Beste meiden, Mijn dochter is nu haar laatste slaapje aan het laten vallen die van 17:00 uur tot 17:45 uur ongeveer. Maar nu is ze savonds dus ook eerder moe (logisch!) Maar nu het probleem (voor ons als ouders) ze komt dus ook om half 6 a 6 uur smorgens en dan begint voor haar de dag (voor ons liever een uurtje later haha) Hoe deed je dat ook alweer? Wij eten vaak rond half 6 (dochter dan) haar avondeten ze is een trage eter en vaak duurt haar avondeten ongeveer 45 minuten. Daarna is ze moe en wil slapen maar ze gaat dan rond 18:15 a 18:30 uur al de nacht in terwijl ze rond 19:00 uur eigenlijk haar 4e fles moet hier slaapt ze dan doorheen maar komt vervolgens tussen 21:00 uur en 02:00 uur voor toch nog die 4e fles. En wat we nog vaker zien is dat ze om 21:00 uur voor die laatste fles komt maar dan om 02:00 uur ongeveer weer voor een fles. Hoe krijgen we haar in het ritme van 07:00 uur tot 19:00 uur? En graag wel op een lieve manier want aan laten huilen doen we niet
Ik heb dat geprobeerd, maar al snel opgegeven en het geaccepteerd. Mijn zoon is 16 maand en gaat al sinds hij een maand of tien, elf is rond 18u op bed (voor de nacht). Wij eten om 17 uur en vlak voordat hij gaat slapen krijgt hij nog een fles thee (tot een jaar opvolgmelk). Later op bed trekt hij echt niet, hij is dan niet te genieten. 's Ochtends is hij tussen 6 en 7 wakker. Nu is dat voor ons geen probleem, omdat wij zelf ook vroege vogels zijn. Echt tips heb ik dus niet... Hoe oud is jouw dochter? Misschien zou je de fles van 19 uur eerder kunnen geven en dan wat minder warm eten?
Mijn zoon vindt het trouwens heerlijk om in zijn bedje te chillen en boekjes te 'lezen'. Als hij een keer erg vroeg is geven we hem wat boekjes, dan kunnen wij zeker nog een half uur blijven liggen. Soms valt hij zelfs weer in slaap. Misschien kun je dat ook eens proberen?
Mijn dochter is nu 7 maanden en eet pas sinds 2 weken normaal avondeten (als in een normale hoeveelheid half tot driekwart potje) Haar schema nu is: 07:00 uur 90/3 (met medicijnen) 08:00 uur slapen 09:00 uur fruit (half potje) 11:00 uur 1/2 boterham en 180/6 11:30 uur slapen 14:00 uur 1/2 potje fruit 15:00 uur 180/6 16:00 tot 16:45 uur slapen 17:00 uur a 17:30 uur avondeten (half potje a 3kwart potje) 19:00 uur 180/6 Ze had dus een best wel mooi ritme voor haarzelf maar ook voor ons. Eerder zelf eten gaat niet omdat we ook nog een jochie hebben die rond 18:00 uur gewoon met ons mee eet. Dochter geven we dus al eerder omdat ze er best lang over doet.
Ons meisje heeft ook net haar 3e slaapje laten vallen van 16.30u. Ze word wakker tussen 6.30u en 7.30u, gaat dan weer slapen tussen 9.30u en 10.00u, en daarna weer rond 14.00u. Voorheen was dit 9.00u en 13.00u. We proberen die 2 slaapjes dus een beetje op te schuiven zodat er tussen haar 2e slaapje en de avond niet zoveel tijd zit. Ze gaat over het algemeen rond 19.00u weer slapen en is dan ook echt moe. Maar wel goed te doen. Qua voeding, ze eet tegelijk met ons rond 18u en drink (bv) voordat ze naar bed gaat rond 19u. Krijgt wel nog een droomvoeding om 23u omdat ze anders s'nachts nog een keer komt.
Zoals vanmorgen was ze dan om 06:00 uur wakker (dit was ooit rond 08:00 uur!) en ligt nu alweer op bed! Na 1.5 uur is ze gewoon ook ontzettend moe. Dan moeten we haar nu rond 08:30 uur haar fruit geven 10:30 uur boterham + 180/6 12:30 uur fruit 14:30 uur 180/6 16:30 uur avondeten 18:30 uur melk en dan weer de nacht in. Water, thee etc tussendoor mochten we nog niet geven omdat ze nog veel van haar flesjes liet staan. (Dochter is geen echte melk fan haha) Zitten nu op 700 cc melk per dag weer gelukkig dit was 400 a 500 cc per dag dus we hebben al weer iets gewonnen!
Goh hier is dat zo gewoon 'gebeurd'.. Eerst ging ze nog rond 20u slapen.. Nu is dat 19u want dan is ze echt stikkapot. En rond 6.30/7u wordt ze wakker Voormiddag slaapt ze van 8.30/9u tot 10u, namiddag nog 1-2 uur.. En heel soms 's avonds nog van 16.30 tot 17.30 (Vooral als ze een hele dag naar de crèche is geweest) maar dan is ze evenzeer om 19u nog moe v/d drukke dag Misschien haar avondeten iets later geven, zodat ze daar op gefocust is en later moe wordt? Ik geef hier trouwens nog geen avondeten oeps, moet dat al? Ik geef haar gewoon een korst brood of stukje fruit als wij avondeten.. (Rond 15u krijgt ze fp, rond 19u avondfles)