een gegeven moment gaat het over. Mijn zoontje sliep door vanaf week 6, maar met een week of 10 a 11 werd hij 's nachts vaak weer wakker. Huilde dan niet, maar lag wel te zeuren. Binnen een half uur viel hij dan weer in slaap. We deden niks, hij heeft ook geen speen dus speen teruggeven was geen optie. En ineens was het net zo plotseling over als het begonnen was. Gewoon een periode geweest.

En dat boekje waar je het over hebt: je zoontje is pas 11 weken, ik zou persoonlijk nog even aankijken voordat je zo'n boekje koopt. Ik heb dat bij een vriendin gelezen en er staan veel tips die je zelf ook kunt bedenken, zoals kamer overdag lichter maken en 's nachts heel donker, 's avonds in bad met lavendelspul, een slaapritueel etc etc. Dat zijn allemaal tips die je zelf ook wel weet of op internet gratis kan opzoeken.

Je zal zien dat hij met een paar weken langer en beter slaapt. Hij is pas begonnen aan het doorslapen, dus komt echt wel goed!

5. Moesje78

Moesje78 Fanatiek lid

26 apr 2006
    2.177
    1
    0
    speen afleren is ook een beetje moeilijk hé op deze leeftijd. Ze hebben ook gewoon erg veel zuigbehoefte ;)

6. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    Oh, is het zo? Merk ik hier niks van. Als ze speen gewend zijn dan is het idd moeilijk afleren. Als ze het nooit gehad hebben dan merk je dat ze helemaal niet zoveel zuigbehoefte hebben. Spreek uit ervaring ;)
    Maar dit is sowieso hier niet van toepassing, want zoontje van TS heeft bijna nooit speen.

7. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.238
    7.282
    113
    Vrouw
    Brabant
    Eva kreeg een speen omdat ze heel veel zuigbehoefte had. Ging zonder speen ook niet slapen, had niets met gewenning te maken, ze had gewoon echt veel zuigbehoefte (was na 5 minuten altijd ook klaar met drinken).

Tips over doorslapen heb ik niet echt, ik zou proberen het speentje te geven en als niet werkt nog even voeden. Het doorslapen komt over het algemeen vanzelf wel, hij is ook nog zo klein!

8. Moesje78

Moesje78 Fanatiek lid

26 apr 2006
    2.177
    1
    0
    precies! spreek hier ook uit dubbele ervaring.... ;)

9. mamamaaike

mamamaaike Actief lid

18 jan 2008
    153
    0
    0
    Geen tips eerlijk gezegd... Wij zijn er ook totdat ze ruim 1 jaar was uit gemoeten voor het speentje, bij periodes, niet altijd, maar toch. Bij 10,5 maanden wilde ze geen speentje meer, toen was het helemaal feest, toen moesten we een flesje gaan geven om d'r verder te laten slapen, of ruim een uur wakker liggen. Maar het gaat over!
    Groeten

10. Lilly08

Lilly08 Lid

19 okt 2008
    45
    0
    0
    Na 5 minuten klaar met drinken? :confused: :confused: Vindt je het gek dat dat kind zuigbehoefte heeft? :D Hier trouwens zelfde verhaal...ons ventje hoeft absoluut geen speen. s Nachts doorslapen is er nog niet bij voor ons 12 weken oude ventje, soms geef ik hem om 23.00 u de fles en dan slaapt ie t/m 05.00 uur en gisteren gaf ik hem op hetzelfde tijdstip de fles en toen kwam ie om 02.30 u en 06.15 u! :(

11. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.238
    7.282
    113
    Vrouw
    Brabant
    Tja, ik geef borstvoeding en had al snel veel melk en Eva een superzuigkracht, ze was ook vrij groot bij de geboorte ;). Die tankte zich in 5 minuten helemaal vol. De eerste paar weken deed ze er nog wel 10 minuten over, maar daarna dus 5 minuten. Met flesvoeding kan je een andere speen proberen, dat gaat bij borstvoeding natuurlijk niet ;). Dus dan maar een speentje erna. Ik was altijd anti-speen, maar na deze ervaring dus niet meer (maar wel alleen om te troosten als ze klein zijn en te slapen, en daarna alleen maar om te slapen. Gelukkig heeft ze nu haar duim al een tijdje ontdekt).

12. pina123

pina123 Bekend lid

30 jun 2008
    598
    0
    0
    He Dames,

Hier ook een baby die al vanaf 7 weken snachts lekker slaapt van 23:00 tot half 7/7 uur.. ( hij is nu 11 weken)
    Maar hij heeft sinds een week dat ie weer om half 5 wakker is en dan zijn speentje nodig heeft.
    Dit vinden wij ook slopend (al mogen wij niet klagen wat slapen betreft)
    En ik zou graag willen weten hoe je dit ritme bij hem kunt veranderen.
    Hij maakte hiervoor wel lange nachten, maar nu steeds om half 5 wakker en speen nodig..
    Ik lees even mee..

13. Marscha

Marscha Niet meer actief

Wat bij mij erg helpt is de kleine dus niet uit bed halen.

Ik haal mijn dochtertje snachts alleen uit bed om of snel te verschonen of om aan de borst te leggen. Als ze klaar is met drinken laat ik haar boeren en leg ik haar terug in bed. Doe ook geen lampje aan. Ik laat de lamp in de gang aan zodat ik wel genoeg zie maar dat het duidelijk is dat het nacht is.

Mijn dochtertje slaapt nu soms al hele nachten door en mocht ze soms rond half 4 even komen omdat ze honger heeft dan slaapt ze na het drinken vaak meteen verder. (met uitzondering van haar darmkrampjes-fase) Maar als ze snachts wakker word heb ik de laatst voeding ook rond 9 uur / half 10 gegeven. Dus das net iets te vroeg. Maarja je kunt niet alles plannen, als ze honger heeft heeft ze honger.

Als ze dan toch nog huilerig blijft deed ik altijd mijn pink erin, en tegenwoordig voldoet een speentje ook. Gooit ze hem eruit, doe ik hem er opnieuw in en ik blijf ook net zolang bij haar tot ik denk dat ze diep slaapt. ik ben liever iets te lang bij haar dan dat ik 20 keer uit mn bed moet omdat ze nog niet slaapt...

Misschien moet je dit ook proberen, dan wordt het voor een baby al snel duidelijk wanneer het slaaptijd is en wanneer het tijd is om wakker te zijn.

Succes!

ennehh ps: ook mijn meiske zuigt zich binnen 5 a 10 min vol hoor! En zo hevig enthausiast dat ik na het drinken minstends 5 min met haar moet lopen voor alle boertjes eruit zijn!

14. Inez01

Inez01 Fanatiek lid

4 jul 2008
    1.009
    0
    0
    Natuurlijk is ieder kind anders en ik heb er ook echt wel vertrouwen in dat het helemaal goed komt.

Misschien is het inderdaad een fase waar hij in zit ( 12 weken sprongetje). Afgelopen nacht heeft hij na zijn laatste fles van 23:30 geslapen tot 4:30. Ik heb hem toen even laten huilen, maar het ging niet over. Toch naar hem toegegaan, armpjes weer ingestopt en speentje gegeven. Hij was meteen weer rustig. Om 5:50 meldde hij zich weer, dit keer fles gegeven.

Ik lees ook regelmatig dat ze rond deze leeftijd al de laatste voeding rond 8 uur 's avonds hebbben en dan vervolgens doorslapen tot de volgende ochtend. Ik vraag me af hoe ze dat dan doen met het verdelen van de 5 voedingen over de dag.

Bij mij is het schema ongeveer zo:

tussen 5:30 en 7:00 uur 1e fles
    tussen 10:00 en 11:00 2e fles
    tussen 15:00 en 15:30 3e fles
    tussen 19:00 en 19:30 4e fles
    tussen 23:00 en 23:30 5e fles

Fles: 150 cc, 5 schepjes. In totaal drinkt hij gemiddeld op de dag: 780 cc

15. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Bij Mirre kon ik alle trucjes uit de Grote Dooslaap Trucendoos halen ... niets hielp. Dus gewoon gedaan wat ik goed vond/goed voelde en uiteindelijk is ze gaan doorslapen ...

Dus ik heb geen tips ;) en ik denk dat je heel vaak Halleluja mag zeggen dat je kindje nu al zo goed slaapt ... maar ook daar heb je geen drol aan.

Je zou kunnen kijken of een muziekje ook genoeg troost biedt. Wij hebben een babyfoon die je met de ouder-unit kan besturen. Wellicht is dat een idee?

16. tam24

tam24 Lid

19 mrt 2008
    61
    0
    0
    Hoi,

Ook ik lees graag effe mee .In principe slaapt mijn dochter ook al door vanaf 6 weken tot 6.30 a 7.00, maar idd vanaf 4.30 mekkert ze een paar keer om haar speentje.Ik vlieg er dan direct heen, dit omdat ik anders bang ben dat mijn zoontje wakker wordt.
    Soms twijfel ik ook of ik haar eens laat huilen, maar ja dan wordt mijn andere kindje natuurlijk wakker.
    Lastig hoor!

17. tam24

tam24 Lid

19 mrt 2008
    61
    0
    0
    Oh ja Inez, mijn dochter is morgen 12 weken en krijgt ook 5 voedingen per dag en 23.00 de laatste fles. Volgens mij is dit nog heel normaal hoor.

18. Mamzie

Mamzie VIP lid

29 jun 2006
    7.318
    0
    0
    prov. Groningen
    heb niet alles gelezen maar wil wel zeggen dat je die slaapgids niet moet kopen hoor!
    Want dat is me toch afzetterij!. Betaak je bijna 18 euro en wat krijg je,
    3 kleine pagina's met informatie die je overal op internet vandaan kunt krijgen.
    Dus niet kopen hoor.

19. Marscha

Marscha Niet meer actief

tsja elk kind is anders, ik voed gewoon op haar ritme. Als ze begint te happen dan heeft ze honger en na meer dan 4 uur slaap voed ik haar zowiezo al...

Zo'n babyfoon heb ik ook maar vondt het zonde van mn geld haha. Ze vindt muziekjes dus helemaal niets. Ik had laatst het muziek mobiel aangedaan boven haar bed en tegelijkertijd mn pink erin om dr te troosten.

Ze bleef net zolang huilen tot het muziekje ophield en werdt toen pas rustig om vervolgens in slaap te vallen...

Zo zie je maar weer, elke baby is anders :p

Gewoon je eigen maniertje vinden. Als moeder voel je je kindje het beste aan!

20. Inez01

Inez01 Fanatiek lid

4 jul 2008
    1.009
    0
    0
    Allen bedankt voor de tips en adviezen. Ik had al een klein vermoeden dat die slaapgids nou niet echt super zou zijn. Fijn dat dat even bevestigd is.

Deel Deze Pagina