Even een vraag: mijn vriend en ik zijn nu ongeveer een jaar bezig zwanger te worden en na een miskraam, nu bijna een jaar geleden, zijn we nu bij de gynaecoloog beland. Waarschijnlijk is deze procedure bij veel van jullie heel erg bekend maar voor mij/ons is t allemaal erg nieuw...vinden het ook erg spannend. 21 juni moeten we weer naar de gyn terug en horen we de uitslag van het spermaonderzoek van mijn vriend en de hormoonbepalingen van mij. Het is niet mogelijk geweest een samenlevingstest goed te doen omdat ook bleek dat ik de twee maanden waarin we het geprobeerd hebben geen eisprong bleek te hebben. Nu vertelde een assistent dat ze zou overleggen over het starten met medicatie. Dat zal dan ws Clomid zijn (denk ik) en ik ben benieuwd of na het gebruik hiervan mijn lichaam de eisprong dan zelf weer kan overnemen...ik heb wel een eisprong gehad, want was zwanger immers. Of zit ik dan steeds aan de Clomid vast? Groeien door Clomid de follikels met eicelletjes ook beter zodat ze uiteindelijk springen? Er waren namelijk bij mij wel eitjes te zien maar die groeiden 'gewoon' niet groot genoeg. Ervaringen? Dank jullie wel alvast. Groet, Koosje
Koosje, allereerst welkom op dit forum! Koosje, ik ben geen expert maar ik zal proberen een paar vragen te beantwoorden. Inderdaad je hebt een miskraam gehad, betekent dat je dus ovuleerde. Dit wil niet zeggen dat je elke maand een ovulatie hebt. Ik zat zelf in de situatie dat ik na het stoppen met de pil 6 keer ongesteld werd en toen ineens niet meer (het had bij mij waarschijnlijk te maken met gewichtsverlies ben nu weer op gewicht). Ben naar de gyn geweest na een paar maanden geen menstruatie te hebben gehad. Die maakte een inwendige echo en zag meerdere eiblaasjes. Zij dacht toen (denk ik) gelijk aan PCO. PCO houdt in dat er meerdere eiblaasjes ontwikkelen en er niet eentje doorgroeit om te springen (ze groeien allemaal een beetje). Het kan wel zijn dat je af en toen een eisprong hebt, sommigen hebben ook nooit een eisprong en zijn nooit ongesteld. Kenmerken: Minder dan 8 keer ongesteld per jaar Meerdere eiblaasjes Verstoorde hormoonwaarden Vaak overgewicht, acné (niet altijd!) De gyn zal dan waarschijnlijk ook bij jou een bloedtest doen om de hormoonwaarden te controleren. Clomid is voor het krijgen van een eisprong, Duphaston of Provera of iets dergelijks om ongesteld te worden. De Duphaston/Provera is sowieso goed omdat het je menstruatie op orde brengt. De clomid geeft zoveel stimulans dat ze hopen dat er één of meerdere eicellen groot groeien en kunnen springen. Ik weet eerlijk gezegd ook niet of de clomid voor altijd is. Er zijn veel verhalen hier op het forum van meiden die wel weer spontaan een eisprong kregen. Ik zit zelf op dit moment ook in de Clomid alleen waren mijn hormoonwaarden normaal dus ligt het waarschijnlijk ergens anders aan. Groetjes Fiorentina
Dank voor jullie antwoorden! Ja, t is idd spannend, maar we zijn wel 'blij' dat er ieg goed naar gekeken wordt...de kans op een klein wuppie komt dus dichterbij. Naarmate het langer duurt gaat bij ons de druk er ook wel wat van af en wennen we aan het idee dat het langer duurt. Ben alleen nooit zo'n fan van medicijnen en dit voelt als ingrijpen in iets zo natuurlijks, maar ja zonder ei geen kleintje dus dan maar even. Hmm...PCO....ik geloof dat ik dat niet heb...heb geen overgewicht, word elke maand ongesteld, waar het wel aan ligt horen we mogelijk de 21e. Vind het ook wel wennen dat het mijn lichaam zelf niet lukt, voelt zo nu en dan wel een beetje als falen , onzin weet ik wel want hier kan niemand iets aan doen maar komt zo nu en dan op.