wat gebeurt er met jullie kinderen als jullie overlijden?

Discussie in 'De lounge' gestart door crisje, 21 mrt 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

wat gebeurd er met de kids na jullie overlijden?

1. Naar familie zoals in ons testament staat

2. Naar vrienden zoals in ons testament staat

3. Niks geregeld, nooit bij stilgestaan

4. Goh, goed topic, dat gaan we nu snel regelen

5. Bij ons gebeurt dat niet, wij regelen niks en laten het zo

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. peeetje

peeetje Fanatiek lid

3 jan 2006
    2.805
    0
    0
    rotterdam
    moet het nog steeds vast laten leggen. :oops:
    wel goed over nagedacht al.
    alles al voor ons zelf op papier gezet hoe of wat,
    zodra ons tweede wondertje is geboren gaan we het regelen :)

2. Nathalie1973

Nathalie1973 VIP lid

28 feb 2007
    5.732
    0
    0
    Flevoland
    Ik weet het niet helemaal zeker,maar ik zal het wel even navragen bij de notaris.
    Volgens mij bleef het inderdaad gewoon van kracht omdat het vóór die datum was.

3. Mandarijn

Mandarijn Bekend lid

3 feb 2007
    760
    0
    16
    Vraag het zeker maar even na Nathalie, wat Crisje zegt klinkt op zich logisch, maar volgens mij is dat niet het geval,
    ik dacht dat het helemaal afgeschaft was, als ik morgen tijd heb zal ik zien of ik er wat van kan vinden

4. Nathalie1973

Nathalie1973 VIP lid

28 feb 2007
    5.732
    0
    0
    Flevoland
    2.3. Overlijden
    Na het overlijden van de ouder (bijv. de moeder) die alleen het gezag over de minderjarige kinderen uitoefent, bepaalt de rechter dat de overlevende ouder (bijv. de vader) of een derde (al dan niet tijdens het leven van de moeder bij testament of notariële akte aangewezen persoon) met het gezag over deze kinderen wordt belast. Na het overlijden van beide ouders benoemt de kantonrechter een voogd op voorstel van familieleden van zowel de man als de vrouw. De ouders kunnen ook zelf een voogd aanwijzen, die zal gaan optreden als beiden dood zijn. Dit laatste kan via een testament of een notariële akte. Het aanwijzen van een eventuele voogd door de ouders zelf is in bepaalde gevallen sterk aan te bevelen. Want zij weten dan zeker, dat over hun kinderen iemand voogd wordt, van wie zij mogen verwachten dat hij of zij hun kinderen zoveel mogelijk in hun geest verder zal opvoeden.
    De voogd heeft de zorg voor het vermogensbeheer van het minderjarige kind en voor zijn opvoeding. De toeziend voogd heeft daarbij een min of meer controlerende taak. Met betrekking tot het vermogensbeheer moet de voogdrekening en verantwoording afleggen als het kind de meerderjarige leeftijd bereikt.
    Als een van de ouders overlijdt, is de andere ouder automatisch voogd. Er wordt dan slechts een toeziend voogd benoemd. Dat gebeurt altijd door de kantonrechter.

Dit vond ik op internet,er stond ook een stuk in over scheiding
    Voogd en toeziend-voogd bij echtscheiding bestaan niet meer. Voogdij wordt door een ander dan een ouder uitgeoefend, meestal na het overlijden van de ouders.

5. Mandarijn

Mandarijn Bekend lid

3 feb 2007
    760
    0
    16
    ben ook even aan het zoeken geweest en vind het een beetje onduidelijk op internet te vinden hoe het zit met een familielid als toeziend voogd,
    morgen zal ik op mn werk eens kijken

6. Vlinderkind

Vlinderkind Niet meer actief

We hebben nog geen kinderen maar wanneer die er komen gaan we het zeker vast laten leggen dat ze naar familie gaan.

7. tweeling

tweeling Fanatiek lid

9 sep 2006
    3.579
    0
    0
    mama van 2 meiden!
    Wij willen een van onze ouders als voogd laten benoemen, omdat onze broer en zus hier nog te jong voor zijn, studeren en thuis wonen.

Vinden jullie het ook zo moeilijk om tussen een van de ouders te kiezen?
    Ben zo bang dat een van de 2 zich beledicht voeld, zo kijk ik er niet naar maar mijn schoonmoeder miss wel :(

gr

8. Niet meer actief

als wij ooit in de toekomst kinderen mogen krijgen, dan laten wij ze dopen en ook natuurlijk daarbij de aangewezen peetouders.
    dus mochten wij overlijden, dan zou het kind iig wel bij de peetouders terecht kunnen.

maar ja .. eerst nog een kleine! ihihihi

xxx swiggy

9. crisje

crisje Fanatiek lid

5 aug 2006
    2.974
    1
    0
    brabant
    Je moet doen wat JULLIE willen, niet wat anderen willen.
    Maar misschien is je gedachte wel heel onterecht?
    En als je bv jouw ouders zou willen en je durft er niet over te praten met je schoonouders, dan doe je dat laatste toch niet. Niemand hoeft het te weten naar wie de kinderen gaan. Komen ze vanzelf wel achter als het nodig mocht zijn.

10. Ecosa

Ecosa Fanatiek lid

15 dec 2006
    2.397
    1
    0

En wat te denken van de beslissingen en je partner? Stel dat jij perse je eigen ouders wilt en je partner perse zijn eigen ouders, wat doe je dan?

11. crisje

crisje Fanatiek lid

5 aug 2006
    2.974
    1
    0
    brabant
    Een ander compromi sluiten (wat je nog heel vaak zult moeten doen tijdens het opvoeden)
    bv geen van beide ouders maar iemand anders waar jullie beide het mee eens zijn.
    En als het toch perse 1 van beider ouders moet worden zul je net zolang moeten praten tot er een oplossing is.

12. Smeetje

Smeetje Bekend lid

28 mei 2006
    605
    0
    0
    Twente
    Dat is voor ons nog een punt wat we moeten regelen. We zijn het er nog niet over eens, mijn vriend wil dat ze naar zijn familie gaan en ik wil dat ze naar mijn familie gaan.. Lekker lastig dus. Nog maar even over in discussie

13. cimbomlu

cimbomlu Fanatiek lid

13 mei 2006
    1.554
    0
    0
    Moet je dat echt in een testament regelen? Kan de rechter ze anders bij een pleeggezin ofzo laten plaatsen? Is het niet genoeg dat de desbetreffende personen het weten?

14. crisje

crisje Fanatiek lid

5 aug 2006
    2.974
    1
    0
    brabant
    ALs je zekerheid wilt hebben waar ze terecht komen moet je n testament hebben. Heb je dat niet, maar wel iemand gevraagd zonder officieel vast te leggen, dan komt er een rechtszaak en wordt aan familieleden vanalles gevraagd, en dan stelt de rechter iemand aan waar ze heen gaan, en dat kan wel eens heel anders uitvallen als jullie zouden willen.

Deel Deze Pagina