Heb even jullie advies nodig : Ons dochtertje gaat twee dagen per week naar het kdv. Op zich heeft ze het er prima naar haar zin en de basic dingen zijn op orde: ze wordt getroost als dat nodig is, ze slaapt goed, eten, drinken, luiers verschonen enz. allemaal prima. Ook wel lieve leidsters, maar... verder gebeurd er weinig ter stimulatie van de ontwikkeling van de kindjes. Er is ook niet direct een buitenplaats bij. van tevoren zeiden ze met de wagen weg te gaan naar het park (ligt pal achter het kdv) maar in de praktijk komt het erop neer dat in de afgelopen 10 maanden, ze maar 1x weg geweest zijn (ook wel weer logisch met een babygroep dat het lastig te organiseren is). ze zit dus altijd binnen. Wij hadden voor dit kdv gekozen, omdat ze ook flexibele opvang deden en wij dus ook niet veel keus hadden voor andere kdv. Maar nu is dat niet meer nodig en hebben we gewoon 2 vaste dagen opvang nodig. En het kriebelt dus om haar ergens anders heen te gaan brengen. Er zit in de buurt ook een leuk kdv, eigenlijk een beetje op het platteland met buitenspeelterrein en dieren. Lijkt me super. Weet nog niet of er plek is, ga morgen misschien bellen. Maar nu weer de twijfel: zal ze wel wennen, vindt ze het daar ook leuk, moet ik haar die verandering wel aandoen?? Zelf natuurlijk ook weer wennen aan andere leidster. Oh ja, op het kdv waar ze nu zit is ook behoorlijk veel gewissel met leidster wat niet echt fijn is.. Ze is nu 11 maanden. Wat zouden jullie doen? Eventueel overstappen en je kindje proberen te laten wennen aan een nieuwe omgeving? Of laten zoals het nu is, want op zich vermaakt ze zichzelf ook wel op het huidige kdv (ondanks dat papa en mama het soms liever anders zien )?
als ik het zo hoor, zou ik wisselen. Ze is nu 11 maanden en hoe ouder ze wordt, hoe moeilijker het is om te wisselen. Daarbij vind ik persoonlijk het buiten zijn/spelen erg belangrijk en het zou mij enorm storen dat ze niet naar buiten gaan. Nu weet ik wel dat dat met een babygroep lastiger is, maar op het kdv waar mijn zoontje zit, nemen ze de baby's mee naar buiten. Die zitten dan gewoon op schoot, of in een wandelwagen, maar ze komen in ieder geval buiten. Zeker met dieren en buitenspeelgedoe, ik vind het heel goed klinken. En als ze straks in het voorjaar 2012 weer een stuk ouder is, en loopt, dan zal ze het prachtig vinden om buiten te zijn. Ik zie het bij mijn zoontje, hij is ondertussen ruim 3,5 jaar en als het even kan, zijn ze daar buiten de eetmomenten om, de hele tijd buiten.
Het klinkt ook idd heel goed. en niet zo massaal, hebben daar vaste leidsters.. klinkt eigenlijk te goed kan niks bedenken dat niet goed is. nou even wennen dat je daar de kinderen vaste haal en brenguren hebben. waar ze nu zit kan je gewoon de hele dag halen en brengen.. zijn we een beetje aan gewend. dat is het enige. Ja ze kan nu al (goed) lopen, is een beetje vlot.. daarom is het idd jammer dat ze niet naar buiten kan, lekker ravotten Thnx voor je bericht!
Persoonlijk vind ik buiten kunnen spelen toch wel een must. Maar dan wel op een kdv wat goed is... is een kdv met alleen een binnenspeelplaats beter, dan gaat daar de voorkeur naar uit! Ook hou ik van continuïteit in de leidster-bezetting. Maar goed, er kunnen ook op een goed kdv situaties zijn waardoor er tijdelijk veel wisseling is geweest. Ik zou alle voors en tegens tegen elkaar afwegen. En ook inspectierapporten, eventueel meningen van andere ouders, etc bekijken/lezen. En op basis van die bevindingen zou ik dan een keuze maken!
Nog een aanvulling: ons meiske gaat ook naar een kinderopvang met dieren (op de boerderij) en daar nemen ze de kleintjes ook mee naar buiten. Bijvoorbeeld bij het schoonmaken van de dierenverblijven of voederen zijn ze er (zolang ze niet toevallig slapen) zoveel mogelijk bij! Voor de baby's hebben ze een dubbele kinderwagen, er is een bolderkar en er zijn buggy's aanwezig. Iedereen kan dus mee als ze de hort op gaan! Ze zitten vlak bij een natuurgebied en zijn afgelopen zomer ook vaak wezen zwemmen in natuurwater waarbij de kleintjes dan heerlijk in het zand speelden! Ik was echt jaloers dat ik met het mooie weer binnen zat hoor
Op basis van je verhaal hier zeg ik: overstappen! 't Zal wel even wennen zijn, maar als je ervan uitgaat dat ze daar blijft tot ze 4 is, zal ze daar toch veel beter af zijn. Het gebrek aan buiten spelen en uitdaging zal steeds nijpender worden naarmate ze ouder wordt. Onze zoon is van kdv gewisseld toen hij 14 mnd was (niet omdat we niet tevreden waren, maar vanwege de locatie die te ver van huis was). Hij is een maand van slag geweest, iedere keer huilen bij het wegbrengen. Na die maand voelde hij zich ook helemaal thuis op het nieuwe kdv. En ik ben zó blij dat we het destijds hebben doorgezet, ondanks het huilen van die eerste maand.
Ik dacht dat een kdv verplicht was om een bepaald aantal vierkante meter buitenruimte te hebben per kind? Zelf vind ik buitenspelen toch wel een must hoor, ook met baby's. Ik werk zelf op een babygroep en idd, het is niet altijd praktisch maar met mooi weer gaan we altijd even naar buiten. En voor de kleintjes hebben we een opklapbox buitenstaan of ze slapen in de kinderwagen buiten!
ik zou ook overstappen. Zeker zal het even wennen zijn, maar over een paar maanden merk je daar niks meer van. In de kwaliteit van de opvang vind ik buitenspelen ook heel belangrijk.
Bedankt voor alle reacties. Heb vandaag nog een afspraak gemaakt op een ander kdv, die hebben ook een goed buitenverblijf. Ga het eens allemaal vergelijken, maar mijn gevoel zegt eigenlijk ook: overstappen. Volgens mij heeft het huidige kdv een opzegtermijn van 2 mnd. Wat als we bij die andere sneller terecht kunnen? Dan toch 2 maanden wachten? of dubbel betalen? Weet niet of de wisseling met 13 maanden moeilijker is dan met 11 maanden??
Ik zou dan 2 maanden wachten, dubbel betalen is zonde zeker aangezien je dochter het er wel naar haar zin heeft, dan zal ze van die twee maanden geen 'schade' ondervinden aan het niet buitenspelen. Qua leeftijd is het over twee maanden niet moeilijker dan nu, eerder andersom aangezien ze tussen de 9 en 12 maanden vaak middenin de eenkennigheidsfase zitten.
Ik zou zeker niet dubbel gaan betalen, dat kost al gauw een godsvermogen (en je krijgt geen dubbele opvangtoeslag voor die periode). Overstappen zo rond 1 jaar zal wel wat problemen geven, veel kinderen zijn dan juist wat eenkennig. Tja, dat is een zure appel waar jij en je kind doorheen moeten. Ik geloof niet dat het met 13 maanden per definitie moeilijker is dan met 11 mnd, dat is zo verschillend per kind.
Ik zou overstappen, zeker na je verhaal over het plattelandachtige/diertjes. Ik neem mijn nichtjes en neefjes soms mee naar de boerderij van mijn schoonouders en die zijn door het dolle heen na een dagje in de buitenlucht waarbij ze ook nog dieren konden voeren. (Tja er is weinig voor nodig om een kind blij te maken). Ben zelf helemaal blij dat ons kindje straks ook daar deels op mag groeien. Kinderen moeten gewoon heerlijk buiten kunnen spelen en desnoods aan het einde van de dag weer met vieze kleren vertrekken. Een hele dag binnen zitten kunnen ze straks ook nog wel....op kantoor...
Ik snap niet waarom ze geen buitenspeelplaats hebben? Voldoen ze wel aan de eisen van de GGD? Een buitenspeelplaats is namelijk echt verplicht bij een kinderdagverblijf. Ik heb gewerkt op een kdv dat net openging en waar de buitenspeelplaats dus nog niet af was. We hebben daar veel controle's op gehad en als het voor een bepaalde tijd niet af zou zijn, moesten we de deuren sluiten.
Het is een gebouw met aan de voorkant en achterkant een afdeling van hetzelfde kdv. Aan de achterkant hebben ze een klein speelveldje, maar die is te klein om met z'n allen buiten te spelen. daarom moeten ze afwisselen en gaan ze erop uit met de wagens, tenminste.... dat is wat er op papier staat. Dat gebeurd dus niet. Het plein ligt dus aan de achterkant en de afdeling aan de voorkant ligt ook nog eens op de 1e verdieping, dus het is ook totaal onpraktisch om daar met de hele babygroep te komen. Dus op papier zal het wel kloppen, maar in werkelijkheid komt er niets van terecht.. We hebben vandaag inmiddels definitief besloten over te stappen. we vonden het toch een moeilijke beslissing, maar denken dat het uiteindelijk beter voor haar is. Zeker als ze groter is en de wereld meer wilt gaan ontdekken. Er blijkt ook nog eens plaats te zijn, dus het gaat alleemaal opeens heel snel. Denk ik nog meer wennen voor met name mama want ben vandaag nog langsgeweest en die kleine zat al heerlijk te spelen Bedankt voor jullie steuntjes in de rug en uiteindelijk gaat het vast allemaal goedkomen. Nu eerst even wennen aan een veranderende situatie...
Wij zijn verhuisd, maar ik was over het vorige kdv ook niet tevreden, als we niet verhuisd waren, had ik haar er waarschijnlijk alsnog afgehaald. Op het kdv waar ze hierna naartoe ging en haar broertje ook nog zit, gaan ze heel veel naar buiten, ook met de babygroep. Ze hebben een lekker grote tuin om in de spelen. Bij dat andere kdv zeiden ze dat ze zo vaak naar buiten gingen, ook met slecht weer, maar in de praktijk kwam er niets van terecht. Ze is toen ze op die babygroep zat helemaal nooit naar buiten geweest, ja, de openslaande deuren stonden wel open, maar met een hekje ervoor .
Ik vind buiten spelen ook heel erg belangrijk..! En als je gevoel bij dit kdv minder is en bij die andere beter, dan zou ik je kindje zeker inschrijven. Je moet nog wel een paar jaar, dus tevreden zijn is wel belangrijk! Ik zou zeggen: ga gewoon eens lekker kijken en eventueel inschrijven. Je kindje zal misschien even moeten wennen, maar is al wel een kdv gewend natuurlijk!
mn oudste hebben we met 15 mnd overgeplaatst naar ander kdv. nou dat wennen ging bij haar echt geweldig!! geen enkel probleem geweest, k had er in het begin meer problemen mee maar we zijn erg tevreden over het nieuwe kdv!!