wij hebben het liefst dat ons kind(eren) in hun eigen omgeving kunnen blijven mochten wij komen te overlijden. Op dit moment hebben we nog geen vaste opvang geregeld voor als wij zouden komen te overlijden. Wel hebben wij een voogd geregeld (mijn broer) voor het geval dat en die zal ook de financiele kant op zich nemen. Mocht het niet lukken om de kinderen dan in onze woonplaats te laten opgroeien, bv. bij ouders of vrienden van ons, dan zal hij ook onze kind(eren) in zijn huis op nemen. Wij hebben dit zo geregeld omdat mijn broer nogal een eind weg woont, maar dit geld ook voor de familie van mijn man. Overigens moeten wij nog een afspraak maken bij de notaris.... Dit topic herinnert me daar weer aan.... Karin
Jeetje dit is wel een goeie... Hier heb ik nog niet bij stil gestaan Iman zal dan naar mijn ouders gaan, en mochten die er niet meer zijn naar de broer van mijn man... We moeten toch binnenkort naar de notaris voor trouwen onder huwelijkse voorwaarden ivm de zaak van mijn man en dan kunnen we dit ook gelijk regelen!
Ik zou het niet weten. Ik heb in ieder geval niks vast staan, maar ik woon nog thuis dus mijn moeder vangt het dan sowiezo op... En als mijn ex erkenning heeft zal hij het kindje wel krijgen. Verder heeft mijn moeder in het begin het ouderlijk gezag of mijn kindje, dus kan ik nog niks vastleggen.
Ik heb met het kantongerecht gebeld om te vragen wat er met je kindje gebeurt als de vader het kind wel erkent heeft en de moeder komt te overlijden tijdens de bevalling of een ongeluk. Het kind gaat dan NIET automatisch naar vader, die kan dan een verzoek indienen voor de voogdij en dan is het afwachten wat de rechter beslist.
Als er officieel niks vast ligt in een testament en de familie gaat ruzie lopen maken over wie het kind "mag"hebben wat dan? Dan kan je nog zoveel hebben overlegt en op papier hebben staan het is dan niet rechtgeldig. Ik weet wel dat zowel mijn familie als mijn schoonfamilie de kids zou willen opvangen mocht dit nodig zijn. Maa om geruzie te voorkomen hebben we toch gekozen voor een testament.
Kids gaan naar mijn schoonzus, ik ben enigste kind, mijn man heeft een zus. Dus keus was gemakkelijk, ouders vonden wij geen optie, die zijn ook gewoon ouder, en we hebben wel drie kinderen, is nogal wat.
Ow bedankt voor de informatie! Dat wist ik inderdaad niet! Hier is het nog niet eens zeker of de vader erkenning krijgt, heel gedoe. Maar ik wil zeker niet dat mijn ex mijn kindje krijgt als ik kom de overlijden, mijn moeder zal er alles aan doen om het kindje hier te houden.
toeziend voogd bestaat niet meer, dat is afgeschaft ik weet niet of je daarmee op de hoogte bent Nathalie maar als ik jou was zou ik zeker even informeren om dit anders te regelen, je krijgt er namelijk geen bericht van, de "toeziend voogdij" is gewoon vervallen, dus als het er op neer komt heeft je moeder helemaal niets te zeggen nu ik zou het zeker gaan regelen als ik jou was
Het klopt idd dat toeziend voogd niet meer bestaat. Maar vraag ik mij af, geldt dat niet voor de situaties die ontstaan na de afschaffing daarvan? En dat de gevallen van voor die datum gewoon onder de oude regeling blijven vallen? En dat die pas onder de nieuwe regeling vallen als daar een verzoek voor wordt ingediend? (vergelijk het even met de wet van verplicht gordels dragen achterin, dat geldt alleen voor auto's vanaf een bepaald bouwjaar, bij auto's van daarvoor hoeft dat niet, tenzij ze er toch inzitten)
ff een reactie over toeziend voogd, is het niet zo dat jullie 2 dingen door elkaar halen nl. toeziend voogd bij scheiding en toeziend voogd bij overlijden? toeziend voogd bij scheiding bestaat inderdaad niet meer, dat is veranderd in gezamelijk/eenouder gezag. bij overlijden van een van de ouders word er ook altijd nog een toeziend voogd aangewezen door de rechtbank alleen heet dat nu wettelijk vertegenwoordiger mocht de andere ouder ook komen te overlijden. overigens is het wel zo dat je zelf bij de rechter aan kan geven wie de wettelijk vertegenwoordiger van je kinderen word en als deze persoon dat ook wil zal de rechter in dat verzoek meegaan. zo was het jaren geleden en volgens mij is dat nu nog zo. neemt niet weg dat het ondanks dat je liever niet nadenkt over deze zaken het ontzettend belangrijk is dat je nu al regelt waar je kids terecht moeten komen na je overlijden. je wilt toch zelf ook dat ze terechtkomen bij iemand waarvan jij vind dat ze het goed zullen hebben.
Wij hebben het vorige week toevallig nog besproken met mijn schoonzus en hebben beide aangegeven dat we voor elkaars kinderen willen zorgen. We gaan dat nu ook in het testament aanpassen.
Goed topic hoor. Mijn man en ik hebben het hier wel over gehad, maar het is op dit moment heel lastig. We zouden mijn schoonzus en haar man vragen om voogd te worden, totdat we erachter kwamen dat zij niet blij waren met de komst van ons kind. We hebben toen vrij snel gezegd dat zij het niet werden. Mijn kind moet wel gewenst zijn. Mijn zus en mijn man zijn broertje, zijn niet stabiel genoeg om het op zich te nemen en wij vinden dat onze ouders genoeg hebben gedaan en moeten gaan genieten van de oude dag en gewoon lekker oma en opa spelen. Op dit moment neigen wij naar onze beste vrienden. Zij hebben op dit moment een kindje van bijna 5 maanden en zij zouden dus perfect zijn. Zij zijn er alleen iets minder mee bezig dan wij. Vinden niet dat zij dat al hoeven te regelen. Wij vinden het dan ook lastig om dit bij hun ter sprake te brengen. Maar ik denk dat we dat binnen kort toch gaan doen. Maar wij zijn er in ieder geval wel mee bezig.
Ik vond dit op het internet: Het is verstandig in een testament bij de notaris vast te laten leggen wie er voor je kinderen gaat zorgen als je onverhoopt allebei komt te overlijden. Tips van de notaris: waarschijnlijk heb je een paar op het oog. Vraag je af wie van de twee je het liefst als opvoeder voor je kinderen ziet en benoem deze. Hoe vervelend ook, paren kunnen uit elkaar gaan. Je kunt naast de opvoeder ook nog een bewindvoerder benoemen. Die wordt dan verantwoordelijk voor de financiƫle zaken die je kinderen betreffen. De aangewezen voogd hoeft pas na het overlijden te beslissen of hij de aanwijzing aanvaardt. Dus voordat je een afspraak maakt met de notaris is het verstandig met degenen die je op het oog hebt te overleggen of zij ook voor jouw kinderen willen zorgen. Het is van belang om van tijd tot tijd na te gaan of de bij testament aangewezen voogd nog bereid en in staat is om de voogdij uit te oefenen. Is dat niet het geval, dan zal het testament wat dit betreft moeten worden herroepen. Daarbij kan zo mogelijk een ander als voogd worden aangewezen. De aanvaarding van de voogdij vindt plaats doordat de voogd een verklaring in die zin aflegt op de griffie van het kantongerecht. De notaris heeft de volgende gegevens nodig: voornamen, achternaam, eventueel meisjesnaam, geboorteplaats en datum. Richtprijs voor een eenvoudig testament om de voogdij te regelen is 180 euro. http://www.mijnkind.com/content/home.as ... %20vervolg Vond het wel interesant om het te weten voor als het bij ons zover mag zijn.. Groetjes Joyce