op het randje van zindelijk...wat gaat er fout?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door sahuni, 26 jun 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sahuni

sahuni Nieuw lid

26 jun 2015
    1
    0
    0
    NULL
    NULL
    hallo,

mijn dochter is 18 maanden.

ze heeft op haar 15 maanden zelf beginnen aangeven dat ze moest plassen.
    ik had zelfs nog GEEN potje aangekocht!! :eek:

ze zat (dacht ik) op het randje van zindelijk worden.
    ze ging een hele week na elkaar flink op toiletje => telkens hele dag droog (zelf kaka)
    een ganse week droog uit bedje na het middagtukje en dan direct geplast op toilet.
    ik dacht 'yes, ze heeft het door'

maar het lijkt alsof ze een soort van 'terugval' heeft.
    ze zegt het nog dat ze moet plassen, maar net ervoor of net te laat :(
    wat zou er fout gegaan zijn??
    we werken hier al 3 maanden aan.
    stoppen vind ik geen oplossing.
    want ze beseft wanneer ze plast, dus dat zou voor haar nog meer een kwelling zijn.

ze mocht van ons na ieder plasje een stempel zetten.
    maar ze wilt zelfs geen stempels meer zetten :(

herkent iemand dit?
    of moet ik het anders aanpakken?

2. Zohra

Zohra Fanatiek lid

20 mei 2015
    2.005
    322
    83
    volgens mij doe je het prima! met de zindelijkheidstraining heb ik het nog niet meegemaakt, maar op andere vlakken had mijn dochter vaak tijdelijk een terugval, kwam altijd vanzelf weer goed. ze zeggen wel dat opgroeien met 3 stappen vooruit en 2 achteruit gaat...
    ik zou gewoon doorgaan met wat je doet als zij dat zelf ook wil tenminste. misschien oefenbroekjes om de ergste rommel op te vangen? dan is het voor haar ook niet zo ontmoedigend.

3. Kiwi25

Kiwi25 Niet meer actief

Wat knap dat ze al bij 15 mnd begonnen is met aangeven. Maar ze is nog zo jong, ik zou het juist even loslaten en niet forceren. Waarschijnlijk krijgt ze er zelf wel weer een keer interesse in als ze er klaar voor is. Misschien heeft ze nu even andere interesses/prioriteiten, leren lopen/rennen/springen/praten/puzzelen/mes en vork eten/tellen/kleuren/enz enz bijvoorbeeld, waar ze zich nu misschien meer op richt. Het 'nieuwe' van het plassen/stempels is er immers vanaf, maar interesse voor zindelijkheid komt vast weer terug. Misschien dat stickers plakken na een plasje op het potje haar trekt? Of plassen op de grote wc ipv potje? Of een 'luierbroekje' voor echte grote meisjes?

Moet wel nog even zeggen dat ik altijd zo moet lachen om de Belgische poep/plas-termen 'kaka' en 'pipi', grappig taaltje :)

4. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Maar aangeven en daadwerkelijk kunnen ophouden is groot verschil.
    Er zijn landen waneer va 6 mnd worden kinderen op potje gezet en zo 1 jaar lang tot ze na een jaar c 18-20mnd het door hebben en nog half jaar gaat het op een neer.
    Ik vind haar wel erg jong voor helemaal zindelijk te zijn ze begrijpt het volgens mij niet helemaal.
    Kan ze ook denk ik nog geen onderbroek/broek zelf naar beneden?

Enige wat je kan doen is of op vaste tijden blijven haar erop zetten of ze doet wat of niet. Of gewoon niets doen en wachten of ze met 2 jaar of over paar maanden zelf gaat ophouden/begrijpen/aangeven/willen.

Hier 2.2 toen ze geen luier ineens meer wilde. Ik ben nooit met zindelijk bezig geweest. Was weekje of zo wisselend of ze wilde luier of niet en paar ongelukken ook buiten deed ik luier om etc. Sinds 3 dagen ze is helemaal zindelijk overdag, ze kan 3-4 uur plas ophouden als er geen potje is en loopt zelf op potje etc.
    Ik heb gewoon geen luiers aangedaan meer en dat zal alleen konden lukken toen ze wel had begrip van: plassen doe ik op potje, als ik iets voel moet ik even op kunnen houden en op potje gaan. En naast begrip sluitingsspier moest goed kunnen werken anders zou ze altijd te laat zijn met op potje gaan.

Deel Deze Pagina